Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä mieltä olette lasten VALJAISTA?

Vierailija
18.10.2011 |

Naureskelen yhdelle kirppispalstan ilmoitukselle ja yhden eukon kommentointia (tuon mielestä valjaat on apinoille ja koirille eikä lapsille, mutta kuitenkin syöttötuolin ja rattaiden valjaat on ok).

Eli mitä mieltä itse olet valjaista? Onko valjaat sun mielestä vaan elukoiden taluttamiseen vai ei?

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kun kuopus alkoi konttailla alle 1-vuotiaana syöttötuolista ruokapöydälle ei auttanut muu kuin kipaista kauppaan. Olisi muuten helposti tippunut sillä välin kun vaikka itse kääntyi käymään jääkaapilla jotain unohtunutta.

Vierailija
22/51 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta valjaat kuuluvat eläimille, ei lapsille. Meillä ei myöskään ole syöttötuolissa valjaita. Rattaissa on valjaat, mutta emme niitä käytä.

Kävellessä lapsi pitää kädestä kiinni, jos temppuilee tms. laitetaan rattaisiin istumaan. Syöttötuolissa istuessaan jos nousee seisomaan, niin laitan takaisin istumaan, olenhan siinä vieressä. en ole koskaan jättänyt lasta yksin syöttötuoliin, enkä ymmärrä miksi niin tekisin.

Meidän kuopus pääsee kiemurtelemaan vaunujen vöistä minuutissa ja yrittää kiivetä pois. En välttämättä aina ihan heti huomaa, kun liikennettäkin pitää seurata.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli syöttötuolissa ja rattaissa valjaat. Esikoisella niitä käytettiin myös kerran kun jonotettiin laivaan. Hirveä ryysis, ei rattaita, paljon matkatavaroita ja kovaa juokseva taapero jolla ikää 1,5v ja ymmärrystä ei juuri ollenkaan. Aika korvaamattomat olivat sillä reissulla.

Esikoisella noissa rattaissa ja syöttötuolissa valjaat oli enemmän mun mielenrauhan takia kun todelliseen tarpeeseen. Kuopukselle ne olivat välttämättömät. Kaksi sekunttia kun kiinitit huomiota esikoiseen (esim kaadoin maitoa) niin kuopus nousi jo tuolissa seisomaan. Sama rattaissa. Oli ihan mahdoton. Rattaissa oloa helpotti kyllä vähän kun hankittiin ratti :)

Harkitsin myös parempien valjaiden ostamista kävelylenkeille kun vaikutti siltä että en saa koskaan kuopusta oppimaan tavoille. Oli ihan mahdoton karkailija ja vauhtiakin alkoi tulla jo aika paljon. Oppi kuitenkin ennenkuin sain aikaiseksi.

Vierailija
24/51 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

meilläkin ylivilkas, vailla itsesuojeluvaistoa oleva kehitysvammainen lapsi joka olisi aivan varmasti tarvinnut valjaita monessa paikassa, mutta vaikeahan niitä on käyttää lapsella koska saa niin negatiivista kritiikkiä ja katseita vaikka erityislapsi kyseessä.

Rattaissa lapsi ei todellakaan enää viihdy (3v) ja toisaalta lapsen oppimisen kannalta rattaita ei aina kannata käyttää,kävellen saattaa keksiä ihan mitä vaan tempauksia vailla itsesuojeluvaistoa. Tämän lapsen kanssa liikkuminen todellakin on paljon raskaanpaa kuin ns.normaalin lapsen kanssa ja tälläisissä tapauksissa suositellaankin valjaita tosin ei av palstalla koska täällä kaiken pitää olla niin normaalia ja hyväksyttyä.

Vierailija
25/51 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita aika paljon hullumpiakin turvallisuusvälineitä, kuten esim konttauskypärä...

Hhhee mun esikoisella on ollut käytössä konttauskypärä sekä valjaat (eri aikaan siis :D,) oli VÄHÄN vilkas pikkukaveri.

Vierailija
26/51 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

juuri 2 vuotta täyttäneellä vilkkaalla lapsella. Ihan normaali kuitenkin, on myös toinen puoli, että jaksaa keskittyä rauhallisempaankin tekemiseen, eli ei nyt ylivilkas kuitenkaan. Tuon ikäisen lapsen havannointikyky ei vaan ole vielä tarpeeksi kehittynyt, että voisi innokkaana ympäristöään tutkiessaan oikeasti turvallisesti kävellä keskellä kaupunkia.

Mä olen pitänyt (vielä varhaiskasvatusta lukeneena) tärkeänä, että lapsi saa kävellä ja opetella sitä kävelyä kodin ulkopuolellakin siitä saakka, kun pystyy ja haluaa. Satutaan nyt asumaan kaupungin keskustassa, välttämättä jossain maalla tai laitakaupungilla ei noille valjaille olis niin käyttöä. Mun mielestä turvallisuus on kuitenkin tärkein asia. Oma lapsi ei edes niin viihdy rattaissa, vaan todellakin kävelee ennemmin. Pidemmillä matkoilla ja jos on kiire, niin kulkee toki rattaissakin ja niihin saatetaan vielä nukuttaakin päiväunille.

Kauppaan mennään melkein aina ilman rattaita, ellei tarvitse hirveää määrää tavaraa kuskata. Tossa on sen verran liikennettä, että on ne valjaat vaan hyvät olla uhmaikäisen, vilkkaan ja nopean lapsen kanssa. Hän ei vielä tajua, mitä oikeasti tapahtuu, jos jää auton alle, vaikka asiasta ollaankin puhuttu.

En mä nyt tiedä, onko se sitten yhtään parempi vaihtoehto, jos vilkkaat lapset pidetään aina rattaissa tai kuskataan autolla tai niiden kanssa ei mennä mihinkään? Sitten eivät 5-vuotiaanakaan jaksa/viitsi kävellä kuin korkeintaan sinne autolle, kun aina on kuskattu. Valitettavasti tiedän faktana, että tällaista tapahtuu aivan liikaa. Ja tässä en nyt kritisoi vaikkapa erityislasten kuskaamista rattaissa isompana, vaan perusterveiden, jotka istuvat rattaissa joko vanhempien laiskuuden tai hemmotteluhalun takia. Tämä ei edes valitettavasti ole mikään marginaali-ilmiö.

Vierailija
27/51 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä oli pienenä olin HYVIN energinen pikkuneiti silloin, vilahdin joka suuntaan minkä kerkesin vaikka äiti vahtikin hyvin. Valjailla sentään näki missä kohtaa puskaa tms menin

Vierailija
28/51 |
18.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli valjaat aika kovassa käytössä silloin, kun lapset oli pieniä. Pahimmassa vaiheessa mulla oli kävelemään oppineet 1-vuotiaat kaksoset ja 4-vuotias esikoinen. Pakko silläkin sakilla oli liikkua kaupungilla ja silloin valjaat oli ihan must. Olivat käytössä myös syöttötuoleissa, koska vaikka istuin kaksosten vieressä, niin sillä aikaa kun syötin toista, toinen pungersi syöttiksestä pois ja nousi pöydälle seisomaan. Onnistui muuten yllättävän ketterästi.

Vierailija
29/51 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siinä vaiheessa, kun 5 kk ikäinen lähtee konttaamaan ja 6 kk iässä nousee seiniäpitkin ja tulee vähän väliä mukkelismakkelis alas saattaa tarvita kyseistä kypärää....

Mainittakoon vielä, että nyt 10 kk ikäinen liikunnallisesti lahjakas poika juoksee kuin päätön kana jokaisen auton alle. niissä kun on niin kivat renkaat...

Olen vähän kans suunnitellut lomareissua varten valjaita. ainakin lentokentällä pidettäväksi..

Vierailija
30/51 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka ovat saaneet sen ainokaisensa opetettua kävelemään nätisti vieressä ja sekin siitä syystä, että lapsi sattuu olemaan rauhallista sorttia. Tai niinhän he luulevat. Kunnes jotain tapahtuu.

Itse käytin yhdellä lapsistani valjaita, koska hän oli alle 3-vuotiaana todella vilkas. Mieluummin valjaat kuin auton alle juossut ja kuollut lapsi - ihan sama vaikka jotkut kireäpipoiset mammat mulkoilivat kaupassa tai muualla. Lasta valjaat eivät haitanneet. Hän oli myös erittäin reipas kävelijä eikä enää 2 v. täytettyään käyttänyt ollenkaan rattaita. Mielestäni on aivan normaalia kannustaa lasta liikkumaan itse.

Vierailija
31/51 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvasin, että tähän ketjuun tulee jeesustelemaan jotkut yhden lapsen kaikkitietävät äidit

jotka ovat saaneet sen ainokaisensa opetettua kävelemään nätisti vieressä ja sekin siitä syystä, että lapsi sattuu olemaan rauhallista sorttia. Tai niinhän he luulevat. Kunnes jotain tapahtuu.

Jos avaat silmäsi ja katsot ympärillesi niin huomaat, että aniharvalla lapsella on valjaat. Ei niitä usein näe monilapsisissa perheissä.

Vierailija
32/51 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

putosi vaunuista asvalttiin naamalleen.

Oli juuri sellainen lapsi jolla valjaat olisi olleet ok eli tosi villi ja ei usko mitään kun sanotaan.

Meillä oli vaunuissa valjaat mutta ne laitettiin vain silloin varmuuden vuoksi kun tyttö halusi olla vaunuissa polvillaan nenä menosuuntaan eli osasi kyllä istua ihan rauhassakin ;)

Vierailija
33/51 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on valjaat olleet käytössä lomamatkoilla n.1.5v lapsella. Koko päivän kun ollaan liikenteessä niin lapsi ei luonnollisesti jaksa istua koko päivää rattaissa. Valjaissa jaloittelu sujuu paljon näppärämmin, varsinkin kun pojat eivät tykkää että kädestä pidetään kiinni. Ja pitkä kun olen niin aika kenossa saan kävellä jos lasta kädestä pidän.

Tämä palsta on kyllä huvittava, lasta ei saisi kuljettaa rattaissa mutta sitten jos lapsen ottaa niistä poiskin niin ei sekään kelpaa, jos on valjaat.

Ihan oikeasti, mikä teitä ihmisiä vaivaa?!

Vierailija
34/51 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavalla parivuotiaat kaksoset ja vauva. Vauva vaunuissa ja kaksoset juoksevat molemmat eri suuntiin. Kumman perään juokset? Joskus siis kätevät käyttää. Säästyy monelta murheelta.

Vierailija
35/51 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tainnut montaa lapsiperhettä nähdä.

Jos avaat silmäsi ja katsot ympärillesi niin huomaat, että aniharvalla lapsella on valjaat. Ei niitä usein näe monilapsisissa perheissä.

Vierailija
36/51 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran vilkas parivuotinen tyttö meillä on. Ei auta mitkään "nyt rattaista kiinni"-jeesustelut kun tyttö haluaa tutkia ympäristöä tai saa vaikka uhmakohtauksen jolloin juoksee aivan väärään suuntaan. Jos joku katsoo ihmetellen sitten katsoo, ei se minun persettäni paljoa kutita..

Vierailija
37/51 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 vuotias on sen verran menevä pakkaus. Eikä juuri suostu pitämään kadestä saati sitten rattaiden aisasta. Omin jaloin kävelyä pidän tärkeänä, toivon lapsen myöhemminkin nauttivan liikunnasta.

Olen tietenkin hyvin tarkkaavainen lapsen kanssa liikkuessa, mutta vilkkaassa liikenteessä on seurattava muitakin kulkijoita, pyöriä, koiria jne.

Vierailija
38/51 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tainnut montaa lapsiperhettä nähdä.

Liikutpa missä tahansa Suomessa, vain harvalla lapsella näkee valjaita. Ylivoimainen enemmistö lapsiperheistä kulkee lastensa kanssa ilman valjaita. Valjaat ovat poikkeus. Hölmöä väittää toisin asiasta, joka on jokaisen ulkona liikkujan helposti todennettavissa.

Ihan yhtä hölmöä on väittää, että vain yksilapsiset perheet selviäisivät ilman valjaita. Todellisuudessa lähes kaikki monilapsisetkin perheet selviävät ilman. Tämänkin näkee helposti liikkuessaan missä tahansa Suomessa.

Ja kolmanneksi: vielä hölmömpää on kuvitella tämän ketjun kertovan jotain valjaiden käytön yleisyydestä. Vähän yksinkertaisemmankin ihmisen luulisi ymmärtävän, että tähän ketjuun vastaavat herkemmin (ne harvat) valjaita käyttävät.

Vierailija
39/51 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

saatiin 1-vuotis lahjaksi pojalle. Ei tuonne liikenteeseen uskalla lähteä ilman valjaita. Poika säntäilee minne sattuu. Autottomassa puistossa harjoitellaan kävelyä ilman valjaita ja holtittomalta näyttää.

Kaverin samanikäinen rauallinen tytär kävelee nätisti rattaiden vierellä.

Vierailija
40/51 |
29.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen ihan itse vastuussa lapseni hengestä sekä terveydestä, mikäli tarvitsen valjaita, se ei todellakaan kuulu muille. Vai ottaako joku muu sitten sekä syyllisyyden että muun tuskan, jos lapsi pääseekin kipaisemaan esimerkiksi junan tai metron eteen?

Täällä on jo mainittu erityislapset, lisäään että on myös lievästi liikuntavammaisia vanhempia. Ei sitä aina näe kävelystä, jos on sanotaan nyt vaikka MS-tauti tms. Kuitenkin lieväkin vamma vaikuttaa reaktiokykyyn ja nopeuteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä