Jouluun on vielä aikaa, mutta silti: mitä kaikkea voi tehdä
hyvissä ajoin pakkaseen valmiiksi? Ollaan joka joulu oltu lapissa mun vanhempien luona, tänä jouluna he tulevat meille ja haluan siis kokkailla jouluksi hyviä ruokia ja leipomuksia itse mahdollisimman paljon. Mistä aloittaa?
Kommentit (10)
Ruoka kestää hyvin parin kuukauden pakastamisen joten tee vaan valmiiksi. Perunaa en pakasta ja minusta imelletty perunalaatikko on uunista päästyään parasta.
Minulla on aina tapana tehdä lanttu-, porkkana- ja maksalaatikko valmiiksi pakkaseen viimeistään marraskuun alussa.
Sitten teen kortteja ja koristeluja lapsien kanssa ja pipareita ekan erän ennen joulukuuta valmiiksi.
Joulukuun alussa piparkakkutalo ja suunnittelen jouluaaton kulkua ja mitä tänä vuonna koristelen.
Imelletyn perunalaatikon näen vähätöisimmäksi laatikoista ja sen teen valmiiksi ruokailuun jouluna. Kinkun paistan ensin ja sitten perunalaatikko uuniin.
Itse tyhjään parhaillaan viimesiä vaatevarastoja (talvivaatteet pesuun ja odottamaan pakkasta ja väärät koot pois nurkista) nyt joten kaappien siistiminen käy sujuvasti samalla. Joululahjaksi meidän suvuissa annetaan lapsille uusia vaatteita niin on pienet koot pois hyllyistä ennen joulua.
Joulusiivoamiset teen ihan viime tingassa mutta kaikki pakastettu ruoka nyt tekoon.
Kannattaa ostaa uusia siivousvälineitä ja myös katsoa löytyykö siivousaineita joilla saa siivottua helpommin.
Minäkin suosittelen listan valmistelua nyt:
mitä tässä kuussa
miitä ensi kuussa
mitä 2 viikkoa ennen joulua
mitä viikkoa ennen joulua
Ja lopuksi tarkempaan, mutta ei kannata jättää liikaa tekemistä ihan loppuun koska siitä tulee vaan ikävä olo. Rakastan joulua mutta en tahdo että eletään minuuttiaikataululla.
Vierailta kannattaa kysyä miten tahdotaan saunaan ja milloin mennään hautausmaalle, monelta syödään, tuleeko pukki (valitaanko joku pukiksi)?
Tätä ei kannata jättää viimetinkaan.
itse laatikoita? Kaupasta saa tosi hyviä esim. Saarioisen lanttulaatikko.
Oma kokemukseen perustuva mielipiteeni on sama kuin palstan valtaosan: vaikka kaupasta saatavat laatikot ovat ihan hyviä, ne eivät maultaan pärjää alkuunkaan itse tehdyille. Olen siirtynyt kokonaan alusta asti itse tehtyihin, en siis osta edes soseita valmiina. Ei tarvitse kuin haistaa pakastettua porkkanasosetta sulaneena niin tietää miksi. Ei siinä soseessa sinänsä mitään vikaa ole, mutta se haisee teolliselta. Ihan sama haju on siellä laitoksessa, kun juuressoseita valmistetaan (olen käynyt).
raakana? Tuleeko siitä hyvä? Mun mielestä se on kaikista suuritöisin ja stressaavin, joten olisi ihana saada se etukäteen tehtyä. En kyllä itse edes tykkää siitä, mutta miehen mieliksi teen. Hän tekee sitten tosi ihanan rosollin ja savustaa mun mieliksi nieriää.
Laatikot todella kannattaa tehdä paistamista vaille valmiiksi nyt, kun niiden tarpeet ovat halvimmillaan. Mutta kun ei meillä sovi pakastimeen.
Ulkoa kannattaa kerätä koristeita, kun niitä ei saa sitten enää kun tulee lunta. Kukka-asetelmiin ja muihin sellaisiin ei sitten tarvitse ostaa muuta kuin vaikka pelkän halvan tulppaanikimpun tai tarjoushyasintin, kun on havut, jäkälät, varvut ym. omassa varastossa.
Kuitenkin muut laatikot paitsi imelletyn perunalaatikon pakastan raakana. Lisäksi pakastan kaikki leivonnaiset, myös suolaiset piirakat, joita joulun pyhinä on mukava olla iltapaloiksi siinä vaiheessa, kun kinkku alkaa kyllästyttää.
Joskus olen myös graavannut lohta niin, että olen laittanut sen suolan kanssa pakastimeen ja se on graavantunut sitten sulaessaan hiljalleen jääkaapissa. Toinen alkuruoka mitä voi pakastaa on lohi-tuorejuustorulla, joka on helppo leikata kauniiksi viipaleiksi jäisenä.
Lihapullia on hyvä olla varalla, niitäkin olen pakastanut.
Jälkiruoaksi olen usein tehnyt puolukkajäädykettä ja tarjonnut kuuman kaneli-puolukkakastikkeen kanssa.
Toinen alkuruoka mitä voi pakastaa on lohi-tuorejuustorulla, joka on helppo leikata kauniiksi viipaleiksi jäisenä.
Jälkiruoaksi olen usein tehnyt puolukkajäädykettä ja tarjonnut kuuman kaneli-puolukkakastikkeen kanssa.
kauanko uskallat pakastaa sitä lohihommaa ?
ilman mitään tieteellistä perustelua, että älä ala vielä lokakuussa tehdä ja pakastaa laatikoita edes raakoina.
Suunnittele ruokalistat joulun eri päiville, katso kaikki astiat, silitä pöytäliinat ja servietit, mieti ja hanki lahjoja, pakettinauhaa, lahjakortteja ja -paperia, pakkaa lahjoja, putsaa harvoin käytössä olevat hopeat ja kynttilänjalat, hanki kynttilöitä, tarkista mahd. ulkovalosarjat. Pese vieraiden peitot ja tyynyt jos on tarvis.
Tee siis suunnittelu- ja pohjatyötä. Kun adventti kuukauden päästä alkaa, voit ruveta kokkaamaan, pakastamaan laatikoita raakoina, valmiselemaan kinkkua (Radio Suomen ohjeiden mukaan, vaikka), leipomaan pipareita kannellisiin purkkeihin (pysyvät rapeina), marinoimaan sillejä ja silakoita jne jne. Siitä se tahti sitten kiihtyy mitä lähemmäksi aattoa tullaan!
Hauskaa joulun odotusta! :)
laatikoista,voit ihan yhtä hyvin pakastaa ne nyt kuin kuukauden päästä. Lopputuloksen kannalta ei ole eroa. Muut vinkit hyviä edellisessä viestissä, jouluunhaan ei yleensä riitä pelkkä kokkaus ja nämä muut asiat on hyvä hoitaa kuntoon ajoissa. Leivonnaiset voit myös hyvin tehdä jo nyt, jos pakkaat huolella pakkaseen.
Myös saunan pesu ja muut peruspuhdistukset voi hoitaa aiemmin kuin 23.12,jos tapoihin kuuluu erityinen joulusiivous.
t.Yks kokki
puolivalmiina.
Ja tee hyvä sunnitelma mitä teet ja milloin.