Jos vietätte joulua isommalla porukalla
kustantaako/tekeekö isäntäperhe kaiken?
Vai osallistuuko muutkin? Jos eivät osallistu, olisiko mielestäsi tökeröä ehdottaa heitä osallistumaan.
t. nääntynyt
Kommentit (7)
Eli mielestäni voi ehdottaa, ja pitääkin. Ihan pokkana tyyliin "hei mitäs te toisitte, tuotteko kalaa, vai teettekö laatikot, vai tuotteko leikkeleita, vai vaikkapa juustoja"?
Ei vaan meinaa onnistua, kun yhdet aina sooloilee... Vaihtavat ominpäin sovittuja tuomisia eivätkä ota huomioon, mitä maksaa tai mitä jo on tulossa tarjolle.
lisäksi anoppi ja appi ja omat vanhemmat ja miehen mummo ja ehkä oma vaarini,mahdollsesti myös miehen veli+avec ja oma veli+avec. Joulupöytämme on ehkä yksinkertaisempi(halvempi)kuin monilla, mutta silti olen ihan pokkana jaellut hommia. Kummankaan perheen tapoihin ei kuulu miljoonaa eri juttua.
Äiti on niin tuttu, että olen vaan "ilmoittanut" joulukuun alussa, että tuot sitten laatikot. Jonain vuonna appi on maksanut kinkun, jonka olemme kuitenkin itse hankkineet ja paistaneet ja anoppi on kysellyt mitä tuoda. Olen yleensä pyytänyt tuomaan raaàt perunat kuorittuna, koska inhoan perunankuorintaa. Miehen veli on muistaakseni tuonut savukalan silloin niinä kertoina kun on ollut mukana. Oma vaarini on tosi varaton, häneltä ei pyydetä todellakaan mitään ja miehen mummo on joskus tuonut oma-alotteisesti jotain pientä. Oma veljeni on vähän sellainen hulttio, ettei jaksa lähteä tällaisista jutuista vääntämään, tulee jos tulee...
Rahallisesti pääsemme tosi halvalla joulupöydästä, etenkin jos appi sen kinkunkin maksaa. Tarvii vaan joku sienisalaatti, rosolli, jälkiruoka ja juomat hankkia. Kaikki vaikuttaisi olevan silti tosi tyytyväisiä järjestelyyn, koska näin kaikki saa olla sen meidän lapsen kanssa jouluna, joka on kuitenkin se ykkösjuttu.
Johan siitä älytön stressi tulisi, jos täytyisi suurelle joukolle kaikki yksin tehdä ja maksaa...
eli tein laatikot, kinkun, salaatit ja ostin esim. pikkujuttuja kuten oliiveja, aurinkokuiv. tomaattia, juustoja yms. Muut toivat sitten kukin jotain, mitä halusivat kuuluvan joulupöytään esim. graavilohta, mätiä jne. Lisäksi moni toi viiniä.
Ihan siinä mielessä reilua, että halusin tehdä itse nuo perusjutut ja meillehän ne jäivät joulun jälkeenkin. Muut sitten toivat niitä erikoisempia ja ehkä kalliimpiakin juttuja. Mutta täytyy kyllä myöntää, että iso urakka se oli, ja siitä jäi itselleen vähän turhautunut olo, kun joulu hujahti ohi keittiössä.
Vietämme joulua siten, että paikalla ovat minä, mieheni, lapsemme, äitini ja isäni. Vietämme aaton minun perheeni kodissa, eli vanhempani tulevat vieraiksi.
Näin olemme tehneet jo useamman vuoden ajan. Sovimme etukäteen, mitä kukakin valmistaa ja kustantaa. Viime vuonna isäni antoi myös rahaa kulujen tasaamista varten, ja me teimme mieheni kanssa kaikki hankinnat.
Minusta on kohtuullista, että kaikki osallistuvat, joko tuomalla ruokaa ja juomia tai antamalla rahaa, jolla niitä voi ostaa. Ja millään pullapitkolla tai piparipaketilla ei mielestäni voi lunastaa itselleen jouluateriaa, jos pöydässä on alkupalat, kinkut, laatikot, jäkiruoat, viinit, snapsit yms. Mitä nyt kukakin jouluna syö.
Olisin todella ärtynyt, jos meille tulisi iso porukka aatoksi, ja kaikki olettaisivat meidän maksavan koko tarjoilun. Joulunahan syödään usein graavikalaa, mätiä lisukkeineen, savukalaa, savuporoa, kieltä, kalkkunaa, sienisalaattia, rosollia, maksapateeta yms. kallista, ja lisäksi kinkkua, laatikoita, suklaata yms. ja useissa perheissä viiniä, konjakkia yms.
Että ison porukan kyseessäollessa kulujen tasaaminen/ruokien jakaminen on suotavaa. Itse jäin ehkä hieman ihmettelemään, että teille tulee yhdeksi päiväksi "vieraiksi" omat vanhempasi - 2 ihmistä ja silti noudatat sama linjaa? Ei kai 2 tee niin isoa menoerää, etteikö ylipäätään varattavista aineksista heille riittäisi? Vai oletteko sen tyylisiä, että varaatte ruokaa/annoksia 1 kpl/syöjä?
On myös muita joka jouluisia herkkuja jotka vieraamme tietävät. Jos haluaa jotain omaa herkkua niin sen jokainen vieras tekee itse.
Toimii meillä.
Vietämme joulua siten, että paikalla ovat minä, mieheni, lapsemme, äitini ja isäni. Vietämme aaton minun perheeni kodissa, eli vanhempani tulevat vieraiksi.
Näin olemme tehneet jo useamman vuoden ajan. Sovimme etukäteen, mitä kukakin valmistaa ja kustantaa. Viime vuonna isäni antoi myös rahaa kulujen tasaamista varten, ja me teimme mieheni kanssa kaikki hankinnat.
Minusta on kohtuullista, että kaikki osallistuvat, joko tuomalla ruokaa ja juomia tai antamalla rahaa, jolla niitä voi ostaa. Ja millään pullapitkolla tai piparipaketilla ei mielestäni voi lunastaa itselleen jouluateriaa, jos pöydässä on alkupalat, kinkut, laatikot, jäkiruoat, viinit, snapsit yms. Mitä nyt kukakin jouluna syö.
Olisin todella ärtynyt, jos meille tulisi iso porukka aatoksi, ja kaikki olettaisivat meidän maksavan koko tarjoilun. Joulunahan syödään usein graavikalaa, mätiä lisukkeineen, savukalaa, savuporoa, kieltä, kalkkunaa, sienisalaattia, rosollia, maksapateeta yms. kallista, ja lisäksi kinkkua, laatikoita, suklaata yms. ja useissa perheissä viiniä, konjakkia yms.