Olen mormoni, haluatko kysyä jotain?
Kommentit (57)
Eikä sun tarvitsekaan olla mistään vakuuttunut, itse tiedän oman elämäni ja sen auvoisuuden. Ja suurimman rauhan ja onnen olen kyllä saanut niistä asioista joita kirkko ja evankeliumi on tuonut elämääni eli uskostani ja perheestäni.
t. ap
Itseasiassa juuri viime sunnuntaina kirkossa opetettiin että pitäkää aina muita parempina kuin itseänne, eli etsikää aina muista hyvää.
Perinteinen perhekäsitys kulkee käsikädessä rakkauden kanssa ja rakkaus on se tärkein käsky: Rakasta Jumalaa ja rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Ilman rakkautta ei ole mitään.
Kymmenykset käytetään varmaan aika pitkälti samoihin asioihin kuin esim. kirkollisvero: kirkon rakennusten ylläpitoon ja palkattujen työntekijöiden palkkoihin. Kirkko myös avustaa paljon erilaisissa kriiseissä ja sillä on oma koulutusohjelma jonka ansiosta vähävaraiset voivat kouluttautua niissä maissa missä se ei ole ilmaista.
En näe tytärtäni mieluummin kuolleena kuin avoliitossa vaikka olisinkin murheellinen hänen valintansa vuoksi.
Verisovitus taas ei ole ollut koskaan virallista oppia vaan kirkon alkuaikojen johtajien henkilökohtaisia ajatuksia siitä että olisi syntejä jotka pitää sovittaa omalla verellä.
Utahin kuolemantuomioista en tiedä mitään muuta kuin sen että utahin politiikka ei liity kirkkoomme mitenkään.
En tiedä myöskään ranskasta sen enempiä.
Uskon todella, Pyhä Henki on antanut minulle todistuksen tästä.
Tottakai Jumalaan saa uskoa siten kuin haluaa mutta tosiasiahan on että ellei Jumalia ole useita niin Hän on vain tietynlainen.
t. ap
Uskontoanne vastaan on esitetty kritiikkiä niiden puolesta, jotka ovat asiaan perehtyneet, etkä viitsi vaivautua vastaamaan oleellisimpaan kritiikkiin. Emme me muut usko mihinkään levyihin tai alusvaatteisiin, joten tottakai me kyseenalaistamme ne, koska emme ole perehtyneet riittävästi uskontoosi.
Miten voidaan väitellä viisaasti, kun meidän muiden mielestä olet harhainen? Mielestäsi sinulla on loistavat perustelut asiallesi, meistä muista kysymys on saduista, joilla sinut on aivopesty. Miten niin meidän juttumme ovat tuulesta temmattuja?
Teillä on mystisiä kadonneita kultalevyjä, muun maailman epäilemää pelastushistoriaa, monia jumalia, ikuisia älyjä ja ikuista materiaa, jumalten kokouksia eikä mustan ihon kirouksia. Ymmärrätkö kuinka harhaiselta tämä kaikki kuulostaa ihmisistä, jotka eivät ole perehtyneet asiaan?
Olen henkinen agnostikko ja mielestäni teidän oppinne ovat jopa harhaisempia kuin skientologia, joka on ihan ihmisen keksimä rahanansaintakeino.
Syytteesi provoilusta oli typerä heitto, koska sille ei ole uskontosi perusteella minkäänlaisia perusteita.
USA:ssa mormonien keskuudessa edelleen naitetaan 12-13-vuotiaita tyttöjä mm. mormonien johtohenkilöiden lisävaimoiksi. Tietysti lakien vuoksi se tapahtuu peitellysti, mutta kuitenkin.
Nyt joku mormoni tietenkin vastaa, että he eivät ole oikeita mormoneja. Kyllä he ovat. Te itse olette hylänneet tuon opin, jota esi-isänne seurasivat ja olette muun maailman silmissä kauhistelevinanne noita juttuja muiden mukana. Kirkkonne historiaa ja sen tässä suhteessa muuttumattomia seuraajia ette voi painaa villaisella
tai jotain kirjaa ja siinä oli kaksi kertaa Jumalan nimi Jahve muodossa. Te siis tiedätte, että Jumalalla on persoonanimi Jehova/Jahve. lausumistapaahan ei tiedä kukaan kuten emme osaa lausua Jeesuksenkaan nimeä oikein!
Kysynkin miksi ette tee tunnetuksi Jumalan persoonanimeä? Johannes 17 luku Jeesus sanoi tekevänsä niin!
Että olet jaksanut näin kärsivällisesti vastailla tällä vaikealla foorumilla.
Itse olen uskova luterilainen. Tiedän mormonien uskosta aika paljon, koska minulla on lähisukua mormoneita.
Vaikka en itse momonien oppeihin uskokaan, niin ilo lukea kerrankin jotain kiihkotonta ja suvaitsevaisuutta edistävää täällä äv(älyvapaa)-palstalla.
Oli ilo lukea henkilökohtaisia, vilpittömiä vastauksiasi, AP, vaikka kysymyksistä ei aina voinut sanoa sitä samaa.
ihmisiä väärään uskoon?
Miksi tekin matkitte alkuperäistä ja ainoaa oikeaa uskoa niinkuin tekee muslimit, hindut yms.
Miksi ette myönnä, että Raamatun usko on ainoa oikea ja kaikki muut on matkittuja ja siis saatanan uskoa?
Hindussa ei sanota sanaakaan saatanasta, sitäpaitsi kristin uskossa saatana on myös kauneuden jumala. Itse olet varmaan noita.
Olen saanut vahvan tunteen että minun pitäisi hakeutua mormonien seuraan. Luulen että minua johdatetaan "teidän" kirkkonne suuntaan. Pelottaa vain ottaa ratkaiseva askel: olen eronnut, kahden lapsen äiti. Miten minuun suhtaudutaan? Mitään vinkkejä, rohkaisevia sanoja, ohjeita??
Miksi vain miehellä saa olla monta puolisoa?
mutta osaan vastata - varmasti en voi sanoa, miten sinuun suhtaudutaan, koska ihmiset on aina ihmisiä ja joku saattaa tietty omien juttujensa takia suhtautua miten vaan, mutta mormoneissa on monia eronneita - niin kirkkoon eronneena tulleita kuin kirkossa ollessaan puolisostaan eronneita, joten se ei ole "ongelma", jos sitä kysyt. Periaatteessa jokaiseen suhtaudutaan samalla tavalla, jokainenhan on jumalan lapsi. Käytäntö sitten riippuu yksilöistä.
Mutta siis et joudu mitenkään silmätikuksi sen takia, että olet eronnut, mutta koska olet uusi kasvo, luultavasti sinut huomataan ja tullaan juttelemaan.
Tervetuloa vaan.
enkeli kertoi unessa jotakin ja sitten porukka seuraa tuollista satua?
Tiedän monia mormoneja, jotka seurustelee tai on naimisissa ei-mormonin kanssa. Jos puoliso on hyvä, niin hyvä niin. Toki ei-mormoni puolison suhtautuminen uskontoon vaikuttaa elämänlaatuun paljon. Jos toinen vastustaa sitä, ja toinen haluaa elää sen mukaan, syntyy siitä ristiriitoja, joita ei muuten olisi. Mutta avioliitossa syntyy ristiriitoja joka tapauksessa, aihe vaan on sitten mormonien välisessä tapauksessa eri. Mutta siis ne, jotka tunnen on onnellisia, vaikkakin kokee menettävänsä siinä jotain, ettei voi jakaa itselleen tärkeää uskoa itselle tärkeän ihmisen kanssa.
Yhdysvalloissa on joku lahko, jonka perustaja 1800-luvulla oli mormoni. Heillä taitaa olla moniavioisuutta, joka mediassakin on ollut esillä, mutta heillä EI ole mitään tekemistä mormonien kanssa. Kuriositeettina, he kuitenkin pitivät alkuperäisestä nimestä kiinni 1800-luvulta asti, vaikka opilliset näkemykset tyystin eriävätkin; eli tuon lahkon nimi on samankaltainen, mutta heillä on etuliitteenä "Reorganized Church...etc."
Mormoneilla ei ole moniavioisuutta. Avioliitto ja perhe on keskeistä ja kaikki kirkon toiminta tähtää perheiden vahvistamiseen.
Olen entinen mormoni. Elän evankeliumin periaatteiden mukaan edelleen käyn valtion kirkossa ja lapsemme kasvatetaan ev.lut uskontoon. Olen itse sidiltäni ikuisesti mormoni. Olen nähnyt temppelin. Miksi minua ei oteta enää joukkoon enkä saa kirkon kirjalliduutta? Saanko mennä temppelialueen jakeluneskukseen hakemaan lisäoppia eli em. Kirkon kirjallisuutta. Pukeutuisin kirkkopukuun eli säädylliseen hameeseen ja paitaan.
Olen joskus aikaisemminkin kysynyt tästä, mutta ovatko poikani mormoneita? Pieniö lapsua siis. Olemme itse kristittyjä. He antavat minulle aina "ilmoituksia" mormonikirkosta. En nyt muista kaikkia, mutta osa jutuista on kummallisia, esim.juuri kertoivat, että kirkossanne on kaloja (siis akvaariokaloja). Osa jutuista on ihan hengellisiä, näitä he ovat kertoneet jo ennen kuin osasivat puhua (siis puhuivat muita asioita 1-2 sanaisesti, mutta pyysivät päästä kirkkoonne kokonaisin lausein). Emme ole koskaan käyneet mormonikirkossa, enkä usko että tulemme käymäänkään. Lasteni reaktiot ovat minusta kuin jotain kummitusjuttuja.
ja toinen oli se että osa noista väitteistä on vaan niin tuulesta temmattuja ettei niihin oikein voi muuta vastata kuin että "ei pidä paikkaansa" ja sehän ei sitten kysyjää kuitenkaan tyydytä kun pitäisi vielä pystyä asia jotenkin todistamaankin että miksi ei pidä. Asia vaatisi oikeasti todella pitkää ja tarkkaa tutkimustyötä historiasta jos haluaisi aikaansaada muuta kuin juupas-eipäs-väittelyä.
Olen epäillyt moniakin asioita mutta kaikkeen olen kuitenkin saanut vastauksen mihin olen halunnut.
t. ap