Onko Kemistejä/biokemistejä joukossanne?
Harkitsen kemian opintoja ja kaikki aiheeseen liittyvä kiinnostaa?
Palkkaus? Missä olette töissä? TYöllistääkö sairaalat useita kemistejä vai onko vaan yks sairaalakemisti/sairaala?
Onko palkkaus yliopistolla tutkijana millainen verrattuna sairaaloihin/teollisuuteen?
Löytääkö Oulu-Rovaniemi-akselilta hyvin töitä valmistumisen jälkeen?
Oon farmaseutti nykykoulutukseltani; saakohan opintoja hyväksiluettua jossakin määrin esim. sivuaineena?
Kommentit (42)
[quote author="Vierailija" time="07.10.2013 klo 14:02"]
Itse olen kemisti (FM) ja sain töitä heti valmistumisen jälkeen. Mutta en työskentele tutkimuksen tms. parissa (koska se ei minua suoraansanottuna kiinnosta) vaan konsulttiyrityksessä asiantuntijana. Eli siisteissä toimistohommissa ;) Mutta jos kemiaa alkaa opiskelemaan (tai sitä biokemiaa), kannattaa olla erittäin huolellinen sivuainevalintojen kanssa. Nykyään arvostetaan paljon sitä, että on lukenut esim. taloustieteitä tms koska monet työtehtävät ovat aika businesspainotteisia. Jos ei sitten halua tutkijaksi yliopistolle. Mutta työnsaanti on kyllä hankalaa, vaikka itse heti työllistyinkin. Ja etenkin Oulu-Rovaniemiakselilla mistä itsekin olen! Helsinkiin on melkeinpä pakko muuttaa jos haluaa hyvin palkattuja töitä (mikä itselläninkin on). Tai sitten saa olla todella hyvä tuuri.
[/quote]
Kuulisin mielelläni sun työnkuvasta lisää. Itsellä pitkä rueama tutkimustyötä - alipalkattuna ja pätkätyöllistettynä - takana.
Bioalalla (biokemia, molekyylibiologia yms. ) parhaat uranäkymät taitaapi olla ulkomailla, etenkin Yhdysvalloissa. Siellä on vähä eri luokan investoinnitki ja tuet tutkimuksiin. Eli suomalaista osaamista sinne, jos tuntuu, että täälä ei onnistu, tai sitte uran vaihto. Opiskelen itse biolgiaa (genetiikkaa ja fysiologiaa) ja olen kyllä opiskelukavereiltani kuullut tuskailuja työnsaannin suhteen.
Itselläni ei suurempia ongelmia ole, sillä olen opettajankoulutuksessakin. Silti tutkimustyö tai muu biologian/biokemian alakin kiinnostaisi, mutta huonon työllisyystilanteen vuoksi tulen todennäköisemmin jäämään opettajan hommiin, koska en ulkomaillekaan halua lähteä. Lisäksi haluaisin asua pienemmällä paikkakunnalla, jolloin mitään laboratoriotöitä ei ole oikein tarjolla. Eli minulla työn toimenkuvan edelle menee sen muut ominaisuudet, kuten sijainti.
Entäs bioteknologia? Oisko sillä suunnalla enemmän työtä tulevaisuudessa?
Olen kemisti (filosofian maisteri) ja töissä teollisuudessa tutkijana. Palkka nyt noin 3400e brutto (korkeampikin voisi olla, mutta olin niin onnellinen vakitöistä, että olisin ottanut työn melkein millä palkalla hyvänsä, talossa olleet konkarit tienaavat noin 5000e). Ennen kemian opintoja olin kokonaan eri alalla (amk-tutkinto ja pari vuotta töitä). Kemistiksi valmistuttuani olin pari vuotta pätkätöissä, yksi 3kk työttömyysjaksokin siinä välissä heti ekan pätkän jälkeen. Sitten tärppäsi vakityö nykyisestä paikasta, jossa olen ollut nyt 4v. Työ vastaa koulutusta ja viihdyn hyvin, hyvät mahdollisuudet lisäkurssitukseen. Tätä paikkaa hakiessani oli hakijoita noin 100, joista minut valittiin. Viimeksi kun meille haettiin kemistiä, oli hakijoita 200, joista yksi valittiin. Eli tosi huono työllisyystilanne ja ne, jotka on jalansijan saaneet, pitävät kiinni kynsin hampain.
Pari tuttavaani jatkoivat FM-tutkinnon jälkeen yliopistossa tohtoriopintoihin vain siksi, kun mistään eivät mitään muuta saaneet. Nyt ovat sitten työttömiä tohtoreita.
Vanha ketju jo, mutta kommentoin silti tuota biotekniikan työtilannetta. Huono. Ei kannata valita biotekniikkaa koulutusalaksi...
Olen itse farmaseutti ja työtön en ole ollut ikinä. Töitä löytyy aina. Mieheni on kemisti ja alan työpaikat on vähissä. Missään nimessä ei kannata opiskella farmaseutista kemistiksi. Päädyt tekemään niitä farmaseutin hommia kuitenkin. Ennemmin etsi farmaseuttina uusia töitä tai kouluttaudu alalla lisää. Tai opiskele kaupallinen tutkinto lisäksi.
Minä olen puistokemisti. Aina on mahdollisuus tehdä töitä. Ap:n kannattaisi harkita.
Sille opinnot aloittaneelle... Farmaseutti voi olla töissä apteekissa, sairaala-apteekissa, kelassa, lääketeollisuudessa eri hommissa, lääke-esittelijänä, hinnoittelupuolella jne. Samoin proviisori. Usein proviisori on esimiestehtävissä. Mahdollisuuksia on monia. Apteekki ei ole tosiaan ainut vaihtoehto. Useita se apteekkimaailma kiinnostaa jos on haluja apteekkariksi.
Heeei! Keskustelu on jo vanha, mutta jos jollai kokemuksia kemian alalta niin otetaan vastaan!
Ja minäkin nykykoulutukseltani farmaseutti joten kiinnostaa tietää pystyykö opintoja saamaan hyväksluettua
Kemistien työllisyys on järkyttävän huonoa. 5 avointa työpaikkaa ja 400+ hakijaa.
Syitä on kaksi. 1990-luvun ylikoulutus ja ”laboratorioanalyytikko”-amistutkinnon nostaminen työnhaussa tasavertaiseksi korkeakoulututkinnoksi kemistin kanssa.
Nyt kemistien paikkaa hakee sata kemistiä ja toinen mokoma näitä ammattikorkelaisia jotka kilpailevat mm. matalammalla palkalla.
Itse jo vaihtanut alaa ihan toivottoman työtilanteen vuoksi ja tutut kemistit joko opiskelevat toista tutkintoa, venyttävät tohtorintutkintoa laitoksella tai tekevät jotain kaupan myyjän tms.. töitä jotta voi elättää itsensä.
Ihan näin päivityksenä jos joku tätä lukee vielä näin herran vuonna 2022. Älkää kukaan herran jumala opiskelko kemistiksi. Tälläkin hetkellä avoimien työpaikkojen määrä työnhakupalveluissa pyöreä nolla. Poikkeuksena prosessitekniikan diplomi-insinööri (tehdassunnittelu) kun valitsee järkevät sivuaineet. Mukava opiskella viisi vuotta työttömäksi ja jos työpaikan saisi, sitä olisi sitten naimisissa sen kanssa koska vaihtoehtoja ei ole. Ryhdyn opiskelemaan nyt uutta ammattia.
Mielenkiintoinen keskustelu ja juuri sopivasti päivittynytkin. Mietin myös kemistin uraa ja jos varalta lukisi myös pedagogiikan niin pystyisi etsimään töitä sekä teollisuuden että opetuksen puolelta.
Eikö muka työllisyys parane vähitellen kun vanhat parrat jäävät eläkkeelle?
Biotieteilijä täällä, väikkäri tehty, vakiduuni tutkimuksen parissa ja liksa vähän yli 5k kuukaudessa. Puolisolla samat lähtökohdat, vakiduuni terveydenhoidossa ja liksa yli 7k kuussa. Ollaan ihan tyytyväisiä.
Masentavaa luettavaa kaiken kaikkiaan. Nähtävästi tein oikean valinnan vaihtamalla pääainetta.
Vierailija kirjoitti:
Kemisteillä ja biokemisteillä on tosi huono työllisyystilanne. Paremmin huomattavasti työllistyvät farmaseutit. Joten sinänsä tuon koulutuksen valitseminen ei kuulosta hyvältä. jos kaipaan tutkijan /asiantuntijan hommaa esim. lääketeollisuudessa, niin voit kyllä myös farmaseuttina hakeutua sinne.
Sen verran kommentoisin, että jos lääketeollisuuteen haluaa niin melkein pitää olla dosentti. Ne kysymykset mitä siellä tutkitaan on niin vaikeita, ettei tusinamaistereista ole mitään hyötyä.
Kemisteillä ja biokemisteillä on tosi huono työllisyystilanne. Paremmin huomattavasti työllistyvät farmaseutit. Joten sinänsä tuon koulutuksen valitseminen ei kuulosta hyvältä. jos kaipaan tutkijan /asiantuntijan hommaa esim. lääketeollisuudessa, niin voit kyllä myös farmaseuttina hakeutua sinne.