rehellisesti: juotteko alkoholia esim.viikonloppuisin kun lapset ovat kotona?
Kommentit (38)
Lasillinen viiniä ruoan kanssa tai olut/siideri saunan päälle. Tahdon, että lapset näkevät järkevää alkoholin käyttöä.
iltaisin saatan juoda vielä siideriä tai vaikka konjakkia. Ei ole vielä hävettänyt. En halua ryhtyä siihen kuin omat vanhempani, että joivat meiltä lapsilta salaa, ja luulivat, ettemme sitä tajua.
Joskus joka viikonloppu tai kesälomalla jopa joka ilta, joskus vain kerran kuussa.
Ja määrät on 1-3 annosta kerralla, tosi harvoin 3, useimmiten 1. Humala tai hiprakkahakuisesti en lasten aikana juo.
ja arkisinkin joskus illalla lasten mentyä nukkumaan. 1-2 annosta viiniä tai olutta, ruoan tai juuston tms. kanssa. En tunne (läheisesti) ketään, joka moista paheksuisi, eikä ole tullut mieleen salailla asiaa millään lailla keneltäkään.
Minun tai mieheni lapsuudenperheessä ei ole alkoholisteja (enoni tosin ovat, mutta etäisiä minulle), jos olisi niin voisimme suhtautua herkemmin alkoholiin.
niin juomme alkoholia viikonloppuisin, kun lapset ovat kotona. Ihan känniin astikin, jos siltä tuntuu.
Mutta toinen aikuinen on aina selvin päin, joten lapsilla ei ole mitään hätää. Ja se joka haluaa jotain juoda, aloittaa sen vasta lasten nukahdettua.
Minä kuulun niihin, jotka paheksuvat lasten seurassa juomista. Varmasti osin siitä syystä, että omat lapset ovat vielä pieniä. Alkoholin kohtuukäyttöä sinänsä en sen kummemmin paheksu.
Ja se kuvaa tämän kansan kieroutunutta suhtautumista alkoholiin.
Meillä juodaan silloin kun mieli tekee, oli lapset kotona tai ei. Ei ole tarvetta piilotella juomista siten, että lasten pitää olla poissa tai nukkumassa.
niin juomme alkoholia viikonloppuisin, kun lapset ovat kotona. Ihan känniin astikin, jos siltä tuntuu.
Mutta toinen aikuinen on aina selvin päin, joten lapsilla ei ole mitään hätää. Ja se joka haluaa jotain juoda, aloittaa sen vasta lasten nukahdettua.
Minä kuulun niihin, jotka paheksuvat lasten seurassa juomista. Varmasti osin siitä syystä, että omat lapset ovat vielä pieniä. Alkoholin kohtuukäyttöä sinänsä en sen kummemmin paheksu.
Kännit ovat eri asia, mutta paheksutko kohtuukäyttöä? Miten muutama lasillinen lapsia mitenkään haittaisi? Useimmat täällähän ovat nimenomaan vastanneet juovansa lasten seurassa vain vähän.
Ymmärsin kyllä, että tässä puhutaan kohtuukäytöstä ja vain vähäisestä juomisesta lasten seurassa. Eikä minulla ole tarvetta olla ylenpalttisen tuomitseva muiden juomisille.
Mutta minulle on kuitenkin muodostunut oma mielipide asiaan. Ja sen lähtökohtana on varmasti oma lapsuus, jossa en koskaan nähnyt vanhempieni juovan. Sellainen lapsuus oli oikein mukava ja mielelläni tarjoan omillekin lapsille samanlaisen mukavan lapsuuden.
On se alkoholi sitten myöhemmin ehtinyt tulla tutuksi minulle ja sisaruksilleni, mutta hyvin kohtuulliseksi meillä kaikilla on alkoholin käyttö jäänyt, mikä taas on oikein mukava asia.
Eli minulla on lähtökohtana tuo saamani malli. Sen jälkeen vastaan on tullut tätä mallia tukevia tutkimuksia ja selvityksiä, joista mieleen tulee se, missä todettiin, että mitä myöhemmin nuori aloittaa alkoholin käytön sitä vähäisempää alkoholin käyttö on aikuisen. Ei tietenkään ole sääntöä ilman poikkeusta, mutta suuressa linjassa näin. Ja minä satun uskomaan siihen, että kun kotoa ei saa juomisen mallia, niin ne ensimmäisetkin alkoholikokeilut ovat todennäköisemmin edes hitusen myöhemmin.
Ja toinen juttu on se parin vuoden takainen selvitys, missä lapsilta oli kyselty aikuisten juomisesta ja siinä lapset huomasivat aikuisten käytöksen muuttuvan pelottavaksi jo yllättävän pienenkin alkoholimäärän seurauksena.
Nämä selvitykset ovat jääneet minulle mieleen varmasti siitä syystä, että ne tukevat sitä käsitystä, joka minulla jo aiemmin on ollut. Ja ymmärrän hyvin, että joku toinen ajattelee toisin ja löytää sille tukea.
Minä taas ajattelen myös niin, että olkoon totuus mikä hyvänsä, niin minä ehdin kyllä vallan hyvin juoda alkoholini sitten, kun lapset ovat jo nukkumassa tai poissa kotoa. Joten miksi en tekisi niin.
musta tässä kyllä ei ole mitään myönnettävää
Mutta miksi tama on niin iso asia ap:lle?
kohtuudella lasten ollessa läsnä, mutta humalassa oleva aikuinen ei ole kykenevä huolehtimaan lapsista, tällöin paikalla tulisi olla aina joku selvin päin. Useimmat ihmiset "kestävät" sen 1-2 lasia viiniä tai kaksi olutta/siideriä humaltumatta, mutta enemmän on liikaa.
Tietenkin jos toinen on selvin päin ja huolehtii lapsista, silloin ok. Itse en koskaan ole nähnyt lapsuudessa omia vanhempiani humalassa, eivätkä omat lapsenikaan ole nähneet/tule näkemään minua.
Pari/kolme on jo monelle liikaa. Tapa tarttuu sitten lapsiin, koska siitä tulee hyväksyttävä normi. Se taas johtaa seuraavaan sukupolveen ihan tavallisia suomalaisia, jotka hiihtää viikonloppuyönä sapuskat rinnuksilla ja paskovat housuunsa pikkujouluissa.
Jopa joskus, vaikka mies ei olisi kotona... Lapsi 1v.
Ei vaan tee mieli. En saa alkoholista sen enempää mielyhyvää kuin vaikka marie-keksistä tai lasillisesta jaffaa, joten en vaan viitsi vaivautua. Joskus kesällä otan mökillä saunan jälkeen lasin siideriä, mut yleensä se lasi riittää, siitä tulee ähky olo. Mieskään ei välitä, en tiedä sit miksi ja mitä miettii koska ei olla koskaan oikein juteltu alkoholista.
Meillä on lahjaksi saatua kuoharia, viinejä ja muita juomia kaapit täynnä, kun ei saada niitä juotua, joten varmaan ainakin mökkivieraat luulee, että vedetään niitä kaksi käsin, kun mökin keittiössä on vanhat pullot jemmassa siinä toivossa, että joku mökkivieras haluaa niitä maistella. :)
Omat vanhempani eivät juo, enkä ole koskaan (sen jälkeenkään kun olen muuttanut kotoa) oppinut yhdistämään alkoholia rentoutumiseen, juhlaan tai hauskanpitoon. Mulle se vaan on juoma. Ehkä alkoholin käyttäminen on pitkälle opittu juttu.
Mieheni tekee erinomaista ruokaa, esim. tänään maa-artisokkarisottoa, jonka kanssa on ihana nauttia pieni määrä hyvää viiniä. Tänään mainio Jean-Babtiste Adamin Pinot Gris, suosittelen!
pari saunakaljaa tai kuivaa siideriä aina lauantaisin saunan kera, lapsi juo mehua saunassa :) Hyvää musiikkia ja romantiikkaa miehen kanssa kun lapsi on jo nukkumassa.. Nauttikaa ihmiset vapaa-ajasta ja elämästä, ei tätä toista kertaa käydä läpi, turha nipottaa kaikesta.
Mä juon saunakaljan ja pari lasia viiniä lauantaisin, mies lipittää olutta. Humalassa ei olla ikinä.