Puolisosi huutaa: Lapsi oksentaa! Mitä teet?
Mitä teet jos puolisosi on pienen lapsen (alle kouluikäisen) kanssa toisessa huoneessa ja huutaa sinulle että lapsi oksentaa?
Meillä lapset oksentavat helposti esim. flunssan aikana, joten ko. tilanne on meillä kohtalaisen yleinen. Silti mies toimii mielestäni joka kerta kummallisesti, eli eri tavalla kuin toivoisin hänen toimivan.
Mitä sinä tekisit?
Kommentit (40)
niin silloin pääsen siivoamaan myös miehen oksennuksia. Hän on tooooosi herkkä tuollaisille jutuille.
Mutta jos taas hän ei oksentaisi siinä samaan aikaan niin luultavasti hän huutaisi että tuo sitä tai tätä.
Jos hän huutaisi että lapsi oksentaa, niin luultavasti tokaisisin vain että aha ja tarviitko jotain. =D
Joo, meikä on aika lehmänhermoinen ihminen. Sen verran verta ja suolenpätkiä on tullut nähtyä että joku oksentaminen ei minua lamaantumaan saa.
Miksi huudat puolisollesi, että lapsi oksentaa. Miksi et huuda sitä, mitä toivot hänen tekevän tyyliin: tuo ämpäri, tuo vettä, tuo rätti, tuo pyyhe. Melko vaikea tuosta "lapsi oksentaa" päätellä, mitä puhuja haluaa...
Millainen ämpäri, mihin tarkoitukseen?
Alkaisin etsimään jotain isompaa ämpäriä jos puoliso noin huutaisi. Jos huutaa, että 'lapsi oksentaa', ymmärrän siitä että nyt kannattaa toimia nopeasti ja napata joku lähin kippo (ja pyyhe) eikä lähteä etsimään autonpesu- tai marjaämpäriä jostakin varaston perältä :)
sanon et anna oksentaa ihan rauhassa, hae sanko viereen, niin saa ykiä siihen loput. Itse en lähde kantelemaan oksentelevaa lasta kauhealla kiireellä minnekään, vaan annan hänen olla ihan rauhassa paikoillaan. Mulle jäi tuosta kantamisesta lapsuudessa kauheat pelot, kun minua retuutettiin kovalla kiireellä vessaan oksentamaan. Siksi en omaa lasta lähde kantelemaan mihinkään, vaan annan olla rauhassa.
on paras mahdollinen tilannekuvaus; tapa ilmaista mitä on tapahtumassa! Meillä ainakin tehdään tällainen hoitoasia yhdessä. Toinen keskittyy lapseen ja hänen rauhoittamiseen (koska yleensä lapsi on hätääntynyt) ja toinen siivoaa pikimmiten sotkut
ja kävisin hakemassa ämpärin ja pyyhkeen/rätin. kerran on mennyt puolen talon matot pesuun, kun lapsi juoksutettiin oksentavana vessaan, nykyään eka reaktio on toi huuto =)
Sitten hakisin äkkiä vadin vessasta ja syöksyisin paikalle, kaapista rättejä ja siivoamaan.
Tai sitten mies saisi alkaa siivota ja mä ottaisin lapsen syliini ja pitelisin siinä vadin päällä, jos vaikka tulee lisää oksennusta. Rauhoittelisin lasta että ei mitään hätää jne.
Mitä teet jos puolisosi on pienen lapsen (alle kouluikäisen) kanssa toisessa huoneessa ja huutaa sinulle että lapsi oksentaa?
Meillä lapset oksentavat helposti esim. flunssan aikana, joten ko. tilanne on meillä kohtalaisen yleinen. Silti mies toimii mielestäni joka kerta kummallisesti, eli eri tavalla kuin toivoisin hänen toimivan.
Mitä sinä tekisit?
Huutaisikto itse samassa tilanteessa.. Joskus olisikin hyvä tehdä miesmäisesti/miesmäisen avuttomasti...Eli pyytää apua siinä kohdassa missä itsekin voisi toimia ja katoa miten mies reagoi.
Mä en nyt ymmärtänyt että mitä se ap:n mies tekee ja mitä ap toivoisi miehen tekevän. Kumpi on se joka huutaa, ap vai mies? (Vai onko ap mies?)
Minäkin kyllä varmaan ensimmäiseksi huutaisin että "Maija oksentaa!" jos olisin samassa huoneessa. Sitten voisin antaa lisäohjeita, tuotko vatia, tuutko siivoomaan jne. Joka tapauksessa olen parempi siinä lapsen rauhoittelemisessa ja putsaamisessa kuin mies, hän saisi putsata lattiat. :)
Katsastan mikä on tilanne ja yritän minimoida vahingot, esim. hakemalla vadin, pyyhkeitä, siirtämällä syrjään pehmoleluja, peittoja yms.
Jos on oksentanut jo aiemmin ja valmiina on jo vati kurkkaan ovelta ja tulen kun alkaa olla ohi, tuon kostutettua paperia jolla pyyhkiä suuta jne.
Ensimmäinen kommenttini olisi jotain tuohon tapaan. Ei lapsen oksentaminen ole niin maatakaatava tapaus, että se aiheuttaisi sen suurempaa manööveriä.
Kun olisin jatkanut loppuun sen hommat, jota juuri silloin olisin ollut tekemässä, menisin selvittämään asiaa. Toinen meistä huolehtisi lapsesta, toinen siivouksesta.
siivouskaapin kautta hakemaan ämpärin ja äkkiä miehen ja lapsen luokse. Ihan vaan välttääkseni hirveimmät siivoukset.
Just noin itsekin toimisin, huutaisin siis: Lauri oksentaa! Voisin jatkaa vielä: TUO ÄMPÄRI!!!
En lähtisi kiikuttamaan yrjöävää lasta ympäri kämppää.
No mitäs sitten jos puoliso ei tajua että lapsi oksensi, vaan lähtee hakemaan varaston perukoilta jotain ämpäriä ja kaapista jotain pyyhettä
Huudan aina ja meillä mies on näppärämpi. Meillä lapset jo 10 ja 13v. ja vanhempii oksentaa sänkyyn, kun on flunssa. Hänellä lievä kehitysvamma ja aina on oksentanut limaa ulos, kun nukkuu ja samalla tulee kaikki ruokakin.
Nyt viime kerralla keksittiin että nukuu patjan päällä lattialla ja matto on otettu pois. Patja sellainen ohut sijauspatja. Poikakin oli tyytyväinen ettei oksu tule sänkyyn. Lamaannun aina oksentavasta lapsesta. Kun haluan suojella mattoja ja kalusteita. Oksennus aiheuttaa niin paljon työtä ja yöllä olen aivan sekaisin ja en osaa toimia oikein.
Jos pystyy niin mattoa salama syrjään peitolle loppu oksennus. Kyllä kunnon oksu saa sängyssä tuhoa aikaiseksi ja lastenhuoneeseen pesuvati varalle ja sijoitus johonkin paikkaan missä se on aina.
Meillä kuopus 10v. Ehti kerran vessaan mutta se kaikki oksu räjähti lattialle ja seiniin. Sitä oli kissanhiekassakin ja ovessa. Olin yöllä aivan toimeton ja laitoin oven vaan lukkoon ja siivosin seuraavana päivänä koko vessan ja aikaa siihen meni.
Mun miehellä ei tulisi mieleenkään alkaa huutelemaan mulle yhtään mitään, tuli sitten lapselta yrjö tai katto tippuisi niskaan. Se vaan katsoisi vierestä kun lapsi yökkii, ja sitten lähtisi viemään sotkeentuneita kamppeita pyykkiin. Jos kysyisin, mitä hän tekee, sanoisi vain vievänsä ne pesuun, ja kun kysyn miksi, sitten hän tiuskaisee, että no ku Noora oksensi siihen, äkäisenä kun en taaskaan lukenut ajatuksia. Toisin päin tilanteessa mies toimisi just kuten ap:n mies - ei todellakaan älyäisi tulla ilman erillistä pyyntöä avuksi, tai tuoda vatia tai ämpäriä, ja kaiken aikaa liikkuisi vielä laiskiaistakin hitaammin.
Kertoisin rauhallisessa tilanteessa miehelle, että tehdään strategia noita oksennustilanteita varten.
juttelelisin sen asian ja miltä tuntuu ja mitä ehdotan ja mitä mies on mieltä. ..Ja miksi huutaa ja miksi susta tuntuu hankalalta. Ja tuntuu se ehkä lapsistakin ikävältä, kun on jo valmiiks paha olla.
jonkun astian mihin oksentaa. Sitten säntään oksennuttamaan lasta jonnekin muualle kuin sohvalle/sängylle johon yleensä ne oksut tulee :-(
Mies samassa tilanteessa: katselee ja reagoi vasta kun alan antaa ohjeita tyyliin: anna joku pyyhe, anna joku astia - autatko vähän?
Muutenkin mies on näissä sairastumisjutuissa aika avuton. Fiksu ja viisas mies, mutta muuttuu ihan kädettömäksi kun lapset vaikka satuttaa itsensä tai sairastuu.
Eipä sille oikein voi mitään. Mäkätys ja huutaminen ei ainakaan paranna tilannetta. Olen itsekin joskus mennyt totaaliseen shokkiin kun kaverini loukkaantui ja käsi murtui. En pystynyt toimimaan lainkaan, vaikka periaatteessa olisin osannut. Jähmetyin ja katsoin kun muut toimivat.
Tuon ohjeistamisen olen kokenut parhaaksi.