Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Potilastietojärjestelmässä on isot riskit

Vierailija
12.07.2011 |

juuri sen vuoksi, että kuka tahansa työntekijä, jolla oikeus päästä potilasasiakirjoihin,voi mennä katsomaan kaikkien sukulaisten, naapurien, tuttavien ja kenen tahansa kertomukset. Jälki sitä aina jää ja jossain vaiheessa todennäköisesti jää kiinni, mutta vahinko on jo tapahtunut.

Työntekiä ei saa katsoa edes omia tietojaan, vain niiden, joihin on hoitosuhteessa.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konekirjoittajista jää jälki, mutta miten tietotekninen

Mikä vitun jälki? Minulla on tässä poitlastietoni eik äsiinä lue kuka ne on kirjoittanut

ei kai se jälki nyt sun parperiin tulostu, vaan säilyy siellä järjestelmässä jossakin.

Mutta kylläpä vaan mun äiti kävi katsomassa mun tulokset ko. järjestelmästä, kun olin alaikäinen. Ei ollut edes samassa talossa töissä, missä olin tutkimuksissa ollut. Eikä tasan tullut seuraamuksia.

Vierailija
2/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien heikosta itsetunnosta seuraa, jotta ollaan sairaalloisen kiinnostuneita josko jollain muulla menis huonommin kuin hoitsulla itsellään.

Siihenkö kun tämä sihteeri nyt jäi kiinni?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. "Tarkistettu, onko asiakas edelleen sairaalassa vai kotiutunut" tai "tulostettu asiakkaan lääkelista" tai "käyty katsomassa tietoja asiakkaan voinnista hoito- ja palvelusuunnitelmaa varten" jne.

Terveisin Hoitaja

Silloin kun potilas on osastolla, sinulle ei ole oikeutta käydä hänen tietoja katsomassa, koska silloin sinulla ei ole hoitosuhdetta potilaaseen. Tästä tuli tiedostus meidän sairaanhoitopiirissä. Saat katsoa hänen tietonsa vasta kun hän on kotiutunut.

terv. osaston sh

Vierailija
4/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajien heikosta itsetunnosta seuraa, jotta ollaan sairaalloisen kiinnostuneita josko jollain muulla menis huonommin kuin hoitsulla itsellään.

Potilastietojen katselu on epidemia. ei tuon takan voi olla kuin hoitajien heikko itsetunto

Vierailija
5/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

työskentelen kotihoidossa. Efficaan pystyy luomaan asiakasryhmiä ja ihan yhdellä klikkauksella aukeaa ne oikeudet sitten päästä asiakastietoihin siinä vaiheessa, kun meidän asiakkaaksi tulee. Onneksi meillä näin niin ei pääse tapahtumaan näitä juttuja.

Vierailija
6/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan sen noinkin ilmaista, ja ajattele ja vihreäksi muutu, meille vielä maksetaaan siitä!

Vierailija
7/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Konekirjoittajista jää jälki, mutta miten tietotekninen

Mikä vitun jälki? Minulla on tässä poitlastietoni eik äsiinä lue kuka ne on kirjoittanut

ei kai se jälki nyt sun parperiin tulostu, vaan säilyy siellä järjestelmässä jossakin.

Mutta kylläpä vaan mun äiti kävi katsomassa mun tulokset ko. järjestelmästä, kun olin alaikäinen. Ei ollut edes samassa talossa töissä, missä olin tutkimuksissa ollut. Eikä tasan tullut seuraamuksia.

Konekirjoittaja itsessään on tietoturvariski, koska potilas ei tiedä kuka hänen tietonsa kirjoittaa. Hoitajansa, jotka tietoihin pääsee käsiksi hän kyllä näkee siinä osastolla

Vierailija
8/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ainakaan minulla ei ole kannettavaa mukana asiakaskäynneillä. Näin ollen kirjaan käynnit toimistolla. Lisäksi kun asiakas on sairaalassa tai on käynyt tutkimuksissa ym, tarkistan terveystietoja koneelta.

kodinkonekorjaajalla ja eläinlääkärillä on kannettava mukana asiaskäynnillä, hoitajalla ei ole. Varmaan olisi kätevämpää olla, jotta asiat tulisi kirjattua tuoreeltaan oikein, laskuttaa, ja voisi vielä tehdä tarkistuksiakin.

Minulle ei ole ikinä valjennut, mitä pahaa siinä olisi, vaikka terveystietoni olisi terveysihmisten saatavilla. Jos vaikka tulisi syöpä, en ole niitä jotka haluavat salata sen kaikilta. En ole vainoharhainen ja kuvittele, että joku nuuskii niitä salaliittoteorioiden takia. Kun tiedoissa käyneistä jää jälki ja turhasta käynnistä saa rangaistuksen, pelkkä pelote varmaan riittää pitämään pahimmat juoruämmät poissa. Samahan se on Kelassa, jos kärähtää tietojen tarpeettomasta tutkimisesta, siitä on ikävät seuraukset.

Yhtä lailla mielestäni viranomaisille kuuluvat toistensa tiedot, niin että päivähoitoviranomainen näkee, saako joku äipykkä vauvarahaa, kotihoidon tukea vai onko hän töissä.

Vierailija
9/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ainakaan minulla ei ole kannettavaa mukana asiakaskäynneillä. Näin ollen kirjaan käynnit toimistolla. Lisäksi kun asiakas on sairaalassa tai on käynyt tutkimuksissa ym, tarkistan terveystietoja koneelta.

kodinkonekorjaajalla ja eläinlääkärillä on kannettava mukana asiaskäynnillä, hoitajalla ei ole. Varmaan olisi kätevämpää olla, jotta asiat tulisi kirjattua tuoreeltaan oikein, laskuttaa, ja voisi vielä tehdä tarkistuksiakin.

Minulle ei ole ikinä valjennut, mitä pahaa siinä olisi, vaikka terveystietoni olisi terveysihmisten saatavilla. Jos vaikka tulisi syöpä, en ole niitä jotka haluavat salata sen kaikilta. En ole vainoharhainen ja kuvittele, että joku nuuskii niitä salaliittoteorioiden takia. Kun tiedoissa käyneistä jää jälki ja turhasta käynnistä saa rangaistuksen, pelkkä pelote varmaan riittää pitämään pahimmat juoruämmät poissa. Samahan se on Kelassa, jos kärähtää tietojen tarpeettomasta tutkimisesta, siitä on ikävät seuraukset.

Yhtä lailla mielestäni viranomaisille kuuluvat toistensa tiedot, niin että päivähoitoviranomainen näkee, saako joku äipykkä vauvarahaa, kotihoidon tukea vai onko hän töissä.

Mitään rangaistusta ei saa eikä urkkimista saateta juuri koskaan potilaan tietoon.

Haluaisitko että koko kylä tietää sinun arkaluonteisetkin sairaudet ja operaatiot?

Vierailija
10/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilaaseen niin kauan, kuin hän on kotisairaanhoidon asiakas,

Esim. "Tarkistettu, onko asiakas edelleen sairaalassa vai kotiutunut" tai "tulostettu asiakkaan lääkelista" tai "käyty katsomassa tietoja asiakkaan voinnista hoito- ja palvelusuunnitelmaa varten" jne. Terveisin Hoitaja Silloin kun potilas on osastolla, sinulle ei ole oikeutta käydä hänen tietoja katsomassa, koska silloin sinulla ei ole hoitosuhdetta potilaaseen. Tästä tuli tiedostus meidän sairaanhoitopiirissä. Saat katsoa hänen tietonsa vasta kun hän on kotiutunut. terv. osaston sh

ja kotiutumassa sairaalasta takaisin omaan kotiin, eikä esim. palvelutaloon. Minulla on lupa käydä katsomassa tietoja, samoin myös tiimini lähihoitajilla (kotihoito).

T. Sh

Vierailija
11/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulevatko kaikki, niin yksityisen kuin julkisenkin puolen potilastiedot nykyisin samaan keskusarkistoon?

KELA korvatessaan molempia ainakin saa kaikki tiedot jonnekin koottua?

Vierailija
12/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta toki siitä käynnistä jää aina sähköinen jälki. Meidän sairaalassa ainakin näitä seurataan pistokokein ja tuon rikkominen on erittäin vakava rikos. Sen vuoksihan on tuo suojalaki! Potkut seuraa.

Potilaan papereihin sairaalassa pääsee moni, niin hoitajat, lääkärit, sihteerit, tekstinkäsittelijät ym. Ja varmasti kaikista noista ryhmistä löytyy myös niitä jotka luvatta lukevat papereita. Näitä on kylläkin vähän, koska kaikki ovat tietoisia vaitiolovelvollisuudestaan. Meillä muutamia tapauksia hoitajissa jotka ovat tuosta jääneet kiinni.

Vierailija
13/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Automaattisesti kela ei saa mitään, eikä silloinkaan kuin sen mitä tarvitsee!

Vierailija
14/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä kirjoitus! Itse olen hoitaja, mutta minua ei voisi vähempää kiinnostaa sukulaisten, naapurien ym. kylänmiehien sairaudet. Asun pienellä paikkakunnalla mutta käyn kaupungissa töissä juuri sen vuoksi etten halua kaupassa käydessäni törmätä potilaisiini ja olla tietoinen heidän sairauksistaan. Tiedän toki, että tällaisia uteliaita ja ajattelemattomia ihmisiä on, mutta en ymmärrä miksi. Olen päivästä toiseen tekemisissä sairaiden ihmisten kanssa ja näen erilaisia diagnooseja päivittäin. En ole kiinnostunut potilaani muista sairauksista ellei ne liity tautiin, jota minä hoidan (en siis selaa potilaani sairaskertomusta taaksepäin jos se ei ole välttämätöntä). Enkä halua puhua potilaiden sairauksista työkavereideni kanssa kahvitauolla, vielä vähemmän vapaa-ajallani kenenkään kanssa.

Jos näet papereista että naapurin mies on käynyt peniksenpienennysleikkauksessa niin aivan varmasti se vaikuttaa käytökseesi

Niin mistäs minä tietäisin naapurin ukon penisleikkauksista? Juurihan tuossa kerroin että olen toisella paikkakunnalla töissä. Siellä on ihan eri potilastietojärjestelmät kuin omalla paikkakunnallani, eli en edes pääse naapurinukon tietoihin. Mutta vaikka pääsisinkin niin ei oikeastikaan kiinnosta naapurin ukon penikset tai muut sairaskertomukset. Ja miksi se vaikuttaisi käytökseeni? Tällä alalla näkee ja kuulee mitä omituisempia persoonia ja oireita/ selityksiä oireille. Kun näiden kanssa on tarpeeksi kauan tekemisissä ei enää mikään hätkäytä. Juuri sinunlaisesi epäluuloiset ja vainoharhaiset ihmiset on ihan jokapäiväistä meille hoitsuille.

Vierailija
15/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potilastietojen katselu on epidemia. ei tuon takan voi olla kuin hoitajien heikko itsetunto

Kiinnijäänyt oli osastonsihteeri, ei hoitaja. Vai meinasitko että hoitajien huonon itsetunnon takia osastonsihteeri urkki potilaiden tietoja? Vai että tämä urkkiminen leviää nyt kulovalkean tavoin hoitajiin, kun ihan epidemiaksi asti on päässyt? Saitkohan siitä uutisesta irti että pitääkö pelätä että äityy ihan pandemiaksi?

Vierailija
16/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. "Tarkistettu, onko asiakas edelleen sairaalassa vai kotiutunut" tai "tulostettu asiakkaan lääkelista" tai "käyty katsomassa tietoja asiakkaan voinnista hoito- ja palvelusuunnitelmaa varten" jne. Terveisin Hoitaja Silloin kun potilas on osastolla, sinulle ei ole oikeutta käydä hänen tietoja katsomassa, koska silloin sinulla ei ole hoitosuhdetta potilaaseen. Tästä tuli tiedostus meidän sairaanhoitopiirissä. Saat katsoa hänen tietonsa vasta kun hän on kotiutunut. terv. osaston sh

että nyt on hoitajan valtuudet ylitetty. Jos potilaasi on sairaalassa sinulla ei ole oikeutta lukea potilaan papereita, koska tällöin sinulla ei ole hoitosuhdetta potilaaseen. Potilaan kotiuduttua sairaalasta sinulla ei ole oikeutta myöskään lukea potilaasta kirjoitettuja raportteja, vain epikriisin ja hoitajien kirjoittaman yhteenvedon voit lukea. Sinulla ei myöskään ole oikeutta käydä tarkistamassa onko potilas kotiutunut sairaalasta.

Vierailija
17/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

potilaaseen niin kauan, kuin hän on kotisairaanhoidon asiakas,

ja kotiutumassa sairaalasta takaisin omaan kotiin, eikä esim. palvelutaloon. Minulla on lupa käydä katsomassa tietoja, samoin myös tiimini lähihoitajilla (kotihoito). T. Sh

hän ei voi olla kotihoidon asiakkaana. Kun hän ei ole sinun asiakkaasi vaan sairaalan sinulla ei ole oikeutta katsoa potilaan tietoja. Potilas ei voi olla kirjautuneena kahteen paikkaan.

Vierailija
18/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos naapurin ukko menee lääkärille valittamaan potenssivaivojaan ja minä sitten sanelusta ne kirjoitan - juoruanko eteenpäin, kerronko miehelle kotona, kavereille? No en. Mitä helvettiä se minun elämääni liikuttaa mitkä on jonkun toisen ihmisen vaivat tai ongelmat.

Mulla on omakin elämä ja sen kanssa ihan tarpeeksi tekemistä, ei tarvitse ihmetellä toisen elämää.

Kun avaan potilastiedoston, siinä on vain potilaan nimi ja henkilötiedot. Osoite selviää vasta sitten jos pitää kirjoittaa lausunto tai lähete. Tuskinpa osaisin yhdistää nimen ja vaivan johonkin naapuriin tai puolituttuun.

Kirjoitan päivittäin useita kymmeniä saneluita. Tarkoitan että tyyliin 35-50 tai enemmän, riippuen saneluiden pituudesta ja selkeydestä ym

Siinä ei oikeasti jää mieleen yhtään mitään. Toisinaan sitä kirjoittaa ja ajattelee ihan muuta.

Minun tapauksessani tilanne on siinä mielessä onnekas kaikkien osapuoleten kohdalla, että asun eri paikkakunnalla, en asu siinä paikkakunnalla mistä kirjoitan. En siis tunne ketään kaupungista X, jossa saneluita puran.

Lisäksi olen ollut sairaalaympäristössä töissä ihan kakarasta asti, vaitiolovelvollisuus on "ihossa kiinni".

Vierailija
19/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näiden tekstejen jälkeen, tulee mieleen, että miksi/miten jatkaa työtäni lääkärinä, kun moni niin peloissaan, että luetaan sairaskertomuksia. Itseäni ei ainakaan voisi vähempää kiinnostaa työajan jälkeen ylimääräiset lääketieteelliset asiat. Ongelmana lähinnä se, että ystävät, naapurit ja sukulaiset ovat jatkuvasti kertomassa omista tai lastensa vaivoistaan minulle ja kysymässä lääketieteellistä neuvoa. Olenkin ottanut tiukan linjan, että annan vain yksinkertaisia ohjeita, kuten että kannattaa varata aika omalle lääkärille.

Esimerkiksi terveyskeskuslääkärilla väestövastuujärjestelmässä on 2000-3000 omaa potilasta, joten ei voi todellakaan muistaa kaikien ihmisten tietoja, vaikka monet potilaista toivoo/olettaa niin. Työ on paljon muutakin kuin vastaanottoa (reseptit, sähköinen asiointi, lausunnot, lähetteet, puhelinsoitot yms) ja hoitosuhteet pitkiä ja käsittävät hoidon kokonaisvaltaisesti, joten hoidettavan potilaan paperit joutuu avaamaan myös muuten kuin vastaanottokäynnin yhteydessä.

Vaikea uskoa, että ainakaan lääkäreiden kesken luvaton potilaan tietojen katselu olisi tavallista.

Vierailija
20/51 |
13.07.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ainakaan minulla ei ole kannettavaa mukana asiakaskäynneillä. Näin ollen kirjaan käynnit toimistolla. Lisäksi kun asiakas on sairaalassa tai on käynyt tutkimuksissa ym, tarkistan terveystietoja koneelta. Pitäisikö siis mennä asiakkaan kotiin lukemaan, mitä lääkäri on kirjoittanut, tai mitä tutkimuksessa on löydetty?

Entä kun minulle tulee uusi asiakas, menenkö hänen kotiinsa lukemaan, minkälaisia diagnooseja hänellä ja tutustumaan sairauskertomuksiin ym? Tällaiseen saattaa mennä tuntikin!

Tällainen ei tule ikinä toimimaan, että potilastietoihin mennään vain asiakkaan / potilaan läsnäollessa.

Meillä lisäksi potilastiedoissa käyntiä valvotaan jatkuvasti. Aina kun avaamme asiakkaan potilastiedot, täytyy meidän kirjoittaa, minkä vuoksi olemme käyneet tietoja katsomssa. Esim. "Tarkistettu, onko asiakas edelleen sairaalassa vai kotiutunut" tai "tulostettu asiakkaan lääkelista" tai "käyty katsomassa tietoja asiakkaan voinnista hoito- ja palvelusuunnitelmaa varten" jne.

Terveisin Hoitaja