Uskooko kukaan, että aion oikeasti downshiftata 4500e:n kk-palkalta freelanceksi
... joka tekee vähän töitä mutta enemmän vapaaehtoistyötä. Kk-ansiot romahtavat varmaan neljäsosaan entisestä, mutta mulle riitti 20v oravanpyörää ja uraohjus-paskaa. Takana on myös akateeminen koulutus. Elämässä on muutakin kuin työ ja raha. Esim. oma ja perheen hyvinvointi. Olen pohtinut tätä nyt kolme vuotta, ja päätin, että irtisanoudun vuodenvaihteessa. Tuntuu niin helpottavalta. Teen jatkossa duunia kohtuudella ja keskityn rakastamaani vapaaehtoistyöhön. Miksi elämän pitäisi olla rahan ja tavaroiden ja "korkean elintason " tavoittelua? Sitä se mullakin oli pitkään, mutta tulin viimein järkiini. Kaikki eivät tosin ymmärrä päätöstäni.
Kommentit (69)
Tuo downshiftaaminen on kyllä pienen porukan elitististä puuhaa. Muuten ollaan vaan prosaalllisesti työttömiä tai muuten vaan köyhiä ja pienipalkkaisia. Ja siitä onkin sitten rentous ja "laatuajanviettely" perheen parissa kaukana.
Minusta tuntuu, että nämä shiftailijat ovat saaneet elämässään kaiken liian helpolla ja näin toimimalla kuvittelevat olevansa niin hyviä ihmisiä. Leikkivät köyhää, vaikka eivät ole köyhyyttä nähneetkään. Sori vaan, mutta downshiftaajat antavat itsestään tosi ylimielisen kuvan itsestään.
kun noin hyvän analyysin osasit antaa. Just joo!
Tuo downshiftaaminen on kyllä pienen porukan elitististä puuhaa. Muuten ollaan vaan prosaalllisesti työttömiä tai muuten vaan köyhiä ja pienipalkkaisia. Ja siitä onkin sitten rentous ja "laatuajanviettely" perheen parissa kaukana.
Minusta tuntuu, että nämä shiftailijat ovat saaneet elämässään kaiken liian helpolla ja näin toimimalla kuvittelevat olevansa niin hyviä ihmisiä. Leikkivät köyhää, vaikka eivät ole köyhyyttä nähneetkään. Sori vaan, mutta downshiftaajat antavat itsestään tosi ylimielisen kuvan itsestään.
En vain ymmärrä ihmisiä, jotka tekevät elämänmuutoksesta älyttömän numeron. "Oikeasti minun ei tarvitsisi tehdä näin, mutta olen niin henkistynyt ja parempi ihminen kuin muut"- asenne on rasittava.
En vain ymmärrä ihmisiä, jotka tekevät elämänmuutoksesta älyttömän numeron. "Oikeasti minun ei tarvitsisi tehdä näin, mutta olen niin henkistynyt ja parempi ihminen kuin muut"- asenne on rasittava.
Aikuisopiskelijana ja köyhänä yyhoona rukoilen, että saan valmistumisen jälkeen töitä, jotta tämä vastenmielinen ja harmaa köyhyys ei jatkuisi. Pelkään kyllä, etten edes saa töitä.
Voisin kyllä kuvitella itseni tilanteeseen, jossa olen kaiken tehnyt oppikirjan mukaan ja rahassa keskiluokkaiseksi asti muhineena, voisin todeta sen arvon olevan itselleni mitätön :)
hiljaisen elämän nautiskelijat? Eivät kaikki tee siitä numeroa. Mutta kun tässä ketjussa juuri puhutaan ko. aiheesta, niin tietysti ihmiset kertovat kokemuksistaan ja siitä, miten hyväksi kokevat sen itselleen.
Omassa tuttavapiirissä saan yleensä kateellista huokailua osakseni " hyvä sun on, kun sulla on aikaa..."
Eikö kaikilla ihmisillä ole yhtä paljon aikaa? Pointti on siinä, että toiset osaavat käyttää sen fiksummin kuin toiset.
Aikuisopiskelijana ja köyhänä yyhoona rukoilen, että saan valmistumisen jälkeen töitä, jotta tämä vastenmielinen ja harmaa köyhyys ei jatkuisi. Pelkään kyllä, etten edes saa töitä. Voisin kyllä kuvitella itseni tilanteeseen, jossa olen kaiken tehnyt oppikirjan mukaan ja rahassa keskiluokkaiseksi asti muhineena, voisin todeta sen arvon olevan itselleni mitätön :)
kuin ihminen, joka on luopunut liiasta työnteosta (ja palkasta) koska on huomannut, että tulee toimeen pienemmälläkin rahalla ja on siten onnellisempi.
Samat suunnitelmat. Ei ne tulot vaan pienet menot. Aion järjestellä asiat niin, että pärjään parin tonnin bruttoansioilla hyvin (joka sekin on varmasti monelle paljon, mutta itselleni murto-osa nykyisestä). En enää halua olla koneiston orja joka tuhlaa terveytensä ennen eläkeikää... Mikään raha ei sitä korvaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta taas on kiinnostava kuulla erilaisista tavoista elää. Jos joku kertoo elämästään kerran pari esim mediassa, niin ei se ole mielestäni mitään numeron tekemistä itsestään.
MIes hyvätuloinen, mutta en elä hänen rahoillaan. Lainat ja muu menot maksetaan puoliksi. Olen oikeasti muuttanut kulutustottumuksiani. Ennen esim ostin mitä mieli teki, söin ravintoloissa, matkustelin paljon jne. Nyt syödään kotona, en osta mitä sattuu ja matkustellaan harvoin. Ja olen onnellisempi :)