Asunnottomuus!
Olen 4-vuotiaan lapsen äiti. Olen tällä hetkellä työtön. Velkaa on ulosotossa jonkin verran. Vuokravelkaa ei ole. Olemme olleet asunnottomia Kesäkuusta asti.Asuntohakemukset Helsingin kaupungilla, Vav:issa, Espoonkruunussa, Satolla, vvo:lla, s-asunnoissa, asuntosäätiöllä yms. Yksityisiltäkin yrittänyt hakea. Asuntoa ei kuulu mistään. Sosiaalitoimisto antoi Helsingin Kaupungille puollon. Hyödyttääkö se yhtään?
Olemme kaikissa asunto jonoissa kuulemma erittäin kiireellisissä sijoissa. Ollemme olleet jo yli 5kk. Missä mättää? Miten tässä voi mennä näin kauan? Miten pystyn itse enempää vaikuttamaan asunnon saamiseen kun laittamalla hakemuksia soittelemalla heille, tai käydä paikan päällä kysymässä tilannetta? Tilanne alkaa olemaan jo siätämätön. En kestä enään asua toisten nurkissa. Tyttäreni ajatukset omasta kodista on ihan rikki. Työtä ei voi etsiä. Lapsen tarha matkat ovat tällä hetkellä päivässä melkein 4 tuntia. Suhteeni on kaatumassa. Kaikki huonosti. Onko kellään kokemusta samankaltaisesta tilanteesta? Vinkkejä. Vaihtoehtoja?
Ei työttömällä yh:lla ole varaa 1000 euron vuokraan. Asumistuki ei kata puoliakaan vuokrasta, ja toimeentulotuessa huomioidaan vain tiettyyn rajaan saakka, jolloin tuo olisi ihan liian kallis!
Ei niihin asuntoloihin lapsen kanssa voi mennä, eikä lapsiperheelle mitään asuntolaa tarjota. Sitä paitsi mikäli erehtyy ottamaan asuntolapaikan vastaan ei ole enää asunnoton (koska sulla on se majoitus), eli sitten ei ainakaan saa asuntoa mistään.