Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itsekästä? Kusipäisyyttä? Mitä? Työttömät valittaa kun

Vierailija
27.10.2011 |

ei ole rahaa siihen, tähän tai tohon.

Kitisevät täällä kun rahat loppuu kesken ja mistä saisi lisää. Samaa valittavat muilla foorumeilla.

Kun luin täällä toista ketjua jossa joku oli irtisanottu muttei halua olla irtisanomisaikaa. Useat kommentit ketjun alottajalle viittasivat siihen että alottajan pitäisi lähteä työpaikasta asap, välittämättä mahdolisesta työsopimuksesta jonka on allekirjoittanut ja ehdot silloin hyväksynyt.

Ihmiset kehottaa käyttäytyyn työnantajaa kohtaan täysin kusipäisesti. Eikö molempia puolia koske allekirjoitettu sopimus ja (tässä tapauksessa) irtisanomisaika?!

Meillä on se tilanne, että oltaisiin voitu ja vaoitaisiin ajtkossa ottaa isoja tilauksia vastaan jos ottaisimme työntekijöitä. Mielellämme työsllistettäisiin 7-10 kokoaiakista työntekijää, mutta kun ei uskalla.

Aikoinaan tarjosimme parille henkilölle työpaikan ja omaan napaan tuijottaminen, omien etujen ajaminen, itsekkyys sai meidät luopuun kenenkään työllistämisestä.

Useampien pienyrittäjien kanssa on tullut vuosien varrella keskusteltua ja huomaamme ettemme ole ainoita, joille on tullut isoja taloudellisia tappioita johtuen työntekijän lojaalittomuudesta.

Jokunen aika on menty ilman työntekijöitä ja pakko varmaan mennä jatkossakin ja hoitaa työt omalla porukalla ja kieltäytyä joistakin tilauksista.

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsekkyys ilmeni teidän työntekijöidenne kohdalla?

Vierailija
2/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

varmaan liittyy työn luonteeseen onko se sitouttavaa työntekijälle. Itse olen opetusalalla ja erittäin sitoutunut työhöni aina, vaikka teenkin töitä pienissä pätkissä. Minä taas koen, että yksikään työnantaja ei sitoudu minuun. Jos tätä jatkuu vuosia, en jaksa enää sitoutua itsekään työhön, vaan rupean vaan "käymään töissä".

Yleensä työntekijä sitoutuu työhön, jos häntä kohdellaan arvostavasti ja hän saa riittävän tasoista palkkaa ja kannustavaa palautetta, kun hän on esim. ylittänyt itsensä tms..

Millaisia työtehtäviä teillä on tarjolla ja missä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitetaan selkää, saadaan sairaslomaa ja lähdetään illaksi istuun terassille kun pitäisi ilta olla töissä. Yhden työntekijän kohdalla tuo toistui 3-4 kertaa ennenkö ymmärsin mistä on kyse. Enkä silloinkaan ymmärtänyt ennenkö sukulainen kertoi nähneensä työntekijämme terassilla.

Vastaavanlaisia tapauksia on vuosien varrelle sattunut.

Jotta ette saisi täysin väärää kuvaa, on meillä ollut työntekijöissä niitäkin, jotka olivat suorastaan supertyöntekijöitä, rehellisiä ja tunnollisia. Sellaisilla haluaa itsekin olla mahdollisimman ystävällinen ja huomoida bonuksilla, joulurahalla jne.

Valitettavasti emme nyt ota muuta kuin hädän tullen rekrytointifirman kautta työntekijöitä. Jos ottaisimme työntekijän, joka ei hoida työtään, on se meidän toiminnalle naula arkkuun. Olemme saaneet maineemme luotettavana ja ensiluokkaisesti työt suorittavana yrityksenä. Alalla on kilpailua ja heikosti työnsä hoitavat tai myöhästyneet toimitukset eivät poiki enempää töistä. Tällä alalla mennään pitkälti puskaradion kautta.

AP

Vierailija
4/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä typpistä lojaaliutta oikein kaipaisit?

Tottakai on selvää, että työsopimus sitoo kumpaakin osapuolta. Mutta sellaista päivää tuskin koskaan tulee, että työntekijä välittäisi työnantajan firmasta yhtä paljon kuin omasta elämästään.

Vierailija
5/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielestäni työnantaja on itsekäs ellei päästä irtisanottua työntekijää ennen työsuhteen päättymistä uuteen työpaikkaan, tämähän voi jäädä ilman sitä uutta paikkaa jos ei pääse aloittamaan, kun pitäisi. Ja tämän vuoksi työntekijä saattaa jäädä työttömäksi.

Vierailija
6/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun kädessä on osoitus siitä, kuinka tärkeänä työnantaja sinua pitää (irtisanomisilmoitus)?

Siinä vaiheessa sitä onkin kova hinku sitoutua firmaan ja jättää oma tulevaisuutensa lastuna laineille.

Vierailija
7/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. YT-neuvottelujen yhteydessä?

En ole lukenut tuota toista ketjua, mutta tässäpä elävä esimerkki suomalaisen pörssiyhtiön YT-neuvottelujen lopputulemasta:

Yhtenä tiettynä päivänä kaikki saavat sähköpostiinsa listan, jossa on työntekijät aakkosjärjestyksessä ja jokaisella on ositettuna 10 min aika esimiehen juttusille. Sen 10 min aikana sulle kerrotaan kumpaan ryhmään kuulut, jääjiin vai pois potkittaviin. Jossain tapauksessa ovella odottaa vartija joka odottaa kun pois potkittu tyhjentää työpöydän omista henkilökohtaisista tavaroista ja ottaa avaimet pois, jossain toisissa tapauksissa ja tehtävissä sulla on esim. 2 viikon työvelvoite, joiden aikana ilmapiiri ja samalla tehokkuus työpaikalla on jäätävän kamala kun jäljelle jääneet ja pois potkitut järjestelee hommiaan.

Mun mielestä tuollaisessa menettelyssä on meno kuin karjamarkkinoilla ja työnantajan on täysin turha odottaa noilta päähänpotkituilta minkäänlaista lojaaliutta - miten voi edes ajatella että tuolla tavalla kohdeltu ihminen pystyisi tekemään töitä tälle työnantajalle?

Vierailija
8/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitten onkin sanan varsinainen määritelmä, mutta noita olisin kaivannut useasti.

Rehellisyys ja luotettavuus tuli siinä ilmi, että useampi työntekijä varasti, yhden kohdalla se oli niin mitätöntä ja hän hoiti asiansa erinomaisesti ettemme siihen puuttuneet.

Pahimmillaan meiltä työntekijä varasti yli 40.000 markkaa käteisenä ja tavarana. Takaisin ei niitä saatu, koska hän oli varaton ja muita velkojia niskassa ennen meitä.

Kalliita tavaroita on kadonnut ja pistetty ulkopuolisten piikkiin. Jääty myöhemmin kiinni.

Työpaikalle savuttiin myöhässä, säännöllisesti. Lopetettiin työpäivä ennen aikojaan säännöllisesti.

Työtehtäviä ei hoidettu, vaikka ne oli työntekijän tiedossa. Hän mielummin istui ja luki lehteä.

Kaikkea mahtuu 30 vuoden varrelle, edelliset oli esimerkkejä, itse voit päätellä mitä tarkoitan lojaaliuudella.

Edelleen terotan, että mukaan mahtui myös hyviä työntekijöitä.

En pitänyt siitä 2 eri työntekijää jättivät kertomatta raskaudestaan ja heti koeajan jälkeen jäivät sairaslomalle.

Nyt on poistuttava.

AP

Vierailija
9/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olivat mennä uuteen työpaikkaan, jota ei välttämättä enää irtisanomisajan jälkeen olisi. Ja sitten ap:stakin olisi tullut sellainen työtön, josta viestissäsi valitat.

Vierailija
10/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. YT-neuvottelujen yhteydessä? En ole lukenut tuota toista ketjua, mutta tässäpä elävä esimerkki suomalaisen pörssiyhtiön YT-neuvottelujen lopputulemasta: Yhtenä tiettynä päivänä kaikki saavat sähköpostiinsa listan, jossa on työntekijät aakkosjärjestyksessä ja jokaisella on ositettuna 10 min aika esimiehen juttusille. Sen 10 min aikana sulle kerrotaan kumpaan ryhmään kuulut, jääjiin vai pois potkittaviin. Jossain tapauksessa ovella odottaa vartija joka odottaa kun pois potkittu tyhjentää työpöydän omista henkilökohtaisista tavaroista ja ottaa avaimet pois, jossain toisissa tapauksissa ja tehtävissä sulla on esim. 2 viikon työvelvoite, joiden aikana ilmapiiri ja samalla tehokkuus työpaikalla on jäätävän kamala kun jäljelle jääneet ja pois potkitut järjestelee hommiaan. Mun mielestä tuollaisessa menettelyssä on meno kuin karjamarkkinoilla ja työnantajan on täysin turha odottaa noilta päähänpotkituilta minkäänlaista lojaaliutta - miten voi edes ajatella että tuolla tavalla kohdeltu ihminen pystyisi tekemään töitä tälle työnantajalle?

Minä tunnen ihmisiä jotka ovat joutuneet irtisanomisilmoituksen saatuaan lähtemään työmatkalle Kiinaan tai Intiaan opettamaan omat työtehtävänsä uusille työntekijöille kohdemaissa.

Liian monet yt-kierrokset, työttömyydet, pätkätyöt, uudelleenpalkkaamiset kokeneena en enää ole lojaali työnantajaani kohtaan. Itsekkyys alkaa olla viimeinen keino säilyttää mielenterveytensä nykyisessä työelämässä.

Vierailija
11/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitetaan, kuinka vaikea on saada töitä, kuinka hakijoilta vaaditaan ihan ihmeitä ja kuinka kaikki on niin tosi vaateliasta. Ja monille työnantajille sitten kai riittäisi ihan se, että käyttäytyisi ihmisiksi eli ei varastaisi, valehtelisi jne.

Vierailija
12/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

valitetaan, kuinka vaikea on saada töitä, kuinka hakijoilta vaaditaan ihan ihmeitä ja kuinka kaikki on niin tosi vaateliasta. Ja monille työnantajille sitten kai riittäisi ihan se, että käyttäytyisi ihmisiksi eli ei varastaisi, valehtelisi jne.

uskot, että mitään taantumaa eikä työttömyyttä ole oikeasti olemassa, vaan ongelma on vain siinä, että kaikki työttömät varastavat työnantajiltaan?

Vierailija
13/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö ole samaa mieltä, että jos on itse allekirjoittanut työsopimuksen, pitää molempien osapuolien noudattaa sitä?

En sano, että sellaisessa työpaikassa on mukava enää päivääkään työskennellä.

Ymmärrän täysin, että toisen ketjun irtisanottu henkilö sanoo itsensä irti, jolloin irtisanomisaika lyhenee. Mutta, että annetaan ymmärtää, että pitäisi lähteä nyt samantien välittämättä minkäänlaisesta irtisanomisajasta?

Itse jouduin samantyyppiseen tilanteeseen kauan sitten omistajanvaihdoksen vuoksi. Sopimuksessa oli, että kaikki työntekijät siirtyvät yrityksen uudelle omistajalle. Osaa meistä kohdeltiin todella törkeästi ja tehtiin tiettäväksi ettemme ole minkään arvoisia, mutta me kaikki hoisimme työmme siihen asti kun piti. Osa sanoi itsensä irti ja osa sanottiin irti.

Minä, siis minä peräänkuulutin lojaaliuutta. Jos tietäisin varmasti että löytyy työntekijä, joka hoitaa parhaan kykynsä mukaan työnsä, hän ja useampi hänen kaltainen saisi työpaikan meiltä. Valitettavasti iän myötä tulee varovaiseksi eikä uskalla riskeerata omaa elinkeinoaan.

AP

Vierailija
14/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttävät eniten ne työttömät vinkujat, jotka vinkuvat, että antakaa sitten ne kokoaikaiset työnne meille. Toimin yrittäjänä, työllistän itseni ja muutaman muunkin, otin huomattavan taloudellisen riskin yritykseni perustamisessa.

Nyt kun hyvin pyyhkii, voin toki myydä yritykseni, jos joku haluaa kokoaikaisesti itsensä työllistää. Ostajia ei kuitenkaan ole jonoksi asti näkynyt, miksiköhän?

Vierailija
15/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uskot, että mitään taantumaa eikä työttömyyttä ole oikeasti olemassa, vaan ongelma on vain siinä, että kaikki työttömät varastavat työnantajiltaan?

En nyt ymmärtänyt kommenttiasi. Tarkoitin vain, että on sinänsä ristiriitaista, että toisaalla toitotetaan, kuinka työnhakijan pitää olla edustava, sosiaalinen, yhteistyökykyinen, osata kymmentä kieltä, työkokemus upea jne. ja toisaalta on työantajia, jotka eivät vaadi noita ominaisuuksia niinkään (no tietty jotain yhteistyökykyä varmaan aina tarvii hieman olla) vaan ennemminkin ilahtuisivat ihan perusrehellisestä, ahkerasta ja aidosta työntekijästä.

Vierailija
16/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sitten onkin sanan varsinainen määritelmä, mutta noita olisin kaivannut useasti.

Rehellisyys ja luotettavuus tuli siinä ilmi, että useampi työntekijä varasti, yhden kohdalla se oli niin mitätöntä ja hän hoiti asiansa erinomaisesti ettemme siihen puuttuneet.

Pahimmillaan meiltä työntekijä varasti yli 40.000 markkaa käteisenä ja tavarana. Takaisin ei niitä saatu, koska hän oli varaton ja muita velkojia niskassa ennen meitä.

Kalliita tavaroita on kadonnut ja pistetty ulkopuolisten piikkiin. Jääty myöhemmin kiinni.

Työpaikalle savuttiin myöhässä, säännöllisesti. Lopetettiin työpäivä ennen aikojaan säännöllisesti.

Työtehtäviä ei hoidettu, vaikka ne oli työntekijän tiedossa. Hän mielummin istui ja luki lehteä.

Kaikkea mahtuu 30 vuoden varrelle, edelliset oli esimerkkejä, itse voit päätellä mitä tarkoitan lojaaliuudella.

Edelleen terotan, että mukaan mahtui myös hyviä työntekijöitä.

En pitänyt siitä 2 eri työntekijää jättivät kertomatta raskaudestaan ja heti koeajan jälkeen jäivät sairaslomalle.

Nyt on poistuttava.

AP

Mutta toinen puoli asiassa ovat ne, jotka ovat tavoitettavissa puhelimella ja sähköpostilla tyyliin 24/7, lukevat sähköposteja kaiket viikonloput, matkustavat sata päivää vuodessa perheen kustannuksella, lähtevät lauantai-iltana ja tulevat myöhään perjantai-iltana, jos kone on ajoissa.

Murehtivat työnantajan tai asiakkaiden asioita yöt ja viikonloput ja lopulta 50-vuotiaana sulle sanotaan 10 min sessiossa että firma ei enää tarvitse sun palveluksia. Mitään perusteluja et saa että miksi juuri sinä ja se toinen jne.

Kyllä mun mielestä noissa tapauksissa myös sen työnantajan rehellisyys, vilpittömyys ja luotettavuus ovat aika kyseenalaisia, varsinkin kun tuon session jälkeen usein osakekurssi lähtee nousuun ja monesti yhtiö julkistaa heti YT-neuvottelujen jälkeen loistotuloksen.

Ymmärrän hyvin, että pienyrittäjällä on hankalaa työllistää ja on tilanteita jolloin väkeä pitää vähentää, mutta monessa asiassa voisi sanoa että sitä saa mitä tilaa - työmarkkinat ovat todella epävarmat ja henkilöstöltä pimitetään asioita, niinpä työntekijätkin ovat epäluuloisia ja pitävät kynsin hampain kiinni paikoistaan, esim. naisille raskaudesta kertominen on monesti todella hankala ja painostava asia kertoa työnantajalle.

Vierailija
17/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen siisti ja savuton, hyvin englantia puhuva ja ystävällinen, suosituksilla varustettu nuori nainen. Olen hakenut ns. paskaduuneja (koulutuksen puutteen vuoksi), pääsemättä edes niihin. Suositukset on saatu joko ilmaistyöstä (yhdellekin firmalle 6kk, kävin sen verran arvokkaaksi että paikka aukesi heti lähtöni jälkeen), kesätöistä tms. toissijaisesta. Näin aikuisiällä en ole ollut palkkatyössä ollenkaan. Arvatkaa, ärsyttääkö? Vaikka en ole kouluja käynyt, onhan sitä ennenkin päästy oppisopimuksella töihin tai jopa ilman sitä. Hommat oppii kyllä tekiessä.

Vierailija
18/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja olen itsekin kyllästynyt muiden selkään puukottamisiin ym.

Minulla on taas työnantajista melko huono kuva. Itse laitoin itseni kokonaan likoon ja kehitin erään yrityksen toimintoja valtavasti, jotta hommat olisi tullut paremmin ja tehokkaammin hoidettua jne.. Käytin paljon myös omaa aikaani eli tein ilmaista työtä ihan vain, koska haluan tehdä työt hyvin.

Ehkä tein työn liiankin hyvin, koska mitään kiitosta tai arvostusta ei koskaan kuulunut. Päinvastoin.

Sitten tuli yrityskauppaa ym. ja vihdoin YT:t. Tässä kohtaa osoittautui, että työnantaja katsoo voivansa tehdä ihan mitä vaan. Käytetään hyväksi työntekijöiden ahdinkoa ja paperille kirjataa, että lakia on muka noudatettu.

Mutta tiedoksi ap:lle, että meitä tunnollisia ja lojaaleja työntekijöitä kyllä on olemassa. Meidät voi tosin olla vaikea löytää/tunnistaa sillä emme pidä yleensä kovin paljon meteliä itsestämme ja voimme arvioida melko kriittisesti osaamistamme, kun taas toiset ovat hyviä puhumaan itsestään ja muka-osaamisestaan.

Vierailija
19/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan kukaan uskalla raskaudestaan kertoakaan, koska niin moni työnantaja suhtautuu siihen todella negatiivisesti. Esim. ketjutettuja (eli oikeasti lain mukaan olisivat jo silloin vakituisia) määräaikaisuuksia ei jatketa, kun selviää raskaus. Koeajalla ei tarvitse mitään syytä irtisanomiseen. Moni ei halua alussa kertoa raskaudestaan kellekään siksikään, että on olemassa esim. keskenmenon vaara. Ei vaan uskalla kertoa.

Onneksi mulla oli hyvä työtilanne raskaaksi tullessani, eli ei ollut enää mitään koeaikoja tai vastaavia. Tosin työnantaja ei antanutkaan niin paljon tunteja, mitä suullisesti lupasi, kun sopimuksessa oli vähemmän. Itse olin sairaslomalla raskausaikana vain muutaman päivän, keskivaiheilla, kun pyörryin ja sitten ihan lopussa ennen äitiyslomaa sen toisen kaksi päivää. Hoidin siis työni sillä kustannuksella, että kaikki vapaatkin sitten kärsin, kun työ ei mitään kevyttä ollut.

Vierailija
20/20 |
27.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pölhökustaita on molemmissa päässä. Kiitoksia AP:lle, josta sain käsityksen olevan fiksu ja ymmärtäväinen työnantaja, mutta

esim. lain mukaan työntekijän ei tarvitse sanoa raskaudestaan mitään kahtakuukautta ennen äitiyslomaa, koska oletettavaa tietenkin on (ja hyvin yleistä), että koeajalla oleva raskaana oleva nainen saa ennen koeajan päättymistä kultaisen kädenpuristuksen. Vai voitko väittää, että ko. työntekijöiden työ olisi jatkunut jos olisit tiennyt.

Juu olen itsekin huomannut, että nykyään, varsinkin nuoret ihmiset käyttävät työnantajaa hyväkseen ja hyppivät reippaasti silmille. Omaa kokemusta on se, että työntekijä ajattelee röyhkeästi vain itseään ja itse olet ns. lirissä ko. työtekijän takia, kun hommia ei hoideta tai ne tehdään hyvin huonosti. Onneksi on olemassa tämä varoitus systeemi, jolla löysäileviä työntekijöitä pääsee näpäyytämään ja tarpeen vaatiessa irtisanomaan.

Valitettavasti tälläistä käytäntoä ei ole huonoihin esimiehiin ja pomoihin...

Ihanaahan se olisi kaikkien kannalta olla töissä sellaisessa firmassa, jossa työntekijä omaa saaneensa reilun ja viisaan työnantajan ja työnantaja tuntisi firmansa olevan reilujen ja rehtien työntekijöiden käsissä.

Loppujenlopuksi ei tässä oikein auta kun kaikkien katsoa peiliin ja olla rehellisiä, valitettavasti kaikilla tälläistä ei tunnu olevan, joten kaikenlaisia menninkäisiä sikiää maailmalle puolin ja toisin. Niin työnantaja puolelle kuin työntekijäkin.