käytimme huutavan 3 viikkoisen lääkärissä
tosiaan 1.5 vk mennyt lapsen karjuessa itku on loputon itse aiva väsynyt itkuinen koko ajan. vastas koliikki tylysti ei auta muu kuin aika jaksamista oki vaan lääkäri. ei muuta ja itkin taas koko kotimatkan.
Kommentit (205)
nimeä tietenkään en enää muista, kun oma on jo 4v, mutta se voisi lla parempaa noin pienelle. Hinta on hirveä, mutta ei sitä montaa viikkoa ehkä tarvitsisi syödä. Myydään jauheena.
jo apu on ollut kun olen nähnyt vauvani ihanan tyytyväisenä sen hieronta ajan :) ja samalla itse olen päässyt purkautumaan ja juttelemaan "terapeutille" joka on aivan loistava! itse myös olen hiukan vauvaani saanut hieronnalla kotona rauhalliseksi mutta en samaan ku siellä vyohykejutuissa. itse suosittelen sitä kaikille niin aikuisille kuin lapsillekkin. ja tosiaan siinä menetä yhtään mitään kun käy koittamassa. tämä pvä on meillä mennyt ilman suurempia huutoja!! ihanaa voiskohan tosian olla se m aito?? vaiko koliikissa joitakin ns välipäiviä ettei huuda niin paljon.. tietty itkuja on ollut mutta ei samanlaista sikaatapetaan huutoa 8h putkeen .. yötä odotellessa ...
ap
Kyllä se koliikki-tuomio lätkäistään välittömästi ilman mitään erityisiä tutkimuksia - näin kävi meillekin. Me saatiin lopulta lähete allergialääkärille, mutta hänkin oli julkisen puolen, eikä hänkään tutkinut vaan teilasi samantien, ettei voi olla allergiaa. Ai miksi? No, koska lapsella ei ollut iho-oireita. Minä esikoisen äitinä uskoin, ja vasta kun lapsi oli jo 4v ja kävi ilmi, että kyseessä on suolisto-oireinen maitoallergia, voitte kuvitella miten typeräksi tunsin itseni. Samaan syssyyn todettiin toisella lapsella laktoosi-intoleranssi, ja minä tiputin kaiken maidon ruokavaliosta pois.
Nykyäänkin neuvolassa jaksetaan joka kerta ihmetellä, miksi koko perhe on maidoton yhden lapsen takia, miksei toinen lapsi saa laktoosittomia tuotteita ja niin edelleen. Yritin selittää ensin kärsivällisesti, että laktoosittomat tuotteet on kokeiltu, eikä nekään sovi toiselle lapselle (3kk testattiin, ei mitään merkkiä parempaan, vasta täysi maidottomuus korjasi tilanteen), mutta neuvolalääkäri vain selittää, että "kyllä useimmat laktoosi-intolerantikot sietää hyvin laktoosittomia tuotteita." Kaksi vuotta tätä kuunneltuani tokaisin lopulta, että mua ei yksinkertaisesti kiinnosta väsätä maidotonta, laktoositonta ja tavallista versiota joka ruuasta, kun helpommalla pääsee tekemällä vain sen maidottoman. Kerroin kyllä lisäksi, että myös mun oma oloni on kohentunut huomattavasti, kun maito jäi pois, vaikka mulla ei olekaan koskaan diagnosoitu mitään "maitovammaa". Kalkin ja energiansaannista oli huolissaan lääkäri edelleen, ja tähän totesin, että apteekki auttaa, eikä kumpikaan lapsista näytä tippaakaan kärsivän energianpuutteesta.
ja lämmität mikrossa kädenlämpöiseksi. Suomen oloissa ei vettä tarvitse keittää. saat siten maidon nopeasti vauvalle.
jo apu on ollut kun olen nähnyt vauvani ihanan tyytyväisenä sen hieronta ajan :) ja samalla itse olen päässyt purkautumaan ja juttelemaan "terapeutille" joka on aivan loistava! itse myös olen hiukan vauvaani saanut hieronnalla kotona rauhalliseksi mutta en samaan ku siellä vyohykejutuissa. itse suosittelen sitä kaikille niin aikuisille kuin lapsillekkin. ja tosiaan siinä menetä yhtään mitään kun käy koittamassa. tämä pvä on meillä mennyt ilman suurempia huutoja!! ihanaa voiskohan tosian olla se m aito?? vaiko koliikissa joitakin ns välipäiviä ettei huuda niin paljon.. tietty itkuja on ollut mutta ei samanlaista sikaatapetaan huutoa 8h putkeen .. yötä odotellessa ...
ap
auttaa eteenpäin kun näkee että vauva ei aina kärsi vaan on välillä edes hetken aikaa tyytyväinen. Mulla itsellä kaikista vaikeinta jatkuvassa itkussa oli se että mä TIESIN että vauvalla on kipuja, mutta mikään mitä itse teen, ei auta. Oli hirveätä kuunnella sitä itkua ja tietää että oma lapsi on tuskissaan...
Ja kyllä voi olla välipäiviä ettei itke ihan koko aikaa... Esim. jos on ollut pari todella huonoa päivää ja lapsi on nukkunut äärimmäisen huonosti, niin jossain vaiheessa väsähtää eikä jaksa huutaa. Mutta silloinkin on unissaan vähän kitisevä ja rauhaton.
Mutta toivotaan että maidon vaihto olisi auttanut. Meillä kun oikea korvike löytyi (neocate), tyttö rauhoittui 4 päivän kohdalla selvästi, oli jopa 2 tunnin putkia ettei huutanut. 2 viikon kohdalla korvikkeen aloituksen jälkeen itkut loppui seinään. Ilmeisesti oli pahasti univelkaa vauvallakin koska nukkui 10 tunnin yöunia heräämättä kertaakaan, sitten söi ja tunnin kuluttua taas nukahti muutamaksi tunniksi. Mulla piti soittaa neuvolaan ja kysyä neuvoja kuinka kauan voi antaa nukkua ennenkuin kannattaa herätellä syömään (tyttö oli silloin 4,5kk vanha). Itsellä univelka iski siinä vaiheessa pahiten päälle. Tuntui että 10 tunnin yöunien jälkeen olisi nukahtanut vain 20 minuuttia. Olin ihan töttöröö aina herätessäni.
Kyllä se koliikki-tuomio lätkäistään välittömästi ilman mitään erityisiä tutkimuksia - näin kävi meillekin. Me saatiin lopulta lähete allergialääkärille, mutta hänkin oli julkisen puolen, eikä hänkään tutkinut vaan teilasi samantien, ettei voi olla allergiaa. Ai miksi? No, koska lapsella ei ollut iho-oireita. Minä esikoisen äitinä uskoin, ja vasta kun lapsi oli jo 4v ja kävi ilmi, että kyseessä on suolisto-oireinen maitoallergia, voitte kuvitella miten typeräksi tunsin itseni. Samaan syssyyn todettiin toisella lapsella laktoosi-intoleranssi, ja minä tiputin kaiken maidon ruokavaliosta pois.
Nykyäänkin neuvolassa jaksetaan joka kerta ihmetellä, miksi koko perhe on maidoton yhden lapsen takia, miksei toinen lapsi saa laktoosittomia tuotteita ja niin edelleen. Yritin selittää ensin kärsivällisesti, että laktoosittomat tuotteet on kokeiltu, eikä nekään sovi toiselle lapselle (3kk testattiin, ei mitään merkkiä parempaan, vasta täysi maidottomuus korjasi tilanteen), mutta neuvolalääkäri vain selittää, että "kyllä useimmat laktoosi-intolerantikot sietää hyvin laktoosittomia tuotteita." Kaksi vuotta tätä kuunneltuani tokaisin lopulta, että mua ei yksinkertaisesti kiinnosta väsätä maidotonta, laktoositonta ja tavallista versiota joka ruuasta, kun helpommalla pääsee tekemällä vain sen maidottoman. Kerroin kyllä lisäksi, että myös mun oma oloni on kohentunut huomattavasti, kun maito jäi pois, vaikka mulla ei olekaan koskaan diagnosoitu mitään "maitovammaa". Kalkin ja energiansaannista oli huolissaan lääkäri edelleen, ja tähän totesin, että apteekki auttaa, eikä kumpikaan lapsista näytä tippaakaan kärsivän energianpuutteesta.
Meidän perheessä on yksi laktoosi-intolerantikko (mies), yksi "perusallerginen" lapsi ja yksi erittäin allerginen lapsi ja minä. No en tod. ala vääntämään 4 ruokaa aterialle, vaan teen yhden ruoan kolmelle ja toisen ruoan superallergiselle.
Meille lääkäri sanoi että maito on oikeasti aika hyödytön ruoka-aine. Kalkin saa purkista. Nämä oli hänen sanat siinä vaiheessa kun kysyin neuvoa perusallergisen lapsen maitosiedätykselle.
Lisäksi myös kuulemma suurin osa maailman ihmisistä on laktoosi-intolerantikkoja, kaikki ei vaan oireile samallalailla. Minä olen itsessäni huomannut että maha on litteämpi (ei turvotusta eikä myöskään piereskelyä) silloin kun käytän laktoosittomia tuotteita. En kuitenkaan ole koskaan oireillut laktoosille mahakivuilla ja ripulilla, toisin kuin mieheni joka kestä yhtään.
tämä pvä on meillä mennyt ilman suurempia huutoja!! ihanaa voiskohan tosian olla se m aito?? vaiko koliikissa joitakin ns välipäiviä ettei huuda niin paljon.. tietty itkuja on ollut mutta ei samanlaista sikaatapetaan huutoa 8h putkeen .. yötä odotellessa ...
ap
Ja oireet oli ihan samaa kuin meillä ja meillä oli maitoallergia. Jo se, että vauvasi näyttää reagoivan tohon korvikkeen vaihtoon kielii siitä!
Jos sulla on kanttia testata asia, kokeilleppa antaa vaikka kahden viikon päästä tuttelia tai nannia, veikkaan, että huuto alkaa pian sen jälkeen. Mutta tätä ei ehkä kantsi kokeilla.
Vie vauvasi siis allergialääkärille kuitenkin.
Meillä alkoi vauva pikkuhiljaa itkemään enemmän ja enemmän ja siis päivä ilta-aikaan. Se alkoi joskus n. 2,5 kk:n ikäisenä ja lisääntyi pikkuhiljaa.
Miten vauvasi itkee? Jos itkee ruuan jälkeen tai lopettaa syömisen ja aloittaa itkun niin lääkäriin. Syökö hyvin? meillä alkoi ruokailu vähetä ja määrä vähetä ja painokehitys meni alaspäin. Rauhoittuuko millään? Meillä ei rauhoittunut millään ja sitten alkoi olla entistä väsyneempi + ruoka ei maittanut. Menin myös lääkäriin, kun ajattelin että maitoallergiaa. Ei ollut vaan synnynnäinen sydänvika. Älä hätäänny siihen on tosi pieni mahdollisuus, mutta kaikki mahdollisuudet kannattaa tutkia. Meillä ei kyllä ollut mitään oireita vielä noin pienenä. Juu ja neuvolassa saatiin koliikkidiagnoosi...
Oliko yksityinen lääkäri? Katsoiko lapsen korvat?
Minulla on kaksi poikaa, molemmat korvakierrelapsia. Toisella korvatulehdukset alkoivat 4 viikon ikäisenä, toisella 6 viikon ikäisenä.
Ja oireena oli tosiaan itku joka jatku melkein 24/7.
hiukan tosiaan on sikaatapettais itkut vähentyneet, on toki edelleenkin :/ mutta hereillä ollessaan on jatkuvaa "huonoa oloa" kitinää ärsytystä ei siis esim. ole hetkiä että vauva olisi sängyllä/sohvalla selällään ja voisin jutella ja pällistellä toisiamme :/ ilmaa on Paljon tulee ns. märkiä pieruja paljon ulostaa muutenkin useaan otteeseen päivässä. nyt menemme ensi ti allergia testeihin. omneota vielä käytössä. nyt viikon ollut. yöt alkanut menemään huonommaksi, alussa nukkui hyvin pätkiä, nyt valvoo esim 2h yöllä kitinää levottomuutta. ja edelleen söisi koko ajan. pulautteluita paljon. ja niin eilen tuli ihan vihreää "myrkkukeiton"vöristä ulostetta.. kaikki tässä meidän rakkaassa ei ole kohdallaan. toiv selviää lääkärissä.
ap
hiukan tosiaan on sikaatapettais itkut vähentyneet, on toki edelleenkin :/ mutta hereillä ollessaan on jatkuvaa "huonoa oloa" kitinää ärsytystä ei siis esim. ole hetkiä että vauva olisi sängyllä/sohvalla selällään ja voisin jutella ja pällistellä toisiamme ja niin eilen tuli ihan vihreää "myrkkukeiton"vöristä ulostetta..
ja muutenkin oireet kuulostavat niin pahasti maitoallergialta, että menkää ihmeessä testeihin ja käykää lääkärillä. Meillä vauva kakkasi sellaista hirveätä vihreätä "suohirviökakkaa", koko ajan oli kitisevä huono olo ja nukkumisesta ei tullut mitään. Voisin lyödä rahaa sen puolesta, että teillä on sama ongelma, eli maitoallergia. Hieronta voi auttaa ihan jo senkin takia, että se saa lapsen huomion edes hetkeksi pois pahasta olosta.
Mitä testejä teillä on tulossa? Muistakaa, että prick- eli ihotestit eivät ihan pienillä kerro juuta eikä jaata, mutta ne on pakko tehdä, jos mielii saada Kela-korvauksen apteekin korvikkeista. Jos nyt kokeilussa ollut korvike tuntui aluksi auttavan, mutta sitten alkaa mennä takapakkia, olette oikeilla jäljillä. Usein nimittäin käy niin, että "edes vähän sopivampi" korvike saattaa helpottaa oireita pariksi viikoksi, mutta sitten kroppa taas tajuaa, että "hei tää on sitä samaa maitoa" ja aletaan mennä takapakkia oireiden kanssa. Eli vasta kun löytyy sellainen korvike, jota lapsi syö 3-4 viikkoa oireettomana, olette kuivilla.
Allergisen lapsen vanhemmilla on usein sellainen olo, että sillä rakkaalla lapsella ei ole kaikki kohdallaan. Menkää lääkärille, puhukaa, olkaa kärsivällisiä kokeilujen kanssa (muistakaa että pari viikkoa on näissä asioissa vielä lyhyt aika) ja luottakaa vaistoonne. Kyllä te sitten huomaatte, kun oma lapsi onkin aivan erilainen, uskomattoman ihana ja levollinen ja silloin tiedätte löytäneenne ratkaisun. Tsemppiä!
Tässä meidän tarinaamme useamman kuukauden ajalta, kun etsittiin diagnoosia tuollaiselle oudosti oireilevalle lapselle. Ei ollut ihan helppo tie, eikä tosiaankaan yhdellä lekurikäynnillä ratkennut, mutta oikea korvike löytyi lopulta. Tuosta meidän tarinamme ketjusta voi löytyä myös teille vinkkejä ja ohjeita, lukaise jos kerkiät: http://www.vauva.fi/keskustelut/alue/2/viestiketju/1260853/ihan_jarkky_…
Hei!
En ehtinyt lukea koko ketjun, mutta meillä esikoisella oli samat oireet, kesti 6 viikkoa non-stop huutoa, ennen kun menimme vyöhyketerapiaan. Lääkäreistä ei ollut apua ja tämä vyöhyketerapia oli viimeinen keino. Avusta oli heti hyötyä, kävimme 3 kertaa ja kaikki loppui. Se oli 6,5v. sitten, maksoi silloin 17-19 euroa.
Voi olla, että tulivatkin jo.
Meillä oli silent refluksi-googlaa refluksista jos epäilet sellaista. Koliikki tietysti yksi syy. Siihen Cuplaton tai rela-tippoja (relatippoja saa myös d-vitamiiniversiona).. vauvahieronta, kylpeminen, kanniskelu, pystyasento syötön jälkeen 30 min. Voi kokeilla myös auttaisko apteekista reseptittä saatava Gaviscon (on närästyslääke, ja refluksiin hoito).. Muistaakseni pienin annos oli 1 ml 6 krt päivässä syönnin jälkeen.. Annosta nostetaan painon mukaan. Ei ole vaarallista kokeilla sitäkään kun tosiaan on reseptivapaa ja meillä syötiin tuota kuukausia joka ainoa päivä. Ruiskulla annoin.
Tärkein yksittävä tekijä on varmaankin tuo maitomerkki kun et kerran imetä. Koita vaihtaa sitä! Suosittelen Nutrilon Omneota, joka tarkoitettu vatsavaivaisille (ei maitoallergisille). Saa tavallisesta kaupasta. On jauheena. Se on myös vähän paksumpaa kuin tavallinen maito, joka auttaa mahdollisessa refluksivaivassa myös. Ei pulauttele niin helposti, sillä tavara paksumpaa ja pysyy paremmin mahassa.
Ja vielä yksi vinkki! Kokeile erilaista tuttipulloa! Osta koliikkipullo, esim. Aventin tuttipulloja/Tommee Tippee. Niihin kokeile myös eri virtausten tuttiosia, ettei pääse hotkimaan ja saa näin maidon mukana liikaa ilmaa vatsaansa. Mutta jos käytät tuota Nutrilon Omneota, huomioi, että maito tulee tutista ulos, sillä tosiaan on paksumaa..
Tämmöiset ohjeet multa, muiden vastauksia lukematta. Tiedän mitä tuo on! Tsemppiä. Aikaa myöten helpottaa. Meillä syynä oli refluksi, joka on nyt jäänyt pois ja elämä on paaaaaaaljon helpompaa kun lapsi 10 kk.
nyt on alkanu persus punottaa mukavast neidillä.. ja helvetti vasta ti se allergia lääkäri.. kuinka nopeasti se allergiamaito maidoton alkoi vaikuttaa ? en iki pvä olis uskonu etmeil tulis mittää koliikkia tai maitoalergiaa.. kummalakaan vanhemmista ei mitään allergioita :/
ap
nyt on alkanu persus punottaa mukavast neidillä.. ja helvetti vasta ti se allergia lääkäri.. kuinka nopeasti se allergiamaito maidoton alkoi vaikuttaa ? en iki pvä olis uskonu etmeil tulis mittää koliikkia tai maitoalergiaa.. kummalakaan vanhemmista ei mitään allergioita :/
ap
Tuollainen kakka kielii hyvin vahvasti maitoallergiasta. Muista, että pahimmille maitoallergikoille ei käy edes Nutrilon Omneo. Mielestäni jo tässä ajassa olisi pitänyt mennä parempaan. Etkö millään saa mistään aiemmin aikaa? Missä päin asutte?
Mä heitin ihan ekojen joukossa maitoallergia epäilyn. Olen tänne kertonutkin tarinan, kuinka neuvolalääkärin edessä vauvamme sai "tyypillisen koliikkikohtauksen". Oireet samoja kuin teillä. Vaihdoin siis itse oma-aloitteisesti Nutrilon Omneoon 10 viikon iässä ja silloin koliikki katosi aivan kuin seinään.
Vasta tosiaan 1-vuotiaana vein allergialääkärille, koska hapanmaitotuotteiden aloittamisen jälkeen ilmestyi todella paha ja paheneva ihottuma jalkoihin ja peppuun, iho oli siis ihan karhea kuin hiekkapaperi ja vereslihalla vaikka rasvasin kymmenen kertaa päivässä. Kakka alkoi uudelleen haista oksennukselle jne.
Maitoallergia siis oli.
Ja meillä ei kenelläkäään mitään allergioita, en meinannu millään siksi uskoa, pidin lastani aina yksi vuotiaaksi vain herkkävatsaisena!
vinkit ovat varmaan jo ap:lle tuttuja, mutta sanon kuitenkin:
-jos imetät, kokeile maidotonta ruokavaliota ainakin pari viikkoa
- Disflatyl, Cuplaton tai Kuplastop käyttöön
-Vauvahieronta
-Rela-tai gefilustipat käyttöön (huom. jos Kuplastop käytössä niin siinä on jo valmiina maitohappobakteerit)
-Imettäessä muista myös kahvin, suklaan, kaalin, papujen, sipulin, hiivaleivän vähennys
-laita vaikka välillä korvatulpat korviin ja koeta saada kotipalvelu avuksi
-vyöhyketerapia voi myös auttaa.
Voi olla, että tulivatkin jo.
Meillä oli silent refluksi-googlaa refluksista jos epäilet sellaista. Koliikki tietysti yksi syy. Siihen Cuplaton tai rela-tippoja (relatippoja saa myös d-vitamiiniversiona).. vauvahieronta, kylpeminen, kanniskelu, pystyasento syötön jälkeen 30 min. Voi kokeilla myös auttaisko apteekista reseptittä saatava Gaviscon (on närästyslääke, ja refluksiin hoito).. Muistaakseni pienin annos oli 1 ml 6 krt päivässä syönnin jälkeen.. Annosta nostetaan painon mukaan. Ei ole vaarallista kokeilla sitäkään kun tosiaan on reseptivapaa ja meillä syötiin tuota kuukausia joka ainoa päivä. Ruiskulla annoin.
Tärkein yksittävä tekijä on varmaankin tuo maitomerkki kun et kerran imetä. Koita vaihtaa sitä! Suosittelen Nutrilon Omneota, joka tarkoitettu vatsavaivaisille (ei maitoallergisille). Saa tavallisesta kaupasta. On jauheena. Se on myös vähän paksumpaa kuin tavallinen maito, joka auttaa mahdollisessa refluksivaivassa myös. Ei pulauttele niin helposti, sillä tavara paksumpaa ja pysyy paremmin mahassa.
Ja vielä yksi vinkki! Kokeile erilaista tuttipulloa! Osta koliikkipullo, esim. Aventin tuttipulloja/Tommee Tippee. Niihin kokeile myös eri virtausten tuttiosia, ettei pääse hotkimaan ja saa näin maidon mukana liikaa ilmaa vatsaansa. Mutta jos käytät tuota Nutrilon Omneota, huomioi, että maito tulee tutista ulos, sillä tosiaan on paksumaa..
Tämmöiset ohjeet multa, muiden vastauksia lukematta. Tiedän mitä tuo on! Tsemppiä. Aikaa myöten helpottaa. Meillä syynä oli refluksi, joka on nyt jäänyt pois ja elämä on paaaaaaaljon helpompaa kun lapsi 10 kk.
Hyvä vinkki: tuttipullo Aventin tuttipulloiksi, samaa mieltä ehdottomasti.
Gaviscon nestemäinen närästyslääke hyvä vinkki, käytetään tosiaan vauvoilla.
Mutta mutta....Nutrilon Omneo käy lievissä maitoallergiatapauksissa! Meille se siis sopi, vaikka jo pelkät hapanmaitotuotteet ja valmispuurot repi ihon aivan rikki eikä se parantunu. Silti Nutrilon Omneo sopi ja allergialääkäri (PikkuJätti Vantaa) sanoi, että kun siitä ei teille tule oireita, sitä tosiaan voi käyttää aina 2 vuotiaaksi calcium lisän kera.
tosiaan nutrion omneo olli pari päivää parempi, ja sitten alkoi nämä ihooireet takamus punottamaan, pientä näppyä. ei siis hirveästi vielä punota.. löysää ulostetta sanotaanko joka vaipanvaihdossa ja märkiä pieruja lisäksi. nyt eilen alkoi vihreä uloste.. vääntelyä kiljuntaa.. ääh mun pikkusta sattuu ja sattuuu äitiäkin. :/ mikä li se apteekin täysin maidoton ni vastikkeen nimi. tosi kallis ilmeisesti ilman reseptiä, taidan itse nyt kuitenkin siihen vaihtaa vaikka lääkäri vasta ti
ap
kun käytettiin vauvaa ekaa kertaa hänen luonaan silloin vuosia sitten. Esim. imukupilla ulos kiskotut.
Mutta meillä vauvalla ei johtunut siitä itkut. Vyöhyketerapeutti sanoi ennenkuin alkoi käsittelemään vauvaa hieromalla jalkapohjista että jos johtuu niskasta, niin huutaa suoraa huutoa kun hieroo toista jalkapohjaa (kai sieltä joku "kanava" oli niskaan). Mutta tyttö vaan köllötteli tyytyväisenä. Sitten kun vaihtoi toiseen jalkapohjaan (muistaakseni vasempaan) niin tyttö alkoi täysillä karjumaan samanlaista tuskanhuutoa kuin "koliikki-itkuissaan". Sieltä meni kanava jonnekin suolen mutkaan... Varoitteli sitten meitä että loppupäivä voi olla tuskaista huutoa. Ja niinhän se meni.
Meillä vaan neiti oli niin allerginen, että vyöhyketerapiasta ei ollut muuta apua kuin että tyytyväisenä makasi sen aikaa kun hoidettiin sitä jalkaa josta ei itkuja aiheutunut. Silloin näki ilmeestä että oikein nautti. Niitä hetkiä kun ei kauheasti ollut, oli lähes ympärivuorokautinen koliikki. Mutta sekin hetki auttoi eteenpäin.