Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka kehtaa väittää että työ Mäkkärissä ei ole raatamista?

Vierailija
01.11.2011 |

Tuolta yhdestä ketjusta lainattua:

"Kerropa yksikin työ missä joutuu raataan nykyään? Onko se raatamista jos seisoo mäkin kassalla? Taitaa olla ihan kivat tauot liitto neuvotellut tuollekin alalle"

Kunpa se olisikin vain sitä kassalla seisomista. Sen lisäksi että otat asiakasta kassalla, valutat juomia dt:n pakkaajalle, pidät huolen että keittiö on ajan tasalla sun tuotteista, pidät silmällä tasoa josko edellisen asikkaan tilaamat tuotteet olisivat valmiina, puhumattakaan sitä edellisen asiakkaan tuotteista. Paistat sitä helvetin perunaa, stokkaat mukeja, kansia, lusikoita, raksupokseja, ainiinjoo, sullahan oli se asiakas kassalla ja päällikkö huutaa että mukaanmeneviäkin pitäisi pakata. Rahastat asiakkaan ja lupaat viedä Big Macin pöytään.

Tässä välissä viet sitä edellisen asiakkaan tuplajuustoa ja plussaperunoita pöytään ja pahoittelet että joutui odottamaan sen 7 ja puoli minuuttia. Otat vastaan haukut, tämähän on "pikaruokaravintola" Damn, "Anteeksi, meillä on vähän henkilökuntavaje, kuten tiedät, nuorisotyöttömyys on kovassa kasvussa ja minä teen viiden ihmisen työt"

Siirryt takaisin tiskin taakse pakkaamaan mukaanmeneviä, harkkari kysyy mistä löytää kassan näppäimistöstä DAIM-SMARTIES McFlurryn. Ei, sellaista ei ole, vaan näppäilet lisähinnan. Katsot asiakasjonoa, vain yksi kassa auki ja jono ovelle asti. Pöydällä on viisi mukaanmenevien tilausten kuittia. Alat pakkaamaan, huomaat että harkkari ei ole kehoituksista huolimatta muistanut paista perunaa. Altaat täyteen ja valutat juomia sekä harkkarille, dt:n pakkaajalle että omiin mukaanmeneviin.

Eräs asiakas tulee ilmoittamaan että vessasta on käsipaperi loppunut. Ilmoitat asiasta päällikölle joka pyytää sinua viemään lisää paperia ja samalla tarkastamaan vessojen kunnon muutenkin.

KIROAT PÄÄLLIKÖN SYVIMPÄÄN HELVETTIIN, mutta juokset kuitenkin kassoilta asiakasvessoille käsipyyhepapareita heilutellen.

Kun vihdoin selviät takaisin kassalle, muistat omien asiakkaitten tuotteet jotka piti viedä pöytään, kiiruhdat tasolle, ja nappaat hampurilaiset tarjottimelle ja kiikutat ne pöytiin taas "anteeksi kun jouduit odottamaan" - sanoja vuodatellen.

Palaat kassalle ja kiität työkaveriasi, joka on sattumoisin tullut puoli tuntia aikaisemmin töihin ja leimannut heti sisään tullessaan, voidakseen auttaa mukaanmenevien pakkaamisessa.

Menet auttamaan harkkaria asiakasjonon lyhentämiseen. Ja eiköhän kaikki ala taas alusta kun eräs asiakas tulee ilmoittamaan, kuinka heidän Veli-valtterin limu kaatus lattialle....... (tää on mun oma kokemus viime sunnuntailta meidän Mäkkärissä missä ei raadeta:))

Ja juu, oikein mukavat tauot on kun kuuden tai sitä lyhyempien päivien tauot on 15 min + 10 minuutin palkallinen kahvitauko (jota ei muuten juuri ikinä ehdi pitämään. Ei kenelläkään jolla on vähänkään sydäntä lähde pitämään taukoa kun työvuorossa on 4 + sinä ja näistä neljästä ainakin yksi on harkkari).

Yli kuuden tunnin päivissä on sitten jo puolen tunnin tauko, joista huonolla säkällä sut hätyytellään takaisin töihin kun jonot on taas ovelle asti.

Jos ei oikeasti ole tehny Mc - työtä, on ihan turha tulla tänne kertomaan että se ei raatamista ole... :(

3 vuotta ämceellä töissä kun ei muuta työtä täällä meidän paikkakunnalla ole, vaikka kuinka on koulutus...

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta on teillä ainakin paremmat tauot kuin kaupassa.. Edes jotain positiivista.

Mäkkärissä (ravintola-alalla) näin:

-alle 6h: ei taukoja

-6-8h: 15 minuuttia

-8-10h: 30 minuuttia

-10-12h: 30+15 minuuttia

Lähtökohtaisesti WC-käynnit taukojen aikana. Vittumainen pomo valittaa, jos käy muina aikoina ja saattaa jopa vaatia, että leimaa itsensä kellokortilla pois töistä, mukava taas ei ole moksiskaan.

Kukaan tässä ketjussa ei ole väittänyt, ettei työ saisi olla raskasta, ainoastaan, että pikaruokaladuuni on rankkaa.

Vierailija
2/34 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuolta yhdestä ketjusta lainattua:

"Kerropa yksikin työ missä joutuu raataan nykyään? Onko se raatamista jos seisoo mäkin kassalla? Taitaa olla ihan kivat tauot liitto neuvotellut tuollekin alalle"

Kunpa se olisikin vain sitä kassalla seisomista. Sen lisäksi että otat asiakasta kassalla, valutat juomia dt:n pakkaajalle, pidät huolen että keittiö on ajan tasalla sun tuotteista, pidät silmällä tasoa josko edellisen asikkaan tilaamat tuotteet olisivat valmiina, puhumattakaan sitä edellisen asiakkaan tuotteista. Paistat sitä helvetin perunaa, stokkaat mukeja, kansia, lusikoita, raksupokseja, ainiinjoo, sullahan oli se asiakas kassalla ja päällikkö huutaa että mukaanmeneviäkin pitäisi pakata. Rahastat asiakkaan ja lupaat viedä Big Macin pöytään.

Tässä välissä viet sitä edellisen asiakkaan tuplajuustoa ja plussaperunoita pöytään ja pahoittelet että joutui odottamaan sen 7 ja puoli minuuttia. Otat vastaan haukut, tämähän on "pikaruokaravintola" Damn, "Anteeksi, meillä on vähän henkilökuntavaje, kuten tiedät, nuorisotyöttömyys on kovassa kasvussa ja minä teen viiden ihmisen työt"

Siirryt takaisin tiskin taakse pakkaamaan mukaanmeneviä, harkkari kysyy mistä löytää kassan näppäimistöstä DAIM-SMARTIES McFlurryn. Ei, sellaista ei ole, vaan näppäilet lisähinnan. Katsot asiakasjonoa, vain yksi kassa auki ja jono ovelle asti. Pöydällä on viisi mukaanmenevien tilausten kuittia. Alat pakkaamaan, huomaat että harkkari ei ole kehoituksista huolimatta muistanut paista perunaa. Altaat täyteen ja valutat juomia sekä harkkarille, dt:n pakkaajalle että omiin mukaanmeneviin.

Eräs asiakas tulee ilmoittamaan että vessasta on käsipaperi loppunut. Ilmoitat asiasta päällikölle joka pyytää sinua viemään lisää paperia ja samalla tarkastamaan vessojen kunnon muutenkin.

KIROAT PÄÄLLIKÖN SYVIMPÄÄN HELVETTIIN, mutta juokset kuitenkin kassoilta asiakasvessoille käsipyyhepapareita heilutellen.

Kun vihdoin selviät takaisin kassalle, muistat omien asiakkaitten tuotteet jotka piti viedä pöytään, kiiruhdat tasolle, ja nappaat hampurilaiset tarjottimelle ja kiikutat ne pöytiin taas "anteeksi kun jouduit odottamaan" - sanoja vuodatellen.

Palaat kassalle ja kiität työkaveriasi, joka on sattumoisin tullut puoli tuntia aikaisemmin töihin ja leimannut heti sisään tullessaan, voidakseen auttaa mukaanmenevien pakkaamisessa.

Menet auttamaan harkkaria asiakasjonon lyhentämiseen. Ja eiköhän kaikki ala taas alusta kun eräs asiakas tulee ilmoittamaan, kuinka heidän Veli-valtterin limu kaatus lattialle....... (tää on mun oma kokemus viime sunnuntailta meidän Mäkkärissä missä ei raadeta:))

Ja juu, oikein mukavat tauot on kun kuuden tai sitä lyhyempien päivien tauot on 15 min + 10 minuutin palkallinen kahvitauko (jota ei muuten juuri ikinä ehdi pitämään. Ei kenelläkään jolla on vähänkään sydäntä lähde pitämään taukoa kun työvuorossa on 4 + sinä ja näistä neljästä ainakin yksi on harkkari).

Yli kuuden tunnin päivissä on sitten jo puolen tunnin tauko, joista huonolla säkällä sut hätyytellään takaisin töihin kun jonot on taas ovelle asti.

Jos ei oikeasti ole tehny Mc - työtä, on ihan turha tulla tänne kertomaan että se ei raatamista ole... :(

3 vuotta ämceellä töissä kun ei muuta työtä täällä meidän paikkakunnalla ole, vaikka kuinka on koulutus...

Mitä tuossa on kauheaa, sekö että joutuu kokoajan TEKEMÄÄN jotain? Mitä kauheaa siinä että jono on ovelle asti? Tai siinä että joutuu viemään vessaan paprua? Mikä sun pointti oli.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juu, oikein mukavat tauot on kun kuuden tai sitä lyhyempien päivien tauot on 15 min + 10 minuutin

Että oikein 2 tuntia joutuu tekmään putkeen ilman taukoa. Ihan tavallista kevuyttä sisätyötä tuo tuon kertomasi perusteella on. Vaihtaisitko metsä- tai navettatöihin?

Vierailija
4/34 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeks vaan, mutta työ on työtä. Jokaisen työn saa kuulostamaan kiireiseltä, jos listaa joka ikisen pikkuhomman, joita on päivän aikana tehnyt: "Sen jälkeen käännyin ympäri, istuin pelkkiin, kaivoin nenää, nappasin muistilapun, otin kynän, kirjasin ylös numeron, jonka jälkeen jo avasin läppärin, haaveilin kahvitauosta, kone avautui..." Oikeasti: laiska töitään laskee. Sitä mieltä mä oon aina ollut.

Vierailija
5/34 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta on teillä ainakin paremmat tauot kuin kaupassa.. Edes jotain positiivista.

Näytä minkä liiton sopimuksesta tuo on

Vierailija
6/34 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne vaan ymmärrä.

Olen ollut 4 vuotta töissä mäkkärillä. Kaikesta kusetetaan ja esim meillä kuului 5 min kahvitauko. Olin ainoa, joka tiesi koko kahvitauosta kun kuulun liittoon. Muille ei kerrottu, itse otin asian esiin. Ja muuta tessin vastista toimintaa on myös ollut.

Eip ole helppoa se duuni olla kuumassa keittiössä ilman taukoja. Ainakin kessan kk oli tilanne, että ei päässyt syömään olenkaan ja jos olisin lähtenyt niin keittiö/kassa olisi jäänyt ilman työntekijää. Eli ei hamppareita 30min..

Tällä palstalla ei esimrekiksi täjuta, että dt voi olla täynnä asiakkaita, vaikka sali olisi tyhjä. Sitten huudellaan kovaan ääneen että mikä maksaa kun ei ole muita asiakkaita ym..

Anna vaan olla tällä palstalla.

Vierailija
7/34 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näytä minkä liiton sopimuksesta tuo on

meillä lisänä vielä "tauot työn lomassa" eli jos ei ole rysistä niin pidät, jos on, niin se typistyy siihen vessassa käyntiin ja äkkiä takas jatkamaan.

Vierailija
8/34 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työ taitaa olla raatamista. Käytiin viikonloppuna syömässä ja oikeesti se tarjoilija JUOKSI pöydästä toiseen, toi äkkiä ruoat, siivosi, palveli ja vielä jaksoi hymyillä.

Vähän kyllä sääliksi kävi. Palkka ei kuitenkaan kummonen ole. Sitten mietin omaa työtäni ja tunnen suorastaan häpeää. Laiskottelen pitkin päivää ja surffailen netissä, silti ihan ok palkka juoksee koko ajan.

Vierailija
9/34 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos alalle haketuu, pitää olla siihen työhön vaadittavaa paineensietokykyä tonnikaupalla. muuten ei tule kauaa jaksamaan yhdessäkään alan hommassa. tehoja seurataan kaikkialla tarkasti ja jokainen minuutti on työnantajalle arvokas. ja työntekijähän ei saa toiminnalaan aiheuttaa työnantajalle taloudellista haittaa, joten tossujen on liikuttava nopeasti eteenpäin ja samalla tarkkuus työssä tulee säilyä.

itse en ole ikinä ollut mäkkärissä töissä, kymmenessä muussa ravintola-alan yrityksessä kylläkin. pitsanpaistajasta fine dinig-tarjoiluun. ja kyllä se hektisyys ja kiire on asiakaspalvelun ohella juuri se mitä tässä työssä rakastan! asiakasta palvellessa unohdan kiireen sekä tehtävälistan ja keskityn hetkeen. sillä minä varmaan saan stressin pidettyä aisoissa.

kahdeksan vuoden työkokemuksen jälkeen bruttopalkkani on lisineen noin 2100e/kk joten kyllähän tuolla elelee jo leveästikin. koulutuskin on lyhyt kolmevuotinen, että hyvä on hymyillä :) ja tällä alalla arvostetaan nimenomaan työkokemusta jota on myös se mäkkärissä hikoilu!

Vierailija
10/34 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syksyisin kesätyöntekijät ja muut lopetti ja meni opiskelemaan. Jäljelle jäi ketkä jäi, ja ne teki vuorot alimiehityksellä tai 10-12 tunnin päiviä (melko raskasta, kun siinä ei istumista ole..).

Kerran oltiin yks ilta yks kassalla, yks autokaistalla ja yks keittiössä, siinäpä sen illan miehitys monta tuntia..ei siis kukaan voinu pitää taukoa paitsi kyykistyä ja syödä wasteburgerin.:)

Ja vittupäät asiakkaat, jotka sanoi "minä olen asiakas - minä olen oikeassa!". Kaikenlaista ruikutusta tyyliin "olen allerginen suolakurkulle" *niin varmaan* Mäkissä opinkin vihaamaan asiakaspalvelua:) Onneksi meillä oli mukava työporukka.:)

Vierailija
11/34 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoo se pomo mitä vain,ei kai se laski pomo sellaista huomaa että teitä on liian vähän siellä töissä vuorossa.

Kun kaikki hoitaa vain oman homman ja tietysti jeesaa vähän siinä samalla työkavereita.siinä se on miksi teet viiden ihmisen työn kun palkan saat yhden ihmisen mukaan tunti hommaa se on.

Vierailija
12/34 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt korkeasti koulutettuna vastuullisessa, siistissä sisätyössä.

Ei mäkkityön aikana ehtinyt kirjoitella vauvapalstalle, nyt ehtii.

Olen tehnyt monenlaista sen jälkeen mutta mäkkityö oli kaikista rankinta.

Vierailija
13/34 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi moni lopettaa ensimmäiseen tai toiseen päivään. Huonokuntoiselle ja hermoilijalle mäccityö on samaaluokkaa kuin lehtien telemarkkinointi ja siivoustyö.

Palkka ei oikeasti ole mäcissä huono, ottaen huomioon että valtaosa työtekijöistä on kouluttamattomia nuoria tai opiskelijanuoria ekassa työpaikassaan. TESin mukaan maksetaan kaikilla säännön mukaisilla korvauksilla ja ilta- ja viikonloppuvuoroa löytyy.

Ainakin oma kokemus oli se, että mäkissä tienasin huomattavasti enemmän lukiokesien aikana kuin korkeakouluopiskelijana kesarina verotoimistossa tai korkeakouluharjoittelijana ministeriössä. Mutta siinä vaiheessa sitä rakennettiin jo työkokemusta, cv:tä ja suhteita eikä tienattu rahaa.

Vierailija
14/34 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on teillä ainakin paremmat tauot kuin kaupassa.. Edes jotain positiivista.

Vierailija
15/34 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta siitä huolimatta se on työtä, johon ei vaadita mitään koulutusta ja jossa vastuu on hyvin pieni. Eli silloin siitä tuskin maksetaan mitään huippupalkkaa. Vaikka sinä kyllä varmasti kokeneena työntekijänä ja isoilla työtunneilla ansaitset ihan kohtuullisesti, ap.

Vierailija
16/34 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin käytännössä aina joutuu odottamaan jotain evästä mikä tuodaan pöytään myöhemmin, mutta KOSKAAN ei kyllä ole pahoiteltu, että on joutunut odottamaan ruokiaan...

Kysymyksenä muuten, että miksi ihmeessä teidän pitää aina siitä kassalta huutaa jotain keittiöön ja päin vastoin? Se on nimittäin asiakkaan näkökulmasta todella rasittavaa kun kassalta kajautetaan keittiöön joku erikoistilaus niin, että lasit helisee. Onko tarkoitus nolata asiakas joka esim allergiansa takia ei voi syödä jotain raaka-ainetta vai onko vaan kaikki mäkin työntekijät poikkeuksellisen huonokuuloisia?

Vierailija
17/34 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ihan sellaista chillailua vaan?

Joo, näinhän se tietysti on. valitettavasti työ kuitenkinkin useimmiten on aika rankkaa. Herätkää nuorisoluuserit.

Vierailija
18/34 |
01.11.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen seurannut kuinka tiskin takana rehkii aivan liian vähän väkeä, jotka tekevät miljoonaa asiaa yhtä aikaa, ja VÄITÄN TODELLA ettei sellaiseen moni alle 40v edes pystyisi. Itse saisin burnoutin 5 minuutissa.

Tietysti pitäisi palkata lisää väkeä työvuoroon, mutta minkäs teet kun työvoima on niin kallista.

Vierailija
19/34 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmapiirin työpaikkoja. Sääli..

Vierailija
20/34 |
26.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt korkeasti koulutettuna vastuullisessa, siistissä sisätyössä.

Ei lukioaikana ehtinyt kirjoitella vauvapalstalle, nyt ehtii. Kun ei ollut sitä nettiä vielä edes.

Olen tehnyt monenlaista sen jälkeen mutta mäkkityö on kuitenkin sellaista, mitä en tekisi. Mieluummin hoidan vanhuksia kotihoidossa ja saan siitä edes palkkaa.