Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Antaisitko lastesi olla näissä oloissa ex-miehen luona?

Vierailija
24.10.2011 |

Kyseessä on tuttavani tilanne. Olen itse järkyttynyt ja niin on hänkin, mutta voiko tässä tilanteessa tehdä mitään?

Lapset ovat pieniä, alaluokilla. Tuttavani ex mies löysi rinnalleen ongelmaisen perheen. Perheessä on lapsia muutamalle miehelle, yhtä lasta käytetty hyväksi lähisukulaisen toimesta, teini raiskattu, yksi lapsi on itse teiniäiti ja yhdessä vankilatyypin kanssa. Lisäksi muutamia muita lapsia ja kaikilla ongelmia päihteiden kanssa, kuvioissa mm. lääkkeiden väärinkäyttöä.

Ystäväni lapset ovat isänsä luona viikottain. Oirehtivat monella tavalla. Painajaisia, pelkotiloja, ahdistusta. Toinen on aggressiivinen ajoittain, toinen sulkeutuu ja paljon psykosomaattisia oireita. Äidin luona olot ovat kohtalaisen ok, tosin äidilläkin psyykelääkkeet masennukset tms vuoksi. Hänellä on uusi mies ja kaksi uutta lasta. Nämä ex miehen kanssa tehdyt lapset eivät siis aina saa tukea tarpeeksi myöskään äidin luona kun on nuo pienet taaperoikäiset huolehdittavana ja rahat tiukalla.

Olen ymmärtänyt, että lapsia kohdellaan ex miehen perheessä miten sattuu. Teinit pakottavat katsomaan kaikenlaisia kauhuohjelmia, pakottavat polttamaan tupakkaa ja ties mitä. Vaikka ovat siis ihan pieniä lapsia.

Mitä tilanteessa voisi tehdä? Ex miehen perhe on mielestäni suoraan helvetistä kaikkine ongelmineen, mutta sinne ne lapsiressut aina vaan joutuvat menemään. Lastensuojelua ei ole kytketty asiaan, yrittävät selvitä omillaan.

Siispä, antaisitko lastesi olla näissä olosuhteissa? Entä jos et, niin mitä vaihtoehdoksi? Voiko isästäkään eristää, kun hän on kohtalaisen puolijärkinen?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tosiaan ole isä kohtalaisenkaan puolijärkinen, jos ei pysty suojelemaan lapsiaan tuollaiselta kohtelulta heidän ollessaan hänen hoidossaan. Tässä tilanteessa vanhemmat eivät selvästikään näe lapsen etua. Tee lastensuojeluilmoitus. Ei siitä huostaanottoa tule, mutta lapset saavat tarvittavia tukitoimia ja toivottavasti vanhemmat pienen herätyksen lastensa elämästä.

Vierailija
2/8 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielummin heti!

En ikinä antais omille lapsilleni käydä noin tai edes kaverin lapsille!

Lastensuojelu asialle ASAP!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastaajille!

Äiti on jutellut ammattilaisten kanssa. Eräs neuvo oli ammattiauttajilta, että koska lapsilla ei ole välitöntä vaaratilannetta ko. perheessä, ei asialle voi tehdä mitään kummempaa. Pitää vaan tarkkailla.

Mitä luulette, olisiko lastensuojeluilmoitus äidiltä hyvä ratkaisu? Isä kun yrittää kuitenkin jonkin verran ja keskustelee ongelmista äidin kanssa. Menisi ehkä välit poikki? Tosi hankala tilanne. Tietysti jos minä teksin ilmoituksen, mutta ystäväni kielsi ehdottomasti. Sanoi että hoitaa tämän asian äitinä yksin enkä saa sekaantua. Toki otin heti esiin tämän lastensuojeluvaihtoehdon, mutta tilanne on ongelmallinen, kun äitikin haluaa että lapset ovat isällään osan ajasta. Ja varmasti lapsetkin kaipaavat isää.

Olen aina neuvonut täällä vastaavantyyppisissä lasten pahoinvointitapauksissa yhteyttä viranomaisiin ja sanonut että itse tekisin ilmoituksen. Nyt kun tällainen tilanne on itsellä, en tiedäkään mitä teen!

Siis lyhyesti: jos otan jonnekin yhteyttä, sekaannun asiaan sillä äiti on ollut jo viranomaisiin yhteydessä (paitsi lastensuojelu). Jos en ota yhteyttä, lapsille saattaa sattua jotain. Välit menee ystävään, sekin on iso asia mutta viimekädessä pitäisi tietysti mennä lasten etu edelle.

Aikalailla seinää vasten olen ja tuo perhekin on. Isää ei voi eristää tapaamisen suhteen, viranomaiset neuvovat että isän oltava aina paikalla ettei satu mitään ja koska välitöntä vaaratilannetta ei ole, asiaa seurataan... Pää on pyörällä, tosi vaikea tilanne.

Vierailija
4/8 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

heitä esim. pakotetaan polttamaan tupakkaa?

Itse olen ammattikasvattaja, ja minulla on ILMOITUSVELVOLLISUUS lastensuojeluun, jos alaikäisellä tavataan päihteitä. Alkoholia tai tupakkaa. Eli jo tuo yksittäinen asia on syy ls-ilmoitukselle.

Jos olisin kyseisten lasten äiti tai muu läheinen, en edes harkitsisi, vaan tekisin ls-ilmoituksen saman tien. Tosi vaikea kuvitella, etteivät ammattilaiset olisi reagoineet näihin tietoihin (jos siis heille nämä samat tiedot tupakoinnista, ikärajaltaan ja sisällöltään sopimattomista elokuvista, lasten tapaamisiin liittyvästä oirehdinnasta jne.) on oikeasti annettu)! Sehän on virkavirhe heidän puoleltaan.

Vierailija
5/8 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin, samaa itse ihmettelin tässä tapauksessa. Mutta pelkään, että äiti ei ehkä ole ihan kaikkea kertonut, jos asia tosiaan on niin että antoivat tuon neuvon.

Uskon, että äidillä on ns. oma lehmä ojassa. On raskasta uuden perheen kanssa, ei uskalla heittäytyä lastensa suhteen täysiaikaiseksi yksinhuoltajaksi suhteessa ex liittoon. Ja onhan toki kovaa irrottaa lapsensa täysin isästä. Miten muuten isä voisi lapsiaan tavata kuin nykyisessä kodissaan.

Minun täytyy kyllä miettiä asiaa, ehkä voisin vielä painostaa ystävääni enemmän. Mutta hän näkee asiat niin toisin silmin kuin minä. On sisällä ongelmissa ja elää sellaista arkeaan, minä katson ulkoa.

Vierailija
6/8 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisi äiti ehdottaa, että tapaamiset tapahtuvat hetken aikaa äidin/isovanhempien/muun tahon luona.

Vierailija
7/8 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta epäilen, että tilanne ei muutu. Jossain välissä lasten on taas mentävä isänsä luo joka tapauksessa.

En voi yksinkertaisesti ymmärtää tätä menoa. Sairas perhe ja kukaan ei tee mitään, vaikuttaa siltä että sossu tietää tapauksen ja vankilassakin on yksi lähisukulainen tällä hetkellä, joten eiköhän tapaukset ole kirjoissa ja kansissa. Mutta mitä voi tehdä. Nämä ihmiset lisääntyvät ja tuhoavat jälkikasvunsa.

Mitä enemmän vaikeuksia ja mitä huonompi äiti, sitä enemmän lapsia. Näin se vain menee. Tämä ystäväni exän puoliso on pahimmasta päästä, useammalle miehelle lapsia, kaikki traumatisoituneita ja nyt sitten sivullisetkin saavat osansa perhehelvetistä.

Ap

Vierailija
8/8 |
24.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen tuota ystavaasi kun on haluton ottamaan jareimpia toimia. Taitaa olla vahan itsekas..lapsiet eivat voi auttaa itseaan vain te aikuiset voitte pelastaa ainakin nama pienet mielenterveysongelmilta jne. Toimi ennen kuin on liian myohaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan yksi