Oletteko itse joutuneet pakkosyötetyiksi esim. koulussa?
Tai onko vahdittu vieressä, että ruokaa ei jätetä eikä murustakaan piiloteta?
Minäpä olen. Silti onnistuimme piilottamaan läskiä ja muuta kamalaa mm. maitopurkkiin sylkemällä tai käispaperiin pulauttamalla ja kätkemällä sen syliin.
vm -70
Kommentit (34)
et ekalla luokalla muut luokan oppilaat sai ruokailin jälkeen vapaan tunnin ja minä jouduin jäämään ruokalaan kahestaa poettajan kans.Mun oli pakko syödä lautanen tyhjäksi.Sen jälkeen en ole sitä ruokalajia syönyt enkä syö.
Tämä tapahtui vuonna 1982 helsingin keskustassa.
Vaikka sitten olisit istunut tunnin kylmän tillilihan äärellä, se piti syödä ja yökkiä, yökkiä ja syödä.
Oli ihan yleistä meilläpäin ala-asteella 80-luvulla. Ei teipattu tuoliin, mutta vahdittiin vierestä, että kaikki tuli syödyksi. Sitten itkettiin ja syötiin tai oksennettiin ja syötiin.
Toki meidän koulussa harrastettiin muitakin mielenkiintoisia kasvatusmenetelmiä, kuten pulpetin vieressä seisottamista tunnista toiseen tai koulun ympäri juoksuttamista...
Olemme joutuneet kavereiden kanssa... Kaveri oksensi sitten komeassa kaaressa pakolla syötetyt ruoat seuraavan oppitunnin aikana.
Eskarissa. Kirjaimellisesti väkisin laitettiin syömään keitettyä kananmunaa, niin että istuin tädin sylissä ja hän piti käsistä kiinni ja toinen hoitaja avasi väkisin suun ja tunki kananmunan palan suuhuni.
Tarvitseeko sanoa että en ole sen jälkeen syönyt palaakaan kananmunaa. Hajukin yököttää.
Ja tämä tapahtui 1983 Vaasassa.
että on puristettu poskista ja tungettu samalla lusikalla "huttu naamaan" että se siitä pakkosyötöstä l. eri asia treen pk.ssa
Minusta siinäö ei paljon eroa ole seisooko vihainen auktoriteetti vieressä ja katsoo, että syöt vaikka oksennukseen asti kuin että työntää itse sen lusikan suuhun.
Ja oma poikani on kertonut nyt parikymppisenä, että häntä on pidetty lattialla selällään, käsistä ja jaloista kiinni ja tungettu suuhun ruokaa. Hän ei kertonut tuosta koskaan kun se oli ajankohtaista, mutta nyt jälkikäteen. Tätä oli tehty koulussa tai päiväkodissa (hän ei osaa kertoa laitoksen nimeä dysfasiankaan takia). Poika on lievästi kehitysvammainen. Kävi pariakin koulua eteläisessä Suomessa erilaisia hoitopaikkoja.
opetettiin -86v kodinhoitajakoulussa lasten pakkosyöttöä...
Itse en ole pakolla syöttänyt kuin lääkkeitä ja kuivuneelle imeväiselle ripulijuomaa
kyllä meidän aikana joku taisi siihen oksennukseen asti joutua yrittämään, sitä ei sentään kait tarvinnut syödä.
Olen itsekin "pakkosyöttänyt" viidesluokkalaisia, eli pakotin maistamaan niin verilättyjä kuin valkokastikettakin. Luulin että niin oli tapana, kun jouduin vähän muista hommista valvomaan ruokailua.
Oli ihan yleistä meilläpäin ala-asteella 80-luvulla. Ei teipattu tuoliin, mutta vahdittiin vierestä, että kaikki tuli syödyksi. Sitten itkettiin ja syötiin tai oksennettiin ja syötiin.
Ja yksi opettaja kyllä pakkosyötti mun kaverille tomaattisilakoita. Siitä kyllä vanhemmat nostivat aikamoisen äläkän.
Aina esikoulussa. Istutettiin pöydässä niin kauan että syön, no en syönyt ja sitten täti tuli ja tunki sen kylmän ruuan kurkustani alas. Sama täti jatkoi touhuaan vielä 2000 luvulla kun satuin harjoitteluun ko. Paikkaan.
Kun kaikki olivat ottaneet ruokaa, opettaja jakoi astioihin jääneen ruuan kaikille kun eihän se nyt käynyt mitenkään laatuun että olisi jäänyt ruokaa syömättä. Ei siis riittänyt että söi sen mitä oli ottanut vaan kattilat tyhjäksi
Mutta eipä siitä mitään traumoja jäänyt :)
Lautanen tyhjäksi tai sitten istuttiin koko ruokavälitunti ruokalassa ja jälki-istuntoakin syömättömyydestä annettiin. Se oli siinä mielessä 'hauskaa' että samat opettajat eivät uskoneet allergioita olevan olemassakaan, joten jos maitoallergikko sitten oksensi ja ripuloi, siitä tuli vaan jälki-istuntoa opettajan uhmaamisesta.
Tämä 80-luvulla.
Ei nyt suuhun ole lusikoitu mutta vahtimalla painostettu.
Oli kyllä hirveää ja on vieläkin ruokia joita en tämän takia syö.
Aika lahjakkaasti sitä kuitenkin oppi piilottamaan ruuan.
oli pakko aina syödä lautanen tyhjäksi, ja sitä sitten itkettiin ja syötiin. Ja traumat on mulle jääneet, ei ruokailua kohtaan mutta niitä tiettyjä kamalia ruokia.
en syönyt. Eli aamupäivät olin tunnilla, ruokatunnista eteenpäin istuin ruokalassa ja joku vahti, että syön enkä poistu. En syönyt, en poistunut.
päiväkodissa. Kahdestaan hoitotädin kanssa istuttiin pöydässä, kun ei meinannut kesäkeitto alas mennä. Taisin oksentaakin lopulta. Hassua oli se, että olin ylipainoinen, ja jos sattui olemaan tarjolla maistuvampia ruokia, en saanut syödä tarpeeksi, etten liho lisää.
Sama täti on edelleen töissä päiväkodissa ja hoidossa oleva lapseni ei tykkää hänestä yhtään. Enkä ole tietenkään edes maininnut hänelle kokemuksistani. Onneksi täti on nykyään enimmäkseen avustajana päiväkodin keittiössä eikä hoida lapsia kuin satunnaisesti pieniä hetkiä.
Olen itsekin "pakkosyöttänyt" viidesluokkalaisia, eli pakotin maistamaan niin verilättyjä kuin valkokastikettakin. Luulin että niin oli tapana, kun jouduin vähän muista hommista valvomaan ruokailua.
vielä, että tuon jälkeen käsiä nousi varmaankin 6-7 kpl, jotka tahtoivat lisää esim. kastiketta, kun sen kanssa lätyt menivätkin paremmin alas.
Musta tuntui ihmeeltä, ettei viidesluokkalainen ollut edes joutunut maistamaan niinkin tavallisia kouluruokia.
t. vm.73
En koskaan pakota omia lapsiani tai hoitolapsia syömään mitä eivät halua. Maistaa pitää, mutta jos ei tykkää niin ruoan voi jättää kesken. Maistetaan vielä kerran jos toisenkin, mutta pakko ei ole syödä mitään mitä ei halua..
Maksakastiketta syötettiin pakolla.
En ole ala-asteen jälkeen maksaa syönyt. Enkä syö.
vm -73