Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oho, enpä tiennytkään, että tumma pasta/riisi on ihan huijausta!

Vierailija
25.10.2011 |

Olen rinnastanut tumman pastan ja riisin täysjyvätuotteisiin (jotka yleensä ovat väriltään tummempia). Joku tuolla karppausketjussa kertoi, ettei näin olekaan, vaan "tummat" ei eroa juuri lainkaan tavallisista. Piti käydä kaapilla kurkkaamassa pussin kylkiä ja näinhän se on! Onneksi on suurimmaksi osaksi tullut ostettua täysjyvää.

Mutta melkosta ihmisten sumuttamista tuollainen, ratsastetaan täysjyvätuotteiden maineella. Tuskinpa kovin moni muukaan jaksaa lukea joka ikistä tuoteselostetta :(

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi pahaa tumma makaroni.

Vierailija
22/39 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

maistuvat paskalta.

Eikö sinua ole äiti opettanut, että ruuasta ei puhuta noin (vaikka sinulla olisikin kokemusta paskan maistelusta).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On olemassa ravitsemustieteilijötä joiden mukaan soijasuikaleet -  olivat ne sitten tummia tai vaaleita - ovat niin prosessoituja, että voi yhtä hyvin syödä ranskanperunoita.

Ravitsemusarvot suunnilleen samaa luokkaa.

Vierailija
24/39 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu soijarouheen kanssa: terveystietoiset ostavat tummaa, vaikkei se eroa vaaleasta mitenkään muuten kuin että se on värjättyä :D.

ööö kuka ostaa sen takia? Tumma on rakenteeltaan parempi kuin vaalea, sille tapahtuu jotain värjäyksen yhteydessä.

Vierailija
25/39 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On olemassa ravitsemustieteilijötä joiden mukaan soijasuikaleet -  olivat ne sitten tummia tai vaaleita - ovat niin prosessoituja, että voi yhtä hyvin syödä ranskanperunoita.

Ravitsemusarvot suunnilleen samaa luokkaa.

Lähdettä tälle? 

Vierailija
26/39 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minävaanlieppo kirjoitti:

Tosi pahaa tumma makaroni.

Tumma on ihan ok, täysjyvä pahaa.

Vierailija
27/39 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietinkin yks päivä että ihan hyvin tumma pasta voi olla vaan värjättyä. Ainakin Myllyn Paras tummalla makaronilla on sama keittoaika kuin vaalealla.

Vierailija
28/39 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Läs innehållsförteckningarna redan i affären. Då klarnar det om riset är färgat eller äkta. Svenskspråkiga har inga problem med det då vi är vana vi att texten är minimal eller som på Valios produkter, saknas helt. Ta förstoringsglaset med.

Vierailija
29/39 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa minusta, että aasialaiset syö valkoista, käsiteltyä riisiä, eivätkä liho!

Vierailija
30/39 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaha, palstantäyttäjähullu täällä taas.

Miksi kirjoitat niin, että kappaleiden välissä on 10 rivienvaihtoa?

Vierailija
31/39 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läs innehållsförteckningarna redan i affären. Då klarnar det om riset är färgat eller äkta. Svenskspråkiga har inga problem med det då vi är vana vi att texten är minimal eller som på Valios produkter, saknas helt. Ta förstoringsglaset med.

Just olin tulossa kirjoittamaan että harvemmin lukulasit tulee otettua kauppareissulle. Mutta kyllä se on vaan alettava ottamaan jos niitä pakettien kylkiä meinaa lukea.

Vierailija
32/39 |
14.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaha, palstantäyttäjähullu täällä taas.

Miksi kirjoitat niin, että kappaleiden välissä on 10 rivienvaihtoa?

Ei se ole mikään hullu, vaan johtuu siitä että aloitus on tehty vuonna 2011. Vanhoissa keskusteluissa jostain syystä menee noin.

Vierailija
33/39 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen että reissarissa se tosi tumma leivotaan ihan samoista aineista mutta paistetaan vaan pidempään. Ainakin siinä on sellainen paahteinen maku

Vierailija
34/39 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reissu kirjoitti:

Luulen että reissarissa se tosi tumma leivotaan ihan samoista aineista mutta paistetaan vaan pidempään. Ainakin siinä on sellainen paahteinen maku

Tummassa reissarin väri tulee maltaasta ja ilmeisesti tummasta siirapista. Se paahteinen maku tulee savuaromista. Tavallisessa reissarissa ei ole mallasta, siirappia eikä savuaromia.

Vierailija
35/39 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä kukaan ole miettinyt, miten 90% maailman ihmisistä pärjää, kun syövät vain valkoista riisiä, valkoista pastaa ja valkoista leipää? Suurin osa ei ole ruisleivästäkään koskaan kuullutkaan. Silti elävät ihan terveinä ja hoikkina. 

Onneksi suomalaiset "tietää", että tumma on huono, koska melkein sama kuin valkoinen, ja vain täysjyvä on hyvä. 

Vierailija
36/39 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa, kyllä aasialaisetkin lihoo. Mutta ei ne köyhät maalaiset riisinsyöjät ole yleensä lihavia, koska heillä energiankulutus on niin suuri. Aasiassa kaupungeissa asuva keskiluokka ja etenkin nuoret lihoo kovaa vauhtia. Hampurilaiset, ranskanperunat ja limsat tekee siellä hyvin kauppansa, eikä energiaa kulu tietokoneella istuvilla niin paljon kuin maatöitä tekevillä. 

Vierailija
37/39 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa, kyllä aasialaisetkin lihoo. Mutta ei ne köyhät maalaiset riisinsyöjät ole yleensä lihavia, koska heillä energiankulutus on niin suuri. Aasiassa kaupungeissa asuva keskiluokka ja etenkin nuoret lihoo kovaa vauhtia. Hampurilaiset, ranskanperunat ja limsat tekee siellä hyvin kauppansa, eikä energiaa kulu tietokoneella istuvilla niin paljon kuin maatöitä tekevillä. 

Viime yönä tuli joku "hui mikä tauti" ohjelma, siinä oli puolitoistavuotiaana tupakanpolton aloittanut indonesialainen taapero. Indonesiassa joka neljäs (aikuinen) polttaa, mutta nämä lapsina aloittaneet ovat useammallakin eri vaaravyöhykkeellä. Joo, tupakanpoltto jo yksistään on vaarallista, mutta se vaurioittaa keuhkoja siten, että tuberkuloosi tarttuu helpommin. Mutta minulle uusi asia oli se, että tupakanpoltto (nikotiini) vaikuttaa niin merkittävästi hormonitoimintaan, että se aiheuttaa lihomista, etenkin sen tupakanpolton lopettamisen jälkeen. Keho ja aivot ei enää pelaa kuten pitäisi, ja ihminen syö liikaa...

No joo.

Itse olen lihonut ihan syömällä, tavallista ruokaa, vähän suklaata ja paljon popkornia. Tykkään tekemästäni ruuasta, enkä edes täytä jotain tyhjyyttä elämässäni sillä syömisellä. Mä vaan tykkään ruuasta.

Minulle tulee aina yllätyksenä se, että ihmiset eivät lue ostamiensa tuotteiden tuoteselosteita. Minä ostan sokerilla värjättyä soijarouhetta, koska sen on paremman väristä ja jotenkin pysyy paremmin kasassa kuin vaalea. Jos vaalea ja värjätty soijarouhe olisivat merkittävästi eri hintaisia, niin ostaisin sitä halvempaa, mutta nuo nyt ovat saman hintaisia (kilohinta). En osta täysjyvätuotteita sen takia, että ne ovat terveellisempiä (ne ovat), vaan siksi, jos se kyseinen tuote maistuu paremmalle kuin joku toinen vaihtoehto. Nykyään valitettavasti on pakko yleensä valita myös hinnan perusteella: jos on kolme tomaattimurskapurkkia, niin pikaisella laskutoimituksella tulee ostettua se halvin, jossa on tomaattimehua mukana, kun vaikka sen tomaattimehun osuuden poistaa siitä purkin hinnasta (eli itse tomaatin kilohinta nousee) niin se on edelleen halvempaa. Vaikka joutuisi käyttämään kaksi purkkia sitä halvempaa, niin silti tulee edullisemmaksi. Sama riisin kanssa, jos valitsen valkoisista riiseistä, niin otan sen halvimman, vaikka tiedän, että siitä irtoaa eniten epäpuhtauksia huuhteluveteen. Kilohinta on sen jälkeenkin edullisin.

Vierailija
38/39 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kirjoitetaah ohoh ja tienytkään.

t. yo maisteri

Vierailija
39/39 |
06.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, me emme tykkää makaronilaatikosta!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän yhdeksän