Miksi karppaus ahdistaa niin kamalasti?
Olen itse pudottanut painoa vhh:lla ja oli elämäni helpoin dietti. En syönyt ylettömasti lihaa vaan valtavasti kasviksia voin kera. Jätin pois sokerin ja viljat sekä leipänä söin vain joskus täysruisleipää.
Karppaukseen kuuluu peruselintarvikkeet. Luulisi Nutrilett tms. jauheiden valmistamisen ja pakkaamisen kuluttavan enemmän luonnonvaroja. Ja jos karppaus ei kokeilijalle sovi hän yleensä lopettaa. Niille joille se sopii tulee terveyshyötyä ja samalla vähenee lääkärikulut.
Kommentit (71)
Se että monet karppaajat jatkuvasti saarnaavat asiasta ja yrittävät käännyttää muita, haastavat riitaa sekasyöjien kanssa netissä ja suhtautuvat aiheeseen uskonnollisella kiihkolla, joka ei salli minkäänlaista erimielisyyttä. Kaikki tieteelliset tutkimukset ollaan valmiita sokeasti ja totaalisesti hylkäämään yksittäisten subjektiivisten kokemusten tieltä.
Lisäksi minua harmittaa ihan jo äitinäkin, että samaan aikaan kun yritän opettaa lapsilleni että ruokaan pitää suhtautua kunnioittavasti, oman ikäiset karppaajat messuavat "hiilaripaskasta" ja haukkuvat lautasmallin mukaan syöviä ja heidän ruokavaliotaan todella ikävään sävyyn.
Käyt väärillä palstoilla.
Tässä 2 asiallista, joissa saa vastauksia.
http://www.tiede.fi/keskustelut/laaketiede-ja-terveys-f11/
Voi kysyä mitä vaan ja saa vastauksen.
sen takia että en pysty nukkumaan jos en ole tarpeeksi hyvissä hiilareissa.
Yksi tuttavani, joka harrastaa karppausta, on alkanut valittaa ettei enää "pysty" syömään hiilihydraattipitoisia asioita, kuten pastaa, tai juomaan olutta, siis että elimistö ei enää pysty käsittelemään niitä. Aina esim. juhlissa pitäisi häntä varten olla erikoisruoat ja -juomat, tai muuten hän näkee nälkää ja janoa, kärvistelee vähän aikaa ja lähtee sitten kotiin. Yleensä vain pysyttelee turvallisesti kotioloissa. Kyllä sekin vähän ahdistaa.
Minun lounaani lautasmalli.
Ja kroppa kiittää.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/karppaus.htm
Lähdenpä tästä tekeen pirtelön ompuista.
sen takia että en pysty nukkumaan jos en ole tarpeeksi hyvissä hiilareissa..
Ihan normaalia.
Uni- ja mielihyvähormoonit tarvitsevat sopivassa suhteessa hiilihydraattia, rasvaa ja proteiinia eli paras iltapala on voileipä täysirasvaisella juustolla. Näin sanoo unitutkijat ja kyllä sen huomaa itekkin, mikä sopii.
Yksi tuttavani, joka harrastaa karppausta, on alkanut valittaa ettei enää "pysty" syömään hiilihydraattipitoisia asioita, kuten pastaa, tai juomaan olutta, siis että elimistö ei enää pysty käsittelemään niitä. Aina esim. juhlissa pitäisi häntä varten olla erikoisruoat ja -juomat, tai muuten hän näkee nälkää ja janoa, kärvistelee vähän aikaa ja lähtee sitten kotiin. Yleensä vain pysyttelee turvallisesti kotioloissa. Kyllä sekin vähän ahdistaa.
Huijaa vaan, kun on niin fanaattinen.
Alkohilistit, narkomaanit, tupakoitsijat jne... ovat kaikki riippuvaisia ja aina jokin selitys löytyy.
AP kirjoitti: "Luulisi Nutrilett tms. jauheiden valmistamisen ja pakkaamisen kuluttavan enemmän luonnonvaroja!?"
Lihan tuotantoa kutsutaan myös käänteiseksi proteiinin tuotannoksi, sillä yhden lihakilon tuottamiseen tarvitaan noin kymmenen kiloa rehua. On turhaa tuhlata ihmisravinnoksi kelpaavaa ruokaa lihaa ja maitoa tuottavien eläinten ravinnoksi, kun samaan aikaan monet miljoonat ihmiset maapallolla kärsivät aliravitsemuksesta: esimerkiksi Meksiko syöttää 50 % kaikesta tuottamastaan viljastaan karjalle, vaikka 22 % maan väestöstä kärsii aliravitsemuksesta. Mitä lihan ja maidon tuottaminen aiheuttaakaan?
Suurin osa suomalaisista syö lihaa. Karppaajalla ei ole mitään tarvetta tai halua syödä sen enempää proteiinia kuin sekasyöjilläkään. Minut voi luokitella karppaajaksi, mutta etenkin punaisen lihan syöntini on vähentynyt. Koska syön reilusti (eläin)rasvaa, tulen pienestäkin ruokamäärästä kylläiseksi, enkä tarvitse niin paljon proteiinia poistamaan nälkää. Sitä paitsi karppaajille kelpaavat yleensä muiden halveksimat rasvaisetkin ruhonosat. Onko ympäristöystävällistä käyttää eläimestä vain vähärasvaiset osat (kuten virallisterveellinen suosittaa)?
Ja olen yhtä mieltä siitä, että lihan kulutusta tulisi vähentää. On kuitenkin perusteetonta syyttää karppaajia lihalla mässäilystä. Useimmat karppaajat ovat tietoisia proteiinin tarpeestaan, eivätkä halua ylittää sitä.
Samoin mua ahdistaa narkomaanit ja muut rikolliset. Mua ahdistaa valehteleva ja manipuloiva työkaveri. Lisäksi mua ahdistaa kiusaaminen kouluissa ja yhteiskunnassa. Mua ahdistaa kaikki, jotka tekevät pahaa muille tai itselleen.
Mua ahdistaa myös narsisti-ystäväni, joka toimii joka asiassa väärin, hyväksikäyttäen muita ja täysin röyhkeästi, ja sen lisäksi hän pitää itseään muita parempana ja etuoikeutettuna. Muita hän katsoo alaspäin. Karppaajissa on tuota samaa narsismia. He tekevät pahaa itselleen, ja luulevat olevansa muita parempia. Karppaajien tietämättömyys ja typeryys yhdistettynä ylimielisyyteen on rasittavaa.
- niin omat kuin toistenkin. Kateelliset sukulaiset panivat välit poikki kun yksi onnistui. Otti niin kovin luonnon päälle yhden laihtunut hyvännäköinen ulkonäkö, että nämä välieron ottaneet ovat turvonneet ja syöneet itse lisää. Niitä vituttaa että jollain on itsekuria ja heillä ei. Tunnen sekä tuon laihtuneen, että ne herneen nenään vetäneet. Mielenkiintoista seurata sivusta:D
Kenties siinä on se, että viedään se dietti ihan äärimmäisyyksiin. Eli "pahimmat" tiputtavat hiilarit täysin pois. Hiilarit on kuitenkin yksi tärkeä energianlähde ja kuitukin on hyvää ruoansulautkselle.
Mutta kuten täällä sanottiin, kyllä karpata saa, mutta ei kai siitä tarvitse vouhottaa :)
jonkin verran, kasviksissa, maitotuotteissa yms. Kuidusta puhumattakaan, parempaa kuitua saa kasviksista kuin leivästä.
Minä en ole ikinä nähnyt hoikkaa karppaajaa. Kaikki karppauksen avulla laihtuneet ovat silti jotain BMI 26 -punkeroita, jotka tuulettavat sitä etteivät ole enää _sairaalloisen_ ylipainoisia.
eli lihovat karppauksen myötä.
Töissä on kaksi karppaajaa, joista toinen jojoilee jatkuvasti painonsa kanssa ja toisen iho on muuttunut vesirokkoa sairastavan ihoksi. Samoin luonne on molemmilla muuttunut kireäksi, joten tuntuuhan tuo aiheuttavan ahdistusta.
90% kansasta oottaa vaan viikonloppua, jotta pääsee ostaan kaupasta mässyä ja korin kaljaa.
Ei kiinnosta terveys pätkäkään.
Ja ne jotka hoitaa iteään ravinnolla, pelotellaa, jotta henki lähtee.
Voi tappaa
D-vitamiinia tappaa
Aina joku tappaa, jos ei tee niinku professori käskee ja vaikka tekisikin, niin silti kuolee