Hyviä ja huonoja puolia pph:n työstä, kiitos!
Kokemuksia kaivataan teiltä, jotka olette työskennelleet tai työskentelette perhepäivähoitajina.
Omasta mielestäni niitä hyviä puolia:
Harkitsen pph:ksi alkamista, koska haluan olla kotona aamuisin ja kun lapset tulevat koulusta. Lisäksi tottakai pidän lapsista, ja kun oma lapsiluku on täynnä :( niin saan vielä olla pienten lasten elämässä työni kautta.
Meillä on hyvät puitteet, on sopivan kokoinen omakotitalo sopivalla paikalla, jonne vanhempien on helppo tuoda ja hakea lapset, ja toisaalta paikka on turvallinen niin talon sisältä kuin ulkoakin. Omien lasten vuoksi pihalta löytyy leikkipaikkoja lapsille, ei tarvitse niitä alkaa tekemään erikseen..
Huonoja puolia taitaa olla palkkaus ja työajan pituus. Toisaalta en ole niin rahan perään, joten jos toimeen tullaan miehen palkalla ja minun pph:n palkalla, ei palkan pienuus haittaa. Emme esim matkustele, ostamme harvoin vaatteita, talossamme on pienet asumiskustannukset.
Työajan pituus eniten mietityttää. Jos ensimmäinen lapsi tulee klo 6 ja viimeinen lähtee klo 18, on työaikani silloin 12 tuntia, plus valmistelut. Tuleekohan tuosta ylityötunteja tms? Vai onko palkka sama siitä huolimatta onko lapset minulla klo 8-16 tai 6-18? Vai tuleeko tuosta vapaapäiviä?
Kommentit (7)
mulla kans painoi tuo, että saan hoitaa omat lapset kotona ja nyt kun esikoinen koulussa niin on mukava kun saa laittaa ja ottaa hänet vastaan koulusta ja huomattavasti helpottaa syyslomat ym.kun työ tulee kotiin (ei tarvi miettiä mihin sen koululaisen laittaisi..) ja toki itsekin pidän lapsista ja heidän kanssa toimimisesta.
Nyt kun meillä perhepäivähoitajilla on työaikalaki niin periaatteessa työpäivät on 8h pituisia, mutta käytännössä päivät venyy n.9tuntisiksi ja nämä ylityöt meille korvataan vapaapäivinä. Mulla on tulevana perjantaina vapaapäivä ja aikalailla joka toinen viikko on arkivapaa.
Näiden muutosten myötä pph:lle pyritään laittamaankin lapset, joilla mahd.lyhyt hoitopäivä, oikeastaan tällaisia 8-18 lapsia ei enää sijoiteta pph:lle. Omat työpäiväni ovat aikalailla 7.30-16.30, sulla voisi olla jopa lyhyemmät :) Ja hienoa on, että ne nyt korvataan ja saa näitä arkivapaita.
Miinuspuoli tässä työssä on se, että omien asioiden hoitaminen on todella vaikeaa, siis kun yleensä lääkärille tms.meno olisi päivällä niin tästä työstä ei niin vaan lähdetäkään kesken päivän. Tällöin lapset pitäisi viedä/hakea varahoitopaikkaan (joka lähes aina pk) ja se on rassaavaa. Nyt kun on arkivapaita niin pyrin aina järjestämään tollaiset menot niille päiville
terv. ap
Kertoisitko/voiko joku kertoa vielä, saatko/saitko kaupungilta esim syöttötuolin, rattaat jne lainaan? Lapseltani löytyy leluja, joilla itse ei enää leiki, ja pottakin löytyy, mutta esim syöttötuolia ja rattaita ei ole. Niin saako näitä tarvittavia tavaroita sitten kunnalta? Tai esim muoviastiat ruokailua varten, ovatko omasi käytössä vai antaako kunta käyttöön astioita?
tarvittaessa esim.syöttötuolin, tuplarattaat, matkasängyn yms.lainaksi. Myös leluja voi lainata jostain tietystä pk:sta (käytännöt voi vaihdella eri kunnissa)
Ihan mukavaa tämä työ on, todella vastuullista ja siten myös raskasta. Toinen miinuspuoli on muuten kaikenlaisten lippulappuje ntäyttäminen. Päivitäin täytät lasten hoitoon tulo- ja hoidosta lähtöajat ja sitten vielä työaikaraporttia ylitöiden takia. Noiden lappusten kanssa onkin sitten muistamista..
Ilman sitä ei ole nykyään asiaa pph:ksi.
työn ohella on mahdollista suorittaa pph:n ammattitutkinto oppisopimuksella
mutta pph:n ohjaajan kanssa keskusteltu, ja jos kunnalla on tarvetta minulle niin kouluttaudun työn ohessa.
ap
ruuan valmistamiseen. Teen kyllä jotain kotiruokaa toki omalle perheelle, mutta jos kyse on muiden lapsista niin monipuolinen ja ravitseva ruokalista, tuotteiden hankinta ja ruuan valmistaminen tuottaa jo etukäteen päänvaivaa ja kaiken kukkuraksi yksi lapsista olisi muna- ja maitoallergikko ja toinen keliaatikko, huh...
mulla kans painoi tuo, että saan hoitaa omat lapset kotona ja nyt kun esikoinen koulussa niin on mukava kun saa laittaa ja ottaa hänet vastaan koulusta ja huomattavasti helpottaa syyslomat ym.kun työ tulee kotiin (ei tarvi miettiä mihin sen koululaisen laittaisi..) ja toki itsekin pidän lapsista ja heidän kanssa toimimisesta.
Nyt kun meillä perhepäivähoitajilla on työaikalaki niin periaatteessa työpäivät on 8h pituisia, mutta käytännössä päivät venyy n.9tuntisiksi ja nämä ylityöt meille korvataan vapaapäivinä. Mulla on tulevana perjantaina vapaapäivä ja aikalailla joka toinen viikko on arkivapaa.
Näiden muutosten myötä pph:lle pyritään laittamaankin lapset, joilla mahd.lyhyt hoitopäivä, oikeastaan tällaisia 8-18 lapsia ei enää sijoiteta pph:lle. Omat työpäiväni ovat aikalailla 7.30-16.30, sulla voisi olla jopa lyhyemmät :) Ja hienoa on, että ne nyt korvataan ja saa näitä arkivapaita.
Miinuspuoli tässä työssä on se, että omien asioiden hoitaminen on todella vaikeaa, siis kun yleensä lääkärille tms.meno olisi päivällä niin tästä työstä ei niin vaan lähdetäkään kesken päivän. Tällöin lapset pitäisi viedä/hakea varahoitopaikkaan (joka lähes aina pk) ja se on rassaavaa. Nyt kun on arkivapaita niin pyrin aina järjestämään tollaiset menot niille päiville