Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt päiväkodin "kauheuksiin" mielipiteitä!!

Vierailija
02.11.2011 |

Olen lto. Mietimme työporukalla tätä viikonlopun iltasanomissa olevaa "kauhujen pk" -juttua ja eritoten ulkoiluaikaa (josta useampi teksti "hoitajat seisovat ringissä..")

Haluaisinkin kysyä teiltä vanhemmat, miten haluaisitte meidän seisovan/toimivan?

Meillä suht pieni piha, edustalta näkee parhaiten koko pihamaalle. Aikuisia ulkoilussa on 2-4 (lapsimäärästä riippuen, pieni päiväkoti siis kyseessä). Sisällä ollessamme on toiminta lähes koko ajan ohjattua, askartelua, musiikkia, liikuntaa, loruttelua tms. Koska meillä on erittäin pienet ja epäkäytännölliset tilat sisällä, meillä ei leikkejä isolla lapsiporukalla voi hyvin toteuttaa, koska jo melutaso nousee todella kovaksi sisätiloissa (aiheuttaa mm. levottomuutta, keskittymisen puutetta tms.) joten leikit sisällä painottuvat ennen aamupalaa sekä ennen välipalaa (koska tällöin vähemmän lapsia "paikalla"). Mietimme, että jos vanhempien toiveesta vedämme ulkoiluhetketkin "ohjattua" toimintaa, vapaata leikkiä ei juuri päivän ajaksi jää.

kuinka moni vanhempi viikonloppuisin ohjaa lasten ulkoilua kotioloissa? ettekö luota siihen, että lapset ovat turvallisissa käsissä, vaikka saavatkin leikkiä pihalla vapaasti? Tottakai keksimme tekemistä, ohjaamme tarvittaessa, ratkaisemme ristiriitoja tms. ja alle 3-vuotiaat on tietenkin asia erikseen (puhun siis 3-6 -v.)

Saatamme jopa mennä lähimetsään, jossa lapset saavat tietyllä alueella "juoksennella" vapaasti, rakentaa majaa tms. samalla kun aikuiset "vain" seisovat.

Ja toiseksi, tämä "rinkiteoria". seurasin tämän viikon ulkoiluja meidän pk:ssa, ja kertaakaan tällä viikolla tai aikaisemmin (muistini mukaan) kukaa ei ole seisonut ringissä. Ihan me seisomme parettain tai jos on enempikin RIVISSÄ, koko ajan pälyillen ympärillemme. En usko, että kukaan ammattikasvattaja (joka vähääkään työstään välittää) voisi jättää lapset ulkoilemaan oman onnensa nojaan. Tulkaa rohkeasti paikalle ja kyselkää, miksi näin, se on täysin perusteltua (ainakin meillä) ja antakaa palautetta, miten haluaisitte juuri teidän Nico-Petterin kanssa leikittävän ulkona(kin).

Työ voi näyttää helpolta "ringissä seisomiselta" päivät pitkät, mutta totuus on toinen. Tottakai on vaativampiakin ammatteja, mutta vastuu on kuitenkin suuri ja siihen nähden, mitä suomessa on päiväkoteja ja mitä niissä on sattunut hoidon laiminlyönnin tuloksena, on meillä asiat aika hyvin ja vastuullisia ammattilaisia löytyy aivan varmasti joka päiväkodista.

Haluaisin myös kommentoida tätä "olen päiväkodissa työskennellyt 2kk ja kerron kokemuksesta.." -juttua, että todennäköisimmin nämä ovat työllistettyjä avustajaksi palkattuja henkilöitä, tuskin kukaan 3-4 vuotta yliopistossa opiskellut päättää 2kk jälkeen lopettaa uransa. Ja näillä työllistetyillä ei ole minkäänlaista kuvaa ja hajua etiikasta ja pedagogiikasta.

Pitkä teksti, mutta pakko vastata, ihan jo ammatinarvostuksen vuoksi.

ja sitä en tarkoita etteikö puutteita olisi, aivan takuulla on, mutta pääsääntöisesti uskoisin lto:n ja lh:n tekevän parhaansa NIILLÄ resurseilla, jotka ovat käyetettävissä.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilä vain hyviä kokemuksia päiväkodeista. Tärkeää työtä pienellä palkalla. Kyllästyttää iltapäivälehtien jutut. Yritetään repiä otsikoita kun tiedetään niiden vetävän. Olette arvostuksenne ansainneet!

Meilläkin on vain hyviä kokemuksia ja kaikki hoitajat ovat olleet ihania! Näin siis tampereella.

Vierailija
22/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minähän en olekaan selkopäinen ja fiksu, enhän?

Ilkeältä ja katkeralta ainakin kuulostat. :) Jos olet fiksu, niin et silti huomannut heti lapsesi olevan ruhjeilla, vuotaneen verta ja saaneen aivotärähdyksen??? Onko teillä lapsesi kanssa kuinka luottamuksellinen suhde, jos lapsesi ei uskaltanut kertoa sinulle tulleensa vahvasti pahoinpidellyksi? Vai onko kyseessä erityislapsi, joka ei ole osannut ilmaista itseään?

Onko käynyt mielessä, että jos lapsi ei uskalla kertoa tapahtuneesta sinulle, hän tarinasta "kiinni jäätyään" todennäköisesti kertoo mahdollisimman soveliaan tarinan? Oletat aikuisten valehtelevan ja lapsesi puhuvan totta?

Miksi paita oli vain imenyt verta, eikä ollut liimaantunut kiinni verta vuotaviin ruhjeisiin? Jos sait paidan irti ilman että revit sen irti, niin kuinka paha tilanne oikeasti olikaan?Tiesitkö, että hiertymät ja ruhjeet ovat eri asioita? Mustelmat eivät aiheuta luunmurtumia eivätkö hiertymät ruhjeita. Puhutko ihan totta? Todettiinko aivotärähdys jotenkin objektiivisesti vai oletettiinko, että jos lapsi on allapäin ja väsynyt, hänellä voisi olla vaikka aivotärähdys? Asutte varmaan isossa kaupungissa, jos tietokonetomografiakin järjestyi heti samalle illalle? Aivotärähdykseen tapaa liittyä muistinmenetys, mutta lapsesi muistaa silti tapahtuneen oikein ja päikkärin tädit valehtelevat?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten haluatte meidän seisovan": siten, että mahdollisimman vähän lapsia jää hoitajan selän taakse.

Eli siis ringissä seisoessa naamat ringin ulkopuolelle (eikä lapsia tietenkään ringin sisälle) ja yksin tai pareittain seisoessa siten, että selät ovat joko konkreettista tai kuvainnollista aitaa/seinää vasten. (Kuvainnollisella aidalla tarkoitan ulkoleikkialueen rajoja, joista lienee lasten kanssa sovittu silloinkin, kun varsinaista aitaa ei ole.)

Vierailija
24/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta minähän en olekaan selkopäinen ja fiksu, enhän?

Ilkeältä ja katkeralta ainakin kuulostat. :) Jos olet fiksu, niin et silti huomannut heti lapsesi olevan ruhjeilla, vuotaneen verta ja saaneen aivotärähdyksen??? Onko teillä lapsesi kanssa kuinka luottamuksellinen suhde, jos lapsesi ei uskaltanut kertoa sinulle tulleensa vahvasti pahoinpidellyksi? Vai onko kyseessä erityislapsi, joka ei ole osannut ilmaista itseään? Onko käynyt mielessä, että jos lapsi ei uskalla kertoa tapahtuneesta sinulle, hän tarinasta "kiinni jäätyään" todennäköisesti kertoo mahdollisimman soveliaan tarinan? Oletat aikuisten valehtelevan ja lapsesi puhuvan totta? Miksi paita oli vain imenyt verta, eikä ollut liimaantunut kiinni verta vuotaviin ruhjeisiin? Jos sait paidan irti ilman että revit sen irti, niin kuinka paha tilanne oikeasti olikaan?Tiesitkö, että hiertymät ja ruhjeet ovat eri asioita? Mustelmat eivät aiheuta luunmurtumia eivätkö hiertymät ruhjeita. Puhutko ihan totta? Todettiinko aivotärähdys jotenkin objektiivisesti vai oletettiinko, että jos lapsi on allapäin ja väsynyt, hänellä voisi olla vaikka aivotärähdys? Asutte varmaan isossa kaupungissa, jos tietokonetomografiakin järjestyi heti samalle illalle? Aivotärähdykseen tapaa liittyä muistinmenetys, mutta lapsesi muistaa silti tapahtuneen oikein ja päikkärin tädit valehtelevat?

Lapsi oli yrittänyt päiväkodissa saada aikuisia kiinnostumaan kohtalostaan, turhaan. Hän päätteli, että koska päiväkodin tätien mukaan mitään ei ole tapahtunut niin mitään ei ole tapahtunut! Hän luuli, että asia oli normaalia päiväkodin arkea, noin siellä saa tehdä, koska kukaan aikuinen ei asiaan halunnut puuttua. Miksi siis ottaa asia esille kotona?

Tietysti voi olla, kuten itsekin epäilet, että lapsen pahoinpitelivät hoitajat eivätkä toiset lapset. Aikuisilla on taipumus valehdella, se on totta.

Jos yhtään tunnistat ruhjeita niin niistä ei välttämättä valu verta vaan tihkuu. Tuore veri ei ole vielä ehtinyt kuivua paitaan (kokeile joskus vaikka omalla lapsellasi). Ruhjeet ja hiertymät ovat eri asioita ja molempia lapsesta löytyi (haluatko, että liitän oheen lääkärintodistuksen ja kuvat?) Aivotärähdys sekä lapsella että aikuisella todetaan normaalilla lääkärintutkimuksella ja seurannalla (tässä tapauksessa yli yön sairaalassa).

Tietysti voidaan olettaa, että päiväkodin pihaan tuli joku tuntematon, joka pahoinpiteli lapseni eikä kukaan huomannut mitään. Vai onko sinusta normaalia, että lapsesi selkä on jauhelihana hoitopäivän jälkeen? Se on objektiivisesti todettu samoin kuin se, että kenenkään aikuisen havaintojen mukaan mitään ei ole tapahtunut. Poliisikuulustelussa tosin muisti alkoi palata pätkittäin - päiväkodin aikuisilla, joilla ei ollut tiettävästi aivotärähdystä vaan juuri tuohon aikaan kiva kahvihetki, jolloin kukaan ei viitsinyt valvoa lapsia.

Tiedän, että päiväkodeissa lapsille saa olla väkivaltainen. Sinun kirjoituksesi todisti asian, jälleen kerran.

Vierailija
25/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

päiväkodissa on riittävästi sitä ohjausta ja kasvatusta:

-käsien pesun opettelu

-vessa-asioinnit

-pukeminen

-ruokailu

-jälkien raivaaminen

-aamutuokioissa istuminen suht rauhallisesti

-puheenvuoron pyytäminen

-odottaminen, odottaminen:vessa-asiointi, ruokailu, pukemisen hankalien paikkoje avunsaamisen odottaminen

-nukkarissa odottaminen, hiljaisena pysyminen

-sisällä suht rauhallisten , vapaan leikkien harjoittelu

Eli kyllä tässä on ohjattua toimintaa tarpeeksi pienelle pitkiin päiviin. Ryhmässä toimimisen harjoittelua, aikuisen johdolla. Joten ulkoilu saa olla vapaata, luontaisen energian purkua

Olen siis opiskelija, joka tekee sijaisuuksia päiväkodeissa, omiakin lapsia löytyy.

Joissakin päiväkodeissa ulkoillessa vakkarihenkilökunnalla valitettavasti on näitä juorurinkejä, itse sijaisena plus ehkä toinen sijainen sitten yrittää huomioida koko pihan lasten vaaratilantee, riidat, kinastelut, nenän pyyhkimiset, yksinäisten ohjaamisen leikkeihin...

Vierailija
26/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

samaa mieltä olen kanssasi siitä, että vapaata leikkiä pitää olla. Eri mieltä olen kuitenkin kanssasi siitä, että pihallakin ei voisi olla ohjattua toimintaa. Varsinkin alkusyksystä, kun yleensä ryhmät muuttuvat ja mukana on uusia lapsia, toivoisin, että nimenomaan pihalla haettaisiin niitä yhteisiä leikkejä varsinkin näiden "isompien" kanssa: kirkkistä, purkkista, mustaa miestä, sählyä, jalkapalloa, polttopalloa mitä vaan, että lapset oppisivat touhuamaan yhdessä pihallakin. Ja toinen mitä mä en ole koskaan ymmärtänyt, minkä takia sen 21 lapsen ryhmän pitää kulkea aina yhdessä kasassa? Eikö niitä jakoryhmiä voisi myös tehdä sinne pihalle? 1 aikuinen ohjaamaan leikkiä ja 7 lasta mukaan. 2 ryhmää jää sitten sisälle väljempiin tiloihin. Tai retkiä, miksi sinen aina raahataaan koko sakki kerralla, eikö sinne metsään voisi mennä pienemäläl porukalla vaikka usemapana päivänä?

Vierailija
27/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin sitä mamman silmät avautuu: kun lapsia valvotaan, mutta heidän kanssaan ei olla vuorovaikutuksessa, sitä kutsutaan vapaaksi leikiksi, joka on ilmeisesti ihan ok... Olen hieman eri mieltä: tyttöjemme päiväkodissa hoitajat valvovat lapsia eli käyskentelevät pihalla ja katselevat ympärilleen, tietenkin silloin kun eivät juttele keskenään tai jonkun vanhemman kanssa. Tästä seuraa, että lapselle on aikuinen tarjolla, jos lapsi itse osaa hakea aikuisen kontaktin. Toisin sanoen ihan pienet istutetaan rattaisiin ja siinähän ovat. Ne jotka istuvat keinussa, istuvat niissä kauan (eivät pääse itse vauvakeinuista pois) eikä kukaan anna vauhtia. Olen myös jonkun yllä kirjoittavan äidin tapaan lohduttanut usein vieraita itkeviä lapsia pihalla, kun ketään hoitajista ei kiinnosta tai kyseinen lapsi ei ole juuri lähinnä olevan hoitajan vastuulla. Pienille ei kukaan laita leikkiä käyntiin eikä isompien mielikuvitusleikkeihin osallistuta edes keskustelun tasolla. Siitä seuraa, että lapset pyörivät ympäriinsä kuka mitenkin riehuen pihalla ja pienemmät vaeltavat missä lie. Ja tämä on nyt sitten ihan ok ja siihen ihan synninpäästöä täällä halutaan? On se kyllä ***kele sillä tavalla, että jos niitä lapsia hoidetaan, niin hoidetaan kanssa, osallistutaan leikkeihin, autetaan leikissä alkuun, lohdutetaan itkeviä ja otetaan muutenkin _itse_ kontaktia lapseen eikä niin, että kun on suru puserossa ja pää kainalossa, niin sitten saa aikuisen huomion.

Jestas, että oikein suututtaa tuollainen AP:n avaus! Että miten pitäisi seisoa siellä pihalla? Ihan jos leikkisit lasten kanssa ja jättäisit ne seisoskelut vaikka kotipihallesi!

Vierailija
28/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän, että päiväkodeissa lapsille saa olla väkivaltainen. Sinun kirjoituksesi todisti asian, jälleen kerran.

Fiksu ja selkopäinen päätelmä sulla. ;)

Lisäselityksessäsi on vielä lisää epäjohdonmukaisuuksia ja asiavirheitä, joten ei sun tarinasi nyt vaan voi olla totta. Sori. Parempaa onnea seuraavaan ketjuun!

Vierailija
29/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

3kk kokemuksella tyytyväinen pk:iin. Minusta on hyvä että lapset saavat leikkiä vapaasti ja toisaalta ei voi olettaakaan että hoitajat leikkisivät lasten kanssa koko ajan aktiivisesti. Mutta minusta on ollut hyvä, kun meidän pk:ssa hoitajat osallistuvat kuitenkin lasten leikkeihin esim. "maistamalla" ruokia, ihailemalla temppuja, ja joskus myös auttavat käynnistämään leikkejä.

Tämä siis nimenomaan pihalla, sisäleikkejä en ole paljoa seurannut. Ehkä tämä on ihan normia, mulla ei ole kokemusta pk:sta. Mutta mielestäni olisi tosi kurjaa, jos hoitajat eivät yhtään yrittäisi olla mukana lasten mielikuvitusjutuissa ja innostumisissa jne.

Mun lapsi siis 3v.

Vierailija
30/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

iltapäivälehdet kertovat kuinka asiaan pitää suhtautua. Kauhean tarkoitushakuisiahan ne lööpit ja jutut ovat aina, niin myös tässä asiassa.

Naisia halutaan saada tappelemaan keskenään kotihpoidon ylivertaisuudesta ja päivähoidon peruuttamattomista vahingoista. Itselläni on kokemusta vuosien takaa työharjoittelusta päiväkodista pääkaupunkiseudulla ja myöhemmin omien lasten hoidosta sisä Suomessa.

Mitään tuollaista en ole kokenut ja omien lasten pk:n pihalla aikuiset kulkevat oman ryhmän lähettyvillä, juttelevat vanhempien kanssa ja tietävät kyllä mitä ympärillä tapahtuu. Erittäin lahjomattomana pidän lapsia, jotka kummatkin ovat tykänneet olla hoidossa.

Tottakai lapset haluavat välillä leikkiä omin päin ja ulkoilu on siihen luonteva paikka. Sisällä on sitten ohjattua toimintaa ja lisäksi vapaata leikkiä ryhmissä. En minä itsekään lapsia ulkona leikitä ja viihdytä.

Vierailija
31/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhempi muuten on joskus antanut päiväkotiin positiivista palautetta? Mä tulkitsen omaa ryhmääni niin että jos ei palautetta kuulu,kaikki on vanhempien mielestä hyvin.

Lapseni pk toimii hienosti. Johtaja on ihana nainen, joka välillä upottaa "kädet saveen", jos hoitajia puuttuu. Hän tuntee jokaisen vanhemman ainakin kasvoilta.

Lapseni omahoitaja on loistava. Muutkin hoitajat ovat ihania, etenkin yksi nuori nainen on aina joku lapsi sylissä.

Tunnen, että lapsestani välitetään aidosti.

Kiitos Espoo. Kiitos Viherranta.

Vierailija
32/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuttiin vuosia kerrostalossa jonka kivijalassa oli päiväkoti.

Tietyt hoitajat oli kunnon kamalia ämmiä.

Jotkut ihan suoraan huusi lapsille. Kerran lapset meni sisälle ja 2 lasta unohdettiin leikkimään kiipeilytelineen alle.

Mä näin sen mutta mitä kaikkea jäikään näkemättä?

Pakko sanoa myös että, oli niitä mukaviakin hoitajia 2 kappaletta, niistä huomasi että välitti lapsista.

Omia lapsia on kolme ja neljästä päiväkodista on kokemuksia. Yhteen olin tyytymätön, mutta ihan ok. Mutta kerran mun lasta nakkasi toinen lapsi kivellä päähän ja hoitajan kommentti oli "se nyt vaan oli sellainen viaton heitto" Pikkasen suututti kun se viaton heitto aiheutti lapselleni aivotärähdyksen ja ruhjeen poskeen.

Ei siitä sen enempää, aika parantaa haavat.

Vierailija
33/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että lapset vain leikkivät vapaasti sisällä/ ulkona, lukekaa tämä

http://www.lastentarha.fi/pls/portal/docs/PAGE/LTOL/01LTOL/00LTOL/06JUL…

Vierailija
34/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun lukeminen kyllä toi kaksi juttua mieleen;

poikani oli nelivuotiaana aloittanut päivähoitouransa ja melko alussa yksi mielinkielinmairea hoitaja tuli selittämään, että poika on oikein kiva, mutta hurjan kova kantelemaan; tänäänkin tuli valittamaan, että aatu heitti häntä palikalla... Illalla paitaa riisuessa näin ruhjeen alaselässä selkärangan vieressä ja kysyin pojalta, mistä se oli tullut - kertoi Aatun heittäneen parrunpätkällä, joita hiekkalaatikolla on "palikkoina"...

Toinen mieleen tullut asia on se, etten koskaan hirveästi paheksunut ringissä seisokelua, mutta kun poikani siirtyi päivähoitopaikkaan, jossa (nuorehko) hoitohenkilökunta päivittäin osallistui ulkoleikkeihin lasten kanssa (pelasi sählyä, pyöritti hyppynarua yms.), tajusin, että noinkin voi asian hoitaa ;-) Ja fiilis pihalla oli toinen.

Samoin tässä uudessa paikassa pidettiin kunnia-asiana sitä, että joka lapsi on asianmukaisesti puettu ulkoillessa, kun edellisessä paikassa todettiin vain, ettei kukaan ehdi noin isolta lapsilaumalta tarkistaa, että vetoketjut on kiinni ja lahkeet suurin piirtein alhaalla...

Vierailija
35/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuttiin vuosia kerrostalossa jonka kivijalassa oli päiväkoti. Tietyt hoitajat oli kunnon kamalia ämmiä. Jotkut ihan suoraan huusi lapsille. Kerran lapset meni sisälle ja 2 lasta unohdettiin leikkimään kiipeilytelineen alle. Mä näin sen mutta mitä kaikkea jäikään näkemättä? Pakko sanoa myös että, oli niitä mukaviakin hoitajia 2 kappaletta, niistä huomasi että välitti lapsista. Omia lapsia on kolme ja neljästä päiväkodista on kokemuksia. Yhteen olin tyytymätön, mutta ihan ok. Mutta kerran mun lasta nakkasi toinen lapsi kivellä päähän ja hoitajan kommentti oli "se nyt vaan oli sellainen viaton heitto" Pikkasen suututti kun se viaton heitto aiheutti lapselleni aivotärähdyksen ja ruhjeen poskeen. Ei siitä sen enempää, aika parantaa haavat.

Selvästi satuttamistarkoituksessa heitetty, sadistinen lapsi tuo Aatu ja saa kyllä kylmää kyytiä, vai?

Vierailija
36/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fiksu ja selkopäinen päätelmä sulla. ;) Lisäselityksessäsi on vielä lisää epäjohdonmukaisuuksia ja asiavirheitä, joten ei sun tarinasi nyt vaan voi olla totta. Sori. Parempaa onnea seuraavaan ketjuun!

Toivottavasti se ole sinä, joka saa seuraavana aivovamman.

Vierailija
37/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asuttiin vuosia kerrostalossa jonka kivijalassa oli päiväkoti. Tietyt hoitajat oli kunnon kamalia ämmiä. Jotkut ihan suoraan huusi lapsille. Kerran lapset meni sisälle ja 2 lasta unohdettiin leikkimään kiipeilytelineen alle. Mä näin sen mutta mitä kaikkea jäikään näkemättä? Pakko sanoa myös että, oli niitä mukaviakin hoitajia 2 kappaletta, niistä huomasi että välitti lapsista. Omia lapsia on kolme ja neljästä päiväkodista on kokemuksia. Yhteen olin tyytymätön, mutta ihan ok. Mutta kerran mun lasta nakkasi toinen lapsi kivellä päähän ja hoitajan kommentti oli "se nyt vaan oli sellainen viaton heitto" Pikkasen suututti kun se viaton heitto aiheutti lapselleni aivotärähdyksen ja ruhjeen poskeen. Ei siitä sen enempää, aika parantaa haavat.

Selvästi satuttamistarkoituksessa heitetty, sadistinen lapsi tuo Aatu ja saa kyllä kylmää kyytiä, vai?

Ei tollainen vähättely ole mukavaa silloin kun oma lapsi makaa valkoisena ja pahoivoivana päiväkodin eteisessä mistä olen sitä tullut hakemaan.

Toinen asia oli se että mulle ei suostuttu kertomaan kuka sen teki kuin vasta sitten kun olin uhannut tehdä asiasta rikosilmoituksen. Heille kun on se vaitiolovelvollisuus. No, tuli se syyllinenkin selväksi lopulta.

Ja paskat se mikään viaton heitto ollut. Syy miksi oli nakannut mun lasta kivellä oli se että se halusi keinumaan. Huhhuh..

Vierailija
38/38 |
02.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä kun hoitajat seisovat ringissä ja juttelevat keskenään, he eivät todellakaan silmä kovana seuraile ympäristöä.

Mä olen lukemattomia kertoja nähnyt, kuinka ihan periaatteessa hoitajien silmien alla sattuu ja tapahtuu ties mitä, evätkä nämä reagoi siihen mitenkään.

Ihan viimeisimpänä näin, kun isompi lapsi tempaisi pienempää lapiolla oiekin kunnolla. Tämä pieni yritti mennä kertomaan hoitajille, joilla oli kovasti mielenkiintoisempi keskustelu käynnissä. Lapsi itkee ja kutsuu hoitajaa nimeltä monta kertaa, menee tarttumaan punttiin jne. ja hoitaja ei tee mitään. Lopulta kysyy äkäsesti että mitä nyt? Ja kun lapsi kertoo, toteaa, että hän tulee sanomaan sille... EIKÄ todellakaan mene, vaan jatkaa juoruiluaan.

Näitä kun tarpeeksi näkee, alkaa oikeasti savu nousta korvista.

Ja mitä eroa sillä on kotona ulkoiluun? No ei meillä pk- ikäiset ulkoile ilman aikuista. Että kyllä me ollaan paikalla. Lisäksi meidän pihalla ei ulkoile 20 lasta yhtä aikaa, joista osa harrastaa kiusaamista jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi