Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä hienoa on siinä, että perheessä ei käytetä alkoholia?

Vierailija
02.11.2011 |

Tuolla yhdessä ketjussa kehuttiin, miten yhdessä perheessä ei käytetä OLLENKAAN alkoholia, ja miten hieno ja tavoittelemisen arvoinen asia se on.

Minusta jokainen saa tehdä omat valintansa, ja hyvä niin, mutta kertoisiko joku, mitä erityisen hienoa tuossa on?

Kommentit (111)

Vierailija
101/111 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En myöskään ole koskaan tavannut ketään (aikuista ihmistä), joka moista ratkaisua ylenmäärin kummastelisi. Toki silloi pahimmassa teini/opiskelukännäysiässä kavereille, jotka eivät juo tuli aika paljon ihmettelyä tästä.

Mun mielestä alkoholi on nimenomaan viisasten juoma (kuten tuolla aikaisemmin joku jo kirjoitti). Jos on taipumusta siihen että mopo lähtee käsistä tai juo ns rähinäviinaa niin viisas on juomatta ja silloin se (absolutismi) on hyvinkin ihailtava ja tavoiteltava valinta. Meille muille.. no jokainen tekee omat valintansa.

Meidän perheessä ei olla absolutisteja. Minulle on tärkeää että alkoholista ei olla tehty mitään peikkoa. Yksi (maks kaksi) juomaa voi ottaa lastenkin nähden. Alkoholista sen vaikutuksista ja määristä jne puhutaan lasten kanssa. Haluan opettaa lapsilleni ns. hyviä juomatottumuksia. Toisaalta haluan opettaa että hauskaa voi pitää myös ilman alkoholia. Eli sitä viiniäkään ei ole joka juhlapäivä jne.

ps. Mietin juuri että mulla edellisestä alkoholiannoksesta taitaa olla kohta pari kuukautta. Jääkaapissa ois kyllä yks siideri ja varmaan lonkerokin, mutta ei ole tehnyt mieli.

Vierailija
102/111 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä juon punkkua harva se ilta, pari kolme kertaa viikossa muutaman lasillisen. Mieskin joi ennen, mutta se ei saa siitä mitään kiksejä eli sama vaikka joisi kokista tai vettä. Meinaa tosin kyllä jatkossa juoda aina joskus tyyliin uudenvuodenaattona tai jos saa firmallensa ison diilin tms. Mielestäni se on vaan hienoa jos joku ei juo, mitä hyötyä siitä nyt on, niin ei mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/111 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolla yhdessä ketjussa kehuttiin, miten yhdessä perheessä ei käytetä OLLENKAAN alkoholia, ja miten hieno ja tavoittelemisen arvoinen asia se on.

Minusta jokainen saa tehdä omat valintansa, ja hyvä niin, mutta kertoisiko joku, mitä erityisen hienoa tuossa on?

Mun mielestä hienoa on se, ettei lapsen nähden tai muutenkaan juo itseään humalaan, vaan sen sijaan keskustelemalla ja omalla käytöksellään opettaa, että aikuisen ihmisen ei tulisi menettää kontrollia omasta käytöksestään, mikäli hän pyrkimyksillään voi kontrollin menettämisen ehkäistä. Eli sekä absolutismi että kohtuukäyttö ovat tästä näkökulmasta yhtä hienoja ja tavoiteltavia asioita. Örveltäminen tai edes kevyempi hiprakka, jossa ei pysty käyttäytymään hallitusti, ei puolestaan ole mitenkään ihannoitavaa.

Vierailija
104/111 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoton elämä on vapaata, keveää, mukavaa.

Näin on myös alkollinen elämä.

Ei mene lanttiakana rahaa kaljoihin,

Toiset ostaa suklaata, toiset vuohenjuustoa, toiset luomupaprikaa, toiset tuoksukynttilöitä, jotkut kuvioitua vessapaperia, jotkut paperinukkeja, jotkut kokolihaa, jotkut näkkileipää ja kolmannet kaljaa. EVVK. IHmiset kuluttavat rahaa erinäisiin asioihin, jotka eivät ole välttämättömiä ja toisten mielestä tyhmää turhaa tuhlaamista.

lapste voi olla aina kaikissa iltamenoissa mukana, jos haluamme,

Lapset eivät voi olla mukana menoissa, joissa kännätään tarkoituksella (baarit yms), menoissa, joissa keskustellaan ns. aikuisista asioista, menoista, jotka eivät sovi lapsen kehitystasolle (esimerkiksi osa lähes kaikesta taiteesta elokuvasta teatterin kautta videoinstallatioihin, erinäiset keskustelutilaisuudet), menoissa, joissa on ikäraja tai jotka järjestetään ikärajallisissa tiloissa (esim. stand up, konsertit, revyyt ja kabareet, keskustelutilaisuudet, elokuva, teatteri, ooppera) sekä menoissa, jotka ovat lapsen näkökulmasta liian pitkiä ja sisällöltään pitkäveteisiä eivätkä sisällä mielekkäitä mahdollisuuksia poistua paikalta.

Näyttää aika isosta siltä, että lasten mukanaolon mahdollisuus korreoi tapahtuman luonteen kanssa, ei vanhempien alkoholinkäytön. Se, minkäluonteisiin tilaisuuksiin aikuiset menevät, määrittää sen voivatko lapset tulla mukaan, ei se, juovatko vanhemmat alkoholia vai eivät.

Absolutisti hevari ja ranskalaisen taide-elokuvan ystävä ei voi koskaan ottaa lapsiaan menoihinsa, mutta alkoa nauttiva hevosnäyttelyissä käyvä marttakerholainen voi.

olemme aina ajokunnossa,

Erotuksena alkon järkikäyttäjiin, jotka ovat ajokunnossa aina kun se on tarpeen. Mikä on ero teidän hyväksenne?

lasten ei tartte pelätä,

Se, että lastenna ei tarvitse pelätä, ei johdu siitä, että että käytä alkoholia. Lastenne ei tarvitse pelätä, koska ette käyttäydy uhkaavasti tai pelottavasti tai ole hirviöitä. Jos teetta joitakin näistä käyttämättä alkoholia, lapsenne pelkäävät silti. Alkoholia taas voi nauttia käyttäytymättä uhkaavasti, pelottavasti tai edes normaalista poikkeavasti. Hirviöys lienee geneettistä tai korreloi hullujen professorien määrän kanssa. Osa hulluista professoreista taas on epäilemättä absolutisteja ja geenit eivät nauti mitään nesteitä.

juhlimme elämän kohokohtia ihan muilla tavoin

Myös alkoholia käyttävät juhlivat monenlaisin tavoin. "Ihan muilla tavoin" nähden väestön valtaosaan taas kuulostaa epäilyttävästi kultilta, lahkolta tai superhipsteriltä.

lapset oppivat, ettei rentoutumiseen/nollaamiseen/jännitykseen/iloon tarvitse alkoa, vaan voi rentoutua muilla tavoin.[

Kas.

Tämä opitaan myös kaikissa perheissä, joissa näitä juttuja koetaan ilman alkoholia ja alkoholin kanssa.

Vain perheissä, joissa alkoholi näyttelee pääosaa kaikissa mainitsemissasi tilanteissa asia voi jäädä huomaamatta. Ja tästä päästään taas tähän vanhaan kunnon alkoholinkäytön ja alkoholismin ero -dilemmaan.

Listaa voisi jatkaa vaikka kuinka!

Näinhän se voisi. Voisiko se jatkua niin, että sietlä löytyisi joku syy siihen, miksi absolutismi on parempi ratkaisu kuin kohtuukäyttö?

Ja oma lapsuuteni oli lasinen. Niin kurja ja surkea. En halua tarjota samaa kurjuutta omille lapsilleni.

Tämä kokemus on valitettava, mutta ei kerro että alkoholinkäyttö on ikävää, vaan että alkoholin liikakäyttö on ikävää.

800 tutkimusta ympäri maailman todistaa, että mitä myöhemmäksi lapsen alkoholikokeilu venyy, sitä pienempi riski hänellä on alkoholisoitua. Ei meidän lapsilla (vanhin 15v) ole ollut minkäänlaista tarvetta ainakaan vielä makustella alkoa. Me olemme kyllä viestittäneetkin, että alle 18v ei ole kypsä maistelamaan alkoa.

Ko. tutkimuksissa "alkoholikokeilulla" viitataan yleensä siihen hetkeen, jona lapsi tutkimuksesta riippuen joko humaltuu alkoholista tai juo sitä enemmän tai vähemmän yli annoksen, ei siihen hetkeen, jona lapsi valvottuna maistaa pienen selvästi alle annoksen alkoholia. "Maistoi vanhemman lasista kaljaa" tai "joi neljä senttiä viiniä rippijuhlilla" eivät yleensä lukeudu tukimusten viittamiin alkoholikokeiluihin.

Vierailija
105/111 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla ilman. Sen näkee näistä vastauksistakin. Kunnioitan niitä vastarannankiiskiä, jotka ei ole lähteneet matkaan näihin

-siksi pitää ottaa alkoholia kotona, että lapset oppii oikean mallin, eikä heistä tule alkoholisteja

-alkoholi parantaa sydäntauteja (mehut tekevät sen saman ilman alkoholin haittavaikutuksia)

-on eurooppalaista ottaa viiniä

Minusta on hauska ilmiö, että nykyään tulee enemmän ja enemmän nuoria, jotka pitävät vanhempiensa ja yleensäkin alkoholinkäyttöä ihan naurettavana. Juuri luin jonkun rokkarin haastattelun, että on elämässään kokeillut nuorena muutaman kerran ja totesi, ettei ole hänen juttu ja se on ihan typerää. Kulkee kapakoissa, mutta ei juo. Näitä nuoria tulee koko ajan lisää, jotka ajattelee omilla aivoillaan ja uskaltaa olla erilaisia.

Alkoholinkäyttö on todella helpompi ratkaisu kuin olla ilman. Ihan muiden ihmisten painostuksen vuoksi. Hassua, että juuri alkoholitonta paheksutaan, eikä sitä, joka käyttää alkoholia.

En käsitä avausta. Kerro minulle mitä hienoa on siinä, että juodaan alkoholia? Ei se ole osoitus ainakaan sivistyneisyydestä.

Minusta juuri se, että alkoholittomuutta joudutaan perustelemaan viinaan hukkuvassa Suomessa yhäkin, kertoo siitä mihin asemaan se on nostettu.

En esimerkiksi voi käsittää miksi joku tilaisuus ei olisi juhlava mikäli siellä ei tarjoilla alkoholia???

Vierailija
106/111 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

absolutismin puolelle. Ne ihmiset, jotka huomaa, ettei saa kicsejä alkoholista ja se ei merkitse heille mitään, lipsahtaa monesti siihen, etteivät välitä sitten juoda ollenkaan, koska sillä ei ole heille merkitystä ja he eivät saa siitä mitään positiisista.

Varo vain, sun miehes saattaa lopettaa juomisen kokonaan kohta. Se on kuule huono homma se. Kannattaa yrittää tarjota iltaisin jotain hyvänmakuista sidukkaa vaikka viinin tilalle, ettei kokonaan lopeta.

Minä kyllä juon punkkua harva se ilta, pari kolme kertaa viikossa muutaman lasillisen. Mieskin joi ennen, mutta se ei saa siitä mitään kiksejä eli sama vaikka joisi kokista tai vettä. Meinaa tosin kyllä jatkossa juoda aina joskus tyyliin uudenvuodenaattona tai jos saa firmallensa ison diilin tms. Mielestäni se on vaan hienoa jos joku ei juo, mitä hyötyä siitä nyt on, niin ei mitään.

Vierailija
107/111 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla ihmetetlemättä niitä, jotka ei käytä ollenkaan. Eli olet sitä mieltä, että ihmiset, jotka ei käytä alkoholia, on niitä, joilla mopo karkaa käsistä.

Tämän takia tarkoitan, että alkoholittomuus on vaativampaa kuin alkoholinkäyttä.

Jos olet kasvissyöjä, vihjaileeko ihmiset koko ajan, että sulla repeää lihan ja makkaransyönti käsistä ja siksi et uskalla syödä lihaa.

Jos et polta niin vihjaillaanko, että et uskalla yhtään savuketta, koska se repeää käsistä sulla.

Jos et harrasta bodypumppia, sulle vihjaillaan, ettet uskalla harrastaa, koska se repeää sulta käsistä.

Lista on loputon ja esimerkkejä voi keksiä mitä tahansa.

Minusta on huvittavaa, että alkoholi on ihmisille niin ihmeellinen asia ja tärkeä, että heidän pitää keksiä vaikka mitä syitä siihen, että miksi joku ei välitä tuosta heille niin tärkeästä asiasta.

Miksi muut aineet ja asiat eivät ole niin iso tabu?

Esim. minä en pidä maksasta ja munuaisista. Minusta ne ruokana ovat pahoja. Asiaa ei kukaan kummastele minulle. Ei kukaan mieti syitä, miksi en syö sisäelinruokia ja onko minulla maksallinemunuainen lapsuus ja siksi olen saanut traumoja.

Mutta kun en käytä alkoholia niin sitä kyllä jaksaa ihmiset miettiä ja spekuloida jos mitä ihmeellisyyksiä syiksi.

Ja kun syy on todellakin vain se, että se on asia, joka ei minua kiinnosta enää ja ihmettelen, miksi minun pitäisi juoda ainetta, mistä en saa mitään ja mikä ei minusta edes maistu hyvältä. Mikä itseisarvo ihmiselle on alkoholinkäyttö.

Jos joisin lasillisen viiniä nyt niin olisinko yhteiskuntakelpoisempi ja ihmisiä ei enää ahdistaisi minun elämä.

En myöskään ole koskaan tavannut ketään (aikuista ihmistä), joka moista ratkaisua ylenmäärin kummastelisi. Toki silloi pahimmassa teini/opiskelukännäysiässä kavereille, jotka eivät juo tuli aika paljon ihmettelyä tästä.

Mun mielestä alkoholi on nimenomaan viisasten juoma (kuten tuolla aikaisemmin joku jo kirjoitti). Jos on taipumusta siihen että mopo lähtee käsistä tai juo ns rähinäviinaa niin viisas on juomatta ja silloin se (absolutismi) on hyvinkin ihailtava ja tavoiteltava valinta. Meille muille.. no jokainen tekee omat valintansa.

Meidän perheessä ei olla absolutisteja. Minulle on tärkeää että alkoholista ei olla tehty mitään peikkoa. Yksi (maks kaksi) juomaa voi ottaa lastenkin nähden. Alkoholista sen vaikutuksista ja määristä jne puhutaan lasten kanssa. Haluan opettaa lapsilleni ns. hyviä juomatottumuksia. Toisaalta haluan opettaa että hauskaa voi pitää myös ilman alkoholia. Eli sitä viiniäkään ei ole joka juhlapäivä jne.

ps. Mietin juuri että mulla edellisestä alkoholiannoksesta taitaa olla kohta pari kuukautta. Jääkaapissa ois kyllä yks siideri ja varmaan lonkerokin, mutta ei ole tehnyt mieli.

Vierailija
108/111 |
03.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lapset eivät joudu koskaan näkemään vanhempiaan kännissä. Tai edes hiprakassa.

Ei munkaan vanhemmat kauheasti juoneet mutta kyllä känninen isäni oli inhottava näky. En tykännyt yhtään.

Itse en käytä alkoholia juuri ollenkaan. En juo edes joka vuosi puolikasta siideriäkään. Eli todella harvoin ja satunnaisesti ja silloinkin hyvin vähän.

Vierailija
109/111 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On aina vaan parempi jos alkoholia ei käytetä ollenkaan, koska se kohtuukäytön ja riippuvuuden raja on niin häilyvä. Alkoholin aiheuttamat ongelmat ovat niin suuria että maailma olis niin paljon parempi paikka ilman sitä....siinä mielessä ihan hyvä vaan jos joku on kokonaan ilman alkoholia.

Meidän perheessä käytetään alkoholia, myös lasten läsnäollessa. Saunaolut ja viiniä tai olutta ruoan kanssa, ja mies ottaa välillä konjakin tai viskin ihan viikollakin. Mua ärsyttää jos joka päivä pitää yksi olut tai viski saada, ja mieskin tietää sen. Minusta se kertoo sitä, että on riippuvainen aineesta, tai siitä että se yksikin annos rentouttaa. Suonten aukipitämiseen riittää ihan se yksi korkillinen väkeviä tai puoli annosta punaviiniä päivässä, eikä sekään ole tarpeellista jos ei kuuluu sydän-verisuonitautien riskiryhmään.

Vierailija
110/111 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on hirveän paljon parempi se perhe missä ei käytetä ollenkaan päihteitä kuin se perhe missä käytetään. Eikö tuo ole ihan itsestään selvää!

Vierailija
111/111 |
07.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvinaisen fiksu tuttavapiiri (oletan että siihen kuuluu myös sukulaiset) jos kenelläkään ei ole alkoholin ongelmakäyttöä. Minun tuttavapiirissäni on monta, joiden alkon käyttö ei ole enää kohtuudessa, eikä se tosiaan ole mikään jokaisen oma asia. Pikkuisen vaikea olla tuomitsematta, kun näkee paljonko vahinkoa liiallinen alkoholin käyttö aiheuttaa parisuhteelle, ystävyyssuhteille, perheelle ja käyttäjälle itselleen. Suomessa on iso tabu sanoa ääneen, että on esimerkiksi huolissaan kaverista, joka lähtee baarista kotiin aina siinä kunnossa, että ois helppo kohde kenelle tahansa sekopäälle (tai ois jos kaverit ei huolehtis häntä kotiin) tai että monet yhteiset juhlat päättyy aina samojen pariskuntien riitelyyn koska toinen tai jompi kumpi on juonut liikaa. Koska nämä kaavat toistuvat joka kerta, niin kyse ei ole mistään kohtuukäytöstä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän neljä