Vein tänään lapseni hoitoon ekaa päivää, ja siellä hoitotäti
antoi kättäpäivää lapsellenikin tyyliin "Hei Anni, minä olen Niina"
Jäi vähän outo kuva tuosta, ymmärtääkö tämä hoitaja ollenkaan miten pieni on kyseessä ja pitääkö lasta hoitopäivänäkin jonain kolmevuotiaana joka ymmärtää puheen, muistaa nimet ja osaa vielä kättä ojentaa =(
Miten teillä hoitaja ensikertaa lapsen tavatessaan hoitaa tutustumisen lapseen?
Kyseessä siis 11kk ikäinen lapsi ja ensimmäinen hoitopäivä.
Kommentit (12)
lapsi suhtaudu tuohon samoin kuin aiukuinen, mutta minusta mukavan positiivinen vastaanotto! Ei se sitä tarkoita ettei hoitotäti ymmärrä lapsen kehitystasoa, ennemminkin osoittaa, että hän on kiinnostunut lapsesta ja haluaa osoittaa sen vanhemmillekin.
Onko sulla kaikki ihan kotona? Nätistihän tuo lastasi tervehti.
Hei, keskity nyt olennaiseen. Jossain huuruissasi alat tälläisiä miettiä...
Alle 3v kuuluu ehdottomasti kotihoitoon.
on hauska tapa ja osoittaa, että hoitaja suhtautuu lapsiin ihmisinä, kunnioittaen.
Otti kontaktia jne. Halaamisesta tms. lapsi olisi ehkä pelästynyt ja pelkkä moikkaus olisi ollut vähän vähäinen kontakti.
Oli lapsi sitten minkä ikäinen tahansa, sanotaanhan sitä ihan vihanneksena sängyn pohjalla makaavalle dementikollekin kättä päivää vaikka tämä ei tiedä kuusta maasta tai käden ohennuksesta senkään vertaa kuin 11kk vanha. Siis sanotaa jos jonkun näköiset käytöstavat omataan.
tottakai lapseen suhtaudutaan kuin kehen tahansa ihmiseen. Tottakai esitellään itsensä..aikuinen on malli lkapselle kaikessa.
Aika kylmää kyytiä jos lapslelle ei puhuttaisi kuin normaali ihmiselle.
Kuinka ap ajattelee vuorovaikutuksen kehittyvän. Miksi aliarvioida pientä jolle malliesimerkki ja vuorovaikutuksen sanoma on tärkeää.
eikö ole vähän typerää surkutella, kun olet kuitenkin noin pienen hoitoon jo laittanut? Niin, hoito ei tee vauvalle/pikku taaperolle yhtään mitään hyvää. Kuitenkin, lapset tajuavat paljon enemmän kuin mitä vanhemmat yleensä uskovatkaan.
missa oppii kaytostapoja. Kotiaidithan niita ei osaa opettaa tai eivat ainakaan katso tarpeelliseksi opettaa.
niin vauvallesi on todella parempi olla hoidossa, kuin kotona... Eihän lapsille kannata puhua ollenkaan, ennen kuin ymmärtävät kaiken. Päivän paras. Itse en muuten ottanut yhtä paikkaa vastaan ankeasta päiväkodista, jossa kukaan ei edes tervehtiny lastani. 2,5v oli menossa pienten ryhmään ja hoitajat olivat ilmeisesti unohtaneet, että tuon ikäinen tosiaankin jo kommunikoi... Sopisiko se sinulle paremmin?
oisit hoitanut hänet itse kotona...
mutta uskon kuinka tärkeää lapselle on saada tuntea että hän on tärkeä, tervetullut, hänestä välitetään...
Kävi nimittäin ap niin, että vuoden sijaisuuteni oli päättymässä eräässä yksityisessä vaihtoehtopedagogiika päiväkodissa.
Eräs lapsi oli n.2,5v ja erittäin itkuinen ja turvaton vanhemman jättäessä hänet vieraiden ihmisten kanssa. Surullisuus näkyi nyyhkytyksenä, otin lapsen syliini ja menin ikkunan ääreen lapsen kanssa vilkuttamaan.
Bän sai vilkuttaa äidille turvallisuutta tuntien minun sylissäni, ja pikku hiljaa lapsi alkoi luottaa hoitoympäristöönsä.
Kun oli hyvästien aika, äiti sanoi eyttei lapösi voi jäädä kyseiseen paikkaan, sillä vaikka siellä on tätejä, heidän läsnäolonsa ei näy, kuten minä oln näkynyt myönteisesti. Muut hoitajat pitivät n.½ metrin välin kätellessään virallisesti kuin "liukuhihnalta"
Äiti kertoi tippa silmässä kuinka hän oli kysynyt että mikä siellä hoitopäiväkodissa on kivointa (lapset saivat mm. monistaa väritystehtäviä ja tehdä tosi paljon kivoja töitä)
Lapsen vastaus äidin kysymykseen oli että se on kivointa kun minä olin sanonut aamuisin - Kivaa kun Eetu olet tullut.
Näin pienestä se voi olla kiinni, se lapsen luottamus aikuiseen,vuorovaikutus ja perusturvallisuuden tunne.
eikö ole vähän typerää surkutella, kun olet kuitenkin noin pienen hoitoon jo laittanut? Niin, hoito ei tee vauvalle/pikku taaperolle yhtään mitään hyvää.
Kuitenkin, lapset tajuavat paljon enemmän kuin mitä vanhemmat yleensä uskovatkaan.