Kummilapseni äiti kysyi, ottaisinko lapsen hoitoon. Äiti siis palaisi töihin.
Olen siis kotona omien 1- ja 3-vuotiaiden kanssa. Kummilapseni täyttää pian 2v. ja on tällä hetkellä kotona äitinsä kanssa. Nyt äiti olisi kuitenkin palaamassa töihin ja kysyikin, ottaisinko lapsen meille hoitoon. Tuli tosi hyvä mieli, kun sanoi, että toisi niin paljon mieluummin minulle kuin päiväkotiin jne. Asutaankin ihan kävelymatkan päässä toisistamme ja lapsen äiti on tosi hyvä ystäväni.
Onko tässä nyt jotain, miksi minun "ei kannattaisi" ottaa lasta hoitoon? Siis tarkoitan, että onko joku asia, jota en nyt hoksaa, miksi tämä ei olisi hyvä järjestely. (minulla on myös alan koulutus, jos se nyt jotain merkitsee)
Kommentit (24)
varsinkin kun olet alalle kouluttautunut, handlaat homman varmasti hyvin.
Minä en itse ikinä ottais "ylimääräistä" lasta meille, menee ihan riittävästi hermot nykyisiinkin... Mut ei oo kukaan tarjonnutkaan :-D
vakuutushommat ja maksut jne. melko tärkeät muodollisuudet?
Vaikea sanoa mitenkä käy. Sinä kuitenkin ottaisit kasvatusvastuuta, ja se näkyy sitten lapsen kotona. Lapsi puhuu sinusta ja teidän perheestä ja kuinka sinä sanot, että asiat tehdään. Jos meneekin omalla äidillä eri tavalla tai muuten alkaa kokea mustasukkaisuutta lapsestaan yms.
Sanoisin, että ehkä viikko kaks, kunnes pk-paikka vapautuu, mutta en kokopäivätyökseni ottaisi.
Mutta miettikää miten teette sen. Pimeänä vai ruhdytkö yksityiseksi perhepäivähoitajaksi? Mitä ystäväsi maksaa sinulle hoidosta?
Ja miettikää myös etukäteen mitä teette jos olet itse kipeänä tai omat lapsesi ovat, tuleeko kummilapsesi silti teille hoitoon ja jos ei niin mihin menee?
Selvitä etukäteen odottaako ystäväsi jotain erityistä virikkeellisyyttä ja askasteluja vai riittääkö ihan normaalikotielämä ja pelkkä vapaa leikki ja ulkoilu?
maksaisko hän sulle ihan virallisesti palkkaa, vai miten? Et sä ymmärtääkseni ainakaan kotihoidontukea menettäisi, kun omat lapset olis kotona myös.
Aika raskaalta kuulostaa hoitaa kolmea noin pientä, mutta jos teillä arki sujuu hyvin ja tämän lapsen tiedät viihtyvän teillä jne. niin ilman muuta, jos siltä itsestä tuntuu.
Voisitteko sopia esim. vaikka kolmen kuukauden koeajan se sen jälkeen päättää jatkosta, ettet antaisi olettaa, että hoidat hamaan kouluikään asti.
täällä ainakin pph:t sanoo, että he ottaa 4 x 1v "setin" kun ne on helppo iän takia kasvattaa talon tavoille jo nuorena ja uhmat samaan aikaan jne
Entä jos uuvut kolmen hoitoon, mitä sitten tapahtuu?
Oletko siis tavallaan pph järjestelyn myötä vai miten asia virallisesti menee?
Ystäväni saisi yksityisenhoidontukea ja sen +n.pk-maksujen hinnan maksaisi minulle. Noita vakuutus-juttuja en ole vielä selvittänyt, miten ne menee.
On puhuttu, että käytäisiin ehkä kerran viikossa avoimessa pk:ssa, muina päivinä puistoissa tai meidän pihalla leikkimässä, välillä askarreltaisiin jne. Ihan samaan tapaan, kun teen omien lastenikin kanssa. Ystävä ei odota mitään "ylihienoja pedagogisia virikkeitä"(niin kuin hän itse sanoi:)).
Kiitos kaikista vastauksista, hyviä pointteja on tullut. Meillä on kovin samanlaiset näkemykset kasvatuksesta, joka mielestäni on hyvä.
ap
Eli mitä jos sinä tai lapsesi sairastutte, etkä siksi voi ottaakaan lasta hoitoon teille? Onko olemassa jokin varahoitopaikka tuollaisten tilanteiden varalle?
lomareissut sun muut? Ethän sinä voi suunnitella omaa elämääsi arkisin, kun olet kiinni "työssä". Eihän se äiti voi jäädä töistä kotiin, jos esim. sinä haluaisitkin mennä omien lastesi kanssa viikoksi mummolaan tai sinun omat lapsesi ovat sairaina, etkä jaksaisi vierasta lasta. Eihän se äiti saa sairaslomaa, jos ei sen oma lapsi ole kipeänä.
Käytännössä olisit siis palannut työelämään ja arki olisi sen mukaista.
Sellaiselle hoitajalle en omaani veisi. Ap:n kannattaa perehtyä ykstyisten pph:ien sivustoihin.Sieltä saat apua maksuihin, sopimuksiin jne. Hieman joudut paperihommia tekemään, mutta ehdottomasti pitää olla virallista tuo hoidon tarjoaminen. Jos jotakin sattuu, niin pitää olla vakuutukset yms. kunnossa. Ja kannattaa miettiä voisiko siihen samalla ottaa sen neljännenkin lapsen. Rahallisesti et hirveästi yhdestä lapsesta kostu.
sujuneet...? Mun suvussakin on hoidettu sisarusten lapset mennen tullen, naapureiden kanssa myös. Onko ihmiset itsekkäämpiä, tyhmempiä, sosiaalisesti taitamattomampia vai miksi kaikki on nykyään niin monimutkaista?
Vai onko ihmiset ennen olleet tyhmempiä kun eivät ole joka asiasta tehneet numeroa, eikä joka asiaan ole etukäteen tarvinnut etsiä vääryyksiä ja syyllisiä?
Hyvähän on et ap pohtii kaikilta kanteilta, mut noin yleisesti, miksi ihmeessä kaikki asiat on niin jumalattoman monimutkaisia ja vaivalloisia nykyään? Eikö ihmiset enää osaa kommunikoida ja ymmärtää toisiaan?
lomareissut sun muut? Ethän sinä voi suunnitella omaa elämääsi arkisin, kun olet kiinni "työssä". Eihän se äiti voi jäädä töistä kotiin, jos esim. sinä haluaisitkin mennä omien lastesi kanssa viikoksi mummolaan tai sinun omat lapsesi ovat sairaina, etkä jaksaisi vierasta lasta. Eihän se äiti saa sairaslomaa, jos ei sen oma lapsi ole kipeänä. Käytännössä olisit siis palannut työelämään ja arki olisi sen mukaista.
omista voi olla raskasta, kun se toinen lapsi tulee lähes aina ja on pitkiä päiviä eli ennustaisin riitoja lasten välille. Tiedän näin tapahtuneen isompien lasten kesken.
luottamuksen osoitus ystävältä. Meilläkin ollut vastaava järjestely, ja toiminut erinomaisesti. Kummilapsi oli omien lasten toivottu päivittäinen leikkikaveri, ja äitikin pääsi omien kanssa "helpommalla" :) . Mitään riitoja ei tullut. Kunnallisena pph:na toimi tuo homma, niin ei tarvinnut alkaa miettimään paperisotaakaan, mikä on edessä jos alkaa yksityiseksi.
lapsia, mutta yksityisenä saa ottaa sen kaverin lapsen hoitoon. kunnallisella on omat etunsa kyllä, mut palkka huonompi.
katkeamiseen. Pahinta on se, että jokin hyvinkin pieni asia voi johtaa siihen. <
On eri asia hoitaa (lue ottaa vastuu) ystävän lapsesta 5 päivänä viikossa 9 tunnin ajan kuin tavata silloin tällöin tai pitää lasta yökylässä joskus.
Itse en moiseen lähtisi.