Mitä hienoa on siinä, että perheessä ei käytetä alkoholia?
Tuolla yhdessä ketjussa kehuttiin, miten yhdessä perheessä ei käytetä OLLENKAAN alkoholia, ja miten hieno ja tavoittelemisen arvoinen asia se on.
Minusta jokainen saa tehdä omat valintansa, ja hyvä niin, mutta kertoisiko joku, mitä erityisen hienoa tuossa on?
Kommentit (111)
Se on tärkeää että alkoholin juomamääristä puhutaan. Se ei ole oikeasti normaalia että tyttö voisi 13v juoda puolipulloa viiniä saamatta myrkytyksen oireita. Jos tätä ei opeteta kotona, niin sitten oksentelevia pikkutyttöjä hoivaillaa kaupungilla :(
minä join 13-vuotiaana 0,5l suomiviinankin.. eihän puoli pulloa viiniä vastaa kun kolmea alkoholiannosta? :D
Meillä käytetään alkoholia sillon tällön pieniä määriä, kun sattuu huvittamaan. Mitään näistä ongelmista ei meilläkään ilmene. Ei kahesta viinilasista tule krapulaa tai muisti mene. Ei muuten estä urheiluakaan..
Tässä musta näkyy hyvin se, ettei tajuta mikä ero on alkoholilla läträämisellä ja lasin nauttimisella sillon tällön esim. ruoan kanssa.
Jotenkin ihan absurdi keskustelu muutenkin.
Omassa tuttavapiirissä alkoholi on juoma, jota joskus nautitaan joskus ei. Koskaan ei ole ongelma muille, juoko joku vai ei. Juhlissa aina myös alkoholiton versio ilman, että siitä tehdään numeroa. Eikö sitä voisi pitää sivistyksenä, ettei tuomitse kumpaakaan kantaa kovaäänisesti.
Miksi siis aikuisen pitäisi juoda jos alkoholi ei ole hyväksi lapsillekkaan? Se on juuri lapsen kannalta parasta ettei perheessä juoda. Kyllähän alkoholi haisee hengityksessä pahalle vaikka vähemmänkin jois. Minulla ei ole mitään kohtuukäyttöä vastaan, tyyliin 1-2 lasillista, mutta parastahan se on jos ei tarvitse alkoholia ollenkaan. Nyrkkisääntö omassa alkoholinkäytössä on että less is more. Mitä vähemmän käytän, sitä parempina säilyy maksa ja aivosolut.
Jokaisen lähipiirissä on alkoholisteja ja niitä jotka heiluvat siinä rajamailla. Joakisen tuttavapiirissä on myös heitä, jotka juovat liikaa ja joilla on lapsia. Kamalaa katsottavaa. Meistä jokainen tuntee jonkun, joka omasta mielestään juo asiallisesti, mutta muiden mielestä ei. Meistä monilla on myös lapsuudessa ollut traumatisoivaa alkoholin käyttöä.
Raja kohtuuden ja liian välillä on liian hauras, siksi lapsiperheessä on ilman muuta hienoakin, mutta ennenkaikkea ihanaa ja turvallista, mikäli kumoikaan vanhemoi ei käytä alkoholia.
Miksei voi juoda hyvää mehua juhlahetkinä tai kivennäisvettä, jos se kerran on ihan sama kun ei ole ongelmaa?
Jokaisen lähipiirissä on alkoholisteja ja niitä jotka heiluvat siinä rajamailla. Joakisen tuttavapiirissä on myös heitä, jotka juovat liikaa ja joilla on lapsia. Kamalaa katsottavaa. Meistä jokainen tuntee jonkun, joka omasta mielestään juo asiallisesti, mutta muiden mielestä ei. Meistä monilla on myös lapsuudessa ollut traumatisoivaa alkoholin käyttöä.
Raja kohtuuden ja liian välillä on liian hauras, siksi lapsiperheessä on ilman muuta hienoakin, mutta ennenkaikkea ihanaa ja turvallista, mikäli kumoikaan vanhemoi ei käytä alkoholia.
Miksei voi juoda hyvää mehua juhlahetkinä tai kivennäisvettä, jos se kerran on ihan sama kun ei ole ongelmaa?
Olen kasvanut perheessä, missä juotiin usein illalla saunakaljat. Juhlissakin meitä lapsia roikotettiin mukana vaikka aikuiset olivat hiprakassa. Ja se oli kyllä inhottavaa..katsoa nyt kuina muut miehet lääppivät omaa äitiäni isäni ollessa toisessa huoneessa. Ja siis minulle oli jotenkin aivan selvää, että alkoholi kuuluu elämään. Havahduin tähän vasta aikuisena ja kun omia lapsia tuli, en halunnut, että heidän maailmankuvaan kuuluu alkoholi automaationa. En kertakaikkiaan ymmärrä MIKSI pitää sitä viinaa litkiä??? Itse lapset tekevät sitten aikuisina ratkaisunsa, mutta minä en vanhempana halua sitä esimerkkiä näyttää.
Meillä käytetään alkoholia sillon tällön pieniä määriä, kun sattuu huvittamaan. Mitään näistä ongelmista ei meilläkään ilmene. Ei kahesta viinilasista tule krapulaa tai muisti mene. Ei muuten estä urheiluakaan..
Tässä musta näkyy hyvin se, ettei tajuta mikä ero on alkoholilla läträämisellä ja lasin nauttimisella sillon tällön esim. ruoan kanssa.
Jotenkin ihan absurdi keskustelu muutenkin.
Omassa tuttavapiirissä alkoholi on juoma, jota joskus nautitaan joskus ei. Koskaan ei ole ongelma muille, juoko joku vai ei. Juhlissa aina myös alkoholiton versio ilman, että siitä tehdään numeroa. Eikö sitä voisi pitää sivistyksenä, ettei tuomitse kumpaakaan kantaa kovaäänisesti.
Meillä isä joi usein pari viinilasia, kun olin pieni. Ei, hänestä ei tullut väkivaltaista sekopäätä mutta erilainen kyllä. opin jo varhain inhoamaan sitä hetkeä, kun isä ottaa lasit esille, koska tiesin, että kohta isä ole enää oma itsensä. Se hihittelevä ja hyväntuulinen vanhempi muutaman siiderin jälkeen on pelottava lapselle, koska lapsi ei tunnista tuttua ja turvallista vanhempaansa.
En muista että koskaan olisin ollut illanvietossa, jossa kaikki olisivat alkoholia juoneet. Osa on absolutisteja osalla muu tilapäisempi syy esim lääkitys, imetys, orastava päänsärky, ei huvita jne. Onhan niitä vaikka kuinka paljon ja mitäpä se minulle kuuluu miksi tänään (tai koskaan) ei maistu.
Tarjolla on veden lisäksi myös esim limuja/kivennäisvettä ja joskus alkoholitonta viiniä tai siideriä. Jos on tehty booli niin myös alkoholiton versio on tarjolla. Riippuu vähän siitä millainen tilaisuus on. Mun iloni ei ole muiden (tai omastakaan) alkoholin käytöstä kiinni.
Itseasiassa nyt kun mietin niin olen minä kerran alkoholinkäyttöä kommentoinut. Tuttu jonka tiesin absolutistiksi tulikin siideripullo kädessä vastaan. Silloin tuli kyllä kysyttyä että kuinkas noin ja onko tämä kertaluonteinen juttu. Yleensä pidän tuonlaista kommentointia todella moukkamaisena, mutta se tuli jotenkin niin yllätyksenä.
Eli et mitenkään hämmenny, jos illanvietossa joku kieltäytyy alkoholista? Sinulla on automaattisesti muutakin alkoholitonta tarjolla kuin vettä hanasta (mikä sekin on tietysti aivan hyvää ja terveellistä)? Et kohottele kulmiasi, et kysele syytä, et tuputa suureen ääneen tai laske leikkiä alkoholittoman vieraan "tiukkapipoisuudesta" tai "muiden ilon pilaamisesta".
Itse olen nimittäin tällaiseenkin käytökseen törmännyt ihmisiltä, jotka "ihan vaan kohtuudella käyttävät alkoholia" ja "viikonloppuisin, hyvän ruoan kanssa ja eurooppalaiseen tyyliin sivistyneesti".
Eli jos menen illlanviettoon ja kieltäydyn viinilasillisesta (tai jätän vaikkapa vaivihkaa juomatta, kun ei tee mieli - en tee asiasta meteliä), saatan kuulla asiasta tällaisten ihmisten taholta. (Ja joskus taas saatan hyvinkin juoda tuon viinilasillisen, tuolloin kukaan ei kuitenkaan kommentoi juomistani - mutta juomatta jättäminen, se se vasta ihmeellistä on se. Ihan täytyy joku syy olla aina mietittynä, sellainen joka tyydyttää ihmettelijää. )
Ja tällaiseen olen siis tietyissä "seurapiireissä" törmännyt.
(Olen kyllä myös törmännyt siihenkin, että ihmisellä itsellään on "tosi kohtuullinen käsitys omasta juomisestaan", mutta sivullisen silmin näyttää vähän eriltä... Eli tässäkin asiassa, itselleen on hyvin helppoa valehdella...)
Sanoin mielestäni hyvinkin suoraan, että mulle on ihan yks hailee jos joku on absolutisti. Ongelmakäyttäjälle se on suotavaa, mutta muille oma valinta. Etkö ole sinut absolutismisi kanssa kun kuvittelet että kaikki sinua paheksuvat? Tunnen monia absolutisteja ja tiedän 100% varmuudella että ainakaan heistä yhdelläkään ei ole alkoholisti taustaa. (yhdellä kyllä lasinen lapsuus eikä ole koskaan itse edes maistanut)
Mun nähdäkseni esim vegaanin tai karppaajan tarvitsee huomattavasti useammin perustella valintaansa. (ja sitä miten siinä rajansa asettaa)
lapsena se kuulostaa taivaallisen hienolta.
ainakin siitä seuraa se, että lasten ei tarvitse pelätä vanhempien olevan humalassa. Oma lapseni esim pelkää tätä jatkuvasti, vaikken koskaan ole ollutkaan hänen edessään humalassa.
Myöskin sivusta seuranneena olen huomannut yhdestä absolutistiperheestä sen, että kaikki iltamenot, johon vanhemmat osallistuvat, ovat useimmiten sellaisia että lapsetkin voivat tulla mukaan, koska niissä ei käytetä alkoholia.
Kyllä minusta raittius on lapsiperheessä oikein hyvä asia. Vaikken itse raitis olekaan. Viinin siemailu ei ole mikään välttämätön sivistyksn mitta minun mielestäni.
onhan se sikäli onnellista, että ainakaan lasten ei tarvitse kärsiä alkoholin mukanaan tuomista ongelmista. Ongelmia voi olla vaikka vanhemmat kävisivätkin töissä ja käyttö OMASTA mielestä olisi halinnassa.
vanhemman olevan humalassa, jos teilläkin pelätään, vaikka asia ei ole realistinen.
mutta täysin epätasapainoinen äiti, jonka raivokohtauksia lapset pelkäsimme.
Meilläkään ei oteta alkoholia, mutta minusta se on ihan tavallista, eikä erityisen hienoa. Alkoholi on meille kummallein evvk.
Tuolla yhdessä ketjussa kehuttiin, miten yhdessä perheessä ei käytetä OLLENKAAN alkoholia, ja miten hieno ja tavoittelemisen arvoinen asia se on.
Minusta jokainen saa tehdä omat valintansa, ja hyvä niin, mutta kertoisiko joku, mitä erityisen hienoa tuossa on?
vaikka alkoholistin lapsi olenkin.
mahdollisesti lieventänyt vai pahentanut tilannetta....
Tsiisus kun täällä nämä kommentit menee aina ihan asian viereen, oli aihe mikä hyvänsä.
mutta täysin epätasapainoinen äiti, jonka raivokohtauksia lapset pelkäsimme.
Lapsen ei tarvitse altistua huumausaineelle koko lapsuutensa aikana ja hän saa hyvän esimerkin vanhemmiltaan.
Kello oli 11 kun matkustin tänään metrossa ja siellä oli, ikäluokasta riippumatta, kaljat ja viinit janojuomina. Keskellä viikkoa ja aamupäivästä??
Kyllä suomalainen alkoholikulttuuri on niin sairas ja laaja, että joukkoon pitää mahtua muutama raitiskin.
ymmärrän toisaalta asian hienouden, mutta en sitä jos joku tuomitsee pari saunakaljaa tms. lasten nähden. se on kyllä tavoiteltavaa mielestäni että humalassa ei olla lasten nähden.
Miksi raitis ei saa vastaavasti tehdä omia valintoja ilman lytätyksi tulemista? Kyllä ne nimittäin ovat juuri he, jotka joutuvat valintojaan enemmän puolustamaan ja selittämään...
alkoholista? Sinulla on automaattisesti muutakin alkoholitonta tarjolla kuin vettä hanasta (mikä sekin on tietysti aivan hyvää ja terveellistä)? Et kohottele kulmiasi, et kysele syytä, et tuputa suureen ääneen tai laske leikkiä alkoholittoman vieraan "tiukkapipoisuudesta" tai "muiden ilon pilaamisesta".
Itse olen nimittäin tällaiseenkin käytökseen törmännyt ihmisiltä, jotka "ihan vaan kohtuudella käyttävät alkoholia" ja "viikonloppuisin, hyvän ruoan kanssa ja eurooppalaiseen tyyliin sivistyneesti".
Eli jos menen illlanviettoon ja kieltäydyn viinilasillisesta (tai jätän vaikkapa vaivihkaa juomatta, kun ei tee mieli - en tee asiasta meteliä), saatan kuulla asiasta tällaisten ihmisten taholta. (Ja joskus taas saatan hyvinkin juoda tuon viinilasillisen, tuolloin kukaan ei kuitenkaan kommentoi juomistani - mutta juomatta jättäminen, se se vasta ihmeellistä on se. Ihan täytyy joku syy olla aina mietittynä, sellainen joka tyydyttää ihmettelijää. )
Ja tällaiseen olen siis tietyissä "seurapiireissä" törmännyt.
(Olen kyllä myös törmännyt siihenkin, että ihmisellä itsellään on "tosi kohtuullinen käsitys omasta juomisestaan", mutta sivullisen silmin näyttää vähän eriltä... Eli tässäkin asiassa, itselleen on hyvin helppoa valehdella...)