Blogeja lukiessa olen ihmetellyt miten paljon tavaraa ihmisillä on
Lapsuuden kodissa ei ylimääräistä rahaa ilmeisesti ollut, mutta ei sitä mitenkään erityisesti arkipäivässä tuotu esiin. Uudet vaatteet sai syksyllä kun koulu alkoi ja joulujuhliin ostetiin toiset. Ei vaatteita vaihdettu toisiin jatkuvalla syötöllä vaan käytettiin muutaman päivän, pestiin ja samat vaatteet taas päälle.
Sama tapa on jatkunut. Olen huono ostamaan vaatteita itselleni. Lapsilla vaatteita on vähän tuota enemmän, mutta kohtuudella kuitenkin. Ei ole loputtomiin talvitakkeja tai kengiäkään. Yleensä vanhat käytetään loppuun ja uudet ostetaan sen jälkeen.
Blogeissa ihmiset esittelevät säilytystilojaan ja vaatevarastojaan ja kaikilla tuntuu olevan ihan järkysti tavaraa. Lisää kannetaan kaupasta jatkuvalla syötöllä.
Muutimme juuri ja kysäisin Lainalaatikosta muuttolaatikoita. Kertoivat, että keskimäärin 5 henkinen perhe tarvitsee 100! Lainalaatikkoa muutossa. Me emme todellakaan. Päätimme pärjätä pahvilaatikoilla ja tavarat tuotiin parilla autokuormalla. Purimme laatikot välittömästi kaappiin ja kävimme pakkaamassa uuden kuorman.
Miten muilla?
Kommentit (6)
Minä yritän minimoida tavaramäärän, mutta silti tuntuu että sitä on aina liikaa. Vaatteita minulla on vain yksi pieni kaapillinen, ja miehellä toinen. Sinne mahtuu siis kaikki kesä- ja talvivaatteet. Vaatteita ostan max kaksi kertaa vuodessa itselleni, silloinkin yhden paidan tai farkut. Meillä on kaikki ylimääräinen heitetty pois tai laitettu kierrätykseen. Lapsilla on kummallakin vain yksi pieni lipastollinen vaatteita. Vaatteita ja tavaraa "kannan" lähinnä kirpputoreilta.
Mutta silti tuntuu että sitä on liikaa, vaikka mitään ei voi enää heittää pois sillä kaikki on tarpeellista.
Saman olen huomannut ja mietin aina, mitä tyhjyyttä ihmiset sillä materian keräämisellä täyttävät? Ostetaan ostamasta päästyään. "Sisustajat" on vaatefriikkien ohella hämmästyksen aihe. Kodit pursuavat kaikenlaista kampetta ja joka välissä vaihdetaan tekstiilit ja koristeet. Huh. Kalliita,tietyn merkkisiä päiväpeittoja voi olla parikymmentä ja muutenkin kodit kuin sisustuskauppoja.
Eräs ystäväni luulee tarvitsevansa joka kaudelle n. viisi uutta takkia + kengät samoin ja "vanhoja" viime vuotisia ei voi käyttää enää.. Itsellä vanhin villakangastakki on 11v. vanha, edelleen ajaton ja käyttökelpoinen. Samainen rouva kulutti päivän laittaessaan kesävaatteet pois. Omassa kaapissani ne parit pellavahousut ja yhdet sortsit ei paljon tilaa vie talvellakaan.. :D
tarvitsi liki 100 muuttolaatikkoa, Tosin kirjoille meni n. 40 laatikkoa, mutta silti. Eikä meillä ole hirveästi tavaraa, mitä nyt lapsella
etenkin tuota lastenvaatteiden määrää. Aikuisten vaatteet sentään pitäisi kestää vähän pidempään kun niistä ei ehkä kasveta ulos. Vaikka lapsien pieneksi jääneet voikin myydä kirpparilla tms. niin ei se mielestäni ole riittävä syy ostaa niitä vaatteita aivan äärettömät määrät. Eräässäkin blogissa viikottain tulee paketti jostain h&m:ltä tai ulkomaisesta verkkokaupasta. Joka viikko postauksia uusista vaatteista. Uskomatonta.
Niitä lainataan kirjastosta ja mulla on vain ammattikirjallisuutta. keittiössä riittää 2 kaappia, yläkaapissa on lasit, kupit, lautaset ja kulhot , alakaapin laatikoissa aterimet, keittiövälineet, kuivatavaraa ja kattilat. Olen karsinut kaiken minimiiin, tykätään kun on väljää. Kaikki mitä ei tarvita laitetaan heti eteenpäin, myydään, annetaan pois.
Mutta on kyllä enemmän kuin lapsuudenkodissani oli 70-80-luvulla. Kirjoja meillä on paljon, mutta elektroniikkaa, leluja, vaatteita ja astioita on vain kohtuullisesti. Minusta on turhaa kerätä liiallista tavaramäärää, kun vähemmälläkin pärjää hyvin. Kun käyttää vähemmän rahaa, niin voi tehdä töitäkin vähemmän ja keskittyä vapaa-aikaan.