Kumman haluaisit lapsellesi, urheilu-uran vai taidon soittaa jotain soitinta hyvin?
Kommentit (13)
urheilla ja liikkua voi ihan omatoimisesti ilman opetusta ja urheilu-uraakin
Toivon, ettei noista yksikään halua aloittaa kilpaurheilua.
molemmissa pitää olla
-taitoa ja lahjakkuutta
-intohimoa
-todella hyvää tuuria
-masokisti, jotta jaksaa harjoitella vuodesta toiseen
-vanhemmat, jotka maksavat ja kuskaavat
-hyvä valmentaja/opettaja
-ja urheilussa ei saisi loukkaantua
jos noista pitää valita. Kumpikaan ei kyllä ole onnellisen elämän kannalta tärkeä taito.
liikkua voi muutenkin, vaikka huippulahjakas ei olisikaan. meillä lapsi soittaa ja sitä on ihana kuunnella. Hän itse kokee soittamisen mukavana juttuna, josta saa iloa.
En näe totisessa kilpaurheilussa mitään hyvää - aktiivisessa liikunnan harrastamisessa kyllä.
Hyvään soittotaitoon riittää, että treenaa ala-asteella 15-30 min päivittäin, yläasteella tunti ja lukioikäisenä 1-2 h päivittäin. Urheilu-uraan tuo tuskin riitäisi. Mutta jos puhutaan muusikon URASTA, niin tietty harjoitusta pitäisi myöhäisteini-iässä ja varhaisaikuisuudessa olla 3-5 h päivässä soittimesta riippuen. Lisäksi tietty teoria-aineet siihen lisäksi.
Terveisin kaksi soitinta hyvin hallitseva (ei ammattimuusikko), mihin ihan hyvin riitti nuo harjoitusmäärät
mutta toisaalta taitavana urheilijana olisi varmastikin hyvät lähtökohdat liikunnalliseen elämään. Ja kouluelämässä urheilija on varmasti suositumpi kuin pieni muusikon alku.
Ihan omaan lapsuuteeni ja nuoruuteni tätä peilaan. Olen itse soittanut erästä instrumenttia 5-vuotiaasta, koko lapsuuden ja nuoruuden täydellä intohimolla ja kuvitellen, että siitä tulee joskus itselleni ura. Eipäs tullutkaan. Mutta niin paljon tämä soittoharrastukseni vei mennessään, että liikuntaharrastukset ei kiinnostanut ja vasta aikuisena olen oppinut ylipäätään pitämään liikunnasta (vieläkin todella epäurheilullinen). Ja kyllä mä olin mm. yläasteella pikemminkin outo tyyppi ihmisten silmissä, en tosiaankaan mikään suosittu (kuten taas urheilulliset koulukaverini olivat).
molemmissa pitää olla
-taitoa ja lahjakkuutta
-intohimoa
-todella hyvää tuuria
-masokisti, jotta jaksaa harjoitella vuodesta toiseen
-vanhemmat, jotka maksavat ja kuskaavat
-hyvä valmentaja/opettaja
-ja urheilussa ei saisi loukkaantua
Miksi tarvitaan tuuria kummassakaan? Masokisti ei todellakaan tarvitse olla ainakaan soittamisessa, ei siinä mitään rääkkäystä vaadita.
Huippu-urheilijaa en lapsestani haluaisi mutta haluaisin liikunnan luonnolliseksi osaksi hänen elämäänsä.
lisäksi tietysti kannustetaan terveelliseen liikuntaan (ei huippu-urheilua tai rääkkitreenejä). Musiikki ja liikunta eivät ole toisiaan poissulkevia vaihtoehtoja.
Liikunta on myös tärkeä, mutta vain harrastuksena.
Ehkä ton soittimen. Se ura voisi ainakin kestää pidempään, eikä olisi niin kuluttavaa ja monet urheilulajit on vaarallisiakin... Vaikka urheilu on enemmän kyllä mun juttu.