Mopoautoilijoiden vanhemmat: miksi ostatte näitä tappokoneita lapsillenne?
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011102114613880_uu.shtml
Mopoautoilijat ovat liian nuoria ottamaan vastuuta oikeasta liikenteessä ajamisesta. Todella vastuutonta ostaa lapselle mopoauto, jolla tämä voi sitten tappaa toisia lapsia omaa lapsellisuuttaan.
Kommentit (79)
Kyllä oli kiva kun nuori pääsi kuivana kouluun, ei mennyt edes kampaus pilalle :)
Kiva teille. Kaikki muut autoilijat vihaavat teidän lapsia liikenteessä.
[/quote]
Mikäs kekkuli siellä edustaa "muita" autoilijoita ja päättää ketä vihataan ja ketä ei? Liikenteestä pitää poistaa kaikki rattiraivot vihaajat välittömästi liikenneturvallisuuden nimissä.
minkä ikänen olet ? ei tarvitse tarkkaa
Tässä kolarissa vika oli polkupyöräilijässä, ja ainoa pelastus oli se että vastassa oli mopoauto eikä rekka. On järjen köyhyyttä yrittää väkisin provosoida mopoautovastaista keskustelua valheellisin perustein. Yrittäkää nyt sen verran käydä koulua että saadaan edes sivistynyttä keskustelua aikaiseksi.
Mopoautot tuntuu kalliilta köyhien mielestä,ja prosentuaalisti niitä pahimpia mällejä missä suolet lentelee,niin ajaa 18v lippalakkipojat bemareillaan,tai sit ne juppiäijät ja akat jotka omistavat koko tien.Meitä tolloja löytyy joka junaan....
Kerran talven hirveässä myräkässä työnnettiin risteyksessä lumeen juuttunutta mopoautoa, jota oli melkein mahdotonta nähdä kun oli poikittain valtatien penkassa. Silkkaa tuuria, ettei mopoauton kylkeen ollut rekka ehtinyt törmätä kovaa vauhtia... Sää oli sellainen, että tavallisellakin autolla ei mielellään olisi liikenteeseen lähtenyt, jos ei olisi ollut pakko...
Aivan käsittämätöntä, että nuoret olivat lähteneet liikenteeseen. Ei mitään käsitystä kelistä tai omista ajotaidoita!
jos ostatte lapsellenne mopoauton, miettikää ensin, menisittekö itse sillä liikenteeseen. Ajelisitteko itse tuollaisella pienellä kirpulla, jossa on paperinohuet seinät ja turvallisuus 0-tasolla muutenkin, vilkkaassa kaupunkiliikenteessä?
ja minä olen usein teinin kyydissä.
Ja tuo viimeisin risteyskolari ei liittynyt mopoautoon. Olisi voinut tapahtua myös mopolle.
Vasemalle kääntyminen on vaarallista kelle vaan ja millä vehkeellä tahansa jos ei tajua väistää edestä tulijaa.
tota minkä ikänen olet? (tämä on vain kysymys)
harrastan jääkiekkoa, karttingia, lumilautailua yms mutta, kyllä te täysi ikäisetkin olisitte haluneet moottoriajoneuvon nuorena. että on kaukaa haettu että VAIN käydään pikaruokaloissa kauppassa yms. että ei se tarkota sitä jos näkee jossain kauppan pihassa mopon, skootterin tai mopoauton että "taas noi pikku pojat menee kauppaan ostamaan roskaruokaa ja kaikkea mahdollista" että ette ole käyneet missään urheilu paikassa. jos joku teistä menee poriin niin kattokaa jäähallin pihaa siellä on enimmikseen mopoautoja. joten aikuiset ei tarvitse haukkua teinejä vaan sen takia että ne voi käydä urheilu paikoissa niiden avulla ja minä käytän ajoneuvoa pikkuveljen kuljettamiseen. että ei ne ole pelkästään haitaksi en kyllä itse tykkää mopoautoista sen takia kun ne ovat aika turvattomia. on runko joka on metallia mutta ovet konepelti yms on muovia mutta älkää ajatelko että ne ovat vain pikkupoikia jotka haluavat muuttua aikuiseksi liian nopeasti. en kyllä itse halua vaan autan veljeä kun vien häntä harkkoihin. tasa arvoa pyydän!
Yhdenkään teinin aivojen kehitys ei ole vielä tasolla, jossa olisi täysi tietoisuus ympärillä olevasta liikenteestä koko ajan. Ja mitä hurjapäisempi nuori, sitä suurempi vaara on muutenkin.
Mopoilijat ajavat takapuskurissa kiinni, lähtevät ohitustilanteessa ajamaan kilpaa, ajavat jalkakäytävillä, ajavat väärään suuntaan tien piennarta, oikaisevat mäen yli vastaantulevan kaistalla, ajavat parkkipaikoilla ristiin rastiin yli neljääkymppiä, tulevat kolmion takaa, nopeusrajoitukset ovat näille vain numeroita ja tarakalla kuskataan aina kaveria 60 km/h ilman kypärää.
Mautot ovat tien tukkeita mutta eivät sentään tule usein vastaantulevien kaistalla vastaan kuten mopot. Suurin ongelma mautoissa on täällä päin, että niillä ajetaan kännissä ja moottoritiellä.
Pari vuotta sitten olin ajamassa sivutietä pikku mäkeä ylös (rajoitus 30 km/h) tämän kylän keskustassa. Mäen laelta pärähti vastaan mopo kaistallani ja ajoi viistoon tien yli omalle kaistalleen salamannopeasti. Parin metrin päässä mopon takana tuli kuorma-auto. Mopoilijan henki oli hiuskarvan varassa, koska hän ei nähnyt kuorma-autoa takanaan.
Parin viikon kuluttua tästä samassa paikassa kuoli mopoilija täsmälleen kuvatunkaltaisessa onnettomuudessa.
Vain lapsestaan täysin välinpitämätön tai retardi ostaa lapselleen tappovehkeen alle.
tulisko mieleen että kaikki ei ole sellaisia ? kuten minun kaveri porukkani ei ole sellainen.
Me emme ole ostaneet lapselle mopoautoa, mutta auton poika saa aikanaan.
Ajamme miehen kanssa paljon töiden puolesta ja kohtaamme liian usein nuoria mopoautoilijoita, jotka eivä osaa liikennesääntöjä.
Toinen vaarallinen seikka on se, että kun kuski on alaikäinen niin tulee näitä pakoon ettei tule äitiltä huutoja -pakoretkiä. Eräs mopoautoilija tuli kolmion takaa mieheni auton kylkeen ja kaasutti paikalta pois. Mopokuski olisi ollut vähän varovaisempi, luulen. Mopoautossa olo tuntuu kai turvalliselta..liiankin.
Kannattaisi ihan luke ajatuksella ketju läpi ja miettiä, että tiedättekö te vanhemmat ihan oikeasti, millaisia kuskeja ne Jennat ja Joonakset ovat.
Minusta on LASTA kohtaan väärin, että ostetaan vaarallinen koje lapselle, jotta vanhemmille jäisi enemmän aikaa harrastaa. Jos lapsi harrastaa esim. lätkää ja perhe asuu maalla, niin aikuisten pitää vain tykätä ajaa autolla.
Ymmärrän että ovat tien tukkeena ja ärsyttävät. Mutta ei tämä tee mopoautosta vaarallisempaa kuin moposta. Jos nuori ajelee mopoautolla enemmän riskialttiisti kuin mopolla, koska se tuntuu turvallisemmalta, niin ei sekään tee mopoautoista vaarallisempia kuin mopoista. Kyse on tällöin lapsen asenteesta.
Mopoauton etuja mopoon nähden on että siinä ei kastu ja mukaan mahtuu tavaroita. Lisäksi ainakin meillä puolisoni pitää mopoautoa turvallisempana kolaritilanteissa kuin mopoa. Tämä turvallisuusseikka voisi olla sellainen puoltava tekijä että voisin ajatella mopoautoa tulevaisuudessa nuorelle. Mutta todellisen asennekasvatuksen nuoren pitää käydä läpi ennen kuin saa mopon tai mopoauton.
Perheessäni oli kaksi mopoautoa. Ei niillä kertaakaan kolaroitu. Ajorajoituksia oli isoille valtateille menossa. Niitä on vaikea virittääkin toisin kuin mopoja.
Taitaa tämä vastustaminen olla pelkkää asennetta?
hänen kylkeensä parkkipaikalla.
http://www.mtv3.fi/uutiset/rikos.shtml/2011/10/1416102/polkypyorailijat…
paljon turvallisemoi kuin mopo,skootteri tai mopoauto. Itseasiassa turvallisempi kuin pieni auto
tilalle. Saattaisi tulla sanomista täällä pääkaupungissa.
Olenko rikas (osaan sitten elää sen mukaisesti)?
Mopoauto ostettiin käteisellä, 3000e.