Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskooko kukaan, että aion oikeasti downshiftata 4500e:n kk-palkalta freelanceksi

Vierailija
01.11.2011 |

... joka tekee vähän töitä mutta enemmän vapaaehtoistyötä. Kk-ansiot romahtavat varmaan neljäsosaan entisestä, mutta mulle riitti 20v oravanpyörää ja uraohjus-paskaa. Takana on myös akateeminen koulutus. Elämässä on muutakin kuin työ ja raha. Esim. oma ja perheen hyvinvointi. Olen pohtinut tätä nyt kolme vuotta, ja päätin, että irtisanoudun vuodenvaihteessa. Tuntuu niin helpottavalta. Teen jatkossa duunia kohtuudella ja keskityn rakastamaani vapaaehtoistyöhön. Miksi elämän pitäisi olla rahan ja tavaroiden ja "korkean elintason " tavoittelua? Sitä se mullakin oli pitkään, mutta tulin viimein järkiini. Kaikki eivät tosin ymmärrä päätöstäni.

Kommentit (69)

Vierailija
41/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat heittäytyvät miestensä elätettäviksi "koska se on perheen paras" ja "mies on ylpeä voidessaan elättää perheensä"...

LOL

Vierailija
42/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni olemme free lance -toimittajia ja sivutoimisia kirjailijoita, lapsia kaksi ja asuntolainaa. Tienaamme kohtuullisesti, saamme valita työmme ja työaikamme... Emme koskaan ottaisi vakityötä, vaikka molemmille sitä on tarjottu. T. Kaksi nelikymppistä freekkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ja mieheni olemme free lance -toimittajia ja sivutoimisia kirjailijoita, lapsia kaksi ja asuntolainaa. Tienaamme kohtuullisesti, saamme valita työmme ja työaikamme... Emme koskaan ottaisi vakityötä, vaikka molemmille sitä on tarjottu. T. Kaksi nelikymppistä freekkua.

Vierailija
44/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voihan pienilläkin (pienemmilläkin) tuloilla elää ihan normaalia elämää. Ei siihen mitään hyvätuloista miestä tms. tarvita. Ihmeellisiä vastauksia täällä.

Varmasti hyvä päätös ap:lta.

Vierailija
45/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulle downshiftaus olisi sitä että menisin 4500 duuniin :-)

Töitä varmaan tekisin saman tuntimäärän, mutta puolet pienemmällä stressillä ja vastuumäärällä...

Vierailija
46/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä taitaa yksi ja sama jankkaaja tylyttää, joten en jaksa niitä enää kommentoida. Mut kiitos asialinjalla olleille kommentoijille. Tsemppiä muille saman tehneille tai sitä suunnitteleville.

Vierailija
47/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ajattelen, että hieno homma. Kun suhteellistaa menonsa todellisiin tuloihin, niin yllättävän vähällä pärjää. :)

Itse jätin esimiestehtävän ei niin säännölliseen keikkatyöhön itseni ja perheen takia.

Vierailija
48/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen hoitovapaalla toisesta lapsestamme, ja takana on 15-vuotta työelämää. Ja nyt ihmettelen, että mitä se muka on antanut. Ei kukaan muistele vanhana, että hitto kun vuonna se ja se oli mahtava työpäivä, mutta sen voi muistaa, kun lapsi otti ensimmäisen horjuvan askeleensa, sanoi ensi kertaa "äiti" tai oppi ajamaan polkupyörällä.

Minua ei nappaisi yhtään vanhoihin hommiin meneminen. Vastuuta jonkun verran, ja itse hoidettava kaikki, sijaista ei ole. Paitsi tietysti nyt tällä välin määräaikaisesti. Sen ainakin päätin, että teen lyhennettyä työaikaa kunnes kuopuskin pääsee tokaluokalta, eli vuosia... Jos vain keksisin jonkin työn, mitä voisi tehdä kotona, tai muuten jotenkin paremmin perhe-elämään soviteltuna ja sillä vielä eläisi, vaihtaisin heti hommia. Haluaisin olla lapsiani varten kotona, hoitaa puutarhaa, laittaa ruokaa ja nauttia muustakin kuin aamulla töihin raahautumisesta.

Elämä on.

Vierailija
49/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on tehdastyöläisen palkka.

Vierailija
50/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 99 % varma että sunKIN downshiftaus tai mitä hienoa se nyt muka olikaan on mahdollista siksi että sinulla on säästöjä, ei ole asuntolainaa tms. oleellista etkä oikeasti aio elää pienillä rahoilla ja maksaa siitä kaikkea. Mutta muodikas ainakin olet, hih! =)

Miten on ap,kolahtiko?

Vierailija
51/69 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidä kuitenkin huoli, ettei vapaaehtoistyö ala mennä lasten kanssa olemisen kustannuksella. Helposti käy niin, että kohta olet yhtä kiireinen kuin aikaisemminkin eivätkä lapset näe sinua sen enempää...

Vierailija
52/69 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Plka ei aina kerro sitä miten paljon henkilä on raatanut. joku raataa 4500€ palkalla 6000€ tienannutta enemmän. joku tekee duuni 1200€ ruumiillista raatoa sietokyvyn rajamailla ja joku 4500€ tienaava ei todellakaan tiedä siitä mitä raataminen olisi. Kyse ei siis todellakaan ole raatamisessa siitä rahasta.

Vierailija
53/69 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

downshiftata. Jos on yksinhuoltaja tai pariskunta matalapalkka-alalla, niin eipä onnistu "downshiftaaminen". Pakko on tehdä kokopäivätöitä eikä rahat sittenkään riitä oikein mihinkään.

Googleta Kaarina Davis. Erosi ja downshiftasi itsensä ränsistyneeseen torppaan. Elää 400 eurolla kuussa. Kasvattaa itse ruokansa.

Käsittääkseni k.d. On " unohtanut" tuon 400 päälle mainita apurahansa. 0

Vierailija
54/69 |
12.04.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja saanut kuitenkin vain 4500 €/kk? En tiedä voiko oikein puhua edes downshiftaamisesta, jos ei ole missään vaiheessa kunnolla upshiftannut...

raataa? Tässä maailmassa palkka ei nimenomaan korreloi raatamisen vaan jonkun ihan muun pätemisen kanssa. katsoppas kun isopalkkaiset herrat "raataa" ja vertaa pienipalkkaisiin, raskaisiin naisaloihin, missä todella tietää raataneensa jokaisen vähäisen pennin eteen. Huhhuhu, missähän kuplassa elät?

Vierailija
55/69 |
09.02.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mut asuntolaina, kolme lasta ja miehen alipalkatut pätkätyöt pitävät mut tiukasti työelämässä :( Jos olisi vaihtoehtoja, valitsisin toisin.

Vaihtoehtoja on: myy asuntosi, maksa velat. Muuta vuokralle ja mahdollisiman pieneen asuntoon. Olohuoneessa voi myös nukkua! Entä ruoka? Voisiko kaiken tehdä itse?

Vierailija
56/69 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

downshiftata. Jos on yksinhuoltaja tai pariskunta matalapalkka-alalla, niin eipä onnistu "downshiftaaminen". Pakko on tehdä kokopäivätöitä eikä rahat sittenkään riitä oikein mihinkään. Aika harvalla on sellaista ammattitaitoa, että voisi itsensä elättää osa-aikaisena freelancerina. Tuossa joku toimittaja-pariskunta kommentoi. Mulla on paljon on paljon friikkutoimittajatuttuja ja harvassa on ne, jotka itsensä kohtuullisella työmäärällä elättää itsensä ok. Aika monet itse asiassa tekee hitosti töitä epämääräisiin aikoihin ja just ja just tienaa tarpeeksi perusmenoihin. Ja sitten on se stressi, että saako seuraavassa kuussa tarpeeksi juttuja kaupaksi. Monessa freelancer/pienyrittäjätyössä on juuri tuo puoli, että ehkä joo, teoriassa jää "aikaa perheelle ja vapaaehtoistyöhön", mutta siitä ei kauheasti nauti, kun vatsahaava korventaen stressaa seuraavaa keikkaa... Tuo downshiftaaminen on kyllä pienen porukan elitististä puuhaa. Muuten ollaan vaan prosaalllisesti työttömiä tai muuten vaan köyhiä ja pienipalkkaisia. Ja siitä onkin sitten rentous ja "laatuajanviettely" perheen parissa kaukana.

Olemme pariskunta matalapalkka-aloilla ja teemme kumpikin vain osa-aikatyötä lasten ja perheen takia. Raha ei tuo kaikkea onnea. Pienelläkin palkalla voi nauttia elämästä.

Vierailija
57/69 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

downshiftata. Jos on yksinhuoltaja tai pariskunta matalapalkka-alalla, niin eipä onnistu "downshiftaaminen". Pakko on tehdä kokopäivätöitä eikä rahat sittenkään riitä oikein mihinkään.

Googleta Kaarina Davis. Erosi ja downshiftasi itsensä ränsistyneeseen torppaan. Elää 400 eurolla kuussa. Kasvattaa itse ruokansa.

Vierailija
58/69 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin minäkin voisin suositella hänen kirjaansa "Irti oravanpyörästä". Hänhän elää viljelemällä omat ruokansa ja kirjoittamalla. Jotain sellaista voisin itsekin haluta.

t. se kymmenen vuotta downshiftaamista harjoitellut

Vierailija
59/69 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo downshiftaaminen on kyllä pienen porukan elitististä puuhaa. Muuten ollaan vaan prosaalllisesti työttömiä tai muuten vaan köyhiä ja pienipalkkaisia. Ja siitä onkin sitten rentous ja "laatuajanviettely" perheen parissa kaukana.

Minusta tuntuu, että nämä shiftailijat ovat saaneet elämässään kaiken liian helpolla ja näin toimimalla kuvittelevat olevansa niin hyviä ihmisiä. Leikkivät köyhää, vaikka eivät ole köyhyyttä nähneetkään. Sori vaan, mutta downshiftaajat antavat itsestään tosi ylimielisen kuvan itsestään.

Vierailija
60/69 |
09.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saman tei itse 2.5 vuotta sitten. Vuositulot oli reilusti 50 000 euroa. Nyt käteen tulee 1400 kk:ssa.