8kk syö öisin 4-5kertaa..milloin olet vieroittanut yösyönneistä`?
Rinnasta syö.. aika lailla 2h välein herää. Alan olla jo aika väsynyt tähän.
Mutta tuo temperamenttinen tyttö kyllä varmasti huutaa monta yötä... Miten olette toimineet? Pitäisikö antaa syödä monta kertaa öisin?
Kommentit (26)
3 kk ikäisenä kun alkoi nukkua kokonaisia öitä. :)
Itse asiassa vieroittaisin yösyönneistä jo kokonaan tuossä iässä. Meidän juuri 9 kk täyttänyt on nyt ollut ilman yösyöntejä parisen viikkoa. Itse jätti ne pois mutta jos ei olisi sitä tehnyt, niin unikoulu oltaisiin aloitettu piakkoin. Ja meilläkin söi vain yleensä kerran, joskus kaksi kertaa. yössä.
Jos kiinteitä menee kiitettävät satsit päivisin ja päivisinkin vetää hyvin maitoa, niin ei se 8 kk enää ainakaan 4-5 kertaa yössä tarvitse maitoa. Tapasyömistä se on.
oli kausi, jolloin söi vain 3 kertaa, mutta nyt on ollut kuukausia, että on heräillyt parin tunnin välein...
monena aamuna tuntuu, että ei ole nukkunut paljoa mitään, kun se jatkuvasti katkeava uni ilmeisesti verottaa... Mulla on uhmaikäinen vauvan lisäksi ja energiaa tarvitsisi kyllä...
säälittää vaan tuo pieni, miten vauvan mieli kestää sen huutamisen tissin perään? Sekä minä että lapsen isä voitaisiin silitellä ja pitää sylissä unikoulun aikaan...
ap
näin siis ellen suosisolla ota kainaloon nukkumaan. Yleensä imee tissiä kerran tai kaksi mutta jos nukkuu samassa sängyssä niin en edes itse tajua juuri siitä mitään. Unikoululla kai loppuisi... Ekalle lapselle tämä unikoulutus auttoi tässä iässä, tokalle ei. Toka nukkui täysiä öitä vasta 3-vuotiaana.
Meillä siis mennään näin koska tämä on meidän vika vauva, enkä vielä raaski unikouluttaa. Itse en koe ongelmaksi (eikä mies tai isommat lapset) mutta yllättäen kaikkia perheen ulkopuolia tämä näyttää haittavaa :)
Otin viereen nukkumaan ja annoin rintaa kun heräsi. Vuoden ikäisenä oli jo paljon helpompaa. Jos kuulin, että lapsi alkoi kitistä, niin tyynnyttelin ensin vain hyssyttelemäsllä.
nukkuu perhepedissä, eli saan kyllä heti jatkettua unta ruokailun jälkeen.
Koitettiin kerran pitää unikoulua, mutta jätettiin se sitten kesken, kun meni yöt niin hulinaksi ja lisäksi pojalla oli samaan aikaan ruokalakko, niin ajattelin, että tarvitsee yöruokansa. Meillä ajoitus oli ehkä huono (9,5 kk) kun päällä oli samalla eroahdistus.
Oli mulle tosi rankkaa molemmilla kerroilla! Ekan kanssa yritimme pitkään kaikenlaisia unikouluja, mutta yöt paranivat kunnolla vasta, kun lopetin imetyksen täysin (1v2kk iässä).Tokan kanssa unikoulu toimi parin yön itkuilla siinä 1v tienoilla ja jatkan edelleen imetystä, enää tosin kerran päivässä (lapsi nyt 1v9kk).
Tsemppiä! Tuo on rankka vaihe!
unikoulua, vaan pitää vaan kestää?
Rupesin antamaan tissin sijasta tuttelia tai velliä.
Nälkä pysyi pois aamuun asti.
Siitä saakka ovat nukkuneet 12 tunnin yöunia putkeen.
alle vuoden ikäisestä lähtien lukuisia kertoja parikin kuukautta kerrallaan. Ei ole ottanut onnistuakseen. Tai no onhan tuo ollut yön syömättä, mutta eipä siinä sitten muu perhe ole nukkunut. Nyt on uusin yritys käynnissä ja lupaavalta näyttää. Yksi yö takana ja huutoa ei kestänyt montaa tuntia...
Siis oikeastiko ei periaatteessa kannata pitää unikoulua, vaan pitää vaan kestää?
Tuon ikäinen vauva ei tarvitse yöllä ravintoa jos hän syö päivällä normaalisti. Unikoulun ei tarvitse olla huudatusta. Kyllähän vauva varmasti väkisin huutaa ainakin alkuun mutta kun on läsnä, niin ei siitä mitään traumoja saa. Ja suosittelisin unikoulun pitäjäksi isää, joka ei haise maidolle.
Pitää nälän pois. Unikoululla pääsee tarvittaessa eroon tapatissittelystä.
Oppi just kävelemään ja teki samaan syssyyn 2 hammasta, ja rupes kaipaan tissiä monta kertaa yössä. Nukkuu 'sivulaivassa'. Mä annan rintaa kunnes ite vähentää tai en enää jaksa. Jaksaminen riittää syyksi unikouluun, mut mikään 'ei ton ikänen enää' ei kelpaa mulle.
En stressaa. Pidä ihmeessä unikoulu jos et jaksa tai jos ärsyttää. Mua vaan ei ärsytä, joten en pidä siksi unikouluakaan. Nukutaan sitten päivällä yhdessä päikkäreitä :)
kun jatkuvasti joutui heräilemään eikä edes kunnolla syönyt, kunhan huvitteli vaan.
Sitten erään kerran otin vaunut sisälle, menin olkkarin sohvalle nukkumaan ja keikuttelin ipanaa vaunuissa aina kun heräsi. Tasan kolmena yönä huusi ja sitten nukuttiin molemmat aika sikeästi.
Onhan se lapsellekin rankkaa heräillä parin tunnin välein, parempi kun opettaa nukkumaan kunnolla yönsä.
Onko silloinkin yösyömiset turhaa?
Meillä nukkui pienempänä tosi pitkään ennen ekaa syömistä, mutta nyt just parin kolmen tunnen välein herää syömään. Ikää just 8kk
oli kausi, jolloin söi vain 3 kertaa, mutta nyt on ollut kuukausia, että on heräillyt parin tunnin välein...
monena aamuna tuntuu, että ei ole nukkunut paljoa mitään, kun se jatkuvasti katkeava uni ilmeisesti verottaa... Mulla on uhmaikäinen vauvan lisäksi ja energiaa tarvitsisi kyllä...
säälittää vaan tuo pieni, miten vauvan mieli kestää sen huutamisen tissin perään? Sekä minä että lapsen isä voitaisiin silitellä ja pitää sylissä unikoulun aikaan...
ap
Oli sopiva tehdä silloin, koska mies oli lomalla. Meni yllättävän helposti. Nukutin eri huoneeseen. Syötin iltatissin, sitten laitoin nukkumaan. Itki 25min, kävin vävlillä peittelemässä. Yöllä heräsi ekana yönä ehkä 6krt ja itki aina jonkin aikaa, tokana yönä ehkä kolmesti, kolmantena kerran. Yhtenä yönä ei kertaakaan, mutta yleensä kuitenkin kerran nykyään herää.
Päiväimetyksiin ei ole vaikuttanut, vaikka oletin niin käyvän.
8-kuinen on ja tuossa vähän 6 kk jälkeen yösyömisten määrä lisääntyi. Parin tunnin välein tosiaan taitaa ähkiä ja änistä kunnes saa rinnan suuhun. Voi olla, että yksi pidempi pätkä yhtenäistä unta tulee aika monina öinä (neljä tuntia?? vaikea näitä tarkasti tietää kun en katsele kelloa unenpöpperössä)
En aio kuitenkaan yövieroittaa. Minulle on niin älyttömän tärkeää, että imetys jatkuu pitkään, en halua ottaa mitään riskejä. Enkä koe näitä yöimetyksiä liian väsyttävinä, pitää vain mennä sen verran aiemmin nukkumaan tai nukkua pidempään.
Saa nähdä, kun kahden viikon päästä aloitan työt parina päivänä viikossa, miten jaksan työpäiviä imetysöiden jälkeen. Mutta aika raato saisin olla että ryhtyisin vieroittamaan.
Jos yöimetysasiat kuitenkin sinua huolettavat ja toivot yhtenäisempiä unia, niin suosittelen kirjaa "pehmeä matka höyhensaarille".
Ei tuon ikäisen tarvitse herätä enää öisin syömään. Sun pitää pitää unikoulu. Sen takia saattaa mennä pari yötä plörinäksi, mutta sen jälkeen nukutte täysiä öitä sekä vauva että vanhemmat.
Myös vauva tarvitsee täydet yöunet, ei pelkästään vanhemmat. Heräily yöllä syömään on väsyttää vauvallekin eikä siinä ole mitään järkeä.