Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Toinen lapsi kolmenkympin jälkeen

Vierailija
31.10.2011 |

Haluaisin kuulla kokemuksia toisen lapsen saamisesta kolmenkympin iän jälkeen. Tyttäreni on tällä hetkellä 1,5v vanha ja omat seuraavat syntymäpäiväni ovat sitten 'kolmekymppiset'. Tällä hetkellä jo hieman vauvakuumetta ilmassa, mutta olen aina halunnut lapset hieman isommalla (n. 4-5v) ikäerolla. Kai tässä sitten joku ikäkriisi alkaa vähän painamaan kun mietin että onkohan minun vaikea tulla raskaaksi sitten 34v paikkeilla. Onko kukaan käynyt samoja kokemuksia läpi? Siis saanut toisen lapsen vasta 35v tienoilla? Luin jostain etta 35 ikävuoden jälkeen hedelmällisyys laskee huomattavasti.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun tein esikoisen 36-vuotiaana ja kuopuksen 38-vuotiaana. Tärpit ekasta ja tokasta kierrosta. Voihan se olla, että hedelmällisyys oli sitten sen yhden kierron verran jo laskenut tuossa 38v. iässä :)

Äitini teki kuopuksen 40-vuotiaana, ja laakista raskaana. Äidin serkku teki iltatähden 47-vuotiaana ja kaikki meni hyvin. Tuo iltatähti on nyt jo aikuinen mies.

Jotkut ovat hedelmällistä tyyppiä, toiset eivät. Niin se varmaan vaan menee, ja uskon, että iän merkitys on vähän peloteltua pienempi. Joten älä suotta pelkää, jos ensimmäisesi tuli suht helposti.

Vierailija
2/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että pelottaa, onnistuuko se raskaaksi tuleminen enää sitten yli kolmekymppisenä. Mulla on epäsäännöllinen kierto, eikä se onnistunut niin helposti ekallakaan kerralla, vaikka olin reilusti alle 30v. Nyt elämäntilanne (opiskeluineen ja talouksineen) kuitenkin sellainen, että olisi paras odottaa tuonne kolmeenkymppiin saakka. Tai siis että olisin jo yli 30v sitten. Hui!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hedelmällisyyteen, mutta ei tietenkään ole mikään tae. Eli mitä myöhemmin ne ovat äidillä alkaneet, sitä suuremmalla todennäköisyydellä tulet itse raskaaksi vielä hieman vanhemmalla iällä. Itse sain toisen 30 - vuotiaana, nyt ikää 33 ja mahdollisesti haluaisin vielä yhtä yrittää parin vuoden päästä. Otan riskin, ettei yhtä helposti enää onnistumaan, koska minulla on jo kaksi aivan ihanaa lasta... Ja ainahan se on suuri ihme ja tuurista kiinni...

Vierailija
4/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorimmaisen päälle 4-kymppisenä. Helposti kyllä raskauduin kaikista muista paitsi ekasta.

Vierailija
5/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen vähän yli 30, ja meillä on 1 lapsi, 3-vuotias. Halusimme vähintään 3 vuoden ikäeron. Mutta nyt on 7kk yritetty ja vähän harmittaa ettei aloitettu aiemmin yritystä! Esikoinen lähti tulemaan toisella yrittämällä, enkä ole vielä 35, joten en osannut varautua näin pitkään odotukseen (tiedän, monilla kestää paljon kauemmin). Kaikkien tilastojen mukaan 35-vuotiaana tapahtuu tosiaan isompi pudotus naisen hedelmällisyydessä, mutta kaikkihan olemme yksilöitä, ja joillain voi tulla vaikeuksia jo 30-vuotiaana ja toinen raskautuu hetkessä 37-vuotiaana. Mutta siis minun kokemus on, että hedelmällisyys tuntuu laskeneen selvästi näiden 4 vuoden aikana.

Vierailija
6/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meidät lapset vähän päälle parikymppisenä, nuorempana kuin itse sain tän esikoisen. Siis mä olen toi toinen, jota pelottaa jättää yli kolmeenkymppiin.

Hänellä ei tietääkseni ole vielä alkaneet vaihdevuodet, mutta kyllähän se hedelmällisyys usein laskee jo paljon ennen. Siis mahdollisuus tulla raskaaksi pienenee.

Mä ihnmettelen, että uskallanko odottaa, kun ekalla kerralla meni reilusti alle 30-vuotiaana yli puoli vuotta.

Vierailija
7/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommenteista! Tosi kiva kun kaikki heti ymmärsivät että mistä puhun!! Tämä ensimmäinen raskaus alkoi todella helposti... n. 1,5kk yrittämisen jälkeen tein positiivisen testin. Oma äitini on saanut minut 31 vuotiaana ja veljeni 5 vuotta sitä aikaisemmin. Isänäiti eli toinen mummoistani on saanut yhden pojan ja kaksoset vielä 30-40 vuosien välissä. Joten siis tähän asti olen pitänyt itseäni ja taustaani hedelmällisenä.

Hirmuisesti tsemppiä sille joka kirjoitteli että on nyt toista yrittämässä!!!!!! Minuakin jännittää jättää yrittäminen myöhempään, mutta tällä hetkellä ainakin on vaan pakko tyytyä siihen ratkaisuun.

Vierailija
8/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen taas raskaana ja ehdin täyttää 34v kunnes vauva syntyy. Esikoinen nappasi heti toisesta kierrosta, mut tätä toista yritettiin vuoden verran kunnes viime viikolla plussasin! ;)

Ethän sä nyt mikään vanha vielä ole! En minäkään ole. Ollaan naisia hyvässä iässä! ;)

Vierailija
9/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

29-vuotiaana ja toisen 43-vuotiaana.

30+ on nuori!

Vierailija
10/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

29-vuotiaana ja toisen 43-vuotiaana. 30+ on nuori!

pari vuotta sen jälkeen, kun minä olin syntynyt...

Vierailija
11/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

en ole vielä mitenkään hajonnut tilanteeseen, yritän ajatella kaikkea kivaa mitä voin nyt vielä tehdä kun en ole raskaana ja esikoinenkin on jo aika iso ja voi olla välillä hoidossakin.

Ja iso ikäero on ollut meille tosi hyvä ratkaisu, joten en olisi kyllä aloittanut yritystä KOVIN paljon aiemmin vaikka olisinkin tiennyt nämä vaikeudet.

Kiitos kommenteista! Tosi kiva kun kaikki heti ymmärsivät että mistä puhun!! Tämä ensimmäinen raskaus alkoi todella helposti... n. 1,5kk yrittämisen jälkeen tein positiivisen testin. Oma äitini on saanut minut 31 vuotiaana ja veljeni 5 vuotta sitä aikaisemmin. Isänäiti eli toinen mummoistani on saanut yhden pojan ja kaksoset vielä 30-40 vuosien välissä. Joten siis tähän asti olen pitänyt itseäni ja taustaani hedelmällisenä.

Hirmuisesti tsemppiä sille joka kirjoitteli että on nyt toista yrittämässä!!!!!! Minuakin jännittää jättää yrittäminen myöhempään, mutta tällä hetkellä ainakin on vaan pakko tyytyä siihen ratkaisuun.

Vierailija
12/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen saanut lapset 29v ja 35v. Molemmat heti ekasta kierrosta.

Ikäero on meille sopiva. Esikoinen oli pienenä tosi hankala, itkuinen, ei nukkunut öitään ennen kuin 3vuotiaana...

Isompi on jo sen verran iso, ettei ole mitään mustasukkaisuutta. Ymmärtää hyvin mitä pikkusisaruksen kanssa saa tehdä ja mitä ei. Hänestä on ollut paljon apua ja hyvää seuraa itsellenikin.

Vierailija
13/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä se tästä... nyt vaan pitää luottaa siihen että se tärppää sitten myöhemminkin. Ja hyvä kuulla että tuo isompi ikäero toimii kuten olen ajatellutkin. Ja tosiaan ollaan naisia hyvässä iässä!! ;-)

AP

Vierailija
14/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eka 34v ja toka 40v. Esikoinen sai alkunsa ensimmäisestä kierrosta ja toista teimme 4kk. En sitten tiedä olenko jotenkin erikoisen hedelmällinen vai oliko sitten sattumaa, että noin nopeesti tärppäsi...

Vierailija
15/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli esikoinen syntyi kun olin 25 ja toinen syntyi kun olin 33

Ihan suunnitellusti halusimme ison ikäeron. En olisi kahta vauva-aikaa jaksanut hetiperään varsinkin kun esikoinen oli aika huono nukkuja ensimmäiset vuodet. Ja ooneksi näin teimme, koska kuopuskin on yhtä huono nukkuja ja olisin kyllä nääntynyt väsymyksestä jos olisin valvonut 4vuotta putkeen.

Ja muutenkin ollut todella toimiva ikäero. Pojat tulevat toimeen loistavasti ja yllättävänkin paljon saavat sauraakin toisistaan. Lisäksi molemmat saivat olla "vauvoja" oman aikansa.

Ihan helposti, itseasiassa jopa ekaa krtaa helpommin tulin raskaaksi yli vuotiaana. Hassua sinänsä, että ekalla kierroksella yritystä oli lähes vuosi ja tokalla kerralla raskauduin ensimmäisestä yrityksestä.

Ainoa ero mtä olen kropassa huomannut, on ettei näin reilut 30vuotiaana enää palaudu yhtä helposti kun silloin alle 30-vuotiaana. Joutui siis tekemään jopa vähän töitä sen eteen että sai viimeiset raskauskilot pois, kun ekalla kerralla ne lähtivät "itsestään"

Vierailija
16/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-sen enempää kuin ennenkään. Kaiholla katselin 5v vanhoja (bikini)kuvia joissa olen vielä kahden lapsen äiti ja kroppa bikinikunnossa.. en usko että voin bikinejä käyttää enää ikinä; mahahelttani on aivan uskomaton!!

Vierailija
17/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

toinen sinä vuonna kun täytin 32 ja kolmas sinä vuonna kun täytin 34. Ei mitään hankaluuksia raskaaksi tulossa tai muussakaan. :)

Vierailija
18/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka kerta olen raskautunut kirjaimellisesti kertalaakista....:D

Vierailija
19/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mun siskoni sai lapsen 2-kymppisenä ja vatsa todellakin roikkuu. Mulla taas ei vaikka sain kolmannen lapsen 35-vuotiaana.

Vierailija
20/21 |
31.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(ja kolmannen samalla) juuri 38 täytettyäni, esikoinen meni samaan aikaan kouluun. juuri sopiva ikäero minusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi