vauvan yösyöttämättömyydestä, miksi tämä buumi leviää :(
Jos vauvan kasvu hidastuu radikaalisti, niin mitenkä noiden yösyöttöjen suhteen tekisitte? Eli antaisitteko useammin rintaa myös yöllä? Tuttavani on päättänyt ettei anna lapselleen rintaa (7kk) kuin vasta aamulla, toisaalta lapsi itkee öisin ja haluaisi rinnan suuhunsa. Ei kuulemma voi olla nälkä koska syö niin paljon puuroa ja sosetta päivällä, kuitenkin kasvu samaan aikaan hidastunut. Eikös kasvun suhteen tärkeämpää ole kuitenkin juoda sitä maitoa paljon, koska siinä proteiinissahan ne varsinaiset rakennusaineet ovat. En ymmärrä tätä vauvakoulutusbuumia, en sitte millään :(
Kommentit (24)
että mä taas en tajua tippaakaan näitä nykyhysteerikkoja, että vauvalle ei voisi opettaa yhtään mitään. Ja vauva on vauva vielä 2-vuotiaanakin. Sitten ihmetellään 3-vuotiaan uhmiksen kanssa miksi se ei osaa nukahtaa itse ja omaan sänkyyn, miksi se haluaa tutin eikä anna periksi, miksi se ei opi potalle se lapsi, miksi uhmisiässä aloitettu jäähypenkkisysteemi ei toimi yms yms.
Kun se ei ole enää vauvan terveydestä kiinni, kun lähemmäs vuoden ikäinen kymmenettä kertaa yössä inahtaa ja rauhoittuu vain sillä, että hänelle työntää tissin suuhun. Ja sitten ihmetellään miksi vauva ei opi nukahtamaan itse.
Kyllä vielä alle puolivuotiaan lapsentahtisen imetyksen ymmärtää, ja niin pitääkin olla, mutta kyllä lähemmäs vuoden ikäistä voi jo totutella säännöllisempään ateriarytmiin ja nukkumaan yöt ilman enempiä heräämisiä.
Kyllä äiti voi olla huolehtiva ja rakastava äiti ilman, että on aina lapsen käytettävissä huvituttina.
Laitanpa minäkin lusikkani tähän soppaan.
Minusta on toisaalta ihan loogista, että imetetyn vauvan kasvu tuossa puolen vuoden kieppeillä hiipuu. Imetetyt vauvathan yleensä kasvavat alkuun todella nopeasti ja sitten kasvu usein jo ennen puolen vuoden ikää lähtee hidastumaan niin sinänsä en olisi huolissani.
Mutta toisaalta yömaito kyllä pitää maidontuloa yllä ja on rasvaisinta eli siinä mielessä yöimetyksissä on järkeä jos vauvan kasvusta on erityistä huolta.
Ja itse luulen, että puolivuotias selviytyy vaikkei saisi yöllä maitoa. Itse en kuitenkaan imetystä tuossa vaiheessa lopettaisi. Luonnollinen tapa on mielestäni syöttää lasta ainakin vuoden ikään suhteellisen lapsentahtisesti ja esimerkiksi Luonnollinen lapsuus kirjassa perustellaan hienosti miten vielä 2-3-vuotiaan yösyöminen on ymmärrettävä evolutiivinen jäänne vaikkei välttämätöntä olekaan. Ja tosiaan vuoden ikään saakka rintamaito tai sen puuttuessa korvike on lapsen pääasiallinen ravinnonlähde vaikka muutakin ravintoa lapsi toki yli puolen vuoden iän jälkeen tarvitsee. Jotkut lapset ovat valmiimpia syömään paljon kiinteitä kuin toiset ja toki muun ravinnontarpeeseen vaikuttaa myös se, miten lapsentahtista imetys on.
Itse olen imettänyt öisin vielä yli parivuotiastakin, siinä kieppeissä sitten vieroitellut. Pidempäänkin olisi mielestäni voinut jatkaa mutta oman jaksamiseni takia vieroitin.
Erittäin keskeistä on mielestäni alle vuoden ikäisen kohdalla se haluaako vauva rintaa vai ei. Jos vauva oikeasti nukkuu tyytyväisenä yön putkeen niin antaisin kyllä nukkua, en siis syötöille herättäisi. Oman lapseni kohdalla vain hiukan vaikea olisi ollut tällaista kuvitella ja itse en mitään unikouluja alle vuoden ikäiselle järjestäisi. Mutta ymmärrän myös sen, että joku unikouluttaa ja haluaa yösyötöt lopettaa jo tuossa vaiheessa.
Voisi jopa vähentää niitä puuroja ja soseita määrällisesti, jotta joisi kunnolla maitoa. Tai vaihtaa syömäjärjestystä (ensin maitoa maha täyteen) Äidinmaito tosiaan on sitä ravintorikkainta ruokaa ja puurot ja muut sisältävät enemmän kuituja ja hiilihydraatteja, jotka eivät tue kasvua yhtä hyvin.
että saa liian vähän maitoa ja liikaa turhia hiilareita, jotka vie oikealta ravinnolta tilaa. Tämä on varmaan aika yleistä tuossa iässä, että kun lapsi saa kiinteitä se hetkellisesti vähentää maidon juontia ja kasvu hidastuu. En usko, että kyse on siitä, että lapsi liikkuu enemmän. Lapsen liikkuminen tosin voi aiheuttaa sen, että ruoka ei kiinnosta enää niin paljon. Vaikka aikuisia ei voi suoraan verrata vauvoihin, niin vertaanpa silti: Ei ne aikuisetkaan liikkumalla laihdu, vaan syömällä vähemmän.
Meidän vauva kasvoi yläkäyrällä aina kuuteen kuukauteen asti ja oli erittäin sopusuhtainen, kunnes kiinteät aloitettiin. Pituuskasvu tyrehtyi hetkellisesti ja keskivartalo alkoi ilmaantua. Maitomäärää lisäämällä pituuskasvu palautui ennalleen ja paino suhteessa pituuteen normalisoitui. Ja vauva ei todellakaan aloittanut tässä vaiheessa mitään liikuntaharrastusta. Tuntuu, että lääkärit vaan kannustaa imettämisen lopettamista ja sen vuoksi puhuvat jostain liikkumisen lisääntymisestä aiheutuvasta kasvupysähtymästä. Puurot siihen kasvuhidastumaan on syynä ja liian vähäinen maidon saanti.
että mä taas en tajua tippaakaan näitä nykyhysteerikkoja, että vauvalle ei voisi opettaa yhtään mitään. Ja vauva on vauva vielä 2-vuotiaanakin. Sitten ihmetellään 3-vuotiaan uhmiksen kanssa miksi se ei osaa nukahtaa itse ja omaan sänkyyn, miksi se haluaa tutin eikä anna periksi, miksi se ei opi potalle se lapsi, miksi uhmisiässä aloitettu jäähypenkkisysteemi ei toimi yms yms.