Miten saada vauva syömään pullosta???Hyviä neuvoja?!
Eli meillä on kohta 4kk ikäinen vauva ja täysimetyksellä mennään.
Nyt mulla on tulossa pakollinen meno ja vauva pitäisi jättää iskän hoitoon muutamaksi tunniksi.
Tulevat kyllä muuten oikein hyvin toimeen, mutta kun vauva ei huoli lainkaan tuttipulloa.
Kerran aikaisemmin olen myös joutunut olemaan pois muutaman tunnin (sairaalassa tutkimuksissa) ja jätin vauvan silloin mieheni hoitoon, mutta mies joutui lopulta tuomaan vauvan mulle sairaalaan perässä syötettäväksi, kun ei ollut saanut syömään pullosta.
Nyt kokeilin tänään taas, että sujuisko yhtään paremmin, mutta ei millään!
Aattelin kokeilla sinnikkäästi uudelleen tulevina päivinä, josko tuo pikkuhiljaa alkaisi huolimaan.
Eikä siis ole tarkoitus todellakaan lopettaa imetystä, vaan saisi pullosta vain silloin, kun joudun pakosti olemaan pois.
Mikä siis neuvoksi?!
Tuttia kyllä syö jonkin verran,mutta ei paljon sitäkään.
Kommentit (2)
Tyttö (5 kk) oli saanut siihen asti vain rintaa ja kasvissoseita. Annoin Tuttelia suosiolla nokkamukista, koska tyttö ei kuulema ole suostunut tuttipullosta koskaan juomaan. Aika kikkailuahan se alkuun oli, mutta kun muutakaan vaihtoehtoa ei ollut, niin kyllä minä hänet lopulta juomaan sain. Pieniä määriä annoin ja tiheästi. Tässä tilanteessa makukin oli vieras, mutta sinähän voit lypsää vauvallesi omaa maitoa varastoon. Luulisi maistuvan korviketta paremmin. Eiköhän vauva pakon edessä suostu pullosta/mukista juomaan. Alkuun hän voi kyllä tilannetta protestoida.
...Mutta onhan niitä muitakin keinoja tarjota vauvalle maitoa. :)
Periaatteessa noin iso vauva pärjää muutaman tunnin syömättä ilman että kuolee nälkään, mutta onhan se kauheaa olla lapsen kanssa, jos hän kuitenkin itkee nälkäänsä/ikäväänsä, eikä saa häntä autettua.
Joskus äidin on aivan turha yrittää opettaa pullosta syömistä, vauva ei kertakaikkiaan huoli pulloa äidiltä, mutta jonkun muun yrittäessä silloin kun äiti ei ole maisemissa, saattaa pullokin kelvata.
Mutta siis vauvalle voi antaa maitoa myös esim. lääkeruiskulla (vaikka semmoisella, jonka saa nestemäisen Panadol-lääkkeen mukana), ihan lusikalla lappamalla tai hörppyyttämällä pienestä mukista (tuttipullon korkki tms.). Hörppyytyksestä löytyy lisätietoja sivulta: http://www.imetystukilista.net/faq/horpytys.php
Voisittehan vaikka tehdä testin miehesi kanssa: itse lähdet vaikka pienelle kävelylle ja sillä aikaa miehesi kokeilee, mikä noista (pullo mukaanlukien.. :) toimisi parhaiten. Jos äiti on paikalla vauva ei ehkä huoli muuta kuin rintaa...
Mutta tosiaan, jos/kun imetät kunnon session ennen lähtöäsi ja heti palattuasi, ei vauvan välttämättä tarvi saada desikaupalla maitoa muutaman tunnin poissaolon aikana. Jo pienikin määrä maitoa leikkaa nälältä pahimman terän ja jos miehesi keksii oikein hauskaa ohjelmaa vauvalle, tämä ei välttämättä muista nälkäänsä ollenkaan... ;o) Tai riippuu siis kuinka monesta tunnista on kysymys...
Toivottavasti tästä oli jotain apua! :)