Miksi tytöt on päiväkodissa puettu paljon parempiin vaatteisiin kuin pojat?
Pojilla on suurimmalla osalla jotkut nyppyiset tummat collegehousut ja kulahtaneet printtipaidat mutta työillä hyvin yhteensopivia paita-hame-trikoohousuyhdistelmiä, nättejä mekkoja jne.
Jopa ulkovaatteissakin näyttäisi olevan eroja, tytöillä on usein useita eri pukuja, ja varsinkin monia asusteita, pojilla vaan se yksi setti.
Kommentit (34)
Minusta se on huonoa käytöstä jos joka paikkaan mennään colleget jalassa.
Meillä on kaksi poikaa ja tyttö, ja collegehousuja käytetään jonkin verran kotioloissa, ei muuten. Kyllä sekä pojille että tytöille löytyy edullisestikin esim. sieviä ja mukavia samettihousuja ja pehmeitä farkkuja!
Tyttö on meillä nuorin, ja ihan selvästi olen huomannut, että hänelle on helpompi (Suomesta) löytää kauniita vaatteita, sekä käytettynä että uutena.
Päiväkodeissakin on eroja pukeutumiskulttuurissa. Aikaisemmalla asuinalueella vain noin puolella oli niitä nyppyisiä collareita, ja nykyisellä tuntuisi olevan kaikilla. Alueiden keskituloilla tms. ei pitäisi olla suurtakaan eroa.
Ostan joka vuosi osan vaatteista uusiksi 4-vuotiaalle pojalle, joten vaatteet eivät pääse koskaan kovin vanhoiksi. Pieniä reikiä saattaa olla esim. lahkeissa tai saumoissa (huomasin eilen housuissa tämmöisen), paidoista kuva vähän jo haalistunut. Ihan hyviä vaatteita ne kuitenkin vielä ovat ja kelpaavat lapsellekin- miksen siis pitäisi käytössä?
Meidän pojalla on ns. junttivaatteita eli college-housuja eri värein (ei sitä harmaata, yök), paitoja joissa joku "kovis" hahmo jne. Poika pitää näistä vaatteista, miksi ostaisin sellaisia joista ei pidä?
ja rajoittavat, jos tyttö ei itse halua niihin pukeutua, niin miksi pitäisi. Itsekin koen olevani jotenkin heikoilla, jos on hame päällä, vähän niin kuin altavastaajana.. Eivätkä todella ole käytännöllisiä päiväkodissa.
Meillä poika huolii kans vain spiderman-salama mcqueen -vaatteet tai muut vastaavat. JOskus olen katsellut esim. huutonetissä vaatepaketteja, joita mainostetaan merkkivaatepaketteina, on mexxiä, legoa, espiritiä ym. ja onpa tylsän näköisiö kuteita, beigeä, mustaa, tummansinistä, mutta ehkä pukemalla tuollaisiin pojista yritetään kasvattaa valkokaulusväkeä, osaavat sitten isona pukea asialliset ja klassiset toimistotyövaatteet päälleen...
Minusta se on huonoa käytöstä jos joka paikkaan mennään colleget jalassa.
Meillä on kaksi poikaa ja tyttö, ja collegehousuja käytetään jonkin verran kotioloissa, ei muuten. Kyllä sekä pojille että tytöille löytyy edullisestikin esim. sieviä ja mukavia samettihousuja ja pehmeitä farkkuja!
Paitsi, että tässähän oli kyse päiväkotipukeutumisesta, ei muusta pukeutumisesta!
T. Eräs, jonka poika käyttä PÄIVÄKODISSA college- ja velourhousuja,mutta "ihmisten ilmoilla" siistejä farkkuja tai chinos-tyyppisiä housuja.
jos ei collegehousuja? Farkut ei paljon lämmitä ulkoilupuvun alla ja ovat tosi tönköt. Toki kesäaikaan meillä on farkkuja käytössä.
Että jos aamulla heille laittaa puhtaat vaatteet päälle, päivällä paidassa tai housuilla on esim. välipala kiisselin jämät tms. Ja meidän lapset haetaan välipalalta kotiin enkä ala vaihtamaan heille vaatteita (ellei sitten olla menossa "ihmisten ilmoille").
Samoin puistossa ollessaan löytävät kyllä ne kaikkein likaisimmat paikat, missä leikkiä (nyt on kyllä haalarit päällä, mutta lämpimillä ilmoilla housut ovat kyllä hieman, eh, ryvettyneet. Ja kyllä mä saatan käydä lasten kanssa suoraan puistosta kaupassa. En todellakaan lähde kotiin välillä.
Ja pojat myös kuluttavat vaatteita PALJON. Olkoot ne kuinka kalliit tahansa, niin kyllä niihin tulee parissa viikossa reikä tai kaks. Äitini sitten paikkaa pöksyt. Ne ehjät ja "paremmat" vaatteet sitten puetaan kaupoille, kylään jne.
Ja meillä ei myöskään heitetä vaatteita pois, jos niihin tulee esim. haalea tahra.
Pojat käyttävät päikkärissä; velourhousuja + T-paitaa, collegeja + T-paitaa, sammareita (harvemmin, koska ovat kuulemma liian kuumat) + T-paitaa ja toisella on haaaaarvoin farkut (koska nämäkin ovat kuulemma liian kuumat). Ulos laitetaan sitten T-paidan päälle pitkähihainen trikoopaita, mutta collegeja meillä ei ole käytössä, paitsi kaks hupparia, jotka ovat takkikäytössä.
Meillä on myös kaksi tyttöä; isompi on eskarissa samassa päiväkodissa kuin pienemmät ja kyllä hänelläkin on enempi samanlainen vaatetus kuin pikkuveljillään. Eli hänkin on todellinen rymyiita ja tykkää enempi rymytä ja rellestää ja myös hänellä saattaa olla päivän ruokalista paidalla tai maalia pöksyissä tms. Eipä hänelläkään nuo vaatteet tunnu pysyvän puhtaana ja hänelle mekot ja hameet on ehdoton EI. Samoin tunikat. Hän tykkää käyttää T-paitoja, pitkähihaisia trikoopaitoja, veloushousuja, farkkuja, collegeja, leggareita ja sammareita.
Meidän kuopus taas. Hän on todellinen pikku neiti. KAIKKI pitää olla niiiiiiin puhdasta ja siistiä. Hän esim. saa hirveän kohtauksen, jos paidalle sattuu tippumaan tippa maitoa tai tippa kiisseliä. Paita pitäisi HETI vaihtaa (mutta onneksi tädit ovat toista mieltä asiasta..).
Samoin kaikki housut on EI, EI (tai no, leggarit menettelee, jos sen kanssa on tunika..).
Samoin maalaamisessa ym. on erittäin pikku tarkka (mikä on harvinaista melkein 3 vuotiaalle), ettei vaan vaatteille mene mitään.
Hänellä käytetään tunikoita, sukkiksia, mekkoja, hameita, pitkähihaisia trikoopaitoja ja T-paitoja (ja niitä leggareita).
Isommille on yks hailee mitä päällä on (siis onko heillä yhteen sopivat vaatteet vaiko ei) eikä se mulle ja miehellekkään ole tärkeää. Kunhan nyt jotain vaatetta on päällä ja jotka sopivat keliin.
Kuopus on suht tarkka siitä mitä päälleen laittaa (vaikkei tuon ikäinen kait tajua mitkä sopivat yhteen tms.).
Pienemmillä on kahdet ulkovaatteet päikkärissä, esikoisella on vaan yhdet.
Mutta yleensä siinä käy niin, että pojat vetävät päälleen ne samat haalarit, mitkä olivat aamullakin ja jotka ovat jo hieman likaiset ja ne toiset olisivat puhtaat. Mutta eipä sillä ole väliä, kunhan ovat kuivat. Se on pääasia.
Kuopuksella välillä vaihtuu haalari, mutta se johtuu siitä, että tyttö pissaa välillä housuun aamu-ulkoilussa, kun ei muista/malta sanoa, että pissattaa vaan panttaa pissaa hamaan tappiin asti ja sitten lirahtaa.
yhtään poikaa päiväkodissa tai koulussa collegehousuissa tai printtipaidassa.
Sen sijaan tyttöjä näkee myös legginsseissä tai printtimekoissa.
Asumme hyvällä alueella Keski-Euroopassa, enkä ole vielä kertaakaan nähnyt
yhtään poikaa päiväkodissa tai koulussa collegehousuissa tai printtipaidassa. Sen sijaan tyttöjä näkee myös legginsseissä tai printtimekoissa.
lasta sinä olet nähnyt siellä vk-haalareissa? Ei taida olla ihan samanlainen ilmasto siellä. Entäs paljonko lapset ulkoilevat päiväkodissa? Ja vaihdetaanko siellä sisävaatteet ulkoilun jälkeen samoin kuin täällä? Ja jos vaihdetaan, niin millaiset sisähousut pojilla on?
Minustakin suomalaiset voisivat ottaa oppia lasten pukeutumiseen etelämpää, mutta toisaalta suomalaiset olosuhteetkin pitää ottaa huomioon. Ja myös mm. se, että suomalaisissa päiväkodeissa ulkoillaan paljon, säällä kuin säällä. Itse pidän collegehousuja päiväkotiin pojalle sopivimpina pöksyinä.
vaikka kameleont tai maxomorran vaatteita huippuhienoja ja käytännöllisiä. värikkäitä velourhousuja ja tähtipaitoja mm.
mutta minä tai poikani emme voi sietää velourhousuja enkä tosiaan koe että olisivat jotenkin "siistimpiä" kuin colleget. Eivätkä edes yhtä lämpimiä toppapuvun alla kun ovat keinokuitusekoitetta. Yhä edelleen kaipaisin niitä toppapuvun alle puettavia vaihtoehtoja collegehousuille.
vaikka kameleont tai maxomorran vaatteita huippuhienoja ja käytännöllisiä. värikkäitä velourhousuja ja tähtipaitoja mm.
laskettelurinteillä ja pulkkamäissä talvella.
Jokaisella lapsella on vain päiväkotikäyttöön tarkoitetut sadevaatteet ja kumpparit.
Ilmasto on todellakin lämpimämpi ja pojilla on suurimman osan ajasta shotsit ja T-paita/lyhythihainen kauluspaita.
Talvella pojilla näkee farkkuja, samettihousuja ja puuvillahousuja. Farkkujen kanssa käytetään paljon T-paitoja ja niiden päällä pitkähihaisia kauluspaitoja.
.
lasta sinä olet nähnyt siellä vk-haalareissa? Ei taida olla ihan samanlainen ilmasto siellä. Entäs paljonko lapset ulkoilevat päiväkodissa? Ja vaihdetaanko siellä sisävaatteet ulkoilun jälkeen samoin kuin täällä? Ja jos vaihdetaan, niin millaiset sisähousut pojilla on?Minustakin suomalaiset voisivat ottaa oppia lasten pukeutumiseen etelämpää, mutta toisaalta suomalaiset olosuhteetkin pitää ottaa huomioon. Ja myös mm. se, että suomalaisissa päiväkodeissa ulkoillaan paljon, säällä kuin säällä. Itse pidän collegehousuja päiväkotiin pojalle sopivimpina pöksyinä.
kuinka hyvin puen poikani. Vaatii pikkaisen viitseliäisyyttä etsiä lapselleen sopivimmat materiaalit ja värit. Olen rohkea värien käyttäjä, mutta otan huomioon tarkasti sopiiko väri nimenomaan lapselleni. Retrokuoseja meillä ei käytetä, koska ne ovat monesti törkeän rumia ja levottomia värimaailmaltaan. Vaatteita ostetaan/tilataan netistä viikottain, joten nyppyyntymään ja kulahtamaan eivät vaatteet lapsellani ehdi :).
laskettelurinteillä ja pulkkamäissä talvella. Jokaisella lapsella on vain päiväkotikäyttöön tarkoitetut sadevaatteet ja kumpparit. Ilmasto on todellakin lämpimämpi ja pojilla on suurimman osan ajasta shotsit ja T-paita/lyhythihainen kauluspaita. Talvella pojilla näkee farkkuja, samettihousuja ja puuvillahousuja. Farkkujen kanssa käytetään paljon T-paitoja ja niiden päällä pitkähihaisia kauluspaitoja.
.
lasta sinä olet nähnyt siellä vk-haalareissa? Ei taida olla ihan samanlainen ilmasto siellä. Entäs paljonko lapset ulkoilevat päiväkodissa? Ja vaihdetaanko siellä sisävaatteet ulkoilun jälkeen samoin kuin täällä? Ja jos vaihdetaan, niin millaiset sisähousut pojilla on? Minustakin suomalaiset voisivat ottaa oppia lasten pukeutumiseen etelämpää, mutta toisaalta suomalaiset olosuhteetkin pitää ottaa huomioon. Ja myös mm. se, että suomalaisissa päiväkodeissa ulkoillaan paljon, säällä kuin säällä. Itse pidän collegehousuja päiväkotiin pojalle sopivimpina pöksyinä.
Siis sellaista ei-topattua, yleensä vedenpitävää ulkohaalaria, jota näin syksyisin ja keväisin käytetään.
Mä uskon, että collegehousujen käyttö selittyy aika pitkälle Suomen säillä ja ulkoilukulttuurilla. Ne sopii parhaiten ulkovaatteiden (välikausi- ja talvihaalareiden) alle. Talvella lasten päiväkodin piha on yhtä pulkkamäkeä ja siellä ollaan kaksi kertaa päivässä. Vaatteiden täytyy olla siihen sopivat, yleensä siis kosteussuojatut toppahaalarit ja niiden alle sopivat sisävaatteet, jotka pojilla käytännössä ovat ne parjatut collegehousut.
Kesällä on tietysti eri juttu. Silloin meilläkin pojalla on lämpimällä shortsit ja viileämmällä farkut tai muut housut. Kesälläkin tosin ainakin meidän päiväkodissa täytyy olla sisähousut erikseen ja silloin nuo collegehousut on kätevät. Toki shortsitkin lämpimällä käy. Farkut tms. ovat turhan kankeat ja vaikeat esim. päiväunilla (meidän päiväkodissa lapset nukkuvat sisähousuissa, eli niitä ei oteta edes pois uniajaksi, farkut ei siis todellakaan toimisi).
Pojilla on selkeää sosiaalista paineita vaatteiden suhteen. Ongelma on se että lastenvaatteita suunnittelevat metroseksuaalit ja söpöstelevät naiset, niin ja tietenkin myös homot.
Ei nuo vaan tunnu pystyvän samaistumaan poikien mailmaan. Mikä on cool jne.
Vaimo on ostanut meillä suurimman osan poikien vaatteista. Minä olen joitakin ostanut jos olen nähnyt sellaisia jotka ovat poikien makuun ja oikean kokoisia. Esim M65 woodland housut, oikean urheiluseuran vaatteita (Ostappa nyt tappara pipo ilves kannattajalle tai realin paita barcan fanille) Pääsääntö noin yleisesti tummaa hillityä istuvaa, mutta väljää.
EI TUMMANSINISTÄ
Tyttöjen mailmaan naisten on helppo samaistua (kuten niiden metroseksuaali homojenkin (ovathan nen aina haluneet olla tyttöjä))
Minun nähdäkseni tytöillä ei ole edes valiä jos vaate ei istu päällä jos se on IHANA.
vm 74m