Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko tämä oikeasti totta, mitä lääkäri minulle eilen kertoi papilloomaviruksesta

Vierailija
19.10.2011 |

Että meillä jokaisella tämä virus on elimistössä ja 80% naisella on korkea riski HPV, joka voi aiheuttaa kohdukaulan syöpä? Suurin osaa naisista vaan parane ilman hoitoa tai se ei aktivoi ikinä :o. Mä luulin mä olen niin harvinaisuus, kun minulla todettiin solumuutokset

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan jälkimmäistä.

HPV on JOSSAKIN ELÄMÄNVAIHEESSA isolla osalla aikuisväestöä. Arviot tuosta vaihtelevat välillä 30-80%. Lääkäri todennäköisesti puhui tuosta.

Ja niistä, joilla on ylipäätään jokin HPV, vain osalla on korkean riskin HPV, jolla siis tarkoitetaan kaikkiaan yli sadasta papilloomaviruksesta hiukan yli kymmentä HPV-virustyyppiä (mm. HPV 16, 18, 31, 33, 35, 39, 45 ja 51), jotka eivät aiheuta silminnähtäviä syyläryhelmiä, vaan sellaisia litteitä, kolposkoopilla tunnistettavia kondyloomaläiskiä JA kohdunkaulan syöpää (mikäli infektiota ei hoideta sitä ennen).

Vierailija
22/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuotta riittäisi, mutta oman mielenrauhankin vuoksi voi olla parempi sitten käydä useamminkin :)itse olen käynyt parinvuoden välein silloin kun muutoksia ei ole ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jo 2lääkäriä olivat eri mieltä, kun ne olutkin eivät olleet uudet, eli tämä hpv periaatessa minulla jo 10 vuotta, x mieheltä sain. Nyt uus mieskin sai se hpv. Onneksi se ei hänelle haita. Hänelle haitanut vain se koska olin koko kuukaus masentunut. Nyt on pirteämpi olo, mutta silti pakko tottua vielä että on kyseinen tauti. Vaikka on se yleinen ja me kaikki elkein kannamme sen, silti aika vaikea olla. Koska en mä edes ikinä ennen ollut tietoinen, että kyseinen tauti on olemassa

Vierailija
24/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

24. En ymmärtänyt väärin. Mies oli kans paikan päällä, se sanoi että meillä kaikilla aikuisella on kyseinen virus, paitsi nunnilla ei ole kysesitä virusta. Jopa 80% on se korkea hpv riski eli joku 16 ja 18. Mä luulin ennen kans että tämä korkea riski on vain pienellä osalla, mutta lääkäri oli eri mieltä. Hän sanoi että se 16 ja 18, ovat yleisemmät virus tyypit. Suurin osalla ne vaan ei aiheuttaa mitään ja vaikka tulee muutoksia, eikä niitä hoidetaan niin syöpä ei tulee edes 50vuoden päästä. Vain pienille osalle kehitty syöpä.

En tiedä onko tämä tieto se oikea vai väärä. Kerroin vaan mitä lääkäri minulle sanoi. Kysyin täälläkin siksi, kun itsekin olin shokissa, että niin yleinen se on

Vierailija
25/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

keneltä?

Vierailija
26/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

24. En ymmärtänyt väärin. Mies oli kans paikan päällä, se sanoi että meillä kaikilla aikuisella on kyseinen virus, paitsi nunnilla ei ole kysesitä virusta. Jopa 80% on se korkea hpv riski eli joku 16 ja 18. Mä luulin ennen kans että tämä korkea riski on vain pienellä osalla, mutta lääkäri oli eri mieltä. Hän sanoi että se 16 ja 18, ovat yleisemmät virus tyypit. Suurin osalla ne vaan ei aiheuttaa mitään ja vaikka tulee muutoksia, eikä niitä hoidetaan niin syöpä ei tulee edes 50vuoden päästä. Vain pienille osalle kehitty syöpä. En tiedä onko tämä tieto se oikea vai väärä. Kerroin vaan mitä lääkäri minulle sanoi. Kysyin täälläkin siksi, kun itsekin olin shokissa, että niin yleinen se on

No siinä tapauksessa lääkärillä oli väärät tiedot.

Suomessa on ihan tutkittukin yleisimmin naisten kohdunkaulansyöpää aiheuttavien HPV-virusten yleisyyttä. HPV-tutkimus on Suomessa hyvin edistynyttä, ja täällähän on tutkittu myös sitä rokotetta.

Tutkimuksen mukaan HPV-6 ja 11 -tyyppejä on 9-12% väestöstä ja yleisintä HPV-16 -tyyppiä 24%:lla

EI siis 80%:lla.

http://vir.sgmjournals.org/content/84/8/2105.full

Vierailija
27/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulee kun kaikki tyypit lasketaan yhteen?

Kannattaako muutamasta prosentista alkaa vääntämään onko lääkäri oikeassa vai ei, periaatteessa mä ymmärtäisin vaikka lääkäri sanoisi, että meillä kaikilla on se, vaikka oikeasti määrä olisi tuo väestöliiton ilmoittama 30-50%. Sehän on vaan sellainen kielikuva?

Periaate kuitenkin on se, että se on hirvittävän yleinen, eikä ap:n todellakaan ole syytä olla hysteerinen ja uskoa nyt olevansa jotenkin harvinaisen huonossa asemassa?

Vierailija
28/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä, tämä 24% tarkoita varma kenellä on todettu se virus nro 16. Oli puhe myös viruksesta 16 ja lääkäri sanoi että niitä on yhteensä 12 korkean riskin hpv.

Luulen vaan niin, mutta kinosta oikeasti tietä mikä totta ja mikä ei

Vierailija
29/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä, tämä 24% tarkoita varma kenellä on todettu se virus nro 16. Oli puhe myös viruksesta 16 ja lääkäri sanoi että niitä on yhteensä 12 korkean riskin hpv. Luulen vaan niin, mutta kinosta oikeasti tietä mikä totta ja mikä ei

mutta jos luet sitä, niin näet, että vaikkakin esiintyvyys on lisääntynyt, se ei silti nouse räjähdysmäisesti. Eli 24% lienee edelleen aivan akkurantti luku.

Kyllä, kuten alunperin sanoinkin, korkean riskin HPV:tä on toistakymmentä (tarkalleen ottaen 13), mutta useimpia niistä esiintyy hyvin vähän. HPV 16 on yleisin, ja nuo kaksi muuta toiseksi yleisimpiä kohdunkaulan syöpää aiheuttavia korkean asteen viruksia.

Ja kun nyt siis KAIKKIEN HPV.den esiintyvyys on korkeintaan eliniän aikana naisilla 80%, voit olla varma, että tällä hetkellä 80% suomalaisista EI ole korkean riskin HPV:tä.

Vierailija
30/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

sairastu siihen tautiin? Ymmärsinkö oikein?

No, mutta miksi lääkäri valehteli sen sitten minulle?

Voiko lääkäri tosiaan valehdella potilalle, jos niin mä teen valitus

Vierailija
31/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sinun mielestä nyt vain 20% suomalaisista

Vierailija - 19.10.11 03:33 (ID 13599330)

sairastu siihen tautiin? Ymmärsinkö oikein? No, mutta miksi lääkäri valehteli sen sitten minulle? Voiko lääkäri tosiaan valehdella potilalle, jos niin mä teen valitus

Sairastuu MIHIN tautiin? Ja kuule, ylläri sinulle: lääkäreilläkin saattaa olla puutteellisia tietoja, he eivät ole Jumalia.

Vierailija
32/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

:)

Vierailija
33/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Globaalisti katsottuna kohdunkaulan syöpä on naisten toiseksi yleisin syöpätauti, koska etenkään kehitysmaissa naisilla ei ole mahdollisuutta papa-tutkimukseen koskaan elämänsä aikana. Sen sijaan länsimaissa tilanne on parempi ja etenkin Suomessa, papa-näytteiden edelläkävijämaassa, kohdunkaulan syöpä on jopa harvinainen. Niitä todetaan vain 150-200 tapausta vuosittain, kun esim. rintasyöpiä todetaan yli 3500 ja munasarjasyöpää ja kohdun runko-osan syöpää kumpaakin n. 600 uutta tapausta vuosittain. Jos papilloomavirukset aina johtaisivat syövän syntyyn, niin syöpä tai sitä ennakoiva muutos tulisi 80 prosentille naisista!

Vierailija
34/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

aikuisista. Eli 80-90 % aikuisista on sairastanut HPV-infektion.

t. lääkäri

Vierailija
35/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

säikäytti lääkäri mut henkihieveriin. Antoi mun ymmärtää, että tulen kuolemaan tai ainakin joudun sairaalahoitoon...

jos vaihtoehtoina on uskoa lääkäriä tai saada av:ltä opastusta, niin minä henk. koht. uskoisin lääkäriä...

Vierailija
36/40 |
19.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei 40? Oliko sinulla solumuutokset?

Vierailija
37/40 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin koko keskustelun eikä tullut oikein selvää... Jos kaikilla muilla kuin nunnilla ois HPV,mihin se perustuisi? Jos ei ole koskaan maailmassa tehnyt mitään ilman kumia,mistä ne muut kuin nunnat sen sitten saa?!?

Ja jos on solumuutos 1,sittenkö HPV on VAIKKA ei ole koskaan ollut ilman kumia??

Vierailija
38/40 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.03.2012 klo 21:11"]

Luin koko keskustelun eikä tullut oikein selvää... Jos kaikilla muilla kuin nunnilla ois HPV,mihin se perustuisi? Jos ei ole koskaan maailmassa tehnyt mitään ilman kumia,mistä ne muut kuin nunnat sen sitten saa?!?

Ja jos on solumuutos 1,sittenkö HPV on VAIKKA ei ole koskaan ollut ilman kumia??

[/quote]

Kumi ei suojaa täydellisesti, syyliä voi olla kumilla peitetyn alueen ulkopuolella.

Vierailija
39/40 |
26.04.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos itsellä ja kumppanilla ei ole ollut muita kumppaneita petipuuhissa, niin käsittääkseni hpv:TA ei voi olla. Sitä ei siis ole nunnien ja neitsyiden lisäksi kuvailemani kaltaisilla henkilöillä.

Vierailija
40/40 |
20.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei 40? Oliko sinulla solumuutokset?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan yksi