--JOULULAHJOJEN maanantaipoppoo--
Kommentit (26)
Oon koko viikonlopun viettänyt miehen kanssa, kärsien hemmetin moisista hammaskivuista taas ja jälleen kerran.. :( Oltiin perjantaina JA lauantaina ravintolassa, ja kivuista huolimatta oli ihan sika hauskaa. :D Miehen kans tanssittiin oikeastaan koko ajan, mitä nyt välillä nestetasapainosta huolehdittiin. Ja tuttujakin jututettiin oikein ahkerasti. Lukuunottamatta tuota hammassärkyä, oli siis oikein mahtava viikonloppu. Täytyy sanoa, että ah mikä mies. :)
Hammaskivusta vielä, jouduin perjantaina jo turvautumaan buranaan, kun ei enää panadolia ollut, eikä se kyllä auttanutkaan. Lauantaina soitin aamusella terveyskeskuskseen että mitä mä nyt oikein teen, saako sitä buranaa ottaa ja onko mitään muita vahvempia lääkkeitä mitä voisin ottaa panadolin sijaan. Määräsi mulle sellaisia panacod lääkkeitä, joiden PITI olla vahvoja kipulääkkeitä.. ja sanoi että tässä vaiheessa raskautta saan ottaa buranaa pienimmän mahd. annostuksen, hyvin lyhytjaksoisesti.. Eli tyyliin kun hätä on suurin. Panacod ei auttanut kipuun kuin kahdeksi tunniksi :oS Eli mikä ihmeen vahva lääke se semmonen on??? Mutta kun taas burana vei kivun kuudeksi tunniksi, jonka jälkeen piti taas ottaa lisä apua. Samaa aikaa napsein koko ajan v-pen antibioottia. Lauantaina vielä kokeilin sitä panacodia illalla uudestaan ja ei auttanut, 11 otin panacodin ja sain ottaa kahdelta jo buranan jonka voimalla selvisin aamu yhdeksään asti. Nyt piti sitten hammaslääkärin jälkeen soittaa neuvolaan että eihän siitä buranasta nyt koidu kamalasti haittaa, mutta kun ei todellakaan olisi muuten selvinnyt viikonlopun yli.. En tiä vastausta, kun se aikoi kysyä lääkäriltä mielipidettä ja soittaa takaisin. Oli joka välissä viikonloppuna niin huolestunut olo kun söin niin antaumuksella särkylääkkeitä. Tänään oon ottanu vasta panadolia aamulla 10 2tabl. eikä näytä tarttevan muuta. :) Se hammaslääkärillä käynti onneksi auttoi siis jonkun verran. Huomenna jos vielä särkee, pitää koko hammas ottaa irti. Kun ei sitä muuten saada enää kuntoon jos se ei näihin lääkkeisiinkään rauhoitu.
Huokaus. Mä vihaan näitä hammassärkyjä! Mutta unohdetaan se, oon vain niiiin hyvällä tuulella siitä että miehen kanssa menee hyvin. :)) Se oli niiin huolehtivainen ja ihana koko viikonlopun ja mitä keskusteluja aamuisin käytiinkään kun loikoiltiin sängyssä. Mieskin on kääntänyt kelkkansa siihen suuntaan, kun ennen oli sitä mieltä ettei edes halua enää yrittää saada tätä toimimaan, niin nyt se ilmoitti ettei aio luovuttaa todellakaan. Joten ehkä se tästä suttaantuu. Joskus naurattaa että mikä asumusero?? Me asutaan kahdessa eri asunnossa yhdessä.. :D Mä oon joka välissä joko miehen luona tai se täällä mun luonani. Mutta mikäs tässä, oikein mukavaa. Joulustakin oli paljon puhetta että missä se nyt vietetään ja miten, tai pääasiassa se että käydäänkö yhdessä jossain. Ja vaikka ajattelin ettei mies millään halua lähteä meidän kanssa mun vanhemmilleni *kun äitini ja isäni tietää tästä meidän sopasta melkein kaiken ja kumpikaan ei edes yritä ymmärtää >:( * mutta kuinka ollakaan mies aikoo sittenkin lähteä. Ei mennä aattona, mutta joulupäivänä koko perhe sinne syömään. Pääasiallisesti vietetään joulu meidän perheen kesken, eli minä, mies, vauva ja koirat. :) Mitäpäs muuta sitä onneen tarvitsisikaan.
Quarra ja tirriäinen rv35+5 *ihanaa ihanaa*
Täällä yksi ryytynyt isomasu... Oon ihan puhki. Oltiin tytön kanssa reissussa koko aamu ja päivä, kotiuduttiin vasta vähän aika sitten. Ensin mentiin uuteen kotiin odottamaan liettä ja astianpesukonetta. Niiden piti tulla ennen klo 11. No, asentaja tuli koneineen tietenkin tasan klo 11 ja asennus kesti 1,5 tuntia. Voi jee, sitten käytiin postissa, kirjastossa ja ruokakaupassa. Nyt supistelee taas mukavasti... En taida jaksaa lähteä illalla liinaesittelyyn, voi harmi :(
Unikkoinen, muutto olis ensi viikon perjantaina. Onneks ollaan pikkuhiljaa viety tavaroita uuteen kotiin ja oon aina purkanut ne paikoilleen valmiiksi. Ei sitten h-hetkellä ole liikaa hommaa.
Ai niin, ja kaikkein " kivoin" juttu tässä päivässä oli se että meidän uudessa kodissa ei ole vessanpyttyä käytössä juuri nyt ollenkaan... Teki tiukkaa olla puoli yhdeksästä melkein yhteen asti jalat ristissä ;) Pönttöjä meillä on siellä kyllä jopa kolme kappaletta mutta yksikään ei ole viemäristössä kiinni joten en viitsinyt niitä käyttää, hih ;)
Onpas ulkona taas tylsä ilma :( Kello on vasta kolme ja ulkona alkaa olemaan pimeää. Tosi lyhyet ovat päivät. Mutta onneks kohta on joulu, jee =) Mun olis kyllä ihan pakko mennä jouluostoksille vielä tällä viikolla, täytyy ainakin pojille ostaa jotain. Kun vaan jaksais kantaa tätä masua mukana. Miks sitä ei vois jättää kotiin siks aikaa kun itse shoppailee...;)
Joku mietti täysaikaisuuden rajaa. Mulla on sellainen käsitys että rv 38+0 (vai 37+0?) - rv 42+0 syntyneet ovat täysiaikaisia, sitä ennen syntyneet ennenaikaisia ja sen jälkeen yliaikaisia. Me mennään muuten huomenna Haikaranpesään tekemään " synnytyssuunnitelma" =) Eipä sitä voi hirveesti etukäteen suunnitella mutta on kiva kuitenkin puhua toivomuksistaan jne. Eipä sitä edes tietä päästäänkö Haikaraan jos vaavi tulee tosiaan peppu edellä... :(
Mukavaa viikonalkua kaikille!
Tansku & peppuvaavi rv 33+3
Kirjoitanpa pitkästä aikaa... Nyt muutaman päivän sairaslomailleena pystyn jo ajattelemaan järkevästi ja olemaan vähemmän pahoillaan siitä etten pystynytkään olemaan loppuun asti töissä (ä-loma alkaa vasta 23.11.) Mikä ihme pitää olla, ettei voi suoda itselleen sitä mikä tässä raskaudessa on ensimmäistä ja viimeistä kertaa mahdollista: olla itsekseen ja nimenomaan vain olla. Pikku perfari meitsi kuvittelee olevansa kaikkivoipa ja jaksavansa niinkuin ennenkin. Onneksi nyt vihdoin tajusin jäädä lepuuttamaan! Tunnustettakoon, että olin kyllä tosi väsyny...
Pientä jännitystä aiheuttaa tää meidän sintti olemalla tiukasti istuma-asennossa. On ollu koko raskauden ajan linkkariasennossa aina kun olen ultralla vilkuillu ja käsikopelolla on pään erottanu. Kääntyis nyt... Tietty miettii sit kaikkia vaihtoehtoja ja kyllä ne tulee uniinkin. Ja yleensä unessa sattuu kaikki pahimmalla tavalla :( ja sit herää hikisenä ja säikähtäneenä.
Muuten maman vointi on hyvä ja sitä alkaa oikeesti tuntua että täähän syntyykin täältä joskus. Nyt se on jotenkin paljon konkreettisempaa. Tuleva isipappakin odottaa jännityksellä ja kyselee kaikenlaista. Olisin roudannu mun miehen perhevalmennukseen nyt 7.pvä (meillä on kolme kertaa) mutta terkkaritäti oli hivenen epäammatillinen - mä en saa mennä synnytysaiheiseen iltaan kun on kuulema vaivautunu tunnelma siellä. Mies saa toki mennä. Sanoin että ei me taideta sit osallistua ollenkaan kun ei mun mies varmaan halua mennä yksin kun muut on pariskuntina. Vaikka mä tiedänkin synnytyksestä, niin mun mies ei todellakaan tiedä. Ja sen takia me ois sinne mentykin. Että näin meillä. Olin hieman pettynyt. No täytyy yrittää valmentaa sitä sitten kotona.
Tiikeri-lomalainen ja masu 32+3
Voi jestas kun on jo pimeetä, eikä klo oo ees neljää!!! Täytyis tulla lunta niin ei ois ihan näin synkkää, mut eipä näytä siltä et sitä tulis:(
Oltiin tytön kans ulkona reilu tunti vaik vähän tihutti, mut hyvin meni kurikset jalassa:) Ja kavereitakin oli reilusti, eipä tuo sää onneksi äitejä puistosta pois aja;)
Tuosta täysiaikaisuudesta muistin nuo tekayn sivut ja siellä on viikoista näin jos synnytys käynnistyis;
0-22vko keskenmeno
22-37 ennenaikainen syn.
37-42 Täysiaikainen syn.
eli tuolla ainakin sanotaan 37+0 viikkojen jälkeen syntynyt lapsi on täysiaikainen.
Saas nähä pääsekö sitä ite edes noille viikoille, toivottavasti!
No, mut ei mul sen kummempaa, mies tuli kotiin niin täytyy vähän kerrata päivän tapahtumia:)
Rölli-peikko ja tylpykät 32+2
Burana on epäsuositeltavin särkylääke raskausaikan varsinkin loppuraskaudessa. Tässäpä lainaus lääkeraamatusta: " Erityisesti viimeisen kolmanneksen aikainen käyttö saattaa johtaa ductus arteriosuksen (sydämessä) ennenaikaiseen sulkeutumiseen ja synnynnäiseen keuhkoverenpaineen kohoamiseen. Synnytys voi viivästyä ja synn. aikainen verenvuoto lisääntyä, jos käytetään loppuvaiheessa." Pyydä lääkäriltä jotain muuta jos ei panacod auta, burana on melkein pahin mahdollinen vaihtoehto. Ei se mitään peruuttamatonta vahinkoa oo tehny vauvalle jos muutaman on ottanu, mutta se ei oo mitenkään suositeltavaa.
Onpas ollut ahkeraa kirjoittelua tänään ja viikonloppunakin :) Minä vietin viikonloppua aika lailla konetta avaamatta. Meillä oli kylässä hyvä ystäväni Joensuusta ja lauantai-iltana kutsuimme meille vielä yhden jouluvauvaa odottavan tuttavan miehensä kanssa (tämä tuttava ei harrasta ollenkaan palstailua, harmi vain!). Olipa ihana jutella odotusjuttuja, koska olemme niin samassa vaiheessa - laskettujen aikojen ero on vain kuusi päivää. Perjantaina olimme myös samassa Haikaranpesän rentoutusryhmässä. Oliko kukaan siellä tai onko kukaan menossa joulukuun alussa? Kokemus oli kiva ja siellä juteltiin jonkun verran noista erilaisista synnytysasennoista.
Synnytysasennoista saamme varmaankin mieheni kanssa paljon lisäinfoa nyt keskiviikkona, jolloin meillä alkaa Haikaranpesän perhevalmennus. Tuolla rentoutuksessa oli jo puhetta, että paras asento selviää vasta synnytyksessä. Vaikka makuu/puoli-istuva asento on kai äidille hankalin, on se joskus se asento, jossa vauva kuitenkin syntyy.
Unikkoinenkos pohdit muuttopakkailua? Meilläkin on muutto tuoreessa muistissa ja minun mielestäni kannattaa ehdottomasti aloittaa kaikesta pienestä, mitä kaapeissa ja hyllyissä on. Kirjat esimerkiksi, niitä on helppo laittaa laatikoihin ja siirtää laatikot sopivaan paikkaan odottamaan. Sama juttu astioiden kanssa, kunhan käyttöastiat jäävät esille :)
Nyt menen ottamaan juustosarvet uunista ulos.
Mukavaa alkuviikkoa!
SnowApple 34+5