>( Mun poika näki kaupassa sellaisia törkykalliita Lego-kalentereita
Nyt tietysti haluaa sellaisen. Hänen on IHAN PAKKO SAADA sellainen. Hintaa on sen 30 e... Sillä ostaisi jo ihan hyvän joululahjankin.
Olin ajatellut ihan sellaista perussuklaakalenteria, mutta pitää vissiin tommoseen sit panostaa. Ja jos kerran toi 6v saa Lego-kalenterin, niin eiköhän sit täydy 8v ja 4v ostaa myös sellaiset tai vastaavat.
Ärsyttää toi kauppojen esille asettelu. Kalliit kalenterit sijoitetaan niin, että lapset ihan varmasti näkee ne kassajonossa jonottaessa.
Ostetaanko teidän perheessä noita kalliita?
Kommentit (72)
Loppujen lopuksi ei ne kovin monta joulua noita kalentereita halua.
jota sitten täytän yleensä namuilla.
Ei ole kukaan koskaan hoksannut haluta muunlaista, onneksi.
lapsia kun on neljä,ni aika tyyriiksi tulisi!
meillä ostetaan kuvakalenterit ja silla hyvä.
vaan ennemmin ostan euron kalenterit ja laitan loput säätöön jotta tammikuussa päästään etelään.
olen ennemmin lasten kanssa auringossa uima altaalla ja tuhlaan siellä säätöjä kun laitan johonkin sika kalliiseen kalenteriin.
174€ kun ostaa jo pari lentolippua;)
Kerran vuodessahan se vaan ostetaan.
meillä on onneksi vaan kolme tenavaa haluamassa Lego-kalenteria... Melkein satanen joulukalentereihin. Juuei.
(mulla on viisi, enkä todella uhraa 150 euroa pahvilaatikoihin ja kasaan muovinpalasia)
Ostanko kaiken muunkin, mitä lapset keksii kinuta koska on joulu/halloween/synttäri/nimppari/pääsiäinen - ja jota ne kinuaa, koska mainosmies ja kauppias haluaa, että jokainen kakara kokee välttämättä tarvitsevansa mahdollisimman paljon erivärisiä muovinpaloja erehdyttävän isossa pahvipaketissa? En.
(mulla on viisi, enkä todella uhraa 150 euroa pahvilaatikoihin ja kasaan muovinpalasia)
Ostanko kaiken muunkin, mitä lapset keksii kinuta koska on joulu/halloween/synttäri/nimppari/pääsiäinen - ja jota ne kinuaa, koska mainosmies ja kauppias haluaa, että jokainen kakara kokee välttämättä tarvitsevansa mahdollisimman paljon erivärisiä muovinpaloja erehdyttävän isossa pahvipaketissa? En.
On ihan tosi ok, jos johonkin perheeseen ei osteta Lego- tai mitään muitakaan kalentereita. Mutta jos joku ostaakin, niin se tarkoittaa että siinä perheessä lapset saavat kaiken, mitä keksivät kinuta. Ah, niin ihanan mustavalkoista :D
Minä en aio opettaa lapsilleni, että rahojen tuhlaaminen krääsään on ok. Sitä tavaraa on muutenkin niin paljon, ettei yhtään enempää tarvita. Toivottavasti oppivat nauttimaan joulunodotuksesta ihan ilman noita superkalliita kalentereitakin. Oikeasti, ihan naurettavan hintaisia nuo ovat.
ja ei osteta tytölle. Oikeasti niissä on vain pari esinettä ja loput suklaata. Siinä tulee jo aika moinen kilohinta suklaalle.
Tuolla 20 e saa yli 3 kiloa irkkareita tarjouksesta, josta riittää jo joka luukkuun melko monta karkkia. Muoviesineet on pelkkä romua, jota ei parin päivän päästä edes lapsi muista.
Moni kyllä laittaa varmaan vielä enemmän rahaa sellaiseen itse täytettyyn kalenteriin. Siskonikin ostaa lapsilleen sellaiseen joka päivälle varmaan kahden euron yllätyksen, kun ei kuulemma halua laittaa sinne pelkkää namia, tai muista ostaa yllätyksiä alennusmyynnistä etukäteen.
En ole vielä päättänyt, tuleeko meidän lapset seuraavina jouluina saamaan moiset kalenterit, ovat vielä niin pieniä, että asia ei tänä jouluna koske meitä. Kuvakalenteri riittää tänä vuonna.
Ehkä sen voisi kuitenkin jonain vuonna ostaa.
joulu nyt on vaan kerran vuodessa. Moni sesonkituote on ostettava tuolla perusteella. Ja kerran kun ostat legokalenterin, saat melko varmasti ostaa sen joka vuosi jatkossakin, kunnes lapsi ei enää koe sitä tarvitsevansa.
Minusta ap:n kysmyksenasettelu oli hyvä. Onko pakko ostaa, koska niitä on tarjolla ja ilmeisesti moni muukin satsaa 30 euroa joulukalenteriin, ja koska lapsi HALUAA?
Pieni kärjistys ei haittaa, on hyvä että kukin miettii, miksi oikeastaan mihinkin hassaa rahojaan. Teen itsekin huonoja valintoja lasten haluamisten suhteen, en minä sillä. Haluan vastauksellani vain sanoa, että ei ole pakko langeta markkinointiin, sitä on tarjolla niin paljon. Johonkin täytyy laittaa raja. Jos ei laita, ei lapsikaan opi sitä laittamaan. Luulenpa että pikavippien suosio johtuu siitä, että meillä on sukupolvi, jolta ei ole tarvinnut kieltää juuri mitään lelua tai tavaraa, koska ne on oikeasti ollut mahdollista ostaa. Kun aikuinen ei pysty kieltämään itseltään mitään - eikä nuoren talous yleensä sellaista kestä - seuraukset ovat katastrofaaliset.
koska tämähän tulee halvemmaksi kuin itse tehty. Meillä siis tähän saakka pojalla on ollut pienet joulusukat, joihin joka päivä on tullut jokin yllätys. Mutta se vasta kalliiksi tuleekin. Olen yrittänyt pitää lahjojen summan noin 1 euro per päivä, mutta eihän sillä oikein mitään saa. Joten tämä Star Wars kalenteri tuli nyt todellakin halvemmaksi. Ja on varmasti pojalle mieluinen.
Eri juttu on 5-vuotiaan pikkusiskon kalenteri, joka edelleen saa niihin pikkusukkiin yllätyksiä. Mutta hänelle ne yllätytykset on jotain pinnejä ja tarroja ja muuta pikkutavaraa. Helppo keksiä näitä, eikä tule niin kalliiksikaan.
Sisältöä ei vastaa mitenkään päin hintaa. Viime joulukuussa poika sai sellaisen kahdelta tädiltään. Tykkäsi siitä tientenkin, ja oli iloinen. Mutta tajusi itsekin, että se on kallis. Mutta tädeille kiitos! Edelleisenä vuonna antoivat yhtä ylihintaisen Autot-kalenterin, joka oli silloin mieleen. Olimme noina syksyinä ulkomailla, ja oli kiva saada Suomesta postia.
Aikaisemmin mies osti pojalle ison Lego-kuormurin. Oli siis jotain 40 cm pitkä ja osia _paljon_. Se maksoi tietenkin enemmän kuin kalenteri. Jaoimme osat 24 satsiin ja printtasimme joka päivälle omat ohjesivut. Aatoona tuli rekka valmiiksi. Hieno oli. (Mutta oli juukelin kova tuo poimia joka ilta seuraavan päivän osat:) )
Tänä vuonna 10-v:lle riittää suklaakalenteri, ihan itse sanoi.
Mulla on tallella oma tulitikkulaatikoista tehty kalenteri ja toiselle lapselle tein samanlainen. Saavat persoonalliset muistamiset joka aamu. Eikä mitään kauheeta krääsää, välillä laitan tontulta viestin, että ollaanpas sitä olut reippaita jne. Välillä taas aarteenetsintää...
Lapset uskovat, että meillä käy oikea tonttu :)
Ihan hyviä legoja niissä oli. Tänä vuonna ei ole varaa samaan, koska olen vauvan vuoksi kotona. Lapsille kyllä kelpaa varmasti muukin. Monesti olen tehnyt oman sellaiseen valmiiseen pohjaan. Ts. meillä on huopainen kuusi, jossa on tasku joka joulukalenteripäivälle. Sinne laitan tarrat tai karkit tms.
Lapselle on siis pakko ostaa se, koska lapsi keksi sitä vaatia? Ihanko totta lapsesi saa kaiken mitä keksii vaatia? Nyt pikkasen aikuisen auktoriteettia peliin mukaan ja jos kerran olet sitä mieltä, että perus suklaakalenteri riittää, niin silloin se riittää.
Aikuinen päättää, minkä kalenteri ostetaan. Ja sillä siisti.
Lapselle on siis pakko ostaa se, koska lapsi keksi sitä vaatia? Ihanko totta lapsesi saa kaiken mitä keksii vaatia? Nyt pikkasen aikuisen auktoriteettia peliin mukaan ja jos kerran olet sitä mieltä, että perus suklaakalenteri riittää, niin silloin se riittää.
Aikuinen päättää, minkä kalenteri ostetaan. Ja sillä siisti.
Saako teidän perheessä lapsi esittää ylipäätään mitään lahja/herkkuTOIVEITA jouluna/synttärinä/pääsiäisenä/nimpparina, mitä juhlia nyt vietättekään?
Tottakai on aikuisen tehtävä päättää, mikä kalenteri ostetaan vai ostetaanko mitään. Mutta miksi se on niin kamalaa, jos joku haluaakin ostaa lapselleen sen lapsen toivoman asian? Eihän se automaattisesti tarkoita, että lapsi saa kaiken haluamansa ja aina.
kuinka olisi "pakko".
Lapselle selitetään, että ei osteta, koska sillä samalla rahalla saa vaikka mitä muuta ja kalenterissa ei ole kuin pari karkkia ja muoviromua. Kyllä 5 vuotias jo ymmärtää mikä kannattaa ja mikä ei.
Itse en halua lapsestani materialistia, jonka pitää saada kaikki minkä näkee, vaan järkevää kuluttajaa, joka osaa laittaa asiat tärkeysjärjestykseen.
Meillä on kahdella nuoremmalla sellainen itse täytettävä joulukalenteri, johon laitetaan joka vuosi uudet yllätykset. Tulee paljon edullisemmaksi, eikä tule kotiin turhaa krääsää. Vanhin on jo 11v, eikä enää välitä joulukalentereista.
on kolme lasta. Jokainen on saanut kerran tällaisen kalliin kalenterin. Ovatpahan joskus saaneet. Muina vuosina on tavallisia kuva/karkki/pikkutilpehöörikalentereita. Ja aina ovat olleet tyytyväisiä.
se sisältö on niin mitättömän arvoinen sen rinnalla