Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskooko kukaan, että aion oikeasti downshiftata 4500e:n kk-palkalta freelanceksi

Vierailija
01.11.2011 |

... joka tekee vähän töitä mutta enemmän vapaaehtoistyötä. Kk-ansiot romahtavat varmaan neljäsosaan entisestä, mutta mulle riitti 20v oravanpyörää ja uraohjus-paskaa. Takana on myös akateeminen koulutus. Elämässä on muutakin kuin työ ja raha. Esim. oma ja perheen hyvinvointi. Olen pohtinut tätä nyt kolme vuotta, ja päätin, että irtisanoudun vuodenvaihteessa. Tuntuu niin helpottavalta. Teen jatkossa duunia kohtuudella ja keskityn rakastamaani vapaaehtoistyöhön. Miksi elämän pitäisi olla rahan ja tavaroiden ja "korkean elintason " tavoittelua? Sitä se mullakin oli pitkään, mutta tulin viimein järkiini. Kaikki eivät tosin ymmärrä päätöstäni.

Kommentit (69)

Vierailija
21/69 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla nykyään on joustavat työajat ja mahdollista ottaa vapaata välillä. Eikö työtä pidä kuitenkin tehdä tässä maassa?

että mulle säännöllinen kuukausipalkkainen päivätyö on downshiftausta.

Vierailija
22/69 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIes hyvätuloinen, mutta en elä hänen rahoillaan. Lainat ja muu menot maksetaan puoliksi. Olen oikeasti muuttanut kulutustottumuksiani. Ennen esim ostin mitä mieli teki, söin ravintoloissa, matkustelin paljon jne. Nyt syödään kotona, en osta mitä sattuu ja matkustellaan harvoin. Ja olen onnellisempi :)

aina tiennyt sen olevan oma juttu. Tuon ansiosta säästöjä on paljon ja olemme suunnitteleet että jäämme 50+ ikäisinä pois työelämstä kokonaan. Elämä on valintoja!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/69 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ollut 20 vuotta oravanpyörässä, mulla olisi jo maksettu velaton asunto ja ehkä kesämökkikin, mitä muuta tarvitsisin enää.

Enemmän ihailen niitä jotka ei hanki noista mitään vaan tyytyy siihen että ei omista mitään ja siinä tilanteessa esim. on freelancer.

Vierailija
24/69 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ollut 20 vuotta oravanpyörässä, mulla olisi jo maksettu velaton asunto ja ehkä kesämökkikin, mitä muuta tarvitsisin enää.

Enemmän ihailen niitä jotka ei hanki noista mitään vaan tyytyy siihen että ei omista mitään ja siinä tilanteessa esim. on freelancer.

kunhan ei ole enää asuntolainaa, niin ei ole menoja , ei tartte töissä äydä. Hohoijaaaaa. Mitä enemmän omaisuutta, sitä enemmän menoja ! Kesämökki ja okt:sta kiinteistöverot, vakuutusmaksut, jäte, vesi, lämmitys, sähkö jne. Kaikki muut maksut myös mitä elämiseen menee!! Jollain on ne kustannettava

Vierailija
25/69 |
01.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein valinnan ja lopetin 12000€ kk palkatun työni.bonukset vielä päälle. Nyt olen lasten kanssa kotona ja tosi onnellinen. Nyt on aikaa miettiä mitä tekisin sitten kun palaan työelämään.

Vierailija
26/69 |
15.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli muutama vuosi sitten mielestäni erittäin hyvät tulot. Noin 30 000 vuodessa, työ kuitenkin erittäin epämiellyttävää. Tuli hankittua asunto omaksi ja maksettu myös näillä tuloilla. Siitä sitten ansiosidonnaisen ja työelämän ja sairaslomien jälkeen totesin ei tule mitään meinaan työn teosta toiselle. Aloin kokopäiväiseksi yrittäjäksi toiselle alalle. Tulot tippuivat entisestään ja kaikki säästöt piti käyttää laiteinvestointeihin noin 25 000 e. Eka puoli vuotta starttirahan turvin noin 400 e kk käteen seuraava 3 kk startti tippui jonkin verran. Nyt ensimmäisen kerran 8 kk starttirahan loppumisen jälkeen olen voinut nostaa yritystoiminnasta saatua tuloa 2000 e. Töitä on ajoittain ja sesonkiluonteisesti joten eihän näillä normaali suomalainen tule toimeen, mutta tälläinen down shifting henkinen kyllä tulee varsin mainiosti. Keväällä on tod näk töitä mutta ne menevät eläkemaksun ja muiden vak maksujen maksuun, joten tällä 2000 e rahalla pitäisi pärjätä ainakin 6 kk eteenpäin. Kuulostaa varmaan ihmeelliseltä, mutta olen tyytyväinen tilanteeseeni en vaihtaisi takaisin entiseen sen verran on terveys lue (mielen) paremmalla tolalla. Sen verran valotan miten tulen toimeen noin 300 e kk johon sis kaikki. Avainsana on omavaraistalous. Meidän perheessä tehdään paljon itse kuten kasvatetaan ruokaa perunat yms. vesi omasta kaivosta lämmiysenergia omilla puilla myös lämmin käyttövesi. Ei ole kuitenkaan kotieläimiä mutta harkinnassa on ollut eikä tuoteta omaa sähköä sekin on harkinnassa. Kasvihuoneesta saa tuotteita pitkälle syksyyn. Ai niin puoliso opiskelee.

Vierailija
27/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

6000e -> 2000e ansiosidonnaista

Vierailija
28/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaihtoi alaa ja töitä. Saa palkkaa vähemmän kuin sai ansiosidonnaista vanhasta työstä. Taakse jäi ura, esimiestehtävät jne. Ei vaan jaksa. Täytyy miettiä sitäkin, mihin ison osan elämästään uhraa. Itse teen parhaillaan samaa. Opiskelen ammattiin, jossa voin parhaimmillaan tienata saman kuin nyt tienaisin, jos en olisi opintovapaalla. Alkupalkka sen 1500 huonompi! Eikä yhtään harmita. Raha ei korvaa veetutusta.

Niin, olemme kumpikin myös akateemisia. Kyllä hyppy pelottaa, mutta kun tietää haluavansa sen tehdä, niin rohkeus löytyy siitä.

Vierailija
29/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saanut kuitenkin vain 4500 €/kk? En tiedä voiko oikein puhua edes downshiftaamisesta, jos ei ole missään vaiheessa kunnolla upshiftannut...

Vierailija
30/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itselleni ei ole palkan suuruudella väliä sen tietyn rajan jälkeen, joka vaaditaan suht normaaliin elämään (=asunto kohtuulliselta alueelta kohtuullisen työmatkan päässä, terveellinen ruoka, silloin tällöin ravintolassa syöminen, vaatteet, kodinkoneet ym. voi hankkia ja uusia ilman, että tarvitsee niiden takia kitsastella ruuasta.) Ei sitä kuitenkaan määräänsä enempää ole kohteita, joihin rahaa menisi, joten mitäpä siitä ylimääräisestä.

Vierailija
31/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut asuntolaina, kolme lasta ja miehen alipalkatut pätkätyöt pitävät mut tiukasti työelämässä :( Jos olisi vaihtoehtoja, valitsisin toisin.

Vierailija
32/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saanut kuitenkin vain 4500 €/kk? En tiedä voiko oikein puhua edes downshiftaamisesta, jos ei ole missään vaiheessa kunnolla upshiftannut...

Just oli Ylen nettisivuilla juttu, että jos tienaa yli 4051e, niin tienaa enemmän kuin 80% suomalaisista. Ja todellista raatamista on esim. sairaanhoitajan työ. Mä hyppisin onnesta, jos saisin liksaa edes 3500e!

Vierailija
33/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just oli Ylen nettisivuilla juttu, että jos tienaa yli 4051e, niin tienaa enemmän kuin 80% suomalaisista. Ja todellista raatamista on esim. sairaanhoitajan työ. Mä hyppisin onnesta, jos saisin liksaa edes 3500e!

Eikös downshiftauksessa ole pikemminkin kyse elintason ja -tapojen kohtuullistamisesta ja vapaa-ajan lisäämisestä työn kustannuksella? En ole väittänyt, että palkkani olisi huikea, mutta jos tulotason on laskenut putoavan neljännekseen entisestä, niin kyllä se mietityttäisi ketä tahansa. Oli palkka sitten 2000e tai 12000e kuukaudessa.

Vierailija
34/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistat aikasi jatkossa vapaaehtoistyölle, entäs se aika perheelle? Ei lisäänny yhtään..

Vierailija
35/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 99 % varma että sunKIN downshiftaus tai mitä hienoa se nyt muka olikaan on mahdollista siksi että sinulla on säästöjä, ei ole asuntolainaa tms. oleellista etkä oikeasti aio elää pienillä rahoilla ja maksaa siitä kaikkea. Mutta muodikas ainakin olet, hih! =)

Vierailija
36/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyinen titteli on kuitenkin päällikkö-loppuinen. Tänään lähetin hakemuksen sihteerin paikalle. Eli ymmärrän sinua ap täydellisesti.

Minullekin riitti! Toivottavasti eivät pidä minua ylipätevänä hakemaani toimeen, sillä olen ihan vakavissani siirtymässä noihin hommiin useaksi vuodeksi, ehkäpä koko loppuelämäkseni.

Vierailija
37/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos omistat aikasi jatkossa vapaaehtoistyölle, entäs se aika perheelle? Ei lisäänny yhtään..

Ei mene noin. Kyllä se aika perheen kanssa lisääntyy, eikä tartte tuoda töitä kotiin. Olemme hyväksyneet, että yhteenlasketut tulot laskevat, mutta riittävät silti. Emme kumpikaan ajattele, että olisin mieheni elättinä. Tuleehan mullekin tuloja, kuten mainitsin, mut vähemmän kuin ennen. Pakollisia menoja on loppujen lopuksi niin vähän, että on realistista ajatella pärjäävänsä. Puskurirahastoakin on sen verran, että jostain täydellisestä katastrofistakin selvitään. Ja aina voi palata tekemään enemmän töitä, vaikka sit muita kuin oman alan töitä ja vieläpä pätkätöinä.

Vierailija
38/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, toivottavasti miehesi työpaikka on luotettava ja avioliitto seisoo varmoilla jaloilla. Lasten elättäminen freelancerina ei onnistu, koska aina joku sinkku hinnoittelee itsenä alemmaksi ja tekee pitempää päivää. Se vapaaehtoistyö ainakin on vain pelkkä amerikkalaisista TV-ohjelmista poimittu haavekuve.

Vierailija
39/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 99 % varma että sunKIN downshiftaus tai mitä hienoa se nyt muka olikaan on mahdollista siksi että sinulla on säästöjä, ei ole asuntolainaa tms. oleellista etkä oikeasti aio elää pienillä rahoilla ja maksaa siitä kaikkea. Mutta muodikas ainakin olet, hih! =)

Vierailija
40/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja hyvätuloinen mies?

Perintökin tulossa?