Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

G: Mitä muita kieliä kuin su/ru/en osaat?

Vierailija
22.10.2011 |

Tuli tuosta kielikeskustelusta mieleen, että olisi mukavaa tietää mitä muita kieliä olette opiskelleet tai muuten osaatte.

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti, ranska ja italia sujuvat myös hyvin. Espanjasta osaan vain alkeet.

Vierailija
22/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ranskaa ja italiaa. Saksalla tulen toimeen auttavasti. Ruotsi on kyllä todella ruosteessa, vaikka sitä olen opiskellut vuosikausia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaan tosi huonosti ruotsia, mutta lähes natiivin tasoisesti saksaa. Englanti menee ihan kivasti, tai ainakin luen jatkuvasti enkunkielisiä romaaneja ja pystyn jo ihan nauttimaan lukemastani. Ranskasta osaan alkeet, luin sitä lukiossa, mutta se ja ruotsi ovat hävinneet päästäni, kurjaa :(

Vierailija
24/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta en kyllä mitään muuta osaa kuin suomea. Sm:t on saameja.

Vierailija
25/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- espanjaa ja sillä pärjään aika hyvin

- ranskaa ymmärrän mutta en pysty puhumaan kuin ihan helppoja lauseita

- saksaa, italiaa ja portugalia ymmärrän jotenkin luettuna

- hollannista, virosta, venäjästä ja kreikasta osaan alkeet.

kieliä on tullut luettu lähinnä kansalaisopison kursseilla, joitakin lukiossa, AMK:ssa ja yliopiston kesäkurssilla

Vierailija
26/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin yläasteella ja lukiossa saksaa, ymmärrän kyllä sitä ja pystynyt lukemaan esim. kirjaa. Mutta en enää osaisi keskustella sillä järkevästi tai kirjoittaa esim. kunnollista kirjettä -> en ole käyttänyt kieltä lukion jälkeen.

Ranskaa luin lukiossa, pystyn katsomaan esim. uutisia ja pysyn kärryillä. Ohjelmia katsellessa pysyn joten kuten kärryillä.

Espanjaa en ole koskaan lukenut, mutta pysyn aika hyvin kärryillä, kun katson espanjalaista ohjelmaa. Johtuen ranskan ja espanjan samankaltaisuudesta.

Vierailija
27/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä olen opiskellut, lisäksi muutama sana espanjaa ja italiaa.

Vierailija
28/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useimmilla tällä palstalla on muutakin elämää kuin tv:n katselu ja vieläpä vierailla kielillä. Ja voi olla, että perheessä on muitakin, jotka haluavat katsella jotakin muuta kuin ranskankielistä elokuvaa. Eivätkä kielet ainakaan minulle ole niin ihana harrastus, että jaksaisin herätä aamulla aikaisemmin etsimään radiosta saksankielistä lähetystä tai illalla viimeiseksi tutkisin netistä virolaisia videoita. Kaikkea vaan ei voi saada kerralla.

Vierailija
29/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuisiällä on pitänyt opetella.

Vierailija
30/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

englantia ja espanjaa puhun hyvin. Ruotsi täysin unohtunut, vaikka sen olen kirjoittanutkin. Olen asunut Espanjassa viimeiset seitsemän vuotta.

Vierailija
31/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ymmärrän espanjaa, vaikken sitä puhu

Vierailija
32/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sen sijaan saksaa ja romaniaa kyllä - molemmissa maissa olen asunut. Lisäksi hallitsen unkarin alkeet.

Vierailija
33/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen nyt asunut 12 v ranskankielisessä maassa ja rupean pikkuhiljaa kieltä oppimaan. onhan toi hyvä pohja, mutta ei sitä opi kuin käytännössä kunnolla.

Vierailija
34/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

osaatko todella sujuvaa kiinaa?

Vierailija
35/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kieli unohtuu jos ei kayta. Opiskelin yliopistossa italiaa, asuin siella vuoden ja olin todella sujuva. Viimeiseen 12 vuoteen en ole kayttanyt italiaa kertaakaan ja kun yksi paiva otin kirjahyllysta italialaisen kirjan, joka aikoinaan oli lempikirjani, en kyennyt sita lukemaan :(

Taalla, missa asun, kaytan paivittain englantia ja saksaa, olen niissa oikein hyva. Naen unta englanniksi, se kai kertoo jo aika paljon. Ruotsista kirjoitin aikoinaan Laudaturin, ymmarran sita saksan pohjalta, mutten pysty puhumaan kunnolla. Ranskaa kolme vuotta lukiossa, osaan edelleen aantaa kauniisti mm. ruokalistan ranskalaisia sanoja ;) mutten ymmarra lukemaani. Jos en taalla kirjoittelisi, unohtaisin kait suomenkielenkin. Olen asunut yli 10 vuotta ulkomailla.

Vierailija
36/36 |
22.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli espanjaa osaan hyvin, ranskaa luin koulussa. Lisäksi osaan puhua katalaania hyvin ja opiskelin japania, jota en tosin voi väittää osaavani. Japania kertaisin ja jatkaisin mielelläni jos joku sopiva paikka täältä Helsingistä löytyisi.