Yleistiedosta; moniko tietää seuraavien sanojen merkityksen
- pragmaattinen
- semantiikka
- semiotiikka
- keskiaika
- uusi aika (samassa yhteydessä kuin keskiaika)
Eräässä keskustelussa nämä termit tulivat vastaan, ja itse en tiennyt noista kahta, ja kaverini ei
tiennyt kahta, ja yhtä me käytimme molemmat väärin. Tietysti kaikki selviää wikiskediasta, sieltä ei saa katsoa
Kommentit (24)
Pragmaattinen ja semantiikka ovat perussanastoa opinnoissani (jos opiskelisin jotain muuta, tuskin olisin tiennyt), keskiaika ja uusi aika muistuivat jostain lukion historian tunneilta.
eli:
Semiotiikassa käsittää sanoman sisältöä ja sen vuorovaikutusta merkitykseen.
- semantiikka, sanojen tai merkkien merkitysten tutkiminen,
- semiotiikka, pitää sisällään em.
Semantiikka käsittelee merkitystä (esim. sanojen), semiotiikka taas on merkkien tutkimusta.
No juuri englanninkielessä noiden vähän yleisemmän käytön takia olen selvittänyt. Ehkä merkitys eroaa englannissa ja suomessa sitten enemmän. Oma käsitys on, että semiotics on semantics, syntactics, pragmatics. Nyt käytin apuna englanninkielistä wikiä ja vertasin suomalaiseen. Merkitys eroa siis oikeasti semioticsin ja noiden eri sanojen välillä näyttää olevan.
eli:
Semiotiikassa käsittää sanoman sisältöä ja sen vuorovaikutusta merkitykseen.
- semantiikka, sanojen tai merkkien merkitysten tutkiminen,
- semiotiikka, pitää sisällään em.
Semantiikka käsittelee merkitystä (esim. sanojen), semiotiikka taas on merkkien tutkimusta.No juuri englanninkielessä noiden vähän yleisemmän käytön takia olen selvittänyt. Ehkä merkitys eroaa englannissa ja suomessa sitten enemmän. Oma käsitys on, että semiotics on semantics, syntactics, pragmatics. Nyt käytin apuna englanninkielistä wikiä ja vertasin suomalaiseen. Merkitys eroa siis oikeasti semioticsin ja noiden eri sanojen välillä näyttää olevan.
Riippuu siis asiayhteydestä.
En tunne semiotiikkaa, joten sen alalajeja voivat ihan hyvin olla artikkelin mukaisesti semantiikka, syntactics (en osaa kääntää tuota, koska se on eri asia kuin 'syntax') ja pragmatiikka.
Koska itse tarkastelen kielitieteen näkökulmasta, näkökulma on toisenlainen. Tässä artikkelissa taas semantiikka ja pragmatiikka ovat kielitieteen osa-alueita ja semiotiikankin saa vielä mukaan alueelle.
http://en.wikipedia.org/wiki/Linguistics
Tulkinta siis riippuu tarkasteltavasta näkökulmasta.
Semantiikka käsittelee merkitystä (esim. sanojen), semiotiikka taas on merkkien tutkimusta.