Tutkimusmenetelmistä tietävät hoi! (elaboraatiosta..)
Mä en tajua :( Ja huomenna tentti. Tarkoittakaako elaboraatio sitä (kopsattu jostain: Elaboraatiossa tutkitaan siis muuttuuko X:n ja Y:n riippuvuus
kun se ehdollistetaan kolmannelle muuttujalle) että jos riippuvuus muuttuu niin kyseessä EI ole kausaalisuhde? Help!
Kommentit (8)
Hmm, siis oikeastiko nimenomaan kausaalisuhdetta selvitellään? Itse olen käyttänyt elaboraatiota vain "yhteyksien" löytämiseen, eli tilanteissa joissa kausaalisuhdetta ei voi olettaa (eli kun kyseessä jokin muu kuin kokeellinen menetelmä). No joo mutta kai se samalla tavalla toimii kausaalisuhteissakin.
Elaboroinnilla tavallaan tarkennetaan jo sitä löytynyttä yhteyttä. Eli jos vaikka verrataan maalaisia ja kaupunkilaisia niin elaboroidaan tulos vielä iällä niin nähdään vaikuttaako se asiaan. Näin olen itse ymmärtänyt...
että mikään kolmas muuttuja z ei aiheuta muutista y:ssä, niin ajattelin, että tämä elaboraatio olisi sen testaamiseen olemassa :( Putosin kärryiltä jo kurssin alkuvaiheessa. Eikö tämåä lainkaan liity kausaalisuhteeseen sitten?
linkinkin jo, mutten yhtään enempää ymmärtänyt ..
Kausaalisuhdettahan voi periaatteessa tutkia vain kokeellisella menetelmällä, eli mahd. hyvin eliminoidaan muut tekijät, manipuloidaan riippumatonta muuttujaa ja katsotaan vaikuttaako se riippuvaan muuttujaan (eli siihen mitä varsinaisesti tutkitaan). En tiedä käytetäänkö tuota elaboraatiota myös kausaalitutkimuksessa, voihan se ollakin (en todella ole mikään ekspertti itsekään :))
Mutta annan esimerkin tuosta elaboraatiosta tekemäni harkkatyön avulla. Minulla oli valmis aineisto, josta tutkin miten usein maaseudulla vs kaupungissa käydään kirkossa. Sain tietyt tulokset (maaseudulla karkeasti ottaen käydään enemmän). Tämän jälkeen halusin vielä lisää tietoa ja elaboroin tulokset sukupuolella. Eli tuloksina saadut taulukot hajosivat useampaan lokeroon. Kun ensin minulla oli tuloksena yksi taulukko, jossa näkyi kirkossa käymisen määrä erikseen maalla ja kaupungissa. Kun elaboroin tulokset sukupuolella, sain tulokseksi kaksi taulukkoa, miesten ja naisten taulukot, joissa kummassakin näkyi miten kirkossa käymisen määrä jakautui eri sukupuolilla maalla ja kaupungissa. Eli toinen taulukko on miestaulukko, jossa näkyy miten paljon kaupungissa asuvat miehet käyvät kirkossa ja miten paljon maalla asuvat miehet käyvät kirkossa. Naisten kohdalla tulos ei ollut tilastollisesti merkitsevä, mutta miesten kohdalla oli (maaseudulla miehet käyvät useammin kirkossa).
Eli se alkuperäinen tulos sai vähän tarkennusta kun elaboroin, elaboroinnissa siis tuodaan kahden muuttujan yhteyksien tarkasteluun mukaan kolmas muuttuja, joka tarkentaa tulosta. Tässä omassa elaboroinnissani siis toisin sanoen tsekkasin, onko sukupuolella vaikutusta kirkossakäymismääriin maalla ja kaupungissa.
Toivottavasti tämä selvensi vähän.
Ai niin ja siitä kausaalisuudesta; esim. yhteiskuntatieteissä saatetaan kyllä periaatteessa puhua miten jokin vaikuttaa johonkin (vaikkapa nyt tässä asuinpaikka kirkossa käymiseen), vaikka puhtaasta kausaalisuudesta ei periaatteessa olekaan kyse.
että mikään kolmas muuttuja z ei aiheuta muutista y:ssä, niin ajattelin, että tämä elaboraatio olisi sen testaamiseen olemassa :( Putosin kärryiltä jo kurssin alkuvaiheessa. Eikö tämåä lainkaan liity kausaalisuhteeseen sitten?
Niin ja siis tämä ei ole ainakaan se minun oppimani elaboraatio, mutta en toisaalta ole hirveän vankka asiantuntija, intuitiivinen käsitys asiasta on mutta selittäminen yllättävän vaikeaa :) Mutta minun oppimani elaboraatio on siis tuollainen tilastollisen testaamisen yksi keino. Elaborointi itsessään siis tapahtuu ihan vaan valitsemalla se tilasto-ohjelmasta (spss). Kun on jo nämä kaksi muuttujaa (asuinpaikka ja kirkossa käynti) joita vertaillaan, ja tuodaan siihen vielä se kolmas ja katsotaan tuoko se lisäinformaatiota.
t. 3
vaan sitä että x:n ja y:n välillä on kausaalisuhde ehdolla q (kolmas muuttuja).