Millainen myrsky heiluttaa isoa laivaa?
Ollaan ensi viikolla lähdössä Tukholman risteilylle ja vähän jännittää, jos eilisen kaltainen myrsky sattuu tulemaan. Millainen tuuli riittää keikuttamaan laivaa niin, että siellä on jo vaikea kulkea? Ja onko määritelty jotain rajaa, missä isot alukset ei kulje ollenkaan?
Kommentit (4)
mukavaa kun joku vastasi ja vielä noin ajatuksella ja ystävällisesti :)
ja ne heijas ja keikkui reippahasti ja minä oksensin
Olen ollut laivalla töissä, ja kunnon syysmyrskyt keinuttavat n. 30 min hieman ennen Ahvenanmaalle saapumista, kun vähän avoimempaa, sekä Ahvenanmaalta lähdettäessä n. 1.5h. Muut ajat ollaan saariston suojassa, ja pienemmät myrskyt eivät juuri tunnu ollenkaan (paitsi tuon 1.5h Ahvenanmaan jälkeen). Tämä siis Turusta lähtevillä. Helsingistä en tarkkaan tiedä, miten tässä Suomen rannikolla ajellaan. Töissä olleena isoin huoli on isompien myrskyjen aikaan ollut, että tuleeko keittiöstä tavaroita päälle, ja tällöin keittiössä liikkuminen onkin rajoitettua, mutta muuta vaaraa ei juurikaan ole:)
tai muutakaan teknistä tietoa, mutta oltiin viime helmikuussa Europalla (tai se toinen Siljan vastaava laiva, en nyt muista kumpi) ja silloin oli yöllä melkoinen tuuli, maissa oli ollut oikein tuulista, mutta ei nyt mikään sellainen suuri myrsky. Meillä oli hytti keulassa (sviitti), koska emme koko perhe mahtuisi tavalliseen hyttiin. Emme miehen kanssa juuri saaneet nukuttua yöllä, kun laiva keinui todella paljon, ja joka puolella kolisi, lasit kaapeissa ja sängynpääty piti kovaa natinaa. Lapset onneksi nukkuivat. Silloin tosin myös kolisevat jäät tekivät oman osuutensa laivan kulkuun. Oli hurjaa seurata isoista ikkunoista aivan komentosillan alta öistä merenkäyntiä. Mies vähän hymähteli, kun oman mielenrauhani vuoksi pakkasin tärkeimmät tavarat käsilaukkuun ja otin lasten haalarit ja muuta tamineet esille, jos olisi pitänyt nopeasti lähteä hytistä. Todella harvoin isot laivat satamaan jää myrskyn takia, mutta Ahvenanmaalla ei aina poikkea molemmat Silja ja Viking, jos tuulee kamalasti.