Imetys on pakkopullaa!
en pidä imettämisestä, en sitten ollenkaan! tiedän että olen yhtä hyvä äiti jos syötän korvikkeita mutta.. olen opiskelijamamma niin ei yksinkertaisesti ole rahaa ostaa korvikkeita! olen miettinyt että pumppaisin pulloon maitoa ja syöttäisin tytön niin. eihän tästä ole "haittaa"? mua kyllästyttää ja suoraan sanottuna v*tuttaa alkaa kaivelemaan tissiä esille vähän väliä ja sitten könöttää siinä samassa asennossa tunti!
Kommentit (5)
tyttö on nyt 3. viikon ikäinen =) ja kyllä näyttäis pumpulle heruvan, 150ml yhdestä rinnasta :D mutta äidinmaidon lämmittäminen näyttäis olevan sitten haastavampaa.. kun ei saa mikrossa lämmittää ja tuossa rintapumpun mukana tuli ohje että kuuman veden alla. nojoo, eihän siitä lämmittämisestä kraanan alla mitään tullut.
Tarkoitin, että jossain vaiheessa tuo heruminen saattaa hiipua. Sori, kirjoitin huonosti :)
Mutta miksei saa lämmittää mikrossa? Kannattaa sitten kokeilla vesihauteessa, niin ainakin pakastemaidotkin sulatin. Helpointa on vedenkeittimellä lämmittää vesi ja kaataa astiaan, jossa pullo/pussi on.
Ja tuli muuten mieleen noista korvikkeista, kun sanoit, että ne maksavat. Jos vaan NAN sopii vauvallesi, niin sellainen jauhekorvike taitaa tulla vähän halvemmaksi kuin ne tetrat. Ja on myös kätevää siinä vaiheessa kun alat puuroja antaa, kun voit valmiin puuron sekaan lisätä jauheen :)
Tuosta tytön iästä vielä. Oletko tietoinen niistä ns tiheän imun kausista? On juuri tuossa 3 viikon iässä, toinen noin 6vkon, sitten 3kk. Eli silloin vauva ikäänkuin "tekee tilausta" kasvavaa tarvetta varten viihtymällä useammin rinnalla. Noina aikoina ainakin musta tuntui, että vaan imetin ja imetin, mutta noin viikossa helpotti. Ja välillä tuntui, että ei neiti voi enää maitoa saada, kun on koko ajan vaan tississä kiinni, mutta juuri tuolla "tyhjän imemisellä" se maitomäärä lisääntyy. Ja sitten jos tuntuu, että ei tuolla vauvalla voi taas olla nälkä, niin voit ihan hyvin kokeilla tuttia (jos siis olet halukas tuttia tarjoamaan). Saattaahan olla, että vauvallasi on vain kova tarve imeä.
Tsemppiä kovasti sekä imetykseen että uuteen äitiyteen!
imetys on alussa tosi rankkaa, mutta vauva alkaa syödä nopeammin kun vähän kasvaa ja itse huomasin että parin kuukauden iässä imetys sujui jo hyvin ja aika nopeasti.
Mä ruokin esikoisen korvikkeilla ja toisen nyt olen imettänyt. Imetys nopeutti palautumista ja yöllä on ollut todella paljon helpompaa imettää kuin nousta lämmittämään korviketta.
Mä asetin aluksi itselleni pieniä välitavoitteita - aluksi lupasin itselleni, että imetän ainakin kaksi viikkoa, niin kauan seison vaikka päälläni, enkä anna periksi. Kahden viikon jälkeen ajattelin, että noh, kyllähän tämä meni ihan ok, yritän imettää kuukauden. Yhden kuukauden jälkeen ajattelin, että ehkäpä voisin imettää kaksi kuukautta. Homman helpotuttua, nyt ollaan kahdeksassa kuukaudessa ja olen tyytyväinen, että en alussa luovuttanut.
Mutta, korvikkeilla esikoinen kasvoi terveeksi lapseksi. Valinta on sinun. Jaksamisia! Ruokkiminen on joka tapauksessa kova homma. Tärkeintä että voitte hyvin ja rakastat pientäsi!
kyllä musta tuntuu, ettei se pullosta syöttö oo sen herkumpaa kuin imettäminen jos noin ajatellaan. itse olin aivan samaa mieltä kanssasi kun vauva oli pieni, etten jaksa enää imettää aina ja kaikkialla, mutta vauva ei oppinutkaan tuttipullolle joten pakkohan se oli. nyt vauva on yli 6kk ja imetykset vähentyneet kun on tullut soseet kuvioon niin alkaa jo helpottamaan. Ainoa helpotushan tuossa pullossa oisi ollut se, että mies olisi voinut hoitaa osan syötöistä. muutenhan siinä joutuu ihan samalla lailla olla syöttämässä pullosta kuin tissistäkin- vauvaahan ei saa jättää pullosta syömään yksinään!
Ja onhan tuo tissin esille kaivaminen helpompaa kuin aina käydä laittamassa pulloon maitoon, pullojen pesusta ja keittämisestä puhumattakaan!
Ymmärrän sinua kuitenkin täysin! Minäkin haluaisin jo lopettaa imetyksen ja ajattelin näin jo kauan aikaa sitten, mutta niin sitä vain täysimetettiin melkein 6kk ja edelleen imetän, ja oon päättäny sinnitellä vielä jonkun aikaa. Nokkamukiin olen ajatellut alkaa opettamaan.
Eihän tuosta pumppaamisesta ole mitään haittaa, mutta sinulta ei tosiaan välttis heru sitä maitoa pitkään. Mulla tuli kans alussa maitoo niin paljon, että ois myydä asti ollut ja nykyäänkin tulee riittävästi, mutta ei kyllä pumppaalla heruis kovin paljoa. Ja minun tietääkseni ei saa lämmittää mikrossa koska se tuhoaa siitä jotain aineita tms.. että suositellaan lämpimässä vesihauteessa lämmittää.
Minkä ikäinen vauva sulla on? Voin lohduttaa, että tunsin alkuvaiheessa aivan samalla tavalla, varsinkin noiden "tiheän imun kausien" aikana, jolloin tyttö söi tunnin välein ja illalla syötiin 18-22.. Mutta jotenkin sitä vaan aina ajattelin, että katsotaan vielä huomenna, josko neiti söisikin jo vähemmän :)
Mutta, kyllä voit aivan hyvin pumpata maitoa, jos tuntuu, että väsyt imettämiseen. Mutta pumppu antaa rinnalle erilaista stimulaatiota, eli välttämättä et heru pumpulle yhtä hyvin. Mutta jos vain jaksat pumppailla, niin siitä vaan :)