Kun vuokranantaja tarkistaa luottotiedot, näkeekö se mitä velkoja on ulosotossa?
Kommentit (18)
Tämä onkin mielenkiintoista. Tarkentamatta asiaa mutta minusta tuntuu että näkee.
Vierailija kirjoitti:
Tämä onkin mielenkiintoista. Tarkentamatta asiaa mutta minusta tuntuu että näkee.
Minusta tuntuu, että sinä olet pölvästi.
Ei näy sen tarkemmin. Eikä minua vuokranantajana edes kiinnosta, mitä siellä on ulosotossa. Se on joko tai.
Jos itselleni tulee tieto luottotiedottomuudesta tuon kyselyn kautta, niin en ota kyseistä vuokralaista. Jos taas potentiaalinen vuokralainen itse ottaa asian esiin vaikka asuntonäytön yhteydessä, niin silloin voin harkita asunnon vuokraamista tapauskohtaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tietysti näkee ja kaikki ostokset
Kaalimadon tilaukset voi auttaa asunnon saamisessa. Voi tulla erilaisia maksutapaehdotuksia myös.
Näkee myös paljonko juot viinaa ja poltat tupakkia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että sinä olet pölvästi.
En ole. Mulla on vahva epäilys että saattaa nähdä. En voi asiaa tarkentaa.
Kysyn koska luulin että näkyy vaan onko merkintä vai ei, mutta sitten tilasin omat luottotietoni ja siellä oli lueteltuna kaikki velkojat ja summat.
Se jota pölvästiksi haukuttiin niin tämä ei liity vuokranantajaan tms. Mutta tiedän eräästä tapauksesta jossa tarkastettiin luottotiedot toisen toimesta ja kyllä siellä velkojat näkyy.
Kyllä näkyy, minne on velkaa. Ostot ei näy
Sieltä näkyy kaikki maksuhäiriö merkinnät.
Ei mitään muuta.
Kyllä siellä näkyy ihan velkojien tarkkuudella. Vuokravälittäjät ja vuokranantajat ovat erityisen kiinnostuneita siitä, onko vuokria jäänyt aiemmin rästiin.
Tästä on nyt jo yli 10 vuotta, mutta silloin kun minulla oli vuokralaisen valinta menossa, ainoastaan välittäjä näki ne tiedot ja raportoi asiasta minulle. Kahdella kandidaatilla oli luottotiedoissa merkintöjä, ja välittäjä kertoi kyllä molemmista että mistä, milloin ja minkä kokoisista summista merkinnät ovat tulleet. En tiedä, lukeeko asia siellä vai tuliko tielto vuokralaisehdokkailta itseltään.
Toisella oli kymmeniä perintään menneitä arkisia kulutustuotteiden laskuja pitkältä ajalta pienillä summilla. Toisella yksittäisestä konkurssista tulleita suuria velkoja, jotka olivat sovittelussa.
Vuokrasin jälkimmäiselle, ei tullut koskaan mitään ongelmia. Sanoisin, että velkojen syntytavasta kannattaa joka tapauksessa olla rehellinen.
Päätökseen vaikutti myös se, että kun soitin ensimmäiselle ja keskustelin hänen kanssaan, asunnossa haukkui koira. Vuokralaisella ei oman ilmoituksensa mukaan ollut mitään eläimiä.
Näkee velkojat ja summat. Niistä voi usein päätellä aika hyvin mitä ostoja tms on maksamatta.
Jos vuokra-asuntoa etsivä on naispuolinen ja luottotiedoton, hänen kanssaan voidaan aina sopia vuokranmaksu muullakin tavalla kuin rahalla.
M49, vuokralaista etsivä
Tottakai näkee ja kaikki tulevat velat myös. Ei todellakaan näe. Hän näkee vain sen onko sinulla luottotiedot kunnossa tai sitten sen että ei ole. Viimeksimainittu voi tarkoittaa että et saa välttämättä vuokra-asuntoa.