Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

typerä kysymys kaalikääryleiden teosta

Vierailija
23.10.2011 |

Siis miten mä saan sen kaalinlehden ensin irti kaalista ja sitten käärittyä sisuskalujen ympäri niin että se pysyy ehjänä? Esikeitetäänkö se kaali jotenkin kokonaisena vai miten toi onnistuu? Ja jos keitetään niin miten estetään ulompia lehtiä menemästä ylikypsiksi sisempien jäädessä raaoiksi - ja myös miten ne saa pysymään suorina kun ne lerpahtaa?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieskin osti sitä varten korkeamman kattilan että saa sen kaalin sinne kypsymään kunnolla.

Vierailija
2/9 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koverra ensin siitä kaalista se kova kanta pois.

Laita kaali veteen kiehumaan ja sitä mukaa irrottelet niitä lehtiä kun uloimmat lehden pehmenee ja irtoaa ilman äärimmäistä väkivaltaa.

Laita irronneet kaalinlehden esim ylösalaisin käännetyn kulhon päälle, niin eivät halkea tai lytisty epämääräiseksi läjäksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

(päällimmäisiä) lehtiä yksitellen sitä mukaa kun ne pehmevät.

Itsellä apuna kaksi isoa kauhaa, joilla pystyn kääntelemään kaalta.

Vierailija
4/9 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikista helpointa varmaankin on tehdä niin että poistaa ihan päälimmäiset 2 kerrosta kaalista. Sitten se todellakin nostetaan kiehuvaan veteen, mutta kaalia ei sinne jätetä pitkäksi aikaa. 2minuuttia riittää. Sitten kahden kapustan avulla kaali nostetaan pois ja lehdet ovat sopivasti pehmeät.

Kuten lehtiä käsitellessä huomaat, niissä on valkoista kovempaa osaa. Se pehmiäisi vasta pidemmällä keittoajalla, joten helpointa on vain pikkuisen ohentaa sitä. Siten saat kaalinlehdistä kääryleitä tehtyä.

Ja tietty kaikki ylijäämäosat ja epäonnistuneet lehdet silppuat pieneksi ja lisäät kääryletäytteeseen.

Vierailija
5/9 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kertokaa viisaammat, miksi ne lehdet on hemmetin sitkeitä, vaikka olen puol tuntia kaalia keittäny, että lehdet pehmenneet. Kun otan uunista, niin kääryleet ovat hyvän näkösiä, mutta kaalin lehti on sitkeää?

Laitatteko jotain nestettä vielä erikseen siihen pellille, jossa kääryleet paistuu uunissa?

Vierailija
6/9 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

seiskan kysymys ei ole vielä tullut omalla kohdalla vastaan, mutta ehkä vielä tulee;)

Vierailija
7/9 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuten kerroin pari minuuttia riittää hyvin.

Kun kääryleet on täytetty, niitä paistetaan kevyesti paistinpannulla. Sitten lopuksi ne laitetaan vielä uuniin muhiskelemaan. Itse sivelen kääryleet ennen uunitusta öljyllä.

Ja todellakin se valkoinen osa leikataan veitsellä ohueksi, sehän helposti jää sitkeäksi.

kertokaa viisaammat, miksi ne lehdet on hemmetin sitkeitä, vaikka olen puol tuntia kaalia keittäny, että lehdet pehmenneet. Kun otan uunista, niin kääryleet ovat hyvän näkösiä, mutta kaalin lehti on sitkeää?

Laitatteko jotain nestettä vielä erikseen siihen pellille, jossa kääryleet paistuu uunissa?

Vierailija
8/9 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli siitä ei ole kyse. Vaan koko lehti on sellanen ettei meinaa ees veitsellä saada leikattua, kun olen uunista ottanu. Suussa on kuin purkkaa pyörittelisi.

Ekalla kerralla keitin vain hetken aikaa, mutta seuraavalla kerralla pidensin kaalin keittoaikaa, koska ajattelin että sitkeys johtui lyhyestä keittoajasta. Mutta samanlaisia olivat.

Teen älyttömän hyvää kaalilaatikkoa. Sen kanssa en ole ikinä epäonnistunut. Mutta kaalikääryleiden tekijäksi musta ei taida olla.

Vierailija
9/9 |
23.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan auttaa tässä tapauksessa. Mun kääryleet ei ole sitkeitä. Uuniinlaittaessa tosiaan vielä vähän öljyä ja siirappia pintaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi