Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka ottaisin tupakoinnin puheeksi odottajan kanssa?

Vierailija
31.10.2011 |

Tilanne on nyt se, että läheiseni odottaa lasta, mutta tupakoi päivittäin ja alkoholia käyttää pari annosta ainakin kerran viikossa.

Itse hän suhtautuu päihteidenkäyttöön kevyesti ja inhoaa "terveysfasisteja", jotka rajoittavat toisten elämää. Yleensä hän argumentoi "viiniä juodaan italiassakin" tai "70-luvulla kaikki poltti raskaana ja lapset olivat ihan terveitä".

Olen hänen läheisin ihmisensä, joten koen myös vastuuta hänen ratkaisuistaan. Siis tavallaan en koskaan antaisi itselleni anteeksi, jos en avaisi suutani. Mutta se on kamalan vaikeaa, kun tiedän läheiseni loukkaantuvan. Mitä tekisitte?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

läheisen herkkäihipiäinen luonne vai syntyvän lapsen terveys tai sairaus...

Vierailija
2/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo asiat ovat sellaisia joiden pitää lähteä sisältä päin, ulkoinen valistuksen kertaaminen (tottahan kaikki Suomessa on jo ylivalistettu asiasta) ei auta.

Sinänsä kaverisi on muuten faktojen kanssa oikeassa, itse asuin odotusaikana italiassa jolloin suositus oli ettei viiniä nautita lasillista enempää päivässä :D Ja tosiaan 70- luvulla kaikki polttivat( ja vielä sisällä), lisäksi yleisenä käsityksenä oli että vauvoille pitää antaa appelsiinimehua C- vitamiinin takia. Sitä imeskelin itsekin.

Mutta anna kaverisi olla, älä ota paineita. Keskity raskauden iloisiin puoliin. Asia ei ole sinun vastuullasi mutta voit antaa paljon tukea ja iloa odottajalle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisella on vastuu itsestään. Varsinkin odottavan äidin pitäisi ottaa täysi vastuu itsestään, jotta voi ottaa vastuun myös lapsestaan. Saa sitten syyttää itseään jos syntyvä lapsi on pienikasvuinen tai kärsii tupakoinnin seurauksista. Mutta itsepä tulee lapsestaan huolen pitämään.

Itse olen raskaana ja tunnen odottavia äitejä jotka polttavat silloin tällöin. Kyllä se vähän surettaa, mutta tiedän heidän tekevän itse omat ratkaisunsa. Olen kysynyt, ovatko harkinneet lopettamista, mutta eipä sitä juuri muuta pysty sanomaan.

Vierailija
4/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan suomalainen ei voi olla nykyään niin tietämätön ettei tota tietäisi, siitähän kerrotaan jo koululaisillekin terveysopin tunneilla.

Puolustelu on nimenomaan merkki siitä, että tiedostaa noi asiat, mutta on vaan niin koukussa ettei pysty lopettamaan. Siksi keksii tollaisia tekosyitä, puhdistaakseen omaatuntoaan.

Jos otat asian puheeksi, niin ihan taatusti se suuttuu ja pahasti. Pahimmillaan voi suuttua niin, ettei halua tavatakaan sinua enää.

Omalla kaverillani oli sama juttu, poltti koko odotusajan ja imetysajankin. Pari kertaa yritin ottaa asian ihan tosissani puheeksi, se ei oikeastaan ottanut mitään kantaa millään lailla.

Paitsi juurikin, suutahtamalla. Saattoi lähteä tupakille kesken mun puhumiseni, niin että

ei siitä mitään hyötyä ollut.

Vierailija
5/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmaankin eroa polttaako askin päivässä vai 1-2 tupakkaa. Paras tietysti ettei yhtään, mutta oma ketjupolttaja-ystäväni on tällä hetkellä plussattuaan saanut vähennettyä tuohon max 2/pvä ja uskon että saa lopetettua kokonaan lopulta.

Mitään alkoholiannoksia en kyllä ymmärrä, eihän lasi tai pullo tai pari mene edes päähän niin sama kai se on olla kokonaan ilman. Turhaan vaan sikiö saa alkoholia kun se kokoisenaan humaltuu varmasti vähästä.

Vierailija
6/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten asia on. Että olet huolissasi syntyvästä lapsesta. Osaat kyllä. Hän suuttuu, mutta suuttukoon. Tuskin tuosta välejä poikki pistää, vähäksi aikaa varmaan.

Minusta on hurjaa ajatella, että vastuu ei kuulu kuin odottajalle itselleen - nykymaailmaa. Lapsi se siinä kärsii, ei äiti! Siis ei kannata ajatella "itsepä saa tupakoinnista kärsineen vauvan". Aika moni asia oli huonommin 1970-luvulla kuin nyt, ei se ole mikään peruste.

Hyvä, että välität.

Vierailija
7/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan suomalainen ei voi olla nykyään niin tietämätön ettei tota tietäisi, siitähän kerrotaan jo koululaisillekin terveysopin tunneilla.

Puolustelu on nimenomaan merkki siitä, että tiedostaa noi asiat, mutta on vaan niin koukussa ettei pysty lopettamaan. Siksi keksii tollaisia tekosyitä, puhdistaakseen omaatuntoaan.

Kaverisi kyllä tietää, eikä sun puuttumisesi auta mitään, ehkä ennemminkin päinvastoin.

Mietipäs nyt, hän kantaa syyllisyyttä ettei pysty olemaan ilman, ja sä kasaat lisää syyllisyyttä.

Se stressaantuu, ja stressi saa polttamaan.

Tai lyö hanskat tiskiin, kun ei pysty kokonaan lopettamaan, ja kaverikin valittaa joka tupakasta, joten ei sitten edes yritä vähentää, vaikka sekin olisi jo eteenpäin.

Vierailija
8/8 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ottaa asia puheeksi, niin ehdottaisin sellaista lähestymistapaa, että lupaat että puhut asiasta "vain tämän yhden kerran, koska en halua olla sellainen terveysfasisti joita inhoat" mutta pyytäisit että juttelette aiheesta sen yhden kerran kunnolla, jotta sinä saat sanoa mikä sinua huolettaa (tupakan vaikutus sikiön hapetukseen -> mahdolliset neurologiset vaikutukset pitkälle kouluikään asti ja siitä seuraavat vaikutukset aikuisuuteen vaiko sittenkin lapsen jääminen pieneksi, tai keskenmenoriskin kasvaminen...).

Ja voisit sillä yhdellä kerralla kysyä, miten läheisesi itse ajattelee asiasta. Onko hän sellainen, joka oikeastaan haluaisi vähentää mutta ei usko pystyvänsä lopettamaan, vai eikö aio edes yrittää, tai olisiko valmis yrittämään kokonaan lopettamista joksikin aikaa jos saa tukea... Jos ei ole valmis edes yrittämään lopettamista tai vähentämistä on oikeasti ihan turha asiasta enempää puhua. Mutta jos haluaa tehdä jotain voit luvata täyden tukesi (ja se täytyy luvata antaa myös silloin jos hän epäonnistuu tavoitteessaan).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi