Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kuinka kestää töissä 22v, tyttöä,joka tietää kaiken paremmin kuin minä,40v..?

Vierailija
15.10.2011 |

apuja tarvitaan.

ok,olen aloittanut uutena,mutta alaa KOKENEENA,AMMATTITAITOISENA henkilönä,ja tuo 22v. tytsy on niin tietävinään kaiken,ja neuvomassa minua jatkuvasti,huomauttelemassa toimintatavoistani ym.

miten helvetissä pystyy ihminen hillitsemään itsensä?? kuinka käyttäytyä--kiitellä vaan neuvoista,vai sanoa että turpa kiinni nyt.. alkaa ihan oikeasti hermo palaa. 2viikkoa on nyt mennyt,ja olen aivan raivona työpäivän jälkeen. ja kihisen sisäisesti koko 8h työpäivän ajan..

AAAAAAAAAAAARGH.

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet se uusi tyttö ja kyseinen 22-vuotias on vanha työntekijä, joka yrittää opastaa sinua työpaikan toimintatapoihin. Oma moka, jos kuvittelet voivasi jo koeajalla kääntää työpaikan kaikki käytännöt oman mielesi mukaisiksi. Ei onnistu, ellei sinua ole nimenomaan otettu esimieheksi uudistamaan, ja silloinkin pitää malttaa. Ensin pitää opetella paikan tavat, tuntea ihmiset, saada heidän luottamuksensa ja osata tekemään yhteystyötä heidän kanssaan. Sitten voi vähitellen viedä läpi muutoksia ja nekin pitää valita tarkkaan. Ylpeydellä ja pöyhkeilyllä tulee vain seinä vastaan, vaikka olisit kuinka vanhin ja kokenein.

Nimim. Johtaja joka nyt puolentoista vuoden jälkeen alkaa tehdä oikeita muutoksia

Vierailija
2/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

huippu ketju!Tytöt siis lata 3kymppiset pimulit on just tollasia.Todellisuudessa he eivät tiedä mistään paskaakaan,juuri opittu tikkarin imujen alkeet vasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on hienoa, että tulee vastavalmistuneita yms.

Mutta kyllä joskus hirvittää katsoa kun sillä suurella tietämyksellä tehdään töitä niin päin persettä, että niitä jälkiä saa paikkailla sitten urakalla. Tai ovat suorastaan vaarallisia kokemattomuuttaan. Mutta silti pitää suhtautua ymmärtäen ja kehuen, että kyllä on nuori into ja uusi tieto sitten poikaa (ja samalla miettii, miten tuon hoitaisi pois hienovaraisesti, ettei nuori huomaa ja vingu työpaikkakiusaamisesta).

Ja sitten kun om hätä, on nuori pissit housussa vinkumassa apua ja uudet metodit ei päteneetkään kun ensin oli haukuttu meidät kaikki vanhat työntekijät.

olen itse 50-vuotias. Minusta on hienoa, kun töihin tulee uusia, vastavalmistuneita työntekijöitä. Heillä on lähes poikkeuksetta valtavasti intoa, viimeisin tietotaito opiskelusta hallussaan ja tahtoa jakaa tuota tietoa meille vanhoille konkareille. Jotkut vanhemmat työntekijät meilläkin ovat niin mustasukkaisia omasta osaamisestaan, että eivät kestä sitä, että nuoremmat saattavat olla viisaampia ja ainakin osaavampia ja tehokkaampia. Mitä, jos koettaisit muuttaa suhtautumistasi ja yrittäisit ajatella, että tyttö tahtoo sinun ja työyhteisön parasta, jotta työt tulisi tehtyä parhaalla mahdollisella tavalla, etkä ajattelisi, että sinun varpaillesi astutaan. Usein peiliin katsominen auttaa paljon. Agressiivisesta kirjoitustyylistäsi huomaa, että et kestä neuvomista. Mitäpä, jos siihen onkin syytä? Ota se uutena haasteena ja uusien asioiden oppimisena, jota ei ole koskaan liikaa.

Vierailija
4/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä olet se uusi tyttö ja kyseinen 22-vuotias on vanha työntekijä, joka yrittää opastaa sinua työpaikan toimintatapoihin. Oma moka, jos kuvittelet voivasi jo koeajalla kääntää työpaikan kaikki käytännöt oman mielesi mukaisiksi. Ei onnistu, ellei sinua ole nimenomaan otettu esimieheksi uudistamaan, ja silloinkin pitää malttaa. Ensin pitää opetella paikan tavat, tuntea ihmiset, saada heidän luottamuksensa ja osata tekemään yhteystyötä heidän kanssaan. Sitten voi vähitellen viedä läpi muutoksia ja nekin pitää valita tarkkaan. Ylpeydellä ja pöyhkeilyllä tulee vain seinä vastaan, vaikka olisit kuinka vanhin ja kokenein.

Nimim. Johtaja joka nyt puolentoista vuoden jälkeen alkaa tehdä oikeita muutoksia

olet hissukka perseennuolija.

Vierailija
5/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ollut nuoria tyttöjä jotka ovat olleet liian passiivisia. Kaikki saa opettaa kädestä pitäen ja ei oteta vastuuta mistään.

Heittäydy nyt sinä samaan asemaan. Et tiedä mitään etkä kanna mistään vastuuta.Elämä on helppoo...

Vierailija
6/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teet välittömasti tilanteen jälkeen selväksi sen että sinä nyt vaan teet asiat tällä tavoin kun teet. Muut voi tehdä muulla tavoin jos huvittaa. Jotkut ihmiset (oli nuori tai vanha) saattavat ottaa nokkiinsa jopa tällaisesta vastahuomautuksesta, mutta sellasta se on. Saattaa olla että työkaverisi ymmärtääkin asian ja jättää oman huomauttelunsa. Kokeile.

Vierailija
7/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei vaineskaan, olet vanhempi. Meillä on reilu nelikymppinen nainen osastolla, joka ei luoja paratkoon ymmärrä mitään siitä työstä, jota hänen pitäisi tehdä. Hän on saanut kyllä aika paljon ohjausta juuri hiukan yli parikymppisiltä, mutta todella päteviltä sairaanhoitajilta..eikä tahdo millään tätä kestää. Mikä pahinta, ei muuta toimintatapojaan lainkaan. Me sitten osastonhoitajaa myöden hävetään silmät päästä ja siivotaan tämän sotkuja. Potilaat ja omaiset ovat anteneet myöskin palautetta. On eri asia joutua kärsimään tuosta besserwisseriydestä (? miten tuo kirjoitetaan??) syystä kuin syyttä. Kun se ikä ei aina tarkoita pätevyyttä. Ehkä tuolla ap:n paikassa on jo entuudestaan huonoja kokemuksia vanhemmista työntekijöistä ja siksi ollaan nt tuolla asenteella likeenteessä. Ikävää joka tapauksessa. Ota ap ihan suoraan asia esiin tämän toisen työtekijän kanssa. Sano, että sinulla on sellainen olo, kuin sinuun ei luotettaisi ja se tuntuu todella inhottavalta. Avoimuus auttaa, vaikka kerran kirpaiseekin.

Vierailija
8/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei vaineskaan, olet vanhempi. Meillä on reilu nelikymppinen nainen osastolla, joka ei luoja paratkoon ymmärrä mitään siitä työstä, jota hänen pitäisi tehdä. Hän on saanut kyllä aika paljon ohjausta juuri hiukan yli parikymppisiltä, mutta todella päteviltä sairaanhoitajilta..eikä tahdo millään tätä kestää. Mikä pahinta, ei muuta toimintatapojaan lainkaan. Me sitten osastonhoitajaa myöden hävetään silmät päästä ja siivotaan tämän sotkuja. Potilaat ja omaiset ovat anteneet myöskin palautetta. On eri asia joutua kärsimään tuosta besserwisseriydestä (? miten tuo kirjoitetaan??) syystä kuin syyttä. Kun se ikä ei aina tarkoita pätevyyttä. Ehkä tuolla ap:n paikassa on jo entuudestaan huonoja kokemuksia vanhemmista työntekijöistä ja siksi ollaan nt tuolla asenteella likeenteessä. Ikävää joka tapauksessa. Ota ap ihan suoraan asia esiin tämän toisen työtekijän kanssa. Sano, että sinulla on sellainen olo, kuin sinuun ei luotettaisi ja se tuntuu todella inhottavalta. Avoimuus auttaa, vaikka kerran kirpaiseekin.

Vierailija
9/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi kerralla kun työkaverisi tulee neuvomaan sinua, että tee tämä näin ja näin, niin pyydä ystävälliseen sävyyn perusteluja miksi asia pitäisi tehdä niin. Sen jälkeen voit kertoa miten ja miksi ajattelit itse asian tehdä. Tässä kohtaa työkaverisi saattaa huomata, että tekemisessäsi on ideaa. Jos tulee huomautus, että "näin on aina tehty", niin voit jatkaa edelleen ystävälliseen sävyyn, että "vakiintunut toimintatapaa ei ole syytä jatkaa, jos sille on tehokkaampi ja laadukkaampi keino olemassa".

Älä ärähtele tms. Varsinkin tuo, että meinaat "koeajan jälkeen näyttää mistä hiiri pissii" kuulostaa melko kamalalta tavalta käyttäytyä. Mielestäni sinulla tuossa iässä pitäisi olla ammatillista itsetuntoa sen verran, että pystyt jo nyt perustellusti toimimaan haluamallasi tavalla, mikäli se on oikeasi hyvä tapa.

Vierailija
10/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se neuvominen vai neuvojan ikä? Valitettavasti monet vanhemmat kuvittelevat olevansa fiksumpia vain ikänsä perusteella vailla mitään muuta perustetta. Kokemus ei myöskään kerro kaikkea. Valitettavasti jos sinua häiritsee saada neuvoja nuoremmalta on se täysin sinun ongelmasi. Et missään viestissä nimittäin sano että neuvot olisivat huonoja tai vääriä vaan tuo ikä tuntuu vain häiritsevän itsessään.

... ap:n viestista, ja itse olen siis myos 40 v. Kyllahan se saa neuvoa joka osaa, oli ika mika tahansa. On huomattavasti fiksumpaa kunnioittaa osaamista kuin ikaa...

Vierailija
11/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

se neuvominen vai neuvojan ikä? Valitettavasti monet vanhemmat kuvittelevat olevansa fiksumpia vain ikänsä perusteella vailla mitään muuta perustetta. Kokemus ei myöskään kerro kaikkea. Valitettavasti jos sinua häiritsee saada neuvoja nuoremmalta on se täysin sinun ongelmasi. Et missään viestissä nimittäin sano että neuvot olisivat huonoja tai vääriä vaan tuo ikä tuntuu vain häiritsevän itsessään.

... ap:n viestista, ja itse olen siis myos 40 v. Kyllahan se saa neuvoa joka osaa, oli ika mika tahansa. On huomattavasti fiksumpaa kunnioittaa osaamista kuin ikaa...

etta miksi ap yleensa edes mainitsee neuvojan iasta, jos se ei kerran ole se tarkea asia vaan neuvojen huonous? Kylla tassa nyt vahan tuntuu silta etta ap haluaa itseaan kunnioitettavan pelkastaan ian takia, kun se ika on kerran niin tarkea...

Vierailija
12/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse mietin samaa?

Vierailija
13/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

22-vuotiaasta naisesta. Todella mummomaista käytöstä.Ei ihme jos tuolla asenteella ette tule toimeen itseänne nuorempien kanssa. Kohtele häntä kuin aikuista ja käyttäysy itse samoin, niin ehkä teillä on joku mahdollisuus tasa-arvoiseen suhteeseen.

Kyllä itse voin myöntää, että olen ollut ihan aidosti pelkästään päällepäsmäri. Ja tyylini puuttua asioihin ei ole ollut rakentava vaan juuri tuollainen, josta viiskymppinen kokeekin, että asioita hyvin epärakentavasti kyseenalaistetaan. Eli filosofointi onnistuu mutta varsinainen työnsuoritus vielä hakusessa. Tuossa työpaikan 22v.:ssä on varmasti samaa vikaa.

Mutta: olen kohdannut myös fiksuja tyyppejä, jotka ovat osanneet näyttää kaapin paikan sen jurnuttamisen sijaan. Minulle on esimerkiksi sanottu ystävällisesti ja painokkaasti: "Älä sä puutu tähän, tää asia hoituu nyt ilman sinua"/"Se asia on huolehdittu, ei tarvi puuttua siihen".

Toinen, mikä tulee mieleen, on yksinkertaisesti se, että antaa henkilölle vastuuta ja odottaa henkilön suoriutuvan tehtävistä. Eli jos henkilö kerran niin hyvin asiat tietää, hän voi ottaa asiat vastuulleen ja kysyä jos tarvii apua. Silloin painopiste on ihan eri asioissa.

Vierailija
14/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ulkopuolelta ihminen myös muista syistä kuin ammattitaidon puutteesta. Halutaan ehkä muutoksia, ei haluta kismaa jo olemassa olevien hyvien työntekijöiden tilalle. Ja ehkä hän on se, jolla likinnä tarvittavat tiedot perehdyttää talon tavoille. Koitahan nyt vaan niellä tilanne ja yritä keskustella kuin aikuiselle. Voisit ehkä myös palkkaajalta kysyä, mitä sinulta odotetaan, odotetaanko, että otat ohjaa uudessa toimenkuvassa vai mitä? Kaksi viikkoa on vielä kovin lyhyt aika oppia uudet hommat vaikka kuinka olisi kokemusta.

lisäksi,olen siellä toimenkuvassa,jota hän ei ole koskaan ollut:) hän olisi halunnut siihen,mutta eipä päästetty,vaan palkattiin ulkopuolelta AMMATTITAITOINEN henkilö siihen hommaan. ja nyt se "neuvoo" ja opastaa vaikkei edes ole ollut siinä hommassa,tai siinä ammatissa edes koskaan.

ap

Vierailija
15/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei luulisi olevan liikaa vaadittu nelikymppiseltä. Pisteenkin jälkeen voi huoletta laittaa ison kirjaimen.

Jos kirjoitustaitosi töissäkin on näin ala-arvoista, en ihmettele lainkaan nuoremman suhtautumista.

Vierailija
16/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis meillä ei tuota sanottavaa ikäeroa, on mua kaks vuotta vanhempi. Mutta voi saa*ana, kun sil on vapaapäivä ja se neuvoo mua lasten kanssa!!! AAAARGH!

Oonkin tehny niin, että sanon: juujuu, tottakai jne. ja teen asiat sitten kuitenkin omalla tavallani. Tai sitten pyydän tekemään asiat itse, kun on jonkun epäkohdan havainnu tyylin "hei hyvä kun huomasit! Jooko, et meet korjaa tilanteen, niin mä sillä aikaa hoidan tän homman loppuun ja tuun sit kattoo tarviitko apua.."

Mut raivostuttavaa. Meil on kaks pientä lasta ja mul välil hoitamiset menee vähän vähemmän teoriaoppien mukaan. Eli sovellan hyväksihavaittuja rutiineja kotona. Mies taas on niin hemmetin fiksu, että...

Vierailija
17/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen työskennellyt paljon nuorten kanssa ja osa heistä on hyviä ja osa ihan paskoja. Hyville ja huonoille, ei mitään väliä, kehun jos ovat hyviä ja annan kuulua myös jos työt ei suju mallikkaasti. En hauku, enkä raivoa mutta annan vain tiedoksi milloin pitäisi parantaa.

Hyvät yleensä ottavat palautteen iloisina vastaan ja kehuvat kuinka kiva työkaveri olen.

Huonot taas alkavat elää kuplassa, jossa olettavat, että olen vain katkera vanha ämmä, joka ei kestä nuoria.

Todellisuudessa minulle ei ole iällä mitään väliä jos vain tekee työt hyvin. Ja piste.

Vierailija
18/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisiko vaihtaa suosiolla työpaikkaa, kun et sinne sopeudu? Oletko edes ajatellut, että toimintapasi eivät välttämättä olekaan niin hyviä? Sinä kuitenkin olet uusi työntekijä siellä ja tuo "tytsy" vanha työntekijä, ikään katsomatta.

Minullekin tuli ajatus, että ongelma on nyt vain tuon "tytsyn" ikä. Jos 30-40-vuotias neuvoisi samalla tavalla niin ap:n mielestä asia olisi ok.

Vierailija
19/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

perseitä pesemässä.

Vierailija
20/51 |
16.10.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kun se reppana ei tosiaan itse tiedä,kuinka "oikeasti" toimitaan,vaan jankuttaa jostain saakelin koulun opeista,kuinka tunnilla sitä ja tätä... ja korostaa omaa itseään jatkuvasti.nyt ei vaan olla koulussa,vaan töissä.

yritänkin ajatella,että kyllä elämä sitäkin opettaa,mutta kun ei jaksaisi aamusta iltaan kuunnella sen narinaa ja valitusta.

ap

Tässä tulee esiin asia mihin törmään oppilaiden kanssa ammattikoulun harjoitteluiden yhteydessä. Vuosikymmeniä työskennelleet ovat kehtitäneet omat tapansa jotka eivät välttämättä perustu enää mihinkään "oppeihin" ja ainakin meidän alallamme käytännöt ovat viimeisen 10 v aikan muuttuneet rajustikin. Vältämme nykyään muutamia harjoittelupaikkoja jo heidän vanhentuneiden työmenetelmiensä takia ja auta armias jos oppilas tai opettaja erhetyy keskuteluissa kertomaan jostain uudesta niin selväksi tehdään kuinka HÄN on tehnty sitä tytöä jo xx vuotta ja tietää kyllä mitä tehdä. Nuorille opetetaan vanhentunutta tietoa ja toimintatapoja työpaikoilla koska vuosikymmenet on tehty niin eikä se ole kenenkään etu! Usko pois ap että myös kouluissa psytellään ajantasalla ja usein ne työpaikat laahaavat jäljessä, kannattaisi kuunnella tämän nuoremman neuvoja vaikka ne eivät omia toimintatapoja vastaisikaan. Minullekin tlee juuri se kuva että nimenomaan tuon työkaverin ikä sinua häiritsee, olsiko kamalaa jos joku muukin osaisi hommansa vaikka ne eri tavalla tekisikin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan