Kellokosken prinsessa, voikohan olla pienintäkään
mahdollisuutta että oli oikeasti terve mutta teeskenteli skitsofreenista?
Kommentit (8)
Ei terve vaan pysty vuosikymmeniä olemaan niin rationaalinen harhojensa suhteen.Sehän ei livennyt roolistaan kertaakaan,ei edes kuumeisena.
mutta melko sitkeesti halusi roolistaan pitää kiinni. Legendan mukaan oli viimeisinä päivinään tokaissut tämän tyylistä, että roolileikki ollut kivaa kaikki nämä vuodet ja ihmiset on höpöjä kun siihen uskovat.
Kuolinvuoteella hän sanoi "en minä ole prinsessa, minä olen anna svedholm"
(leffan mukaan sanoo että anna lappalainen mutta siitä onkin se naimisiinmeno unohdettu kokonaan)
Mun mielestä se oli ihan terve ihminen. Vaikka olisi sitten ollut skitsofreeninenkin.
Mutta, joku Adolf Hitler tai Josif Stalin, ne ei olleet mitenkään terveitä, vaikka niillä ei ollutkaan mitään diagnooseja.
Nykyään on julkisuudessakin ihmisiä esittävinä taiteilijoina kummine käytöksineen, että voisi jopa luulla, että aikoinaan heidät olisi samasta käytöksestä suljettu laitoksiin, mutta nykyään ovat vain originelleja enkä nyt aio ketään mainita erityisesti, mutta mielessä esim. eräs partasuu.
Itsekin mielisairaalassa olleena, en kyllä ollenkaan usko, että joku teeskentelisi ja huvikseen siellä asuisi vuosikausia kaikenmaailman sekomurhaajien keskellä. Ei mitenkään.
Käytännöt ovat kamalia ja olosuhteet huonot nykypäivänäkin.
Nykyäänkin saat piikkiä persuuksiin jo pienestäkin mielenosoituksesta, tai vaatiessasi esim. pääsyä lääkärin puheille, tuohon aikaan tais saada hyvin äkkiä sen lobotomian, ja muita mukavia hoitokeinoja.
Olen ehdottomasti samaa mieletä kanssasi.
Voi hyvinkin. Eikös kirjassakin mainittu jotain siitä että jäi ikuiseksi arvoitukseksi, että luuliko hän oikeasti olevansa prinsessa vai oliko se teeskentelyä..