Lapset nukkumaan laivan hyttiin ja aikuiset baariin?!
Kaveri kertoi, että oli niin mukavaa olla laivalla, kun pääsi miehensäkin kanssa kahden "muutamalle". Mä ihmettelin, että missäs lapset olivat. He olivat jättäneet lapset (4v ja 7v) kahdestaan hyttiin nukkumaan. Olivat olleet pari tuntia istumassa laivan baarissa.
Onko tämä teistä OK? Onko tuo tavallistakin, että lapset nukkuu hytissä kun vanhemmat dokaa baarissa?!
Kommentit (68)
Kaupassa, tupakalla tai hakemassa sämpylän voisin kyllä kipaista. Tosin en polta :)
harhailemaan laivaan! Viime kesänä Siljalla kuulutettiin vanhempia, jotka olivat jättäneet n.5-6 vuotiaan poikansa laivan pelihuoneeseen mennessään itse karaokebaariin.
En todellakaan ymmärrä kuinka joku uskaltaa jättää lapsiaan yksin hyttiin, vaikka kuinka nukkuisivat, en ikänä oo omiani jättäny. Siellähän voi syttyä tulipalo tai tapahtua mitä tahansa, aivan edesvastuutonta
menkää nyt vaikka kuvaamaan tissejänne, ennenkuin kaikkea kauhistelette. Ehkä nää vanhemmat nyt vaan tarvitsivat oman pienen yhteisen hetkensä. Voisin kuvitella meidänkin tekevän laivalla noin, yhtään kahdnkeskeistä hetkeä ei meillä ole ollut 10 vuoteen.
Vaikka ei olis ollut yhtään kahdenkeskistä aikaa vaikka 20 vuoteen, niin ei ole missään nimessä ok jättää tuon ikäisiä lapsia keskenään laivan hyttiin nukkumaan. Kyllä sitä kahdenkeskistä aikaa täytyy järjestää jollain muulla tavalla!!
menkää nyt vaikka kuvaamaan tissejänne, ennenkuin kaikkea kauhistelette. Ehkä nää vanhemmat nyt vaan tarvitsivat oman pienen yhteisen hetkensä. Voisin kuvitella meidänkin tekevän laivalla noin, yhtään kahdnkeskeistä hetkeä ei meillä ole ollut 10 vuoteen.
tekivät minulle samanlailla. Itse olin reilun neljän vuoden vanha ja pikkusisarukseni vauva. Heräsin, kun vauva oksensi ja olin juuri pukemassa päälle ja lähdössä etsimään vanhempiani, kun he tulivat takaisin. Eivät olleet kauaa poissa, mutta muistan vielä tänä päivänäkin miten kauhealta minusta tuntui, kun en tiennyt mitä tehdä ja vanhemmat eivät olleet paikalla.
Lapsi saa pahan trauman, jos herää.
Tuttavapariskunnalle kävi niin, että lapset olivat heränneet hytissä ja lähteneet etsimään vanhempiaan.
Vähän noloa...
ellei lapset ole tietoisia siitä missä vanhemmat ovat, heillä on kännykkä jota he osaavat käyttää jne.. Ja ikäkin tietty vaikuttaa ja millaisia lapset on. Omat 10 ja 6 vuotiaat voisin jättääkkin jos se isommalle olisi ok. Mutta esim. muutama vuosi sitten en olisi voinut edes ajatella asiaa.
Aikoinaan exä oli sitä mieltä, että vauva 5kk jätetään hyttiin YKSIN ja me lähdetään diskoilemaan. Juu ei lähdetty. Tai no mies lähti. Dokasi koko helvetin risteilyn aamusta iltaan ja illasta aamuun ja mä olin paska ilonpilaaja kun kökin vauvan kanssa hytissä.
Vaikka ei olis ollut yhtään kahdenkeskistä aikaa vaikka 20 vuoteen, niin ei ole missään nimessä ok jättää tuon ikäisiä lapsia keskenään laivan hyttiin nukkumaan. Kyllä sitä kahdenkeskistä aikaa täytyy järjestää jollain muulla tavalla!!
tekivät minulle samanlailla. Itse olin reilun neljän vuoden vanha ja pikkusisarukseni vauva. Heräsin, kun vauva oksensi ja olin juuri pukemassa päälle ja lähdössä etsimään vanhempiani, kun he tulivat takaisin. Eivät olleet kauaa poissa, mutta muistan vielä tänä päivänäkin miten kauhealta minusta tuntui, kun en tiennyt mitä tehdä ja vanhemmat eivät olleet paikalla.
tähän vielä, että olin tietoinen, vanhempieni pois lähdöstä ja minulle näytettiin nappi mitä pitää painaa, jos tulee hätä, mutta muistan etten uskaltanut painaa sitten sitä nappia, kun minulla oli hätä ja nimenomaan moneen kertaan kiellettiin avaamasta hytin ovea.
Usein laivan asiakkaat uskovat, että lapsen voi jättää leikkihuoneeseen henkilökunnan valvottaviksi, kun itse kipitetään ympäri laivaa ja tässä kohtaa ei ole merkitystä alkoholin käytöllä. Samoin useat jättävät lapset hyttiin nukkumaan kun itse rillutetaan kapakissa. Valitettavaa, mutta se on yleinen käytäntö nykyään. Ja samoin luullaan että isommat lapset osaavat kulkea ympäri laivaa eksymättä, kun ei edes aikuiset osaa aina löytää oikeaa hyttiä.
Tämä on tosi vanha viesti. Liekö pystyy edes vastaamaan. Sanoisin että tähän aikaan kun nää viestit on kirjoitettu tai aiemminkin 2000 luvun alkupuolella tuo oli aika tavallista, luulen että kun ei ymmärretty ja ajatusmaailma oli sillon erilaisia. Nämä silloin 2000 luvulla usein nuoret äidit olivat itse 70 luvulla syntyneitä ja sillon lapset paljon laitettiin pärjäämään keskenään heidän omassa lapsuudessaan, he itse kokivat sen silloin normaalina mitä se 70 luvulla pitkälti olikin. Se miten he ovat eläneet on jäänyt heille normaaliksi. Eihän se hyvä ole mutta nämä on näitä ylisukupolvisia juttuja, itse koettu ja huolehdittu sisaruksista kun vanhemmat missä ovatkaan, töissä, kaupassa, ei välttämättä just kaljalla.
Nykyisin ajat on muuttuneet, opetetaan toisin ja opetetaan erilaista vuorovaikutusta neuvoloissakin kuin silloin. Yhteiskunta on niin paljon muuttunut noista ajoista 2000 ja 2010 luvistakin tähän päivään että en usko että enää nykyaikana noita tapahtuu, nyt ymmärretään että ei se ole hyvä asia. 70 luvulla ei ymmärretty ja yleinen ajatusmaailma oli toisin, se oli toisin myös lastensuojelussa silloin. Se puuttui vain pitkäaikaisiin ja rajuihin laiminlyönteihin. Yleinen ajatus 70 luvulla oli sekin että älä puutu naapuriesi ongelmiin, älä näe niitä ellei ole aivan pakko.
Itse kävin siis vuonna 1991 jossain virastossa puhumassa että huolettaa kun mun äiti oli niin kännissä että tippu portaat pää edellä ja oli tolkku pois hetken. Soitin sillon hädissään mun aikuiselle veljelle, se sano että no kun se kerta nousi ylös ni ei sillä hätää oo, aamulla se on kunnossa. Niin no siellä virastossa ne voivotteli että ikävä juttu ja olivat kovin empaattisia mutta sanoivat että kyllä se siitä, ei se varmaan toistu. Siinä se viranomaiskuvio oli. Olin toki 16 ja siihen aikaan siis lähes aikuinen vaikka olin kaukana siitä. Nuo ajat kasvatti meidän ajatusmaailman toki sellaseks että monenmo inen juttu on normaalia mikä ei todellakaan tänään enää sitä ole. Mutta sen takia me ei ehkä tuomita ihmisiä niin helposti kertaluonteisista mokista. Pitkään jatkunut laiminlyönti on tietysti asia erikseen, ollut kyllä jo noina vuosina.
Tämmöinen historia setti, halusin avata noita aikoja mitä silloin oli.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tosi vanha viesti. Liekö pystyy edes vastaamaan. Sanoisin että tähän aikaan kun nää viestit on kirjoitettu tai aiemminkin 2000 luvun alkupuolella tuo oli aika tavallista, luulen että kun ei ymmärretty ja ajatusmaailma oli sillon erilaisia. Nämä silloin 2000 luvulla usein nuoret äidit olivat itse 70 luvulla syntyneitä ja sillon lapset paljon laitettiin pärjäämään keskenään heidän omassa lapsuudessaan, he itse kokivat sen silloin normaalina mitä se 70 luvulla pitkälti olikin. Se miten he ovat eläneet on jäänyt heille normaaliksi. Eihän se hyvä ole mutta nämä on näitä ylisukupolvisia juttuja, itse koettu ja huolehdittu sisaruksista kun vanhemmat missä ovatkaan, töissä, kaupassa, ei välttämättä just kaljalla.
Nykyisin ajat on muuttuneet, opetetaan toisin ja opetetaan erilaista vuorovaikutusta neuvoloissakin kuin silloin. Yhteiskunta on niin paljon muuttunut noista ajoista 2000 ja 2010 luvistakin tähän päivään että en
Liekö pystyy ei ole suomea. Mitälie kieltä lieneekään.
80 ja 90luvulla oli ihan normimemoa.
Jäin pikkuveljen kanssa hyttiin nukkumaan ku vanhemmat lähti baariin. Ei kyllä nukuttu vaan lähdettiin pyörimään keskellä yötä pitkin laivaa ja käytiin mm. Autokannella.
Vierailija kirjoitti:
kaukaiselta tosiaan tuntuu oma lapsuus, jolloin ihan ilman kännyköitä olin 7-8-vuotiaana 10-tuntisia päiviä ilman aikuisia uimarannalla, neljävuotiaana tuntikausia jo yksin kotona, ja jo viisivuotiaana lämmiteltiin maitopulloja hellalla ja vahdittiin pikkuvauvasisarusta, kun äiti kävi jumpassa.
Ei meillä vaan ollut noin siihen aikaan. Ei noin saa tehdä.
Jos haluaa istua baarissa ilman lapsia niin mennään laivalle ilman lapsia. Joku voi hoitaa lapsia kotona.
nyt voisin sen tehdä, lapset 13v ja 14v, mut mielummin luen hytissä, kun menen laivan baaariin