2v 4kk pojaltaa puuttuu useita äänteitä, kuinka
Suomessa tähän suhtaudutaan? Asumme pois Suomesta. Poika siis kaksikielinen ja suomen kielestä puuttuu ainakin l, j, k, h ja r. Muuten puhuu monipuolisesti ja kokonaisin lausein, ja itse tosiaan ymmärrän hyvin, mutta vieraalle voi olla vähän vaikeampaa.
Kommentit (4)
puuttui melkein koko puhe tossa iässä. En huolestuisi vielä. yksittäisiä äänrteitä yleensä korjataan vasta tossa 5v. Mutta jos puhe on kovin epäselvää, siis artikulaatio muutenkin, niin sitten kannattaa ottaa yhteys puheterapeuttiin. Mun lapsen artikulaati oli huonoa, ja aloitti puheterapian hiukan alle 3 v. Se ja korvien putkitus auttoivat nopsaan, olisko putkituksesa vielä enemmän ollut apua ( liimakorva löytyi yllättäen, kun vein lapseni korvalääkärille, vaikkei diagnosoitua korvatulehdusta ollut ollut, siis lääkärit ei olleet huomanneet). Artikulaatioharjoitukset oli lähinnä suun ja kielen lihasten harjoitusta,
Onneksi vihdoin löytyi.
Minulla suunnilleen samanikäinen poika kuin ap:llä ja joskus mietin kuuloa, kun esim. pikajuna sanoo tikajuna, ym. monet sanat toistaapikkasen väärin vaikka muuten on tarkka poika'Pitääkin tarkistuttaa.
Eikä äännevirheisiin tosiaan puututa kuin 5v-neuvolassa. Että ei mitään hätää. Jos lapsesi ymmärtää puhetta niin en olisi huolissaan.
Äänteitä voi puuttua vielä pitkään, eikä niihin vielä puututa. Tuossa vaiheessa saatetaan vasta puuttua siihen, jos ei tule kuin muutamia sanoja, jossain ei puututa edes siihen.