Onko uudella työntekijää oikeus töissä...?
kieltäytyä tekemästä toisten töitä? Mulla tilanne että opettelen uutta työtä ja minut on otettu sinne tietäen että olen ns noviisi. Nyt kuitenkin alkanut tulla ilmi asennetta että minun pitäisi tehdä nopeammin töitä eli mun pöydälle kiikutetaan omien töiden lisäksi toistenkin töitä. Tuloksena se että ensin teen näitä "kiireellisiä" toisten töitä ja illat sit teen niitä omia.
itse kuitenkin katson että mulla olisi oikeus opetella työ kunnolla työajalla eikä tehden ylitöitä. Perehdytys ollut todella surkeaa kun sitä ei ole ollut. Isketty vaan mapit syliin ja sanottu että ala tehdä ja kysy jos kysyttävää.
Kommentit (3)
Kysele ja keskustele avoimesti työnkuvastasi ja työmäärästäsi. Sinulle tuoduista ylimääräisistä töistä, siitä ettei työaika riitä niiden tekemiseen. Kerro että perehdytystä ei ole ollut ollenkaan ja odotat ja tarvitset sitä.
Palkattomat ylityöt ovat laittomia.
Muista pitää keskustelu asiallisena, riehumalla, rähjäämällä ja syyttämällä et voita mitään.
Turha siinä on juputtaa, että joku työ on "toisen töitä". Ne on työnantajan näkövinkkelistä firman töitä kaikki.
Työnantajalla on työnjohto-oikeus.
Ota lopputili, jos ei maistu.
eli kaikkea on tehtävä, osasi tai ei. Viime viikolla tein markkinointisuunnitelmaa, vaikka oma alani on koulutusten osto.