Olisitko huolissasi jos perheesi olisi tulossa laivalla: tuuli 21m/s, myrskyvaroitus, aallot yli 4m.
Mä olen huolissani ensi yön säästä. Millainen tuollainen sää on laivalla?
Kommentit (59)
kyllä oli paha olo. Keinunta tuntui aika reippaasti.
mietippä kuinka korkealla on neljä metriä aaltoa ja kuinka se velloo ja laiva keinuu.
Oksentaisin koko matkan ja olen sen kerran eläissäni kokenut. Makasin paskaisella naistenhuoneen lattialla tunnin kun en pystynyt liikkumaan. Kuvittelin kuolevani. Sen jälkeen pystyin raahautumaan käytävään, mutta oksensin noin 5 minuutin välein.
Laiva kestää kyllä, minä en.
ja kannelle menevät ovet ovat lukittuja.
neljä metriä ei ole mikään ongelma, olen ollut 8m aalloissa muinoin ja silloin oli vänkää. ravintolat kiinni, piti pitää seinistä kiinni jotta pysyi pystyssä. Viime maaanantaina oli noita nelimetrisiä ja se oli ihan normaalia.
Nyt tuulee etelästä eli aallot paiskautuis suoraan kylkeen. Enpä tiedä. Ite en lähtis.
Irrationaalista pelkoa ehkä, mutta Estonia sai minut karttamaan myrskyllä laivoja.
T: Paljon seilaava
Omat lapset tulee laivalla. Pelottaa. Miten ne pienet pysyy edes sängyissään :(.
Itse saisin olla peloissani koko ajan, jos noita asioita ajattelisin. Mies on laivassa, joka ei pelkästään keinu vaan on ajoittain kallellaan niin, että sänkyyn pitää kiilata itsensä, muuten tulee lattialle. Risteilijällä Itämerellä on kuitenkin aika leppoista meininkiä.
Laivat ei lähde jos on liian myrskyisää.
Mutta itse pelkäisin jos olisin laivalla.
T: Estoniakammoinen
Omat lapset tulee laivalla. Pelottaa. Miten ne pienet pysyy edes sängyissään :(.
Sängyssä kyllä pysyy aika hyvin, kroppa on mukana koko ajan.
Suomea ympäröivät vedet ovat pieniä ja matalia, myrskyt sen mukaisia. Ihmiset ovat selvinneet pienissä veneissä Atlantin myrskyistä.
Laivalla voi vähän keinahdella tai sitten ei - nehän ovat tavaratalon kokoisia hökötyksiä, vrt nelimetriseen aaltoon.
On varmaan raskasta elää jos on noin huolissaan ja peloissaan ihan arkisistakin asioista, niinkuin pieni laivamatka on. Yritä rauhoittaa mieltäsi, ap.
Käskisin siirtää tulemista parempaan säähän.
Estonia-pelkoinen täälläkin.
Ruotsiin ja sillä reitillä on avomerta. Ja eikös se ollut niin, että Estonian upotti inhimillinen erehdys (keulavisiiri oli jäänyt auki), ei myrsky sinänsä?
Olen 42-vuotias. Lähivesillä on elämäni aikana tapahtunut vain yksi suuri merinonettomuus (siis Estonia), eiköhän sekin kerro jotakin.
Älä ole huolissasi, ap.
Ruotsiin ja sillä reitillä on avomerta. Ja eikös se ollut niin, että Estonian upotti inhimillinen erehdys (keulavisiiri oli jäänyt auki), ei myrsky sinänsä?
Olen 42-vuotias. Lähivesillä on elämäni aikana tapahtunut vain yksi suuri merinonettomuus (siis Estonia), eiköhän sekin kerro jotakin.
Älä ole huolissasi, ap.
tuli nyt vaan mieleen.
Mulle tuli kyllä sen jälkeen ankara luottamuspula ruotsinlaivoihin. Eikös Estonia ollut ennen joku Viking Linen laivoista vai muistanko väärin?
ne on suunniteltu kestämään ihan normi myrskyä, mikä tuo mun mielestä vielä on. Don´t worry!!
vai tukholma-turku?
Minä olin 2 vuotta sitten laivalla kun tuuli oli 21m/s ja tuuli tuli viistosti edestä/sivusta. eli keinutti ikävällä tavalla ja välistä otti hyppyjä. Siitä selvittiin eikä sielä laivalla putiikitkaan olleet kiinni. Joten ei hätää ja tämä oli helsinki-tukholma väli missä siis avaa ulappaa, kun taas jos tuo tuuli olisi turku reitillä, vielä vähemmän laiva keinuisi.
Jos tuuli käy suoraan edestä, niin laiva ottaa hienoja hyppyjä :) pahempi on jos tuulee sivusta.
lyömällä rintoihini ja laulamalla Titanicin tunnussäveltä vastatuuleen.
Mä olin sitä mieltä että jäävät nyt Tukholmaan, tulevat vaikka lentäen tai huomisella laivalla. Mies ei kuitenkaan suostu kun on niin hankalaa ja koko päivä menisi pilalle asioita järjestäessä ja menettäisi paluumatkan hinnankin buffetteineen ja aamupaloineen. Rahasta ei kuitenkaan ole käytännössä kiinni, lompakko kestää sellaisen kolauksen vaikka kyllähän se tuntuu ja miehestä ilmeisesti liikaa. Mihinkään ei ole kiirettäkään ja voisi hyvin myöhästyä päivän.
Aallot tosiaan lyö laivan kylkeen ja heidän hytti on jommalla kummalla kyljellä sillä hytissä on ikkuna.
ap
Tukhola-Helsinki on kyseessä.
Pitää yrittää voimaannuttaa itseäni sillä nyt ajatukset menee Estonian suuntaan vaikka kuinka järki sanoo että todennäköisyys että käy jotain on todella todella pieni. Yhtä todennäköinen voisi olla joku myrskyyn liittymätön syykin onnettomuuteen, vaikka tulipalo laivalla tai terrori-isku. Voi ei, nyt alan varmaan miettimään noitakin...
ap
Kyllähän tuo laivaa jonkun verran heiluttaa mutta jos ei nyt kovin herkkä ole niin tuskin tulee pahoinvointia.
Jos keli kovinkin vaaralliselta näyttää niin nuo laivat eivät edes lähde satamasta.